کد خبر: ۱۹۴۶۶
زمان انتشار: ۱۰:۰۶     ۱۶ شهريور ۱۳۹۰
به گزارش 598 به نقل از خبرآنلاین: در خبرها آمده بود که آیت الله العظمی سیدعلی سیستانی، مرجع بزرگ جهان تشیع با آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین تماس تلفنی برقرار کرده و جویای سلامتی ایشان و اوضاع بحرین شده است. دفتر شیخ عیسی قاسم ضمن تأیید این خبر تأکید کرده که آیت الله العظمی سیستانی شخصا با شیخ عیسی قاسم گفتگو کرده است.

با توجه به تحولات بحرین و هجمه تبیلغاتی حاکمیت بحرین به شیخ عیسی قاسم و دیگر رهبران سیاسی و مذهبی بحرین، همچنین با توجه به جایگاه ویژۀ آیت العظمی سیستانی در جهان تشیع و جهان اسلام و احترام رهبران سیاسی دنیا به ایشان، خبر فوق الذکر را نباید یک رویداد عادی تلقی کرد.

مشی آیت العظمی سیستانی در سنوات اخیر این نبوده که با رهبران سیاسی و مذهبی شخصا ارتباط تلفنی برقرار کند و معمولا اینگونه تماسها ازسوی دفتر ایشان انجام می شد. در سالهای اخیر شنیده نشده که ایشان شخصا با شخصیت بارزی تلفنی گفتگو و خبر آن را اعلام کرده باشد. بنابراین باید پذیرفت که معظم له با این تماس تلفنی قصد دادن پیامی را به مردم و حاکمیت بحرین و همچنین کشورهای صاحب نفوذ در بحرین داشته اند. فحوای این پیام را می توان اینگونه تعبیر کرد که اولاً مرجع بزرگ جهان تشیع قصد دارند به همگان بفمانند که شیخ عیسی قاسم مورد احترام حوزۀ علمیۀ نجف و مراجع بزرگ این حوزه می باشد. ثانیاً حوزۀ نجف و شخص آیت الله سیستانی مسائل بحرین و شرایط سیاسی این کشور را به دقت زیر نظر دارند و نسبت به تحولات روزهای اخیر نگرانند.

از طرفی شیخ عیسی قاسم رییس شورای علمای بحرین طی روزهای اخیر هدف تهاجم تبلیغاتی رسانه های وابسته به دولت و وزارت امور اسلامی این کشور بوده است. همچنین در هفتۀ گذشته خانۀ شیخ علی سلمان دبیر کل الوفاق مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفت. وزیر امور اسلامی بحرین در نامه ای خطاب به شیخ عیسی قاسم ایشان را متهم کرد که از تریبون نماز جمعه برای ایجاد تفرقه در بین مردم بحرین استفاده می کند. این نامه نیز در نوع خود بی سابقه بود و در کنار حملات تبلیغاتی روزنامه های دولتی به شیخ عیسی قاسم حکایت از پروژۀ جدیدی برای بی احترامی و شکستن حرمت رهبران مذهبی بحرین و عبور از خط قرمزهای مردم داشت.

واقعیت اینست که با وجود رهبران زیرک و وارسته ای همچون شیخ عیسی قاسم و شیخ علی سلمان در بحرین حاکمیت این کشور به سختی قادر خواهد بود مطالبات برحق مردم بحرین را نادیده بگیرد. همچنین وجود این رهبران مانع از آنست که دولت بحرین بتواند اعتراضات شش ماه گذشته مردم این کشور را به چند گروه کوچک تندرو و فاقد مسئولیت نسبت دهد و متعاقبا به بهانۀ وابستگی آنها به خارج با اهرم خشونت اعتراضات را بخواباند. لذا دولت بحرین پس از به آزمایش گذاشتن تاکتیک های مختلف برای سرکوب انقلاب مردم در جدیدترین تاکتیک خود به سراغ رهبران مردم بحرین رفته است. در چنین شرایطی تماس تلفنی آیت العظمی سیستانی با شیخ عیسی قاسم بیانگر نگاه عمیق ایشان به مسائل بحرین و موقع شناسی ایشان می باشد.

گرچه در این تماس تلفنی حضرت آیت الله صرفا جویای حال و سلامتی شیخ عیسی قاسم شده است، اما کسانی که باید مفهوم این تماس را دریافته باشند، به خوبی پیام زیرکانۀ ایشان را خواهند گرفت.

اکنون اگر کسی در حاکمیت بحرین قبلا نسبت به جایگاه غیرقابل خدشۀ شیخ عیسی قاسم در جهان تشیع شک داشت، می داند که تعرض به ایشان به معنای قرار گرفتن در مقابل مرجعیت شیعه و حوزه های علمیه نجف و قم می باشد. شیخ عیسی قاسم یک روحانی زاهد و وارسته است که در هر دو حوزه بزرگ تشیع نزد بزرگانی همچون شهید سید محمد باقرصدر وایات عظام سید کاظم حائری و فاضل لنکرانی درس خوانده است. ویژگی بارز ایشان اینست که برغم برخورداری از محبوبیت فوق العاده مانند خود آیت الله سیستانی زندگی بسیار ساده و زاهدانه‌ای دارد و وامدار هیچ کسی نیست.

ایشان به نوبۀ خود در خطبه های نماز جمعه هفتۀ گذشته بحرین به دفاع از شیخ علی سلمان دبیرکل جنبش الوفاق برخاست و ضمن تمجید از شخصیت شیخ علی سلمان خطاب به حاکمیت گفت: اگر شما شخصیت بسیار عاقل و میانه رویی مثل شیخ علی سلمان را تحمل نکنید، دیگر چه کسی را تحمل خواهید کرد؟ ۲۶۳۴۹

سفیر اسبق ایران در بحرین
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها