کد خبر: ۱۸۷۸۵
زمان انتشار: ۱۷:۲۳     ۰۸ شهريور ۱۳۹۰
اخيرا فيلمي از بازجويي اسرائيلي‌ها از کودکان فلسطيني به دست برخي خبرنگاران افتاده كه ابعاد جديدي را از جنايات و كنجه ها و نقض حقوق بشر اسرائيلي‌ها فاش مي‌کند.

به گزارش 598 به نقل از فارس، روزنامه انگليسي "اينديپندنت" در گزارشي به قلم "كاترينا استوارت" پرده از فيلمي برداشت که در آن بازجويي‌هاي وحشيانه از کودکان و جوانان فلسطيني به نمايش گذاشته شده است. اين فيلم تقريباً 6 ساعته كه كاترينا استوارت موفق به مشاهده آن شده، بازجويي کودکي فلسطيني را نشان مي‌دهد که سرش از شدت خواب به اين سو و آن سو مي‌افتد. استوارت به بازگويي بعضي از قسمت هاي فيلم مي‌پردازد:
* شرايط کودک فلسطيني در بازداشتگاه
پسري کم سن و سال و نحيف تلاش مي‌کند تا بيدار بماند. سرش به اطراف خم مي‌شود و يک مرتبه روي سينه‌اش مي‌افتد. يکي از بازجوها فرياد مي‌زند: "سرت را بالا بياور! بياورش بالا!" و به او سيلي مي‌زند. اما پسرک اکنون ديگر اهميتي نمي‌دهد؛ زيرا از ساعت دو صبح آن روز که او را به زور اسلحه از پدر و مادرش جدا کردند دست کم 12 ساعت است که نخوابيده است. پسرک ناله مي‌کند: "کاش مي‌گذاشتيد بروم. فقط مي‌خواهم کمي بخوابم".
* فيلمي از يک پسربچه فلسطيني در هنگام بازجويي
"اسلام تميمي"، پسرک چهارده ساله فلسطيني که بي‌رمق و وحشت‌زده است، در اين فيلم شش ساعته مرتباً مورد اذيت قرار مي‌گيرد تا جايي که شروع به متهم کردن مردان روستاي خود و بافتن داستان‌هايي مي‌کند که مي‌داند شکنجه ‌گران دوست دارند بشوند.
اين فيلم نادر که خبرنگار "اينديپندنت" موفق به تماشاي آن شده است تنها گوشه‌اي از بازجويي‌هاي اسرائيلي‌ها را نشان مي‌دهد؛ نوعي سنت اسرائيلي که ساليانه صدها کودک فلسطيني به اتهام پرتاب سنگ به آن دچار مي‌شوند.  اسرائيل شديدا از سوابق خود محافظت و ادعا مي‌کند که رفتارش با خردسالان از دو سال پيش و با تشکيل دادگاه نظامي نوجوانان بسيار بهبود يافته است. اما کودکان داستان را جور ديگري مي‌بينند.
* مشکل پيش از آوردن کودکان به دادگاه نظامي از زمان دستگيري آنان آغاز مي‌شود
"نائومي لالو"، از فعالان گروه اسرائيلي "قانون بدون مرز" که بر فعاليت دادگاه‌هاي نظامي نظارت مي‌کند، مي‌گويد: "مشکل مدت‌ها پيش از آوردن کودک به دادگاه آغاز مي‌شود؛ "لالو" در ادامه مي‌گويد در طول بازجويي از اين کودکان است که آنان "محکوم به هلاکت" مي‌شوند. شبي که سربازان اسرائيلي در خانه "سمير شيلو"  12 ساله را شکستند و وارد خانه شيدند وي خوابيده بود. او و برادر بزرگ‌ترش با چشماني پف کرده از اتاق خواب وارد اتاق نشيمن شدند و شش سرباز ماسک دار را آنجا مشاهده کردند.
* چگونگي دستگيري "سمير شيلو"
"سحير" پدر "سمير" مي‌گويد که زماني که افسر اسرائيلي نام پسر را با کارت شناسايي پدرش مطابقت داد، از اين که بايد يک کودک را دستگير مي‌کرد "شوکه" شد. وي ادامه مي‌دهد: "من گفتم: او سن خيلي کمي دارد. با او چه کار داريد؟ و افسر جواب داد: نمي‌دانم." چشمان "سمير" را با پارچه‌اي و دستانش را به شکلي دردناک با طنابي پلاستيکي پشتش بستند و او را درون يک جيپ انداختند؛ پدرش با فرياد به او مي‌گفت که نگران نباشد. پدر "سمير" مي‌گويد: "ما گريه کرديم؛ همه‌مان. من پسرانم را مي‌شناسم. آن‌ها سنگ پرتاب نمي‌کنند.".
* بازجويي از کودک 12 ساله فلسطيني بدون حضور وکيل و يا والدين
چشمان "سمير" در ساعات پيش از بازجويي‌اش بسته و دستانش در دستبند بود؛ به وي اجازه ندادند بخوابد. در نهايت "سمير" را بدون وکيل و يا حضور پدر يا مادر براي بازجويي بردند و مردي او را به حضور در تظاهرات متهم کرد؛ او فيلمي را از پسري در حال پرتاب سنگ به "سمير" نشان داد و ادعا کرد که پسر درون فيلم "سمير" است.
* تهديد "سمير" توسط بازپرس اسرائيلي
"سمير" تعريف مي‌کند: "او به من گفت: اين پسر تو هستي. من گفتم: نه من نيستم. او سپس از من پرسيد: اين افراد چه کساني هستند؟ و من جواب دادم: نمي‌دانم. يک بار بازپرس بر سر من فرياد زد و مرا از يقه گرفت و گفت: اگر اعتراف نکني از اين پنجره بيرون پرتت مي‌کنم و با چوب تو را مي‌زنم".
"سمير" با وجود آن که گفت بي‌گناه است؛ خوش‌شانس بود که چند ساعت بعد آزاد شد. اما اکثر کودکان را با تهديد خشونت فيزيکي و يا تهديد عليه خانواده‌شان، مانند باطل کردن جواز کار اعضاي خانواده، مي‌ترسانند و مجبور به امضاي اعتراف‌نامه کنند.
* وکيل اسرائيلي: در دادگاه نظامي اسرائيلي نبايد به دنبال عدالت بگرديد
زماني که اعتراف‌نامه امضا مي‌شود وکلا معمولاً به کودکان توصيه مي‌کنند تا با تخفيف جرم موافقت کنند و محکوميت مشخصي را در زندان بگذرانند؛ حتي در صورتي که مجرم نباشند. تلاش براي اثبات بي‌گناهي به معناي درگيري در روندهاي طولاني دادگاه است و در طول اين روندها کودک تقريباً هميشه در زندان نگه داشته مي‌شود. به ندرت پيش مي‌آيد که کودکي تبرئه شود. "گابي لاسکي"، وکيل اسرائيلي که وکالت کودکان زيادي را به عهده گرفته است، مي‌گويد: "در دادگاه نظامي بايد بدانيد که به دنبال عدالت نيستيد.".
* وکلا و گروه‌هاي حقوق بشر دستگيري کودکان در فلسطين را محکوم مي‌کنند
کودکان فلسطيني زيادي در کرانه باختري، در کنار ديوار حائل اسرائيل و يهوديان ساکن سرزمين‌هاي اشغالي زندگي مي‌کنند. در حالي که اغلب اعتراضات به شکل مسالمت‌آميز و به عنوان نوعي مقاومت انجام مي‌شود، کودکاني نيز به سمت اسرائيلي‌ها سنگ پرتاب مي‌کنند و به همين دليل سربازان اين رژيم به کرات به فلسطينيان حمله مي‌کنند. اما وکلا و گروه‌هاي حقوق بشر سياست اسرائيل را مبني بر دستگيري کودکان در روستاهايي که در مقابل اشغال مقاومت مي‌کنند محکوم کرده‌اند.
* کودکان فلسطيني بايد اعتراف‌نامه‌اي را امضا کنند که به زبان عبري نوشته شده است
در اغلب موارد، کودکاني که دستگير مي‌شوند تا 12 سال سن دارند؛ اين کودکان را در شب از خواب بيدار مي‌کنند، دستبند به دستشان مي‌زنند، چشم‌هايشان را مي‌بندند، آنان را از خواب و خوراک منع مي‌کنند، مورد بازجويي‌هايي طولاني مدت قرار مي‌دهند، سپس مجبورشان مي‌کنند تا اعتراف‌نامه‌هايي را امضا کنند که به زبان عبري نوشته شده‌اند؛ زباني که تعداد اندکي از کودکان فلسطيني مي‌توانند آن را بخوانند.
* قانون در دادگاه‌هاي اسرائيلي از حقوق کودکان فلسطيني حمايت نمي‌کند
گروه حقوق بشر اسرائيلي "بتسيلم" تصريح مي‌کند: "حقوق اطفال [در فلسطين] به شدت زير پا گذاشته مي‌شود. قانون تقريباً به هيچ وجه از حقوق اين اطفال حفاظت نمي‌کند و تعداد اندک حقوقي نيز که قانون براي آنان در نظر مي‌گيرد زير پا گذاشته مي‌شوند.".
* در حالي که نوجوانان در سرزمين‌هاي اشغالي تا 18 سالگي حکم کودک را دارند، کودکان فلسطيني از 16 سالگي بالغ محسوب مي‌شوند
اسرائيل ادعا مي‌کند که با اطفال فلسطيني مطابق قوانين خودش در مورد نوجوانان رفتار مي‌کند؛ اما در عمل اين اتفاق به ندرت رخ مي‌دهد. به عنوان مثال، کودکان را نبايد در شب دستگير کرد، وکلا و والدين بايد در طول بازجويي در محل حاضر باشند و بايد حقوق کودکان را براي خود آنان قرائت کرد. اما اين دستورالعمل‌ها بيشتر به عنوان چارچوب در نظر گرفته مي‌شوند تا ملزومات قانوني و مکرر از اين ملزومات سرپيچي مي‌شود. اسرائيل با نوجوانان سرزمين‌هاي اشغالي تا سن 18 سالگي به عنوان کودک رفتار مي‌کند؛ در حالي که کودکان فلسطيني از سن 16 سالگي بالغ به حساب مي‌آيند.
* بيش از 200 کودک در حال حاضر در زندان‌هاي اسرائيل
وکلا و فعالان [حقوق بشر] مي‌گويند که بيش از 200 کودک فلسطيني در زندان‌هاي اسرائيل هستند. "نائومي لالو" مي‌گويد: "مي‌خواهيد اين کودکان را دستگير کنيد، محاکمه نماييد؟ قبول. اما [دست کم] مطابق قانون اسرائيلي اين کار را انجام دهيد. حقوقشان را رعايت کنيد.".
"گابي لاسکي" در مورد "اسلام تميمي"، پسري که در فيلم [تماشا شده توسط "اينديپندنت"] حضور داشت، معتقد است که اين فيلم اولين سند دردناک از زير پا گذاشتن قوانين در بازجويي‌ها (ي اسرائيل از کودکان فلسطيني) است.
* بازپرس‌ها "اسلام" را از حقوقش آگاه نکرده بودند
خصوصاً اين که بازپرس به "اسلام" نگفت که مي‌تواند سکوت کند؛ حتي با وجود التماس‌هاي بدون نتيجه وکيل "اسلام" براي ملاقات با او. به عکس، بازپرس از "اسلام" خواست تا به او همکارانش همه چيز را بگويد و غير مستقيم اشاره کرد که در اين صورت وي را آزاد خواهد نمود. يکي از بازپرس‌ها با حالتي خاص مشت خود را کف دستش مي‌کوبيد.
* در نهايت "اسلام" مجبور شد افرادي را که در روستايشان زندگي مي‌کردند شناسايي کند
در انتهاي بازجويي، "اسلام" که هق هق مي‌کرد ديگر نتوانست در مقابل بازپرس‌ها مقاومت کند و به نظر مي‌رسيد آن چه را از او مي‌خواستند به آنان مي‌گويد. صفحه از تصاوير را به او نشان دادند؛ دستانش به آرامي روي آن‌ها حرکت و او مردان روستايشان را شناسايي کرد؛ قرار است اين افراد نيز به جرم تظاهرات دستگير شوند.
* يکي از افرادي که "اسلام" مجبور شد با بازپرس‌هاي اسرائيلي معرفي کند، شوهر دختر عموي خودش بود
"لاسکي" اميدوار است انتشار اين فيلم موجب شود تا رفتار با کودکان در سرزمين‌هاي اشغالي تغيير کند، به ويژه، اجبار آنان به متهم کردن ديگران که به ادعاي وکلا هدف اصلي در بازجويي از کودکان است. اين فيلم باعث شد تا "اسلام" از زندان آزاد و در خانه بازداشت شود و شايد حتي موجب تبرئه او از پرتاب سنگ شود. اما در حال حاضر "اسلام" خميده و خاموش احساس خوشبختي نمي‌کند. چندين يارد آن طرف‌تر در محله "نبي صالح" خانه دختر عموي او قرار دارد که شوهرش همراه با ده‌ها فرد ديگر به استناد اعتراف "اسلام"، در زندان منتظر جلسه دادگاه هستند.
* دختر عموي "اسلام" : نبايد او را مقصر بدانيم؛ وي خود يک قرباني است
"نريمان تميمي"، دختر عموي 35 ساله "اسلام"، است که شوهر 45 ساله‌اش "باسم" در زندان است. وي با بزرگواري مي‌گويد: "او ["اسلام"] خود يک قرباني است؛ وي تنها يک کودک است. نبايد او را به خاطر اتفاقي که رخ داده است مقصر بدانيم. او زير فشار بسيار زيادي بوده است.".
* کودکان فلسطيني در اثر اين رويدادها دچار آسيب‌هاي شديد رواني و کابوس‌هاي شبانه شده‌اند
البته اين سياست اسرائيل به يک معنا موفق بوده است: در دل کودکان ترس انداخته و آنان را از شرکت در تظاهرات‌هاي آينده بازداشته است. اما اين کودکان دچار آسيب‌هاي شديد رواني و کابوس شده‌اند و شب‌ها رختخواب خود را خيس مي‌کنند. اکثر آنان مجبور شدند يک سال مدرسه را از دست بدهند و يا حتي ترک تحصيل کنند.
* کودکان فلسطيني اين دوره با قلب‌هايي مملو از تنفر نسبت به اسرائيل به مبارزان فرداي فلسطين تبديل مي‌شوند
منتقدان اسرائيل مي‌گويند که اين سياست‌ها نسلي از فعالان جديد [فلسطيني] را ايجاد مي‌کند که قلبشان مملو از نفرت نسبت به اسرائيل است. ديگران مي‌گويند که اين کار ماهيت اسرائيل را لکه‌دار مي‌کند. "لالو" مي‌گويد: "اسرائيل حق ندارد اين کودکان را دستگير، محکوم و به آن‌ها ظلم کند. اين کودکان، کودکان ما نيستند. حکومت من اعمال بسيار اشتباهي مرتکب مي‌شود و آن‌ها را توجيه مي‌کند. ما بايد نمونه باشيم؛ اما به رژيمي ظالم تبديل شده‌ايم.".
*  آمار بازداشت کودکان فلسطيني
- 7 هزار کودک فلسطيني از سال 2000 تا کنون در دادگاه‌هاي نظامي اسرائيل بازداشت و محکوم شده‌اند؛ بنا به گزارش "دفاع بين‌المللي از کودکان فلسطين" (DCIP).
- 87 درصد اين کودکان در طول بازداشت با نوعي از خشونت فيزيکي مواجه شده‌اند. [آمار دهندگان] معتقدند که چشم حدود 91 درصد از آنان نيز در بخشي از دوران بازداشت بسته بوده است.
- 12 سالگي در "دستور نظامي 1651" به عنوان حداقل سن مسئوليت‌پذير کيفري معين شده است.
- 62 درصد از کودکان بين ساعت 12 شب تا 5 صبح دستگير شده‌اند.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها