کد خبر: ۱۹۵۰۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۱     ۱۶ شهريور ۱۳۹۰

قریب به اتفاق کارشناسان فرهنگی، سریال "پنج کیلومتر تا بهشت" را ضعیف ترین و بی محتواترین سریال ماه رمضان امسال می دانند، سریالی که يكشنبه شب شبکه سوم سیما حدود دو ساعت از بهترین وقت پخش برنامه هایش را به مراسم نمادین تشکر از بازیگران و عوامل سازنده اين سريال اختصاص داد.

به گزارش598 به نقل از  رجانیوز، این سریال با سرمایه گذاری بانک شهر و با حمايت محمد هادي ايازي معاون اجتماعي- فرهنگي شهرداري تهران تهیه شد، به‌طوري كه وي هم در مراسم آغاز فیلمبرداری و هم مراسم تقدیر از سازندگان این سریال در تالار ایوان شمس، میهمان و سخنران ویژه بوده است.


حضور ايازي و بهروز افخمي در آغاز فيلمبرداري 5 كيلومتر تا بهشت



محمد هادی ایازی، امیرخوراکیان، حجت الاسلام شهاب مرادی، محمدجواد شوشتریان و زهرا مشیر همسر محمدباقر قالیباف با عنوان مشاور شهردار عضو هیات مدیره سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هستند.

مهم‌ترین موسسه فرهنگی نزديك به قالیباف

اما حمايت از توليد يك سريال مناسبتي آن‌هم با تابلوي مشخص شهرداري تهران، همه‌ي آن چيزي نيست كه تيم نزديك به آقاي قاليباف در عرصه فرهنگي انجام مي‌دهند، به‌طوري كه حتي مي‌توان گفت كار رمضاني امسال در مقايسه با پروژه‌هاي زير مجموعه مؤسسه پوششي چيزي نيست.

مؤسسه "سیمای مهر هستی"؛ كليد اصلي در حمایت از رسانه ها، فیلم ها و سریال‌های مورد نظرش می پرداخت روزنامه تهران امروز نیز که ابتدا وابسته به سازمان تبلیغات بود توسط این موسسه خریداری شده و اکنون موسسه سیمای مهر هستی صاحب امتیاز این روزنامه است.

یک سال پس از انتشار روزنامه تهران امروز با صاحب امتیازی این مؤسسه، این روزنامه توقیف شد. با توقف انتشار این روزنامه، روشن شد که موسسه ای با این نام اساساً ثبت نشده و از لحاظ ضوابط قانونی با مشکل مواجه است. تهران امروز تا ابتدای سال 1387 به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی پرویز اسماعیلی مدیرعامل سابق خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اداره می شد اما بنا به دلایلی وی روزنامه را به تیم جدیدی واگذار کرد تا نام مؤسسه سیمای مهر هستی به‌عنوان صاحب امتیاز در ادامه ثبت شود.

این شركت تا مدتى قبل به نام "چهره مهر هستى" فعالیت می کرد و محل آن در خیابان آفریقا، خیابان شهید یزدان پرست بود و هیات مدیره آن از این قرار بود: هادى ایازى (معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران)، سید مهدى هاشمى تشكرى (معاون حمل و نقل و ترافیك شهردارى تهران)، مهدى ذاكرى بایگى (مدیر مسئول روزنامه همشهری)، علیرضا ظهره وند (مدیر موسسه اقتصادی جامعة الصادق) و نیز پرویز اسماعیلى (مدیر عامل سابق خبرگزارى مهر).

اين مؤسسه در سال 82 از ارشاد با عنوان مؤسسه فرهنگي هنري چهره مهر مجوز گرفته بود اما بعد از مدتي اسمش را تحت عنوان مؤسسه فرهنگي هنري چهره مهر هستي عوض کرد. علاوه بر آن، کليه افرادي نيز که هيئت موسس بودند، تغيير کردند.

این مؤسسه اگرچه در ابتدا بیشتر در زمینه فعالیت های آموزشى و ارائه خدمات به مؤسسه‌هاي فرهنگى فعال بود اما پس از چندی مطالعات سیاسى و اجتماعى را هم به فعالیت هاى خود افزود. گفته می شود هم اکنون الیاس قالیباف فرزند محمدباقر فالیباف نیز در اداره این موسسه نقش دارد.

در سال‌های گذشته این موسسه غیردولتی و خصوصی که از منابع مال گسترده ای بهره می برد، از برخی تولیدات خاص فرهنگی در حوزه سینما و تلوزیون حمایت کرده است.

فیلم های درباره الی، هفت و پنج دقیقه و خیابان‌های آرام از جمله تولیدهاي این مؤسسه است که وجه قالب آن‌ها حضور برخی چهره‌های مؤثر فرهنگی بود که بعضي از آن‌ها در فتنه 88 حضور قابل توجهی داشتند.

از نشریه موج تا نون و ریحون

مجموعه نون و ریحون که از شبکه پنجم یا شبکه تهران سیما در ماه رمضان سال گذشته پخش شد نیز از تولیدات این موسسه بود. در این سریال، موسسه وابسته به محمدباقر قالیباف با متهم کردن نظام به سرکوب و شکنجه، ماجراي اعتراف‌هاي عوامل فتنه را مسخره كرده بود.

این مجموعه که با حمایت موسسه سیمای مهر هستی و به تهیه کنندگی محمود رضوی تولید شده بود، توسط فردی کارگردانی شد که در کار مبتذل سینمایی "پوپک و مش ماشالله" نیز چهره واپس گرا و خشنی از متدینین و نظام اسلامی ترسیم کرده بود.

در حالی که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مراحل تصویب یک طرح، انتخاب عوامل و ساخت و پخش یک اثر، مراحل نظارتی خاصی را پشت سر می گذارد، ساخت و پخش مجموعه یاد شده، تنها می تواند از فرضیه نقش مهم این موسسه در باند اصلی تولید فیلم و سریال در کشورمان حکایت دارد.

نویسنده این سریال در دوران اصلاحات با چاپ مقاله ای موهن و ضد دینی در "نشریه موج" موجب اعتراض مراجع و مردم مسلمان شد. این سریال نیز طبق یکی از نظرسنجی های مرکز تحقیقات و سنجش برنامه‌ای سازمان صدا‌وسیما از بینندگان در میان پنج سریال رقابت کننده در ماه رمضان، رتبه پنجم را به‌دست آورد.

همراهی مشایی در روز حسین

اما حمایت از نمایش "روز حسین" حکایت از رویکرد جدید سیاسی- فرهنگی در این مؤسسه داشت. نمایشی که با تهیه کنندگی مؤسسه فرهنگی هنری سیمای مهر هستی مدتی به تمرین‌هایش ادامه داد و در حالی که نه تنها مجوز اجرا نگرفته بود بلکه پس از گذشت یک ماه از آغاز تمرین، حتی متن نهایی و کامل نمایشنامه نیز برای بررسی به اداره کل نظارت و ارزشیابی هنرهای نمایشی تحویل داده نشده بود.

این نمایش موهن که هیچ وقت به‌صورت عمومی اجرا نشد، تا مدتی به تهیه کنندگی این مؤسسه مورد حمایت قرار گرفت و مدتی بعد با همراهی تهیه کننده دیگری، موفق شد حتی یک اجرای خصوصی برای اهالی هنر و رسانه نیز داشته باشد.

بعدها علی‌رغم عدم صدور مجوز اجرا برای آن، اسفندیار رحیم مشایی رئیس کمیسیون فرهنگی دولت از محل تمرین این نمایش بازدید کرد و عوامل آن را مورد تفقد قرار داد و این دومین موردی بود که نگاه فرهنگی بخشی از تیم فرهنگی دولت با این جریان قرابت می یافت؛ اتفاقی که پیش از آن در ماجرای "درباره الی" رخ داده بود.

در این نمایش شخصیت "امیر حسین" به نحوی طراحی شده بود که تداعی کننده شخصیت میرحسین موسوی در دوران پس از انتخابات باشد. وی وقتی هر از چندی در بیمارستان به هوش می آید، این شعار را تکرار می کند که "نصر من الله و فتح قریب". این نمایش اگرچه عنوان تئاتر عاشورايی را با خود یدک می‌کشید اما بخش عمده ای از آن در زمان حال می گذشت. عرفی سازی مفاهیم مقدس عاشورا در قالب ادبیات سطحی این نمایش، از دیگر ابعاد آن بود.

خیابان‎های آرام

اما در ادامه، فیلم خیابان‌های آرام را باید یکی از صریح ترین فیلم های نمایش داده شده درباره آشوب‌های خیابانی سال 88 در جشنواره سال 89 بدانيم. حمایت مالی از عضو یک باند بزرگ در سینمای ایران، برای این فیلم و فیلم‌های مشابه در جشنواره امسال تامل برانگیز است؛ باندی که بیشترین نفوذ و موثرترین لابی برای جذب حمایت های مالی دولت، شهرداری، سازمان تبلیغات و نهادهای بزرگ سرمایه گذار را در سال‌های گذشته داشته و در عین حال به آزادترین شکل ممکن، رویکرد تخريبي‌اش را نسبت به نظام حفظ کرده است.

البته این اولین بار نیست که نهادهای زیرمجموعه جمهوری اسلامی هزینه های مالی لازم برای ناسزاگویی به نظام را می پردازند و با بودجه رسمی به سمت اپوزیسیون سازی می روند. اما این بار، کمک مالی صورت گرفته به این فیلم، رقم مالی قابل ملاحظه‎ای را در برمی گیرد.

در مورد رقم حقیقی حمایت شهرداری از این فیلم اختلاف نظر وجود دارد اما برخی گمانه زنی ها تا سقف رقم سه میلیون دلار معادل حدودا سه میلیارد تومان را اعلام می کند؛ خصوصا که فیلم در ارمنستان ساخته شده و این موضوع بر هزینه های معمول فیلم افزوده است. اگرچه مسئولين شهرداري ترجيح داده‌اند، به اين حرف و حديث‌ها پاسخ ندهند و شفاف سازي نكنند تا ابهام‌ها بيشتر شود.

آخرین ساخته کمال تبریزی که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، داستان خبرنگاری (نیکی کریمی) است که در یک روز کاری خود با حوادثی در سطح شهر روبه رو می‌شود. در این فیلم به صراحت نشان داده می‌شود که افرادی که به خیابان‌ها آمده و شهر را به آتش کشیدند و مردم را کشته و زخمی کردند، توسط عواملی از سوی نظام تحریک شده بودند تا از این طریق نظام حفظ شود. فیلم از یک جامعه بسته و پلیسی حکایت می کند که در انتها حاکمیت و پلیس کاغذی را روبروی پیرزنی قرار داده تا از روی آن مصاحبه دیکته شده را بخواند و از عملکرد پلیس به جهت ایجاد نظم و امنیت تقدیر کند!

به غیر از نماهای نادرست و دروغین که از سهل انگاری فراوان نیروهای امنیتی در برخورد با اخلال‌گران در نظم عمومي در فیلم ارائه می شود، متلک‌های سیاسی فراوان هم در "خیابان‌های آرام" وجود دارد؛ از مصاحبه یک خبرنگار (با بازی نیکی کریمی) با دخترکی که ادعا دارد متخصص تولید انرژی هسته ای خانگی است تا دزدیدن مجسمه های شهر در برابر چشمان پلیس و طعنه های فراوانی که به صداوسیما زده می شود.

این فیلم حکایت دیوانه خانه‌ای است که مدعی است شش دیوانه‌اش از آنجا فرار کرده و چون پرونده‌هایشان هم از بین رفته قادر به شناسایی آن نیستند و باید پلیس را به کار بگیرند. اما آخر سر معلوم می‌شود همه این کار‌ها را صاحب‌‌ همان دیوانه خانه کرده، آن‌هم با همکاری معاون رییس پلیس و این آشوب‌ها را بخشی از حاکمیت، برای رسیدن به قدرت به راه انداخته.

فیلم نامه این اثر سینمایی را "کامبوزیا پرتوی" نوشته است كه در انتخابات ریاست جمهوری دهم با حضور در میتینگ ستاد انتخاباتی موسوی در سالن 12 هزار نفری آزادی به تمسخر دولت پرداخت و القاب زشتی را به شخص رئیس جمهور نسبت داد.

تهیه کنندگی این اثر سینمایی که در جشنواره فیلم فجر امسال به نمایش درآمد، برعهده سید محمود رضوی بود. در واقع این فیلم سینمایی نیز با حمايت این مؤسسه به بهره برداری رسیده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۰
۰
۰
عجب گزارش خوب و جامعی
دستتون درد نکنه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۸ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۰
۰
۰
این هم انحرافه دیگه!پس چرا کمیته 7+8 از قالیباف برائت نمی کنه؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها