کد خبر: ۱۹۲۹۶
زمان انتشار: ۱۵:۴۵     ۱۴ شهريور ۱۳۹۰
از تاكتيك‌هاي انقلاب رنگي براي جا انداختن مسئله تقلب در انتخابات، پيروز و برنده انتخابات جلوه دادن كانديداي مورد نظر، قبل از اعلام نتايج انتخابات است.
 
به گزارش 598 به نقل از فارس، حضرت ‌آيت‌الله العظمي خامنه‌اي در خطبه‌‌هاي نماز عيد فطر سال جاري، با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری، ذات انتخابات را توأم با نوعی چالش خواندند و تأكيد كردند كه انتخابات، تجلی حضور مردم، مظهر مردم‌سالاری دینی و ذخیره و پشتوانه امنیت کشور است و باید مراقب بود که این پشتوانه بزرگ، به چالشی برای امنیت کشور تبدیل نشود.
 
اين هشدار رهبر معظم انقلاب ما را بر آن داشت كه روند چالش‌آفريني برخي افراد و جريان‌ها را در انتخابات رياست جمهوري سال 88 و فتنه‌اي كه بعد از آن به وقوع پيوست، بازخواني كنيم تا شايد در جلوگيري از تكرار چنين وقايع تلخي در انتخابات مجلس نهم مؤثر افتد.
 
آنچه در ذيل مي‌آيد بخشي از اقدامات رخ‌داده در سال 88 بر اساس اسناد موجود است كه موجب ايجاد چالش امنيتي در كشور شد.
 
 
در همه انقلاب‌هاي رنگي رخ داده در كشورهاي استقلال يافته شوروي سابق، مسئله تقلب، جرقه اصلي آتش اين انقلاب‌ها بوده است. در انتخابات دهم نيز از چند ماه قبل زير سؤال بردن سلامت انتخابات، يكي از محورهاي اصلي مواضع گروه‌هاي تجديدنظر طلب كه حلقه مؤثر دو كانديداي اصلي اين جريان (كروبي و موسوي) را شكل مي‌دادند، بوده است. سازمان مجاهدين در بيانيه 88.1.21 اعلام حمايت از نامزدي ميرحسين موسوي اظهار مي‌كند: «سلامت انتخابات به شدت به مخاطره افتاده است به طوري كه ديگر تقريباً اعتمادي به آمارهاي انتخابات از جمعيت واجد حق رأي گرفته تا آراء شركت‌كنندگان و تا آراء كانديداها وجود ندارد.»
 
تاج‌زاده از عناصر مشترك مجاهدين و مشاركت از زبان خاتمي نيز همين شائبه عدم سلامت انتخابات را تكرار مي‌كند:
"يكي از دغدغه‌‌هاي آقاي خاتمي سلامت انتخابات است و تا روز انتخابات هم اين دغدغه‌ براي همه ما وجود خواهد داشت. راه‌هايي را هم براي مواجهه با آن پيش‌بيني كرده‌ايم كه به تدريج آن را با افكار عمومي در ميان خواهيم گذاشت."
 
عناصر تندروتر جريان تجديدنظرطلب از اين هم فراتر رفته و با قطعي دانستن تقلب در انتخابات از جريان اصلاح‌طلب (تجديدنظر طلب) مي‌خواهند، همپاي ارائه برنامه براي انتخابات با ارائه راه‌كارهاي مشخص، نگراني افكار عمومي را درباره تقلب رفع كنند.
عبدالله مومني عضو سازمان منحله ادوار تحكيم در سايت ادوارنيوز مي‌گويد: "اگر برخي تنها استراتژي‌شان جهت جلوگيري از دستكاري در نتايج انتخابات همين است كه «مردم خيلي بيايند» بايد گفت، چنين رويه‌اي چيزي نيست جز سپردن سرنوشت يك ملت به قضا و قدر و بديهي است، چنين رويه‌اي به غايت غيرمسئولانه خواهد بود. طرفه آنكه كانديداهاي اصلاح‌طلب براي جلب اعتماد عمومي نه تنها بايد صراحتاً برنامه‌هاي خود جهت اصلاح‌ وضعيت نابسامان كشور و انجام تغييرات دموكراتيك را ارائه كنند، بلكه بايد با ارائه راهكارهاي مشخص براي حفظ آراي مردم و دفاع از سلامت انتخابات، نگراني افكار عمومي را در اين مورد رفع كنند."
 
هاشمي رفسنجاني نيز از جمله كساني است كه در سلامت انتخابات ترديد ايجاد مي‌كند و آن را زير سؤال مي‌برد.
 
هاشمي رفسنجاني نخستين بار در مرداد 87 جملات عجيبي را بر زبان‌ آورده و از علماي حوزه علميه مي‌خواهد كه براي روزي كه احتمالاً در انتخاباتي تقلب شد، راهكاري بدهند!!
 
وي همچنين در نماز جمعه 4 ارديبهشت سال 88 با ذكر و تأكيد بر اين جملات كه «وظيفه‌اي كه به مسئولان مربوط مي‌شود در خصوص سلامت انتخابات است تا مردم با خيال راحت پاي صندوق رأي حضور پيدا كنند» يا «مردم بايد مطمئن باشند همان رأيي كه به صندوق مي‌ريزند از صندوق بيرون مي‌آيد» به شائبه عدم سلامت انتخابات دامن مي‌زند. البته وي به همين ميزان نيز اكتفا نمي‌كند و تقريباً تقلب در انتخابات را امري قطعي مي‌داند كه سازوكار مقابله با اين تقلب را نيز، مشاركت وسيع مردم در حدي كه نتوان تقلب كرد، عنوان مي‌كند.
 
"شايد در يك سطح معمولي كه انتخابات با 30 تا 40 درصد حضور مردم باشد، آراي مردم كمتر تاثير داشته باشد، چون دستكاري در آن حالت، خيلي آسان‌تر مي‌شود... ولي اگر انبوه مردم بيايند، يعني از همه نزديك 47 تا 48 ميليون نفر حائز شرايط رأي دادن به صحنه بيايند، فكر مي‌كنم كسي نمي‌تواند به اين آساني سلامت انتخابات را مخدوش كند... الان احساس مي‌كنم متأسفانه كساني پيدا شدند كه روزي مولفه القلوب بودند و الان متولي شدندو اين افراد خود را قيم مي‌دانند. شايد افكارشان به آن‌ها مي‌گويد كه شما مي‌توانيد به خاطر مصالحي كه تشخيص مي‌دهيد، اگر بتوانيد در رأي مردم دست ببريد... چون علائمي از اين مسائل در بعضي از جاها مي‌بينيم، قدري بيشتر تكرار مي‌كنم." (هاشمي رفسنجاني، ويژه‌نامه همشهري درباره انتخابات، ارديبهشت 88. خبرگزاري ايلنا خبر داد كه در طرح ارزشيابي روزنامه همشهري، اين مصاحبه، مصاحبه برتر شناخته شده است.)
 
در ذيل نمونه‌هاي ديگري از سخنان آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني در راستاي ترديدافكني در سلامت اين انتخابات را مي‌خوانيد:
 
* 12 آذر سال 87؛ آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني در همايش 30 سال قانونگذاري ‌به مناسبت سالروز شهادت آيت‌الله مدرس در مجلس‌:
"‌اگر مردم احساس كنند رأيشان در سرنوشتشان بي‌اثر است و متولياني پيدا شوند كه رأي آنها را هر جوري كه مي‌خواهند، بخوانند، آنگاه دلسرد مي‌شود."
 
* دي ماه 87؛ آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني  در جمع اعضاي شوراي مركزي خدمتگزاران سازندگي و  اعضاي سازمان اسلامي دانشجويان دانشگاه آزاد منطقه 9:
"اگر بخواهيم اسلامي عمل كنيم، در اولين گام بايد به خواست مردم احترام بگذاريم.
‌نبايد انتخابات را صرفاً يك فرصت سياسي قلمداد كرد. ‌بايد مردم نظر خود را بگويند و نظام هم بايد همه چيز را فراهم كند تا انتخابات واقعي باشد و كوتاهي در اين ميدان، بدون مجازات الهي نخواهد ماند.
اگر ناظران و مسئولان برگزاري انتخابات رأي مردم را ضايع كنند و اعلام قيموميت كنند و نگذارند آنچه كه مردم مي‌خواهند، اعلام شود، اين كار خيانت و مستوجب عذاب الهي است.
‌حتي اگر بر اساس مصلحت برخي بگويند اين فرد نبايد انتخاب شود، اشتباه است و منتهي به استبداد مي‌شود و اين اتفاق شومي خواهد بود.
‌وظيفه همه است كه واقعاً انتخابات را جدي بگيرند و سالم عمل كنند و اگر رقيب بي‌تقوايي مي‌كند، آنها بي‌تقوايي نكنند و بايد انتخابات خوبي برگزار شود و اگر انتخابات سالمي برگزار شود، مطمئناً نمره خوبي از سوي ناظرين بين‌المللي خواهد گرفت.
به هر اندازه كه وفاداري به سلامت انتخابات كم شود، به همان اندازه از اسلام فاصله گرفته‌ايم".
 
* اسفندماه 87؛ آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني در گفت‌وگو با خبرگزاري ايلنا:
"‌حوادث سال 1384 در هشدارهاي من ]درباره سلامت انتخابات[ بي‌‏تاثير نيست؛ چون ديدم كساني كه خود را قيّم مردم مي‌دانند، در انتخابات دخالت كردند و من هم به خاطر مصالح انقلاب آنها را به خداوند واگذار کردم و در بيانيه‌ام گفتم كه خدا مي‌داند چگونه عمل كند كه آسيبي به مردم نرسد و مقصّران آسيب ببينند".
 
* 4 ارديبهشت 88؛ آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه تهران:
"مسئولان بايد سلامت انتخابات را براي جامعه تضمين كنند تا مردم با خيال راحت پاي صندوق‌هاي رأي حضور داشته باشند و اين اطمينان دادن يك ضرورت است."
 
* 19 خرداد 88؛ آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني در نامه‌اي به رهبر معظم انقلاب:
"تاريخ گواه است كه اكثريت مردم متعهد و انقلابي‌مان كمتر تحت تاثير خلاف‌گويي‌ها قرار مي‌گيرند و دليل آن آراء افتخارآميز مردم به اينجانب در آخرين انتخابات مجلس خبرگان رهبري است و نيز خوب مي‌دانيد كه در جريان انتخابات جاري، تاكنون به خاطر مسئوليت‌هاي رسمي‌ام در رسانه‌ها مطلبي به نفع يا ضرر افراد و جريان‌هاي درگير در انتخابات نگفته‌ام و در موارد ضروري به كلياتي مبتني بر حضور حداكثري مردم در پاي صندوق‌ها و سلامت انتخابات اكتفا كرده‌ام و رسما گفته‌ام برنامه شركت در انتخابات ندارم.
‌در فرصت باقي‌مانده ضروري به نظر مي‌رسد خواسته‌ حق حضرت‌عالي و مردم درخصوص انجام انتخاباتي سالم و پرابهت و حداكثري تحقق يابد. كاري كه مي‌تواند عامل نجات كشور از خطر و باعث تحكيم وحدت ملي و اعتماد عمومي باشد و فتنه‌گران نتوانند با حدس و گمان نص پيامتان در مشهد و در مرقد امام راحل را با هوس خود تحريف كنند و با ناديده گرفتن قانون، بنزين بر آتش افروخته بريزند".
 
* 26 تير 88؛ آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه تهران:
"اين انتخابات اگر مشكلاتي در آن پيش نمي‌آمد ما در 30 سالگي انقلاب بهترين گام را در جهت تحقق جمهوري اسلامي برمي‌داشتيم. من نمي‌گويم كه اين اتفاق نيفتاده است، اما ما از اواخر دوران تبليغات دچار ترديد شديم. افرادي ترديد كردند، تبليغات نادرست و عمل نادرستصداوسيما باعث شد‌ بذل ترديد در دل مردم به وجود بيايد كه مثل خوره به جان ما افتاده است. ما ترديد را بدترين مصيبت مي‌دانيم.
البته دو گروه هستند؛ عده‌اي ترديدي ندارند، قاطع ايستاده‌اند و كار خودشان را مي‌كنند، اما عده‌اي هستند كه كم نيستند و بخش زيادي از مردم فهيم و عالم كشورمان هستند كه مي‌گويند ما ترديد داريم. ما بايد براي رفع ترديد آن‌ها كار كنيم."
 
 
تشكيل كميته صيانت از آرا
 
تشكيل «كميته صيانت‌ از آراء» به صورت مشترك از طرف دو نامزد اين جريان با عنوان كميته هماهنگي شوراهاي راهبردي انتخاباتي مهدي كروبي و ميرحسين موسوي براي صيانت از آراء، زمينه‌سازي تبليغاتي براي جاانداختن شائبه تقلب در افكار عمومي به شمار مي‌آمد. روزنامه «اعتماد ملي» درباره اين كميته مشترك پس از اعلام تشكيل آن چنين مي‌نويسد: «مهدي كروبي و ميرحسين موسوي، شخصاً فعاليت‌هاي اين كميته را خصوصاً در زمان برگزاري انتخابات دنبال و از تمام اهرم‌هاي لازم براي امانت‌داري رأي مردم و پاسداشت آن رأي استفاده خواهند كرد». سيدمحمد موسوي خوئيني‌ها چهره محوري و ليدر پنهانتجديدنظر طلبان، نيز تنها دو روز مانده به انتخابات به فضاي عدم سلامت انتخابات دامن مي‌زند و مخالفت با كميته صيانت از آراء را نيز دليل روشني بر نيت مشكوك كارشكنان تلقي مي‌كند:
 
"اكنون كه متاسفانه برگزاركنندگان انتخابات و ناظران منسوب به شوراي نگهبان آشكارا و يا در نهان از حاميان رئيس جمهور فعلي هستند، به شدت نگراني از عدم سلامت انتخابات در ميان مردم گسترش يافته است؛ بويژه آنكه رفتارهاي اين مجموعه، خصوصا روساي آنان مانند جناب آقاي جنتي و ديگران شبهه‌برانگيز است. اكنون در چنين شرايطي بر همگان لازم است به هر ترتيبي كه مي‌توانند و در حد توان و امكان خود، از آراء ملت صيانت كنند و براي حفظ سلامت انتخابات و جلوگيري از تخلفات و يا تقلب، با كميته صيانت از آراء كه از طرف دو كانديداي محترم جريان اصلاحات تشكيل شده است، كمال همكاري را بنمايند. اقدامات كميته صيانت از آراء وظيفه ملي و انقلابي است و در جهت پاسداري از اعتبار و آبروي نظام مقدس جمهوري اسلامي است. هرگونه كارشكني بر سر راه اين كميته از سوي هر كس، دليل روشني بر نيات مشكوك كارشكنان است. با حضور پر شور در پاي صندوق‌هاي راي و با توكل بر خداوند، نقشه جريان مشكوك نقش بر آب خواهد شد."
 
البته اين مسئله در حد اظهارنظرهاي رسانه‌اي باقي نماند و تبديل به شعار عمومي و اصلي هواداران و اجتماعات موسوي در انتخابات شد. شعار «اگر تقلب نشه موسوي اول مي‌شه» يا «اگر تقلب بشه ايران قيامت مي‌شه» يكي از اين نمونه‌هاست. ابطحي از اعضاي مجمع روحانيون و عنصر نزديك به خاتمي و عضو ستاد كروبي، كلمه «تقلب در انتخابات» را رمز آشوب‌هاي بعد از انتخابات ذكر مي‌كند: «به همه دوستان مي‌گويم و همه دوستاني كه صداي ما را مي‌شنوند بدانند كه موضوع تقلب در ايران دروغ بود و در واقع تقلب موضوعي بود تا آشوب‌ها شكل بگيرد تا ايران همانند افغانستان و عراق بشود، تا جايي كه كشور دچار آسيب و سختي بشود.»
 
از تاكتيك‌هاي انقلاب رنگي براي جا انداختن مسئله تقلب در انتخابات، پيروز و برنده انتخابات جلوه دادن كانديداي مورد نظر، قبل از اعلام نتايج انتخابات است. غير از اظهارنظرهاي سياسي پيش از روز انتخابات افرادي مانند عطريانفر كه از پيروزي قطعي مهندس موسوي در همان مرحله اول انتخابات خبر مي‌داد. (البته عطريانفر در مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري نهم نيز پيش از شمارش و اعلام نتايج آراء با تبريك به خبرنگاران، رفسنجاني را پيروز انتخابات معرفي كرده بود)، جريان وابسته به موسوي در انتخابات و خود موسوي نيز قبل از شمارش آراء از پيروزي خود خبر مي‌دادند؛ موضوعي كه اولين بار در سي سال انتخابات جمهوري اسلامي صورت گرفت.
 
سايت قلم؛ پايگاه اطلاع‌رساني رسمي و اصلي موسوي در روز انتخابات و در ساعت 13:59:45 (8 ساعت قبل از پايان راي‌گيري!!) از كاربران اين سايت درخواست كرد تيتر پيروزي را براي نشريات فردا پيشنهاد دهند.
 
متن خبر سايت قلم از اين قرار است:
 
"براي 23 خرداد «تيتر پيروزي» را پيشنهاد دهيد.
 
قلم: از عموم هموطنان سبزانديش درخواست مي‌شود، تيتر با جمله پيشنهادي خود را براي روز بزرگ پيروزي در انتهاي همين مطلب (بخش نظرات) درج يا به آدرس ايميل titerepiroozi@gmail.com اعلام كنيد.
اخبار واصله از سراسر كشور در كمتر از 5 ساعتي كه از آغاز راي‌گيري مي‌گذرد حاكي از پيروزي قاطع و تاريخي مهندس موسوي در انتخابات است. در همين راستا تيتر نخست قلم نيوز در روز پيروزي ميرحسين و اعلام نتايج نهايي (23 خرداد) توسط حاميان وي نوشته مي‌شود. قلم نيوز از همراهان و حاميان وي مي‌خواهد تا تيتر پيشنهادي خود را براي پيروزي وي زير همين خبر به صورت پيام بنويسند يا به آدرس ايميل  titerepiroozi@gmail.com ارسال كنيد. اين اقدام به منظور ارج نهادن به تلاش و كوشش شبانه‌روزي همه هم ميهناني است كه با پيوستن به «موج سبز» بار ديگر عزم خود را براي تحقق آرمان‌ها و شعارهاي اصيل انقلاب: «آزادي، عدالت و پيشرفت» نشان دادند. از شهروندان و هموطنان سبزانديش و سبزپوش مي‌خواهيم براي نوشتن تيتر يا حملات خود موارد ذيل را رعايت كنند:
 
1.    تيتر با جمله حتي‌المقدر كوتاه و رسا باشد.
 
2.    مطابق قانون و قابل انتشار در رسانه‌هاي جمهوري اسلامي باشد.
 
3.    بداعت و زيبايي را همراه با ظرافت و معنا توامان داشته باشد."
 
موسوي خود نيز قبل از شمارش آراء و اعلام نتايج، در كنفرانس خبري‌اي كه در ساعت‌هاي پاياني روز انتخابات برگزار كرد، خود را پيروز انتخابات معرفي كرد: «بنده خود را پيروز قطعي اين ميدان مي‌دانم». «برنده اصلي انتخابات با آراي بالا اينجانب هستم». همچنين در اطلاعيه مكتوبي كه صادر كرد با تاكيد بر پيروزي خود در انتخابات از برگزاري جشن پيروزي در شامگاه تولد حضرت فاطمه(س) خبر داد:
 
"مردم شريف ايران، ضمن تشكر از حضور پرشور و استقبال گسترده شما از انتخابات رياست جمهوري، به اطلاع مي‌رساند طبق گزارش‌ها و مستندات واصله علي‌رغم تخلفات و كارشكني‌هاي متعدد و نارسايي‌هاي گسترده، مستندات واصله حاكي از آن است كه راي اكثريت قاطع مردم متوجه اين خدمت‌گزارشان بوده است.
 
 از مسئولان امر مي‌خواهم در شمارش آراء نهايت دقت را بنمايند و اعلام مي‌كنم در غير اين صورت از همه امكانات قانوني براي احقاق حقوق حقه ملت ايران اقدام خواهم كرد. همين‌جا فرصت را مغتنم مي‌شمارم و از ملت شريف ايران مي‌خواهم آماده برگزاري جشن پيروزي در شامگاه ميلاد بانوي دو عالم حضرت فاطمه‌ زهرا(س)‌ باشند."
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها