کد خبر: ۱۸۹۶۹۴
زمان انتشار: ۱۷:۴۲     ۲۵ آذر ۱۳۹۲
یک عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره به سه پیش شرط خودروسازان برای انعقاد قرارداد با خودروسازان خارجی گفت:پژو به اعتقاد ما سالها از فضای رانتی ایران سوءاستفاده‌ کرد که ای کاش در دوره‌ تحریم‌ها ۱۰ درصد از تعهدات را انجام می داد.
به گزارش پايگاه 598 به نقل از خبرگزاری تسنیم، فرهاد به‌نیا عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران امروز در نشست خبری از مشکلات قطعه‌سازان سخن گفت و با اشاره به اینکه باگذشت بیش از ۱۰۰ روز از فعالیت دولت یازدهم هنوز حجم زیادی از وعده‌ها عملی نشده است، اظهار داشت: اتاق بازرگانی به عنوان بخشی که باید متولی رفع مشکلات بخش خصوصی باشد نیز در طی این سال‌ها نتوانسته است نیاز تولیدکنندگان را در رفع مشکلات آنها برآورده کند. حتی بنده به ساختار اتاق بازرگانی نیز انتقاداتی را دارم چرا که عمده افراد حاضر در اتاق منتسب به بخش دولتی بوده و اقدام و سیاست چشمگیری را برای رفع نیاز تولیدکنندگان انجام نمی‌دهند.
به نیا اضافه کرد: در حال حاضر دستورالعمل و بخشنامه‌های متعدد باعث شده است نه تنها مشکلات تولیدکنندگان برطرف نشود بلکه افزایش تورم هر ساله نیز در کشور به وجود آید.
این عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ضمن بیان این که برای رفع مشکلات خود نامه‌های متعددی را به وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال نموده‌ایم، تصریح کرد: در این نامه‌ها درخواست‌های متعددی از جمله رفع مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی درخواست شده است، اما باید بگویم فقط این نامه‌ها ۳ یا ۴ دست چرخیده و به نتیجه مناسبی دست پیدا نکرده‌ایم.
به اعتقاد به‌نیا پیشنهاد آنها دریافت مالیات بر ارزش افزوده هنگام فروش خودروست، ولی در شرایط فعلی سازمان امور مالیاتی در مقاطع مختلفی اقدام به دریافت مالیات می‌کند که این امر باعث نارضایتی تولیدکنندگان شده است.
وی به جلسات متعدد قطعه‌سازان و خودروسازان با وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: در روند این جلسات تاکیدات زیادی از سوی نعمت‌زاده برای افزایش تیراژ جهت کاهش قیمت‌ها مطرح شد و ما نیز تعهداتی را اعلام کردیم اما هم‌اکنون ابزار کافی به واحدهای تولیدی برای افزایش تیراژ خودرو داده نمی‌شود که این امر باعث شده هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده و قیمت‌ها کاهش پیدا نکند.
*۶۰ هزار خودروی ناقص در کف کارخانه‌ها/ عدم اعلام سیاست حمایت برای رفع مشکلات مالی
عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران با اشاره به میزان معوقات بالای بخش قطعه‌سازی کشور، افزود:در شرایط فعلی ۵۰ تا ۶۰ هزار خودرو ناقص در کف کارخانه‌ها خوابیده و قطعه‌ساز و خودروساز به دلیل عدم منابع مالی لازم امکان تکمیل خودروها و عرضه آن به بازار را ندارند.
به نیا با طرح این پرسش که چرا دستور نعمت‌زاده برای ارائه تسهیلات و کمک به بخش خودروسازی تاکنون عملی نشده است، تصریح کرد: در ابتدای جلسات خودروسازان با وزارت صنعت، کارخانه‌ها تعهداتی بر افزایش تیراژ تولیدات خود عنوان کردند به نحوی که بالای ۴۰ درصد تیراژ تولید خودرو افزایش پیدا کرد اما ابزار و سیاست مناسبی در راستای این امر برای حمایت واحدهای تولیدی و قطعه‌سازان از سوی دولت اجرایی نشد.
وی با اشاره به اینکه لازمه کاهش قيمت خودرو ارائه مواد اولیه ارزان و تسهیلات مناسب به خودروسازان است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مطالبات معوق قطعه‌سازان در نزد خودروسازان افزایش پیدا کرده است. حتی ال‌سی ۳۰ درصد که دولت یازدهم شعارهای متعددی که برای حمایت از بخش تولید اعلام کرده بود نیز به واحدهای متقاضی ارائه نمی‌شود. در کنار موارد مذکور فولاد مبارکه نیز مواد موردنیاز را به بنگاه‌های تولیدی نمی‌دهد و آنها را در بورس عرضه می‌کند که این امر نیز بر حجم مشکلات قطعه‌سازان افزوده است.
این عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ضمن بیان این مطلب که از همان روزهای نخست آغاز به کار دولت یازدهم امیدهای زیادی بر ارائه تسهیلات و کمک به رفع مشکلات واحدهای تولیدی داشتیم، افزود: نمی‌خواهم ناامیدکننده صحبت کنم اما دولت یازدهم نتوانسته است تاکنون حمایت لازم را برای واحدهای تولیدی به وجود آورد حتی تحریم‌های داخلی نیز هر روز افزایش پیدا می‌کند که این امر در کنار تحریم‌های بین‌المللی چرخه تولید واحدهای تولیدکننده کشور را با مشکلات روبه‌رو ساخته است.
این عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران تقویت بنیه واحدهای تولیدی کشور را در آینده کاهش نرخ تورم عنوان کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون درآمد مالیاتی دولت ۶۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته رشد چندبرابری داشته است.
وی ضمن تاکید بر اینکه دولت می‌تواند برای اتخاذ تصمیمات و سیاست‌ها از نظرات NGO و تشکل‌ها برای رفع مشکلات تولیدکنندگان استفاده کند، تصریح کرد: اگر فضای کسب و کار بهبود نیابد، نرخ تورم در سال‌های بعد افزایش پیدا کرده و در راستای آن نمی‌توانیم به دستاوردها و اهداف خود در اقتصاد دست پیدا کنیم.
وی از اعلام آمادگی انجمن سازنده قطعات برای بررسی و رفع مشکلات واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: در این جا اعلام آمادگی خود را برای همکاری با بخش‌های مرتبط برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی اعلام می‌کنم.
*هنوز هیچ بازخوردی از همایش بین المللی خودرو مشاهده نشد/بی عهدی پژو به تعهدات خود به خودروسازان ایرانی
به‌نیا در ادامه صحبت‌های خود به برگزاری همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در صنعت خودرو تولید و تامین مواد اولیه خودروها در یک کشور واحد معنا پیدا نمی‌کند. به نحوی که هر شرکت خودروساز در چرخه تولید خود از سایر شرکت‌های خودروساز بزرگ نیز برای تولید خودروی باکیفیت استفاده می‌کند. دست‌اندرکاران برگزاری همایش صنعت خودرو نیز یکی از مهمترین اهداف خود را در برگزاری این همایش را استفاده از دانش فنی خودروسازان بزرگ قرار داده بود که متاسفانه باید بگویم هنوز هیچ بازخوردی از این همایش دیده نشده است.
این عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران در رابطه با حضور خودروسازان خارجی و چگونگی همکاری آنها با خودروسازان داخلی که این روزها با اخبارهای متعددی روبه‌رو بوده است، گفت: پژو به اعتقاد ما سالها از فضای رانتی ایران سوءاستفاده‌هایی را انجام داده است که ای کاش در دوره‌ تحریم‌های بین‌المللی لااقل ۱۰ درصد از تعهدات خود در قبال بازار ایران را انجام می‌داد . البته در این میان رنو حداقل اقداماتی را برای رفع مشکل خودروسازان کشور در شرایط تحریم انجام داد.
وی تاکید کرد: بازار ایران محدود به چند خودروساز نباید باشد بلکه باید بستر مناسبی برای حضور سایر شرکت‌ها از جمله تویوتا، فولکس و سایر خودروسازان بزرگ به وجود آوریم.
به نیا با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر پلت‌فرم مشترکی با قطعه‌سازان و خودروسازان طراحی شده که در صورت ارائه بودجه از منابع دولتی این پلت فرم قابلیت تولید ۵ تا ۶ خودرو در داخل کشور را خواهد داشت، اظهار داشت: این پروژه در اختیار وزارتخانه مربوطه قرار گرفته است که باید بگویم با ارائه ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون یورو می‌توانیم آن را اجرایی کنیم و بازار کشور را تا ۱۵ سال تامین نماییم. اما متاسفانه هیچ تصمیم جمعی برای اجرایی شدن این طرح هنوز انجام نشده است.
*سه پیش شرط خودروسازان برای انعقاد قرار با خودروسازان خارجی
عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران به سه پیش‌شرط خودروسازان برای همکاری با خودروسازان خارجی اشاره کرد و گفت: انتقال دانش فنی قطعه سازان خارجی ، ارائه بخشی از سهم بازار صادراتی شرکت‌های خارجی و مشخص شدن سهم سرمایه‌گذاری طرف خارجی در بازارهای ایران ۳ درخواست ما از خودروسازان خارجی است که باید بگویم حداقل پیش‌شرط‌ها برای برقراری روابط تجاری به شمار می‌آید.
وی با بیان این مطلب که ژاپن، کره و چین نیز جهت همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: متأسفانه طی ۲۰ سال گذشته، یک برنامه بلندمدت در صنعت خودروسازی کشور اجرا نشده و نظارتی نیز در این مورد بر عملکرد خودروسازان صورت نگرفته است.
به نیا دیگر مشکل بزرگ واحدهای قطعه‌ساز کشور پرداخت معوقات بانکی عنوان کرد و افزود: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود عقود مشارکتی باید ۱۸ تا ۲۱ درصد باشد اما هم اکنون نرخ سود بانکی از ۲۵ تا ۳۳ درصد برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است که در این مسیر باید این پرسش را مطرح کنم که مگر یک واحد تولیدی در سال چقدر سود کسب می‌کند که باید بهره بانکی ۳۳ درصدی را به بانک‌ها پرداخت کند.
وی اضافه کرد: برای تمدید وام‌های قبلی نیز بانک یک سری فرم‌های سفید را به مشتریان ارائه می کنند که تا بعد از امضا کنند نرخ سود دلخواه خود را از متقاضی دریافت می‌کنند این امر برای تولید کنندگان و به ویژه قطعه سازان مشکلات زیادی را به وجود آورده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها