کد خبر: ۱۹۲۵۴
زمان انتشار: ۱۱:۵۳     ۱۴ شهريور ۱۳۹۰

نشست مطبوعاتي اتحاديه تهيه‌كنندگان سينماي ايران با خبرها و حاشيه‌هايي چون عضويت بهرام رادان و نيكي كريمي در اتحاديه، كاهش 50 درصدي مميزي‌ها و جايزه 10 ميليوني «سيدضياء هاشمي» برگزار شد.

به گزارش 598 به نقل از فارس، نشست مطبوعاتي اتحاديه تهيه‌كنندگان سينماي ايران عصر روز گذشته با حضور «سيدضياء هاشمي» رئيس اتحاديه، «مرتضي شايسته» رئيس كانون پخش‌كنندگان سينماي ايران، «محسن علي‌اكبري»، «مهدي صباغ‌زاده»، «حبيب كاوش»، «عباس بابويهي»، «حبيب‌الله كاسه‌ساز» و «محمد‌حسين فرح‌بخش» در محل اتحاديه برگزار شد.

«سيدضياء هاشمي» در ابتداي اين نشست گفت: حدود 120 نفر از تهيه‌كنندگان با امضاي نامه و ارسال آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كردند مي‌خواهند يك صنف مستقل داشته باشند و در نهايت هم در جلسه‌اي كه با حضور 25 نفر از بزرگان و ريش‌سفيدان صنف برگزار شد، اساسنامه اتحاديه تشكيل شد.
وي ادامه داد: ما نمي‌خواستيم وكالت‌نامه براي ما تعيين و تكليف كند، بنابراين گرفتن وكالت‌نامه را ممنوع كرديم و گفتيم كساني كه براي‌شان صنف اهميت دارد، بايد حضور پيدا كنند كه در نهايت با 86 نفر مجمع عمومي را تشكيل داديم. اين موضوع در هيچ جاي ديگر سابقه ندارد.
سيد ضياء هاشمي در ادامه گفت: در حال حاضر 8 ماه از عمر صنف واحد مي‌گذرد و ما براي رسيدن به خواسته‌هايمان درخواست‌هايي از معاونت سينمايي داشتيم. يكي بحث امنيت شغلي است و ديگري بحث به استاندارد رساندن سطح كيفي سينما.

* فروش 10 ميليارد توماني 28 فيلم اكران شده

«حبيب كاوش» سخنگوي اتحاديه و سخنگوي شوراي صنفي نمايش در ادامه نشست گفت: تا بيش از 12 سال پيش اكران را وزارت ارشاد به صورت سالانه تعيين مي‌كرد و صاحبان فيلم و سينما دخالتي در اكران نداشتند. در آن زمان با حضور آقاي فريدون جيراني، فوآد نور، سيد‌ضياء هاشمي، مهدي فخيم‌زاده و بنده آئين‌نامه شوراي صنفي نمايش نوشته شد. در مقطي كه اختلافات بزرگي در اتحاديه رخ داد به درخواست خودمان، شوراي صنفي را به خانه سينما داديم و دوباره پس از چند وقت شوراي صنفي را به اتحاديه برگردانديم.
وي در ادامه افزود: فيلم‌سوزي و ورشكسته شدن تعدادي از سينماهاي تهران به شدت در سال گذشته مشهود بود. در اين راستا برنامه‌ريزي‌هايي كرديم كه اوضاع آرام شود و الان مي‌توانيم بگوييم كه فيلم‌سوزي نداريم. اين كار هم با ممنوع كردن نمايش تك سئانسي و تعويض سالن‌هاي مختلف انجام شد.
كاوش ادامه داد: ما تاكنون تعداد 28 فيلم را اكران كرديم كه اين 28 فيلم چيزي حدود 10 ميليارد تومان فروش داشته است، يعني يك ميليارد تومان بيش‌تر از كل فروش سال گذشته كه 70 و اندي فيلم اكران شد.
وي در ادامه گفت‌: ما در حال حاضر فيلم‌سوزي نداريم و به طور نسبي هم جلوي ورزشكستگي سينماها گرفته شده است.

* شايسته: شبكه‌هاي ماهواره‌اي فيلم‌هاي تهيه‌كنندگان را به سرقت مي‌برند

در ادامه نشست، «مرتضي شايسته» رئيس كانون پخش‌كنندگان سينماهاي ايران با بيان اينكه در مجمع عمومي از همه دفاتر پخش‌كننده دعوت به حضور كرديم، گفت: كانون پخش‌كنندگان از 24 دفتر تشكيل شده كه در ليست وزارت ارشاد اين تعداد 28 دفتر است.
وي افزود: در حال حاضر هر دفتر مي‌تواند 8 فيلم در سال پخش كند. همچنين با وزارت ارشاد هماهنگي شده شده تا از اين پس كانون پخش‌كنندگان جواز ايجاد دفتر پخش را خودش صادر كند.
شايسته در خصوص سرقت شبكه‌هاي ماهواره‌اي گفت: شبكه‌هاي MF TV، MI TV، پرشين فيلم، ديدار، 20 و PDF فيلم‌هاي تهيه‌كنندگان سينماي ايران را به سرقت مي‌برند و ما اين موضوع را از طريق قوه قضائيه پيگيري مي‌كنيم اما شبكه‌هايي مثل MBC پرشيا، من و تو و ICC شبكه‌هايي هستند كه فيلم‌هاي ايراني را مي‌خرند و پخش مي‌كنند.
وي در خصوص فعاليت كانون در زمينه بين‌الملل گفت: دفاتر پخش بين‌الملل بايد حضور پيدا كند و ما هم سعي مي‌كنيم جلسات را از هفته‌هاي آينده تشكيل دهيم.

* اتحاديه تهيه‌كنندگان فيلم‌نامه نهايي را بررسي مي‌كند

«مهدي صباغ‌زاده» دبير شوراي توليد اتحاديه تهيه‌كنندگان درادامه نشست گفت: يكي از كارهايي كه شوراي توليد انجام داد، ارتباط با وزارت ارشاد براي دريافت صدور مجوز پروانه ساخت بود. ما توانستيم مسئله پروانه ساخت را به شكل قانونمند به اتحاديه منتقل كنيم و در اين راستا هم بيشتر كارشناسي و ارزيابي حرفه‌اي را انجام دهيم و مسائل قانوني هم همانند گذشته با وزارت ارشاد است.
وي افزود: ما در اتحاديه تهيه‌كنندگان به تهيه‌كنندگان مشاوره مي‌دهيم و آن‌ها را به سمت حرفه‌اي بودن حركت مي‌دهيم. تاكنون براي صدور مجوز پروانه ساخت سخت‌گيري نكرديم و هركس كه استحقاق تهيه‌‌كنندگي داشته به او پروانه ساخت داديم، ان‌شاءالله سال آينده نتايج آن را مشاهده مي‌كنيم.
وي همچنين افزود: كنترل دستمزدها از موضوعاتي كه در اين شورا بحث مي‌شد.
وي در ادامه اظهار داشت: براي افراد جديد اتحاديه عضويت موقت صادر مي‌شود ودر صورتي كه فيلم موفق بسازند، مي‌تواند سال بعد به عضويت دائم دربيايند. اين موضوع در كميته‌اي 5 نفره بررسي مي‌شود. همچنين اگر تهيه‌كننده‌اي مشكلات مالي داشته باشد، اتحاديه تا زماني كه آن فرد مشكلاتش را حل نكند اجازه صدور پروانه ساخت به او نمي‌دهد.

سيدضياء هاشمي در ادامه نشست گفت: اساساً هيچ فيلم‌نامه‌اي در اينجا موضوعش تغيير نكرده است. آقاي عبدالرضا كاهاني خودش گفت يك طرح و ايده دارم و مي‌خواهم ببينم اگر جاي كار دارد روي آن متمركز شوم و ما هم طرح را تأييد كرديم و به وزارت ارشاد ارسال كرديم. تهيه‌كنندگان مي‌بايست فيلم‌نامه كامل و آماده را به ما تحويل بدهند و تا زماني كه فيلم‌نامه آماده نباشد ما هيچ درخواستي را بررسي نمي‌كنيم. آقاي كاهاني هم همان طور كه گفته شد فقط يك طرح داشته‌اند كه به ارشاد رفته و اميدواريم در آنجا تصويب شود.
 وي همچنين از حل مشكل اكران فيلم سينمايي «اسب حيوان نجيبي است» ساخته عبدالرضا كاهاني خبر داد.
رئيس اتحاديه تهيه‌كنندگان سينماي ايران در ادامه گفت: در شرايط فعلي فقط به عنوان يك كارشناس شوراي پروانه ساخت فعاليت خواهم كرد.

* حضور اعضاي اتحاديه تهيه‌كنندگان در شوراي تسهيلات

در ادامه نشست «حبيب كاوش» گفت: پروانه ساخت، شوراي تسهيلات، پروانه نمايش و اكران چهار گلوگاهي هستند كه سه مورد از آن‌ها دست بچه‌هاي توليد است. براي اولين بار قرار است اعضاي اتحاديه تهيه‌كنندگان در شوراي تسهيلات حضور داشته باشند. در شوراي پروانه نمايش هم در تلاشيم نماينده‌اي از اتحاديه داشته باشيم.
هاشمي در ادامه مصطفي رستگاري، رسول صدرعاملي، مهدي سجاده‌چي، مرتضي شايسته، جمال شورجه، بهمن حبشي، محمدهاي كريمي، مهدي صباغ‌زاده و عليرضا رئيسيان را به عنوان اعضاي اصلي شوراي پروانه ساخت معرفي كرد.
وي در ادامه افزود: تاكنون 62 پرونده درخواست پروانه ساخت بررسي شده است كه 27 پرونده بررسي نهايي و به وزارت ارشاد توصيه شده است. 19 پرونده هم در حال بررسي است و 16 مورد هم در نوبت بررسي قرار دارد.

* كريمي: براي اولين بار، فيلم‌نامه‌نويسان در جمع اعضاي شوراي پروانه ساخت حضور دارند

محمدهادي كريمي در ادامه نشست گفت: تاكنون در 6 جلسه‌ به عنوان فيلم‌نامه‌نويس به همراه مهدي سجاده‌چي و مصطفي رستگاري در شوراي مشورتي پروانه ساخت حضور داشتم.
وي افزود: ما براي اولين‌بار بعد از انقلاب اسلامي در شوراي پروانه ساخت از حضور فيلم‌نامه‌نويسان بهره مي‌گريم كه اين موضوع در نوع خودش اتفاق بزرگي است. هميشه يكي از آرزوهاي ما فيلم‌نامه‌نويسان اين بود كه يك فيلم‌نامه‌نويس در شوراي پروانه ساخت حضور پيدا كند كه الان اين اتفاق رخ داده و اميدواريم در شوراي اصلي پروانه ساخت در وزارت ارشاد هم يك فيلم‌نامه‌نويس حضور داشته باشد.
كريمي ادامه داد: ناگزيرم به دليل سير درمان بيماري‌ام از شركت در جلسات عذرخواهي كنم و اميدواريم فرد فيلم‌نامه‌نويس ديگري جايگزين من شود. به هر حال حضور سه فيلم‌نامه‌نويس در شوراي پروانه ساخت اتفاق كوچكي نيست و اميدوارم اين تعداد بيشتر هم شود.
اين فيلم‌نامه‌نويس و كارگردان سينما در ادامه گفت: شهادت مي‌دهم شوراي پروانه ساخت با اجري بي‌منت و بي‌مزد در فضاي سنگين و پرسوءتفاهم كه معني آن را نمي‌فهمم تلاش كرده فيلم‌نامه‌اي را به خاطر نوع فيلم‌نامه‌اش رد نكند، خصوصاً فيلم‌نامه‌هايي كه حرفي براي گفتن دارند و دغدغه‌‌ايي را مطرح مي‌‌كنند.
وي افزود:‌ همه چيز بايد نقد شود ولي تخطئه باعث مي‌شود كساني كه دلسوزانه آمده‌اند روحيه‌شان را از دست بدهند. من خودم فقط به خاطر احترام به همكاران و هم‌صنفانم و از سر دلسوزي وارد اين شورا شدم و اگر بيماريم نبود تا آخر ادامه مي‌دادم.

* 50 درصد از مميزي‌ها كاهش يافته است

در ادامه نشست هاشمي گفت: قرار است كارشناسي پروانه ساخت‌هايي كه دولت صادر مي‌كند را ما انجام بدهيم. رعايت حجاب و پوشش، عدم تماس بدني، سيگار نكشيدن و... در فرم‌هاي شوراي پروانه ساخت گذشته وجود داشت ولي الان ما همه اين 5 بند را حذف كرده‌ايم.
وي با بيان اينكه فكر مي‌كنم توانستيم 50 درصد از مميزي‌ها را كاهش بدهيم، افزود: من و آقاي شايسته معتقديم رسيدن به «رسوايي» از «اخراجي‌ها» فوق‌العاده است.

* شايسته: از نظر اتحاديه به هيچ فيلمي، فيلم توقيفي اطلاق نمي‌شود

مرتضي شايسته در ادامه گفت‌: اتحاديه تهيه‌كنندگان مشكل توقيف فيلم‌هاي سينمايي را هم دنبال مي‌كند و اميدواريم در اين راستا مشكل فيلم‌هاي «گزارش يك جشن» و «صدسال به اين سال‌ها» حل شود. از نظر اتحاديه به هيچ فيلمي، فيلم توقيفي اطلاق نمي‌شود.
سيدضياء هاشمي در ادامه نشست گفت: ما تمام تلاشمان را مي‌كنيم كه حداقل يك نفر را در جمع اعضاي شوراي پروانه نمايش داشته باشيم.

* فرح‌بخش: از دوران انوار و بهشتي به عنوان دوران ننگين ياد مي‌كنم

تعهد گرفتن از تهيه‌كنندگان و فرم‌ها هم همانند گذشته است و هيچ تغييري نسبت به گذشته نكرده است.
مرتضي شايسته نيز در اين ارتباط گفت: تعهد گرفتن از تهيه‌كنندگان فقط راجع‌به موضوعات اخلاقي نيست و موضوعات توليد را هم شامل مي‌شود.
محمدحسين فرح‌بخش نيز در اين زمينه گفت: تعهدنامه براي سال‌هاي انوار و بهشتي است كه دوستان از آن زمان به عنوان دوران طلايي ياد مي‌كنند و من هم از آن زمان به عنوان دوران ننگين نام مي‌برم. تعهد گرفتن ربطي به الان اتحاديه ندارد و آن‌ها به دليل اينكه مي‌خواهند پيراهن عثمان درست كنند، اين حرف‌ها را مي‌زنند. در حال حاضر اتحاديه مميزي‌ها را هم كم كرده است.

* هاشمي: اگر كسي فرم‌هاي تعهد را تاكنون امضا نكرده، 10 ميليون جايزه بگيرد

هاشمي در ادامه گفت: اگر كسي ثابت كرد فرم‌هاي تعهد را در سال گذشته امضا نكرده مي‌تواند با مراجعه به ما نقداً 10 ميليون تومان جايزه دريافت كند.
فرحبخش نيز در ادامه گفت: موضوعات تعهد گرفتن يك‌سري چيزهاي فرماليته است. در حال حاضر كسي در فيلمش حجاب را رعايت نمي‌كند و كسي هم فيلمي را به خاطر حجاب توقيف نكرده است. اين‌ها ابزاري براي به حاشيه بردن اتحاديه است، ولي اين اتحاديه با اين حرف‌ها از ميدان به‌در نمي‌شود.
هاشمي در ادامه گفت: به فيلم‌هايي ويديئويي كه پروانه ساخت نداشته باشند، پروانه نمايش داده نمي‌شود.
وي همچنين تعداد اعضاي اتحاديه تهيه‌كنندگان را 146 نفر اعلام كرد.

* عضويت بهرام رادان و نيكي كريمي در اتحاديه تهيه‌كنندگان

«حبيب‌الله كاسه‌ساز» هم در اين نشست گفت: يك كميسيون 5 نفره متشكل از سيدضيا هاشمي، سيدجمال ساداتيان، محسن علي‌اكبري و بنده كار عضوگيري اعضاي اتحاديه را انجام مي‌دهيم. بنده اعتقادم اين است كه تهيه‌كنندگي در سينما عالم تجربه نيست. تجربه تهيه‌كنندگي بايد در بخش‌هاي مديريت توليد، سرمايه‌گذاري و مجري طرح به وجود بيايد و بعد به اتحاديه ورود پيدا كند.
وي افزود: تهيه‌كنندگي در سينما شرايط ويژه‌اي دارد و مشكلات و مسائل مادي و عوامل جلوي دوربين و همين‌طور موضوعات مختلف پشت دوربين در درجه اول با نظر تهيه‌كننده بايد انجام شود. اگر تهيه‌كننده‌اي كار منشي صحنه و يا فيلمبردار را به شكل كلي نداند، نمي‌تواند خيلي موفق باشد.
مرتضي شايسته در ادامه اين نشست گفت: كساني كه عضو اتحاديه مي‌شوند بايد مبلغ 3 ميليون تومان را بپردازند.
وي افرادي چون محمود فلاح، ‌بهرام رادان، نيكي كريمي، محمدهادي كريمي، بيژن امكانيان، سيدكمال طباطبايي، فرامرز قريبيان، افشين صادقي، اسماعيل براري، سيروس تسليمي، منصور حيدري، عباس رافعي، علي مصفا، محمدرضا عرب، پروانه مرزبان، محسن كاسه‌ساز، محمدرضا شفيعي، جلال چاوشيان، اسماعيل ميهن‌دوست، محمد طائمه و محمدهادي كريمي را به عنوان چند تن از اعضاي جديد شوراي عالي تهيه‌كنندگان معرفي كرد.

* آغاز فعاليت ستاد مبارزه با قاچاق محصولات سمعي‌ و بصري از هفته آينده

سيدضياء هاشمي در ادامه نشست بيان داشت: مدت‌هاست مبارزه با قاچاق محصولات سمعي و بصري فعاليت اجرايي ندارد و به يك سازمان اداري تبديل شده است. ستاد مبارزه با قاچاق با مسئوليت آقاي عباسيان سرجاي خودش قرار دارد ولي قرار است در چند روز آينده به صورت گسترده يك سري فعاليت‌هايي در اين زمينه انجام شود.
محمدحسين فرح‌بخش در اين رابطه گفت: دوستاني كه معتقدند ما اكثريت هستيم مي‌توانند به صنف واحد بيايند و صنف را در دست بگيرند ولي مشخص است كه تعدادشان به اين حد نيست و معلوم مي‌شود حرف و حديث‌هاي ديگري پشت پرده وجود دارد.
وي افزود: با مشورت آقاي شمقدري ستاد اجرايي مبارزه با محصولات غيرمجاز سمعي و بصري از هفته آينده فعاليتش را در تهران آغاز مي‌كند و فكر مي‌كنم در كمتر از يك ماه مي‌توان اثرات اين كار را مشاهده كرد.

* توطئه دارايي‌ها عليه هنرمندان كشور

سيدضياء هاشمي در خصوص فعاليت‌هاي مالياتي سينماگران گفت: ما اعتراض‌مان را به تشكيلات دارايي فرستاده‌ايم. من در اين رابطه فقط يك توطئه مي‌بينم و احساس مي‌كنم آدم‌هايي در وزارت اقتصاد و امور دارايي وجود دارند كه مي‌خواهند با اهالي فرهنگ و هنر مقابله كنند. اگر اين موضوع ادامه پيدا كرد تمام هنرمندان به طور جدي در مقابل اين حركت مي‌ايستند.

* اختصاص بودجه به صنوف از طريق معاونت سينمايي

وي در پايان گفت: فكر مي‌كنم حق اصناف سينمايي است كه براي اجراي كارهايشان بودجه بگيرند. قرار است در شش ماهه دوم سال از سوي معاونت سينمايي به صنوف سينمايي بودجه‌اي داده شود.
وي افزود: استعفاهاي چند نفر نمي‌تواند خدشه‌اي بر روند اتحاديه تهيه‌كنندگان وارد كند و قرار نيست هيچ‌كدام از ما صنف را به خاطر خودمان خراب كنيم. در حال حاضر دو صنف بيشتر وجود ندارد كه فعاليت قانوني مي‌كند. يكي صنف ماست و يكي انجمن سينماداران.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها