کد خبر: ۱۸۸۲۵۵
زمان انتشار: ۰۹:۴۲     ۲۰ آذر ۱۳۹۲
سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک و استرالیا گفت: با رابطه با آمریکا خود را در ریاضت اجتماعی می‌بریم درحالی که باید خود را به سمت «تحریم علیه تحریم» پیش ببریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدحسن قدیری‌ابیانه شامگاه سه‌شنبه در نشستی با موضوع «سیاست‌های خارجه جمهوری اسلامی ایران و تفاهم‌نامه ژنو» در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان به سئوآلات دانشجویان پاسخ گفت.

در ابتدا قدیری‌ابیانه در پاسخ به این سئوال که اقتصاد مبتنی بر نفت تا کی باید ادامه داشته باشد؟ اظهار داشت: برخی بر این نظر هستند که اگر با آمریکا رابطه داشته باشیم، تحریم‌ها برداشته می‌شود در حالی که این یک فرض غلط است.

وی افزود: باید این سئوال را از خود بپرسیم که آیا برقراری روابط با آمریکا، دشمنی ما را با آنها کم می‌کند؟ و اگر قرار بود رابطه با آمریکا به دوستی تبدیل شود باید این اتفاق قبل از انقلاب اسلامی اتفاق می‌افتاد.

به گفته قدیری‌ابیانه هرکس باید برای رسیدن به نقطه مطلوب و پیشرفت کشور روشی را برگزیند که مصلحت نظام در آن باشد.

برقراری رابطه با آمریکا به معنی ختم دشمنی نیست

سفیر سابق ایران در مکزیک با بیان این که برقراری رابطه با یک کشور به معنی ختم دشمنی نیست، تصریح کرد: آنچه باعث پیشرفت ژاپن شده کار بسیار زیاد و قناعت بوده وگرنه اگر صرف رابطه با آمریکا قرار بود اثرگذار باشد باید پاکستان تبدیل به کشور قدرتمند و تأثیرگذاری در جهان می‌شد.

وی با اشاره به اینکه رابطه با آمریکا از خصومت آن‌ها با ایران کم نمی‌کند، گفت: اگر بخواهیم با کشوری رابطه برقرار کنیم باید نقاط ضعف و قدرت خود و آن کشور را بشناسیم.

قدیری‌ابیانه ادامه داد: بعضی از مسئولان، آمریکا را ابر قدرت می‌دانند این درحالی است که آمریکا در موضعی نیست که برای دیگر کشورها تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: امریکا کشوری در حال سقوط است اما از موضع قدرت به دنبال تسلط بر بر نفت جهان و تک‌قطبی ماندن قدرت در دنیاست.

سفیر سابق ایران در استرالیا خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین مانع در رسیدن آمریکا به اهداف خود است.

وی با طرح این سؤال که آیا امریکا حاضر است با لبخند دیپلمات ما از موضع ابر قدرتی پایین بیاید، ادامه داد: بحث هسته‌ای ایران مشکل آمریکایی‌ها نیست چراکه آن‌ها به دنبال نفت خاورمیانه هستند.

قدیری‌ابیانه یادآور شد: منافع مشروع ما در تضاد با منافع نامشروع آمریکایی‌هاست بنابراین رابطه با آمریکا مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: نباید ایران را ضعیف بشماریم چراکه ما دارای بیداری و تمدن اسلامی هستیم.

سفیر سابق ایران در مکزیک یکی از مشکلات کشور را «توهم اقتصادی» دانست و گفت: درآمد نفتی ایران بالا نیست در حالی که مردم بر این باورند که این درآمد بالاست، در صورتی که اگر این طور بود باید از نظر اقتصادی مستقل می‌شدیم.

وی افزود: ضعف فرهنگ اجتماعی و تنبلی اجتماعی باعث بالا رفتن فرهنگ مصرف‌گرایی می‌شود و در این شرایط است که تحریم فشار خود را نمایان می‌کند.

قدیری‌ابیانه گفت: با رابطه با آمریکا خود را در ریاضت اجتماعی می‌بریم درحالی که باید خود را به سمت «تحریم علیه تحریم» پیش ببریم.

جنبه‌های بازدارنده را تقویت کنیم

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که رابطه آمریکا با ایران بر وجهه ایران در منطقه چه تأثیری می‌گذارد؟ اظهار داشت: طرز تفکر برخی از سیاسیون ما شبیه مرسی است و فکر می‌کنند با برداشتن شعار «مرگ بر آمریکا» می‌توانند مشکلات را حل کنند.

سفیر سابق ایران در مکزیک افزود: شعار «مرگ بر آمریکا» نشان از دشمن‌شناسی ماست و ما نباید قدرت ایمان و ایثار خود را فراموش کنیم.

وی تصریح کرد: ایران با یک‌هزار و 400 سال سابقه اسلامی و تاریخ و تمدن کهن خود نباید آمریکای با قدمت 300 ساله را بزرگ و خود را کوچک بشمارد.

قدیری‌ابیانه تأکید کرد: با قوی کردن جنبه‌های بازدارنده می‌توانیم معادلات جهان را مهار کنیم و مانع تحولات منفی شویم چراکه هر یک قدمی که به عقب برداریم آن‌ها دو قدم به جلو می‌آیند.

وی سپس در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر این که آیا امتیازاتی که در تفاهم‌نامه ژنو داده و گرفته‌ایم در توازن هستند؟ بیان کرد: این موضوع بستگی به ساختار داخلی کشور دارد و در این ساختار دچار ضعف هستیم چراکه باید با داشتن دانشجویان فنی خود بتوانیم به توسعه و پیشرفت کشور کمک کنیم.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک و استرالیا اذعان داشت: در کشور خودکم‌بینی برخی‌ها مانع از انجام درست کارها می‌شود.

وی افزود: باید خودباوری را در خود تقویت کنیم تا به تولید ملی و توسعه اقتصادی بپردازیم.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: اگر تحریم‌ها را برمی‌داشتند و بعد به پای مذاکره می‌آمدند در این صورت خروجی مذاکرات به حق بود.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به طرح این موضوع که طبق معاهده NPT ایران در خاک خود می‌تواند غنی‌سازی داشته باشد ولی در این توافقنامه این حق به رسمیت شناخته نشده است، اظهار داشت: روزی سوخت فسیلی کشور تمام می‌شود و ما نیازمند کارکردهای انرژی هسته‌ای برای گرداندن چرخه اقتصادی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه باید در برابر قدرت جهان مقاومت کنیم چراکه قدرت‌های بسیاری داریم، ادامه داد: ما تنگه هرمز را داریم که قدرت بزرگی برای کنترل خروج نفت است بنابراین باید احساس قدرت را در ایرانیان بارور کرد.

نیازمند تقویت ساختار داخلی هستیم

قدیری‌ابیانه در ادامه در پاسخ به این سئوال که برگه برنده ایران در ادامه مذاکرات چه خواهد بود؟؛ گفت: ما نیاز به پیروزی میدانی داریم بنابراین باید ساختار داخلی را تقویت کنیم یعنی کالاهای کشورهای تحریم‌کننده را خریداری نکنیم تا تولید داخلی حمایت شود.

وی ادامه داد: باید تلاش و پشتکار خود را بالا ببریم و کار مفید 22 دقیقه‌ای در روز را به 8 ساعت مفید برسانیم.

سفیر سابق ایران در مکزیک افزود: ایران با سابقه تمدنی خود می‌تواند به قدرت برسد و برای این کار نیاز به بسیج عمومی با عنوان «تحریم علیه تحریم» هستیم.

وی اذعان داشت: طبق معاهده ان.پی.‌تی ایران حق غنی‌سازی اورانیوم را دارد و مذاکرات نباید بر پایه اعتماد باشد چراکه ما به آن‌ها اعتمادی نداریم.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: ما در این تفاهمنامه از حقی نگذشته‌ایم چراکه اصلاً درصدد ساخت سوخت 20 درصد نبوده‌ایم اما اگر نیاز به تولید اورانیوم 90 درصد صلح‌آمیز هم داشته باشیم این حق را داریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها