کد خبر: ۱۹۰۱۳۰
زمان انتشار: ۱۹:۴۱     ۲۶ آذر ۱۳۹۲
فارس،حجت‌الاسلام عليرضا عليپور در جمع خبرنگاران، گفت: سازمان ليگ و هيئت رسيدگي به تخلفات در مورد مصاحبه بازيکنان و مربيان فقط در زماني وارد مي‌شود که چهار مرحله ابتدايي پشت سر گذاشته شود در واقع در مصاحبه‌اي بازيکنان در چهار مرتبه اول مربوط به کميته انضباطي که رکن قضايي فدراسيون است مي‌شود و برابر آئين‌نامه با مصاحبه‌هاي خارج از عرف برخورد مي‌شود اما اگر اين مسئله استمرار داشته باشد اين مسئله به هيئت رسيدگي به تخلفات ارجاع مي‌شود که ما هم طبق اساسنامه فدراسيون فوتبال مي‌توانيم براي آن شخص درخواست تعليق موقت يا لغو عضويت کنيم. اين از اختيارات هيئت رئيسه است.

وي ادامه داد: اينکه برخي اشخاص مي‌گويند اطلاعاتي در مورد تخلفاتي در فوتبال دارند مي‌توانند گزارش‌هاي محرمانه خود را به طور مکتوب، شفاهي، با پيامک يا به هر شکلي از اشکال که خودشان راحت هستند به هيئت رسيدگي به تخلفات اطلاع دهند و ما هم موظفيم که ظرف يک هفته پاسخ آنها را بدهيم. اگر هم پاسخ قانع‌کننده‌اي به آنها نداديم در آن صورت آنها مي‌توانند به فدراسيون فوتبال که مرجع بالاتر است مراجعه کنند و از آنها توضيح بخواهند و اگر فرد معترض و منتقد باز هم قانع نشد اين مسئله مي‌تواند به طور ويژه در دستور کار مجمع قرار بگيرد.

عليپور در مورد مصاحبه علي دايي و رأيي که در مورد او صادر شد، گفت: مصاحبه‌اي که علي دايي انجام داد يک شاکي خصوصي داشت و آن باشگاه سپاهان بود ضمن اينکه پرونده از منظر عمومي هم رسيدگي شد و هيئت رسيدگي به تخلفات آن را به کميته انضباطي ارجاع کرد و کميته انضباطي هم در اين مورد رأي داد. صرفنظر از اينکه ادعاهاي دايي واقعيت داشته باشد يا نداشته باشد نحوه بيان صحبت‌هاي دايي در مورد تخلف قهرماني يک تخلف آئين‌نامه‌اي است.

وي ادامه داد: اين را هم بگويم طبق آئين‌نامه محروميت‌هايي که به خاطر مصاحبه اعمال مي‌شود مثل محروميت‌هاي دايي قابل خريد است به اين ترتيب که مبلغ کل قرارداد بازيکن يا مربي به چهل قسمت تقسيم مي‌شود و براي هر هفته محروميت يک چهلم مبلغ قرارداد بايد پرداخت شود. در اين صورت و پس از تأئيد کميته انضباطي مبني بر پرداخت نقدي يک چهلم قرارداد هر هفته از محروميت قابل خريد است.

عليپور در مورد صحبت‌هايي که امير عابديني مطرح کرده است، گفت: ايشان يکي از اعضاي هيئت‌رئيسه سازمان ليگ هستند و مواردي را بيان کردند. حسب تأئيد مهدي تاج رئيس سازمان ليگ عابديني قبل از مسابقه داماش و ملوان نقطه‌نظراتي را داشته‌اند که رئيس محترم سازمان ليگ اين مسئله را پيگير شدند و حتي ناظر ويژه داشتند. من خودم اين مسئله را از تاج سؤال کردم و آن را پيگيري کرده‌ام. مسائلي را که در مورد صديقي، آلبرت و مظفري‌زاده بيان شده است بايد رسيدگي شود ما جلسه‌اي با عابديني داشتيم و صحبت‌هاي ايشان را شنيديم.

وي ادامه داد: صحبت‌هاي عابديني چهار محور اصلي داشت يک بخش آن مربوط به مظفري‌زاده داور مسابقه بود که اين بخش را مستند مي‌کنيم و به کميته داوران ارجاع مي‌دهيم بخشي هم مربوط به نقطه‌نظراتش در مورد دو همکار ما در سازمان ليگ بود که اين مسئله را هم پيگيري کرده‌ايم و پرونده را به اتفاق حراست بازخواني مي‌کنيم و يک گزارش کامل به رئيس سازمان ليگ تقديم خواهيم کرد تا ايشان در اين مورد تصميم لازم را بگيرد. بخشي هم مربوط به فدراسيون فوتبال است که آن را هم در اختيار کفاشيان و آيت‌اللهي قرار مي‌دهيم. عابديني معتقد بود بخشي از صحبت‌هايش در 90 پخش نشده است در هر صورت آنچه در حوزه وظايف سازماني ما بر مي‌گردد ما آن را به صورت گزارش تقديم هيئت‌رئيسه سازمان ليگ و هيئت رسيدگي به تخلفات خواهيم کرد. آنچه در مورد شخصيت حقيقي افراد است که برخي از آنها انتصاب عملي مجرمانه است که متهم کردن فردي قبل از اثبات اتهام خودش جرم است. اين پرونده در هيئت رسيدگي به تخلفات تشکيل شده و پس از بررسي نهايي آن را به کميته انضباطي ارجاع مي‌دهيم. ما سعي مي‌کنيم در کوتاهترين زمان ممکن به اين مسئله رسيدگي کنيم.

وي ادامه داد: مظفري‌زاده، آلبرت و صديقي هم شکايتي به کميته انضباطي از عابديني کرده‌اندو رونوشت آن را هم به هيئت رسيدگي به تخلفات داده‌اند. اين دو پرونده به طور همزمان رسيدگي خواهد شد و ما مراحل تحقيقات ميداني را انجام مي‌دهيم و در کوتاهرين زمان ممکن و تا قبل از 28 صفر آن را آماده مي‌کنيم و در صورتيکه نياز باشد اعضاي هيئت رسيدگي به تخلفات در مورد اين مسئله تصميم‌گيري خواهند کرد.

وي افزود: در صحبت‌هايي که امير عابديني انجام داد بسياري از موارد قابل بررسي جدي است و مي‌تواند برخورد جدي با برخي مسائلي که مطرح کرد انجام داد البته بحث من در مورد سعيد مظفري‌زاده و داوري نيست. او در 4 محور صحبت کرد که بسياري از مسائل آن قابل توجه و پيگيري بود و بايد زود با آن برخورد شود. حرفم را کلي بيان مي‌کنم.

عليپور خاطر نشان کرد: حکمي که براي علي دايي صادر شده دليل بر محکوميت دايي و تبرئه محسن قهرماني نيست. اين حکم به خاطر برخورد با تخلف آئين‌نامه‌اي که در نوع مصاحبه کردن از سوي دايي مطرح شده، بوده است و اينکه گفته مي‌شود مي‌خواهند با پرونده قهرماني برخورد فرماليته‌اي داشته باشند، درست نيست.

وي تأکيد کرد: مدارک جديدي به دست آمده که در بازگشت از سفر اردن به حسن‌زاده داديم. خواستم قبل از سفرم به کربلا اين مدارک را به حسن‌زاده بدهم تا او با بررسي اين موارد رأي قطعي را به صورت قاطع و با طيب خاطر در مورد اين پرونده صادر کند.

عليپور در مورد پرونده محسن قهرماني عنوان کرد: زماني که مأموريت به ما واگذار شد گروه ما بررسي‌هاي لازم را انجام دادند، بررسي‌هاي جديد را نيز در اختيار مسئولان کميته انضباطي گذاشتيم تا راحت‌تر تصميم‌گيري کنند.

وي در مورد اينکه گفته مي‌شود علي دايي را به خاطر حرف حق محروم کردند، يادآور شد: به امير عابديني و ساير دوستان و تمامي افراد اعلام مي‌کنيم اگر موضوعي مطرح است قبل از رسانه‌اي شدن آن با ما تماس بگيرند و اين موضوع را اعلام کنند. اگر ما پيگيري نکرديم سپس به مراجع بالاتر بگويند. براي پيگيري يک مسئله يک هفته زمان دهند و اگر پس از بررسي متوجه شدند و ما به اين مسائل رسيدگي نکرديم اين موضوع را به صورت رسانه‌اي اعلام کنند و آن وقت توقع اينکه برخوردي هم با آنها صورت نگيرد را داشته باشند اما اگر اين مسائل بلافاصله در رسانه‌ها مطرح شد ديگر توقع اينکه با آنها برخورد نشود انتظار ناصحيحي است. ما با عابديني روز يکشنبه جلسه داشتيم و او نقطه نظراتش را بيان کرد. تا به امروز در اين مورد 10 جلسه داشتم و پيگيري‌هايي نيز انجام دادم.

عليپور در مورد اينکه برخي مي‌گويند چون پرونده استيناف جريمه دو جلسه‌اي علي دايي شاکي نداشته و به همين خاطر محروميت دو جلسه‌اي براي سرمربي پرسپوليس تصميم درستي نيست، خاطر نشان کرد: به هر حال وقتي حکم صادر شد علي دايي نسبت به اين مسئله اعتراض کرد و کميته استيناف اين رأي را صادر کرده است. به هر حال کميته استيناف در بررسي‌هاي خود به اين نتيجه رسيده است و اينکه مي‌گويند چون پرونده شاکي نداشت نبايد کميته استيناف رأي را افزايش مي‌داد را افراد حقوقي بايد بررسي کنند.

عليپور در ادامه يادآور شد: هيچگاه منظور از صدور اين رأي بايکوت کردن امثال علي دايي نيست اما اينکه ببينيد در برخورد با باشگاه پرسپوليس و او هيچ وقت چنين قصدي را نداشتيم.

وي تأکيد کرد: در مورد پرونده محسن قهرماني ما در ديوان تحقيق کارمان را رسيدگي کرديم. کميته اخلاق موجوديت قوي‌تري داشت و اتاق رأي آن صالح به رسيدگي است. اگر پرونده دست ما بود شايد يک ماه پيش رأي را صادر مي‌کرديم اما هنوز کميته انضباطي اين کار را نکرده و آنها قصد دارند تمامي جوانب را بررسي کرده و رأي قطعي اعلام کنند. پرونده براي کميته انضباطي هم تمام شده اما بنده از همه جوانب و جزئيات خبر ندارم و در اين ارتباط نيز وظيفه‌اي ندارم. تنها مي‌دانم که حسن‌زاده و همکارانش انسان‌هاي حق‌طلب و بسيار خوبي هستند.

عليپور در مورد اينکه برخي اعتقاد دارند منشور اخلاقي من‌ درآوردي است، عنوان کرد: براي رسيدن به جواب اين مسئله وارد سايت کنفدراسيون آسيا شويد. در مجموعه مقرراتي که در AFC وجود دارد بحث اخلاق حرفه‌اي و اخلاق رفتاري جزء مسلمات فيفا و AFC است بنابراين ضمن احترام ويژه به محمد دادکان که مي‌دانم فردي باسواد، دلسوز و کاربلد است اين نقطه نظر او را قبول ندارم. اين موضوع چيزي است که در دنيا موجود است و جز الزامات کاري است که قطعا از چشمان افراد اهل مطالعه و جامعه فوتبالي دور نيست.

عليپور در مورد اينکه آيا فرد منشوري جديدي در فوتبال وجود دارد، عنوان کرد: عملکرد بازيکنان ما در اين مدت مثبت بوده اما در حوزه فرهنگي عمومي در نيم فصل اول منحني نزولي است و قطعا بايد فکر جدي در رفتار عمومي مديران و تماشاگران داشته باشيم. به نظر من در اين مورد منحني ما نزولي است.

وي در مورد اينکه بازيکنان ديگر خالکوبي‌هاي خود را نمي‌پوشانند و مدل‌هاي موي جديدي در چهره برخي بازيکنان ديده مي‌شود، عنوان کرد: در جلسه‌اي که اعضاي محترم شوراي عالي فرهنگي اخيرا داشتند در فرهنگ عمومي و وجهه‌هاي رفتاري فرهنگي تأکيد شده است و اگر ضعف و سستي به وجود آمده از طرف نهادهاي برگزارکننده است. باشگاه‌ها پذيرفته‌اند که اين مسائل را رسيدگي کنند مثلا از مرتضي اسدي که يکي از بهترين بازيکنان تراکتورسازي بوده تاکنون هيچ رفتار بدي نديديم شايد طيف خاصي از بازيکنان رفتارهاي خوبي نداشتند و نمي‌توان روي آنها حساب کرد اما اگر يکي مثل مرتضي اسدي اين نوع آرايش را انتخاب مي‌کند عجيب است. به نظر مي‌رسد يک حرکت سازماندهي شده وجود دارد که فدراسيون فوتبال بايد دقت خاصي داشته باشد.

عليپور در مورد جامعه داوري عنوان کرد: داوران قشر مظلومي هستند که بايد به حق و حقوق آنها بيشتر پرداخته شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها