کد خبر: ۱۹۳۸۴
زمان انتشار: ۱۴:۵۶     ۱۵ شهريور ۱۳۹۰
رئيس مجمع خبرگان رهبري بر همين اساس معجزه امام (ره) را اين دانست كه يك روحاني كه نه حكومت و نه مديريت كرده بود را از محراب مسجد به ميدان عمل آورد. "بنده خود يك پيش نماز بودم كه به عنوان رئيس كميته نظامي‌ها و فرمانده نيروي مسلح انتخاب شدم كه اين يك كار بسيار بزرگي بود چرا‌كه وزارت‌خانه‌ها و سربازخانه‌ها تحت نظر اين كميته بودند". امام خميني (ره) هيچ گاه اين دو را از يكديگر جدا نمي‌كردند، اگر بخواهيم انقلاب را جلو ببريم، نبايد تفكيك روحانيت از سياست در آن به وجود آيد.

به گزارش 598 خبرگزاری فارس نوشت:رئيس مجلس خبرگان رهبري تأكيد كرد: بيداري اسلامي منطقه نتيجه رهبري داهيانه آيت‌الله خامنه‌اي است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، آيت‌الله محمد‌رضا مهدوي‌كني رئيس مجلس خبرگان رهبري صبح امروز سه‌شنبه در دهمين نخستين روز از دهمين اجلاس رسمي دوره چهارم مجلس خبرگان رهبري طي سخناني ضمن گراميداشت شهداي انقلاب و امام شهدا اظهار داشت: محورهاي بحث بنده مربوط به مباحث داخلي و خارجي مي‌شود.

رئيس مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: نكته اساسي اين است كه مجلس خبرگان نشانه‌اي از نظام ولايي و اسلامي به نام جمهوري اسلامي ايران است كه در عصر ما اين نظام با فداكاري‌ها هدايت و مبارزات امام (ره) در سال 1342 با پشتيباني ملت ايران شروع شد.

وي ادامه داد: پس از چند سال مبارزه مسالمت‌آميز اما مداوم و جدي در برابر طاغوت، ‌رهنمودهاي امام راحل موجب شد تا انقلاب اسلامي ايران در سال 57 به پيروزي برسد.

آيت‌الله مهدوي‌كني با تاكيد بر اينكه اصل اساسي نظام جمهوري اسلامي كه امام (ره) آن را بنيان نهادند، ولايت فقيه است، يادآور شد: اصل ولايت مورد قبول همه فقهاست چرا‌كه بدون آن نظام اسلامي برقرار نمي‌شود. حتي آنهايي كه خارج از كشور هستند، اگر مسلمان و شيعه باشند، حتما بايد با ولايت ارتباط داشته باشند تا بتوانند زندگي مشروعي را دنبال كنند.

رئيس مجلس خبرگان رهبري امتياز امام (ره) را در تشكيل نظام اسلامي بر پايه ولايت فقيه دانست و اظهار داشت: ايشان ولايت را به صورت ساختاري قابل قبول در دنياي كنوني عرضه كردند؛ شايد اگر امام در 300 سال قبل حضور داشتند نظام ولايي را كه عرضه مي‌كردند به اين شكل نبود كه تشكيك قوا در آن وجود داشته و با هم هماهنگ باشند.

وي يادآور شد: تجربه امام (ره) از زمان مشروطه و پس از آن موجب شد تا نظام قابل قبولي را به وجود آوردند كه در واقع اگر به آن عمل شود، بهترين نظام در دنياست.

آيت‌الله مهدوي‌كني دومين نكته در خصوص اقدام امام راحل در خصوص نظام ولايي جمهوري اسلامي را اين عنوان كرد كه امام خميني (ره) ولايت را به ديگران واگذار نكردند و افزود: در تاريخ شيعه بزرگاني بودند كه پايبند به ولايت فقيه بودند اما مقام خود را به صاحبان قدرت تنفيذ مي‌كردند. از زمان شيخ مفيد كه مطالبي را در خصوص ولايت فقيه بيان مي‌كرد، حكومت‌هاي شيعه وجود داشت اما هيچ يك از علما خود داعيه حكومت نداشتند.

رئيس مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه در زمان صفويه حكومت شيعي و صفوي به وجود آمد، اظهار داشت: مرحوم محقق كركي و برخي ديگر از علما در حكومت دخالت مي‌كردند اما محقق كركي كمربند سلطنت حكومت را به كمر شاه صفوي مي‌بست و خود وارد حكومت نمي‌شد.

وي ادامه داد: شيخ بهايي و ديگران نيز در كتاب‌هاي خود از حكومت‌هايي ديگران تعريف كردند و در واقع به آنها اذن دادند؛ در دوره مشروطه نيز علماي در حكومت دخالت مي‌كردند‌ اما باز هم با اعتقاد به اصل ولايت وارد صحنه شدند اما خود كنار رفتند‌ اما امام خميني (ره) خود وارد صحنه شدند و بنايشان بر تنفيذ حكومت به ديگران نبود و جنبه نظارتي بر كارها نداشتند.

آيت‌الله مهدوي‌كني تصريح كرد: زماني كه بنده در شوراي انقلاب و دولت موقت حضور داشتم، اين دولت مستقيما از امام راحل دستور مي‌گرفت و ايشان تنها بر كارها نظارت نمي‌كردند، بلكه مسائل را بيان و راهنمايي را انجام مي‌دادند و در واقع به صورت جدي وارد ميدان مي‌شدند.

رئيس مجلس خبرگان رهبر ي با تاكيد بر اينكه امام (ره) خود زمام حكومت و ولايت را در دست داشتند كه بسيار مشكل هم بود، اضافه كرد: بزرگان شيعه همواره اين بحث را مطرح مي‌كردند كه اگر كسي به حكومت دعوت كرد، اگر خودش قدرت داشت، حكومت را در دست بگيرد در غير اين صورت آن را به سلطان تنفيذ كرده و اجرائيات را به دست حكومت‌ها واگذار كند.

وي با بيان اينكه نظام جمهوري اسلامي يك نظام مخروطي شكل و داراي قواي مختلف است اما امام (ره) خود همواره در همه مسائل آن حضور داشتند، اظهار داشت: امام راحل همواره مي‌فرمودند كه نبايد كارها به طور كلي واگذار شود چرا‌كه اين اشتباه است كه اول ببينيم چه مي‌كنند و بعد تذكر بدهيم.

آيت‌الله مهدوي‌كني اضافه كرد: امام (ره) در طول 10 سال پس از انقلاب همواره مملكت را به خوبي اداره كردند، در جنگ 8 ساله چالش‌هاي دروني، اختلافات دروني و وجود مخالفان همه مشكلاتي بود كه در آن سال‌ها وجود داشت، امام (ره) به خوبي آنها را پشت سر گذاشتند.

رئيس مجمع خبرگان رهبري بر همين اساس معجزه امام (ره) را اين دانست كه يك روحاني كه نه حكومت و نه مديريت كرده بود را از محراب مسجد به ميدان عمل آورد.

"بنده خود يك پيش نماز بودم كه به عنوان رئيس كميته نظامي‌ها و فرمانده نيروي مسلح انتخاب شدم كه اين يك كار بسيار بزرگي بود چرا‌كه وزارت‌خانه‌ها و سربازخانه‌ها تحت نظر اين كميته بودند".

وي با تاكيد بر اينكه امام خميني (ره) براي مردم بسيار اهميت قائل مي‌شدند، افزود: ايشان هميشه مي‌فرمودند اول خدا بعد مردم؛ مردم هم به امام (ره) ايمان آورده بودند و همانگونه كه با احترام از ايشان زماني كه از پاريس برگشت، استقبال كردند، همانگونه نيز پيكر پاك امام (ره) را نيز تشييع كردند و اين به دليل پيوند امام و مردم بود.

آيت‌الله مهدوي‌كني مسئله دومي را كه امام (ره) بر روي آن تكيه داشتند، پيوند معنويت و سياست دانست و اظهار داشت: امام خميني (ره) هيچ گاه اين دو را از يكديگر جدا نمي‌كردند و همواره بر پيوند حوزه و دانشگاه ‌تاكيد داشتند، اگر بخواهيم انقلاب را جلو ببريم، نبايد تفكيك دين از سياست يا روحانيت از سياست در آن به وجود آيد.

رئيس مجلس خبرگان رهبري يادآور شد: مسئله ديگري كه امام (ره) بر روي آن تكيه داشتند، پاسداري از ارزش‌ها بود؛ امام (ره) معتقد بودند كه ولي فقيه بايد در امور حكومتي و ولايي دخالت كند، امام راحل بنايشان بر اين بود كه ارزش‌ها مغتنم باشد.

وي با بيان اينكه امام (ره) همواره مي‌فرمودند كه يك دشمن و هزار دوست كم است، افزود: ايشان همواره تاكيد داشتند كه علما، مراجع و فقها را احترام و اگر گرفتاري دارند، آنها را رفع كنيد و در واقع نگه داشتن علما در صحنه يكي از سياست‌هاي ايشان بود.

آيت‌الله مهدوي‌كني تصريح كرد: عدالت اجتماعي نكته‌ ديگر مد نظر امام راحل بود و ايشان همواره مي‌فرمودند كه حقوق مردم بايد محفوظ باشد؛ در زمان جنگ بنده طي ماموريتي به دزفول رفتم كه كودكي زير آماج گلوله به خود جمع شده بود و زماني كه برگشتم، اين موضوع را با امام راحل مطرح كردم كه ايشان پس از شنيدن اين موضوع بسيار گريه كردند.

رئيس مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: پس از 10 سال از پيروزي انقلاب اسلامي كه امام (ره) از دنيا رفتند بنده در آن روز براي معالجه در لندن بودم و وقتي خبر فوت امام (ره) از راديو پخش شد، همه خبرنگاران خارجي به دفتر هواپيمايي هجوم بردند، اما با تشكيل مجلس خبرگان رهبري و تعيين رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بسياري از آنها بازگشتند كه اين اهميت بحث رهبري را در انقلاب اسلامي نشان مي‌دهد.

وي با بيان اينكه ما نمي‌گوييم كه در رهبري اشكال نيست و ايشان خود نيز ادعاي عصمت ندارند، اظهار داشت: اما رهبري داهيانه مقام معظم رهبري در طول 22 سال گذشته توانسته نظامي با اين همه مشكلات را به جلو ببرد و اين كار ساده‌اي نيست؛ با وجود مخالفت‌هاي خارجي و داخلي مقام معظم رهبري اين انقلاب را به اينجا رسانده‌اند و در واقع بيداري اسلامي شكل گرفته در منطقه به دليل رهبري داهيانه ايشان و بقاء حكومت اسلامي است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها