کد خبر: ۱۹۵۰۷۷
زمان انتشار: ۰۹:۳۴     ۱۶ دی ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
هاشمی در سمینار سفرا و کارداران: در مذاکره با دشمنان نباید از موضع ضعف صحبت کرد بلکه باید از موضع قدرت با دشمن برخورد کنیم . هر جا جریانی غیرحق دیده شود و نماینده جمهوری اسلامی نیز در کنار آن باشد این ظلمی به اسلام است .

رخدادهای 16 دی 1359

چکیده

  • آیت الله هاشمی رئیس مجلس شورای اسلامی در سمینار سفرا و کارداران جمهوری اسلامی در باره مذاکره با دشمنان نیز گفت : نباید از موضع ضعف صحبت کرد بلکه باید از موضع قدرت با دشمن برخورد کنیم .
  • یک گروه مسلح 11 نفره توسط سپاه پاسداران و نیروهای بسیج در جنگل های آمل به دام افتاد.
  • آیت الله بهشتی: شرط حفظ انقلاب جلوگیری از تحرکات برخی گروه ها علیه اسلام و توجه کامل به شعار نه شرقی و نه غربی است.
  • در حالی که رئیس جمهور دیروز در نامه ای خطاب به رهبر انقلاب از پیروزی های گسترده در جبهه ها خبر داده بود امروز خبرهای رسیده از جنگ ابعاد فاجعه آمیزی از خلاف گویی بنی صدر را نشان می دهد.
  • حسین علم الهدی و حسین خوشنویسان فرمانده رزمندگان مهندسی رزمی جهاد مستقر در شهر سوسنگرد به شهادت رسیدند و بیش از 400 نفر دیگر هم زخمی شدند.
  • ستاد عملیاتی حزب کومله در تهران کشف و 36 نفر از اعضای این ستاد و همچنین کادر رهبری شاخه نظامی کومله پس از چندین ساعت درگیری دستگیر شدند.
  • نشریه نیوزویک آمریکا در نظرسنجی در خصوص مسئله گروگانهای آمریکایی به این نتیجه رسید که نیمی از شهروندان این کشور به پرداخت پول در قبال آزادی جاسوس ها مخالفند.
  • روزنامه ایزوسینا ارگان رسمی دولت شوروی خبر داد آمریکا در تدارک حمله نظامی به خلیج فارس است.
  • شبکه «ان بی سی» گزارش داد ایران با مبلغی که آمریکا می خواهد به عنوان وثیقه برای آزادی گروگانها بدهد موافقت کرده است.
هاشمی رفسنجانی : سفرای ایران باید از موضع قدرت با دشمن حرف بزنند

آیت الله هاشمی رئیس مجلس شورای اسلامی در سمینار سفرا و کارداران جمهوری اسلامی اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی را تشریح کرد. وی گفت : نمایندگان ایران نباید در هیچ جا موضعی بگیرند که به نفع ظالم باشد در برابر ظالم نمی توان سکوت کرد . وی ادامه داد : هر جا جریانی غیرحق دیده شود و نماینده جمهوری اسلامی نیز در کنار آن باشد این ظلمی به اسلام است .

وی در باره مذاکره با دشمنان نیز گفت : نباید از موضع ضعف صحبت کرد بلکه باید از موضع قدرت با دشمن برخورد کنیم . رئیس مجلس خطاب به سفرا گفت : در زمینه سیاست خارجی تاکنون کاری صورت نگرفته است و باید در این زمینه بسیار کوشید و شما نمایندگان ایران در خارج از کشور مسئولیت سنگینی در رساندن رسالت انقلاب دارید.(1)

هاشمی : مردم اجازه نمی دهند در مدارس مسائل مخالف اسلام تدریس شود. وی اظهار داشت : نه مردم و نه عدالت و نه آزادی این را می پذیرند که با خرج مردم فکر غیرمقبول ترویج شود.       جمهوری اسلامی موظف نیست و نمی تواند امکانات در اختیار گروه های مخالف و ضد انقلاب قرار دهد تا آنها افکارشان را ترویج دهند.

نمی توان با هزینه مردم نظرات ضد انقلابی را ترویج کرد

هاشمی همچنین در یک سخنرانی دیگر خطاب به فرهنگیان گفت : مردم اجازه نمی دهند در مدارس مسائل مخالف اسلام تدریس شود. وی اظهار داشت : نه مردم و نه عدالت و نه آزادی این را می پذیرند که با خرج مردم فکر غیرمقبول ترویج شود. رئیس مجلس گفت : ما نمی گوئیم مخالفان حق زندگی در ایران ندارند ولی این رویه کجا معمول است که کسی را آورده خرجش را بدهند و بچه های خود را در اختیار او بگذارند تا بیاید و بگوید انقلابتان دروغ است افکارتان دروغ است آن چه که پدر و مادرتان می گویند دروغ است و همه چیز را نفی کنند .

جمهوری اسلامی موظف نیست هزینه انتشار نظرات مخالف را پرداخت کند

هاشمی گفت : جمهوری اسلامی موظف نیست و نمی تواند امکانات در اختیار گروه های مخالف و ضد انقلاب قرار دهد تا آنها افکارشان را ترویج دهند این افراد می توانند با هزینه شخصی و در حدود قوانین جمهوری اسلامی نظرات خود را ترویج دهند.(2)

یک گروه مسلح در جنگل های آمل به دام افتاد

یک گروه مسلح 11 نفره توسط سپاه پاسداران و نیروهای بسیج در جنگل های آمل به دام افتاد. در پی تجسسی که دادگاه انقلاب اسلامی ، سپاه پاسداران و نیروهای بسیج شهر آمل در جنگل های اطراف شهر به عمل آوردند موفق شدند یک گروه 11 نفره مسلح را دستگیر و تحویل دادگاه انقلاب این شهر دهند. در بین افراد دستگیر شده یک گروهبان نیروی هوایی و یک گروهبان نیروی دریایی رژیم طاغوت و یک دختر 17 یا 18 ساله دیده می شوند.(3)

آیت الله بهشتی : ما چماق را بر سر آمریکا فرود می آوریم

آیت الله بهشتی گفت : ما چماق را بر سر آمریکا فرود می آوریم. وی طی سخنانی در اجتماع تالار رازی دانشکده پزشکی مشهد اظهار داشت : شرط حفظ انقلاب جلوگیری از تحرکات برخی گروه ها علیه اسلام و توجه کامل به شعار نه شرقی و نه غربی است. آیت الله بهشتی گفت : چپ ها چندین بار تا به حال به این جامعه هجوم آورده اند و بخصوص به نسل جوان که آنان را ببلعند اما به برکت روحانیت حمله چپ همیشه شکست خورده است . (4)

ادعای رئیس جمهور که به فاصله یک روز دروغ از آب درآمد

در حالی که رئیس جمهور دیروز در نامه ای خطاب به رهبر انقلاب از پیروزی های گسترده در جبهه ها خبر داده بود امروز خبرهای رسیده از جنگ ابعاد فاجعه آمیزی از خلاف گویی بنی صدر را نشان می دهد. بر اساس گزارش های رسیده پاتک‌های سنگین ارتش عراق، با استفاده از تیپ ۱۰ زرهی و با همکاری تیپ ۴۳ زرهی از لشکر ۹  آغاز شد.  با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش عراق و نیز به‌کارگیری موشک‌های ضد تانک مالیوتکا لشکر ۱۶ با برجای گذاشتن حدود ۱۳۰ تانک و نفربر از جمله ۸۷ تانک چیفتن به مواضع اولیه خود در شمال رودخانه کرخه بازگشت.  ارتش عراق موفق شد تانک‌های‌‌ رها شده خود را که در عملیات دیروز  از دست داده بود بازپس بگیرد. در این عملیات ۱۶۰ نفر از رزمندگان اسلام از جمله تعدادی از دانشجویان پیرو خط امام و نیز حسین علم الهدی و حسین خوشنویسان فرمانده رزمندگان مهندسی رزمی جهاد مستقر در شهر سوسنگرد به شهادت رسیدند و بیش از 400 نفر دیگر هم زخمی شدند.

کشف ستادعملیات حزب کوموله در تهران

ستاد عملیاتی حزب کومله در تهران کشف و 36 نفر از اعضای این ستاد و همچنین کادر رهبری شاخه نظامی کومله پس از چندین ساعت درگیری دستگیر شدند. پس از کشف این ستاد مقادیر زیادی اسلحه و مهمات جنگی از این مقر حزب کومله در جاده ساوه بدست آمد.(5)

در حالی که رئیس جمهور دیروز در نامه ای خطاب به رهبر انقلاب از پیروزی های گسترده در جبهه ها خبر داده بود امروز خبرهای رسیده از جنگ ابعاد فاجعه آمیزی از خلاف گویی بنی صدر را نشان می دهد. در پاتک ارتش عراق  تعدادی از دانشجویان پیرو خط امام و نیز حسین علم الهدی و حسین خوشنویسان فرمانده رزمندگان مهندسی رزمی جهاد مستقر در شهر سوسنگرد به شهادت رسیدند و بیش از 400 نفر دیگر هم زخمی شدند.

نظر سنجی در آمریکا در خصوص گروگانها

نشریه نیوزیک آمریکا در نظرسنجی در خصوص مسئله گروگانهای آمریکایی به این نتیجه رسید که نیمی از شهروندان این کشور به پرداخت پول در قبال آزادی جاسوس ها مخالفند. در این نظرسنجی 47 درصد از شرکت کنندگان با پذیرش شرایط ایران مخالف و 60 درصد نیز به ادامه مذاکرات رای داده اند.

78 درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند با پرداخت 24 میلیارد دلار ودیعه برای آزادی گروگانها مخالفت کرده اند. نیوزیک گزارش داد که 43 درصد از مردم آمریکا به اعمال تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه ایران در صورت محاکمه گروگانها رای داده اند. اقلیت 33 درصدی هم با استفاده از گزینه نظامی علیه ایران موافقت کرده اند.(6)

دخالت نظامی آمریکا در جنگ تحمیلی

روزنامه ایزوسینا ارگان رسمی دولت شوروی خبر داد آمریکا در تدارک حمله نظامی به خلیج فارس است. این روزنامه در گزارش خود آورده است؛ آمریکا با جنگ عراق علیه ایران قصد دارد نیروهای انقلاب اسلامی را تضعیف و شرایط لازم برای مداخله نظامی در امور داخلی ایران را فراهم کند. این گزارش می افزاید: طلای سیاه( نفت) منطقه هدف اصلی محافل امپریالیستی است که به آن چشم طمع دوخته اند.(7)

پذیرش پیشنهاد آمریکا در خصوص گروگانها

شبکه «ان بی سی» گزارش داد ایران آخرین پیشنهاد آمریکا برای حل مسئله گروگانها را پذیرفته است. این شبکه امریکایی با قطع برنامه های عادی خود با پخش این خبر  گزارش دادکه ایران با مبلغی که آمریکا می خواهد به عنوان وثیقه برای آزادی گروگانها بدهد موافقت کرده است. از سوی دیگر، در دیدار خصوصی محمد علی رجایی نخست وزیر با امام خمینی جزییات پیشنهادات آمریکا که از سوی هیئت الجزایری به ایران واصل شده  است را به اطلاع ایشان رساندند.(8)

پی نوشت :

1- کیهان ، 16 دی 1359 ، صفحه 11

2- کیهان ، 16 دی 1359 ، صفحه 3

3-  کیهان ، 16 دی 1359 ، صفحه 12

4- جمهوری اسلامی ، 16 دی 1359 ، صفحه 12

5-  اطلاعات ، 18 دی 1359 ، صفحه 14

6- اطلاعات ، 16 دی 1359 ، صفحه 3

7- اطلاعات ، 16 دی 1359 ، صفحه 3

8- اطلاعات ، 17 دی 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها