کد خبر: ۱۹۶۷۳
زمان انتشار: ۲۰:۱۵     ۱۸ شهريور ۱۳۹۰
رجانیوز - سيد علي هاشمي/ چندي است كه فضاي رسانه اي و مطبوعاتي كشور به عرصه مجادلات غير اخلاقي آلوده شده است به گونه اي كه مقام معظم رهبري در مقاطع مختلف به صورت رسمي وغير رسمي تذكراتي را در اين زمينه بيان فرموده اند.

تذكراتي درباره بديهيات اخلاقي مانند پرهيز از غيبت، تهمت، سوء ظن و تاكيد بر رعايت حرمت افراد در رسانه ها و نيز نقد منصفانه و به دور از غرض ورزي.

با وجود تكرار چندين باره اين تذكرات روشن كه مخاطب آن تمام اهالي رسانه بويژه رسانه هاي متعهد به انقلاب و اسلام هستند به نظر مي رسد هنوز پاسخ مناسبي به اين دغدغه جدي داده نشده است و اين نگراني وجود دارد كه با نزديك شدن به ايام انتخابات مجلس شوراي اسلامي شاهد دور تازه اي از شايعه پراكني ها و حرمت شكني ها در عرصه رسانه باشيم.

با افزايش روز افزون رسانه هاي مختلف مجازي و حقيقي و نيز پيگيري اخبار كشور توسط مردم كه با افزايش امكانات اينترنتي فزوني يافته است به نظر مي رسد همانگونه كه در برخي ديگر از مشاغل نيز رايج است، لازم است آيين نامه اخلاقي درباره اخلاق و تعهدات مربوط به حرفه روزنامه نگاري و رسانه با نظر اهالي رسانه تدوين و توسط مديران رسانه ها بر رعايت آن تاكيد شود.

عالمان ديني و مجتهدان جوان نيز بايد با درك نقش جدي رسانه در شكل دهي به افكار عمومي و تاثيرات مثبت و منفي آن در عرصه اجتماع،  نسبت به تدوين احكام و آداب كار رسانه اي يا به عبارتي "فقه رسانه" اقدام كنند و بايد ها و نبايد هاي اين عرصه را با توجه به احكام اسلام عرضه نمايند.

در اين زمينه لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تعريف كارويژه اي در اين زمينه و دسته بندي موضوعات و مسائل مبتلا به رسانه ها خواستار پاسخگويي حوزه علميه به اين نياز جدي شود و زمينه مشاركت اهالي رسانه با اين روند را فراهم سازد.

جهت زمينه سازي براي ايجاد ساز و كار مناسب تدوين منشور اخلاق رسانه شايسته است بزرگان عرصه مطبوعات و خبرگزاري هاي موثر كشور هر يك به طور جداگانه اقدام به تهيه منشور اخلاقي كرده و ضمن اعلام اصول و ضوابط حاكم بر رفتار رسانه اي خود ، بر رعايت اين منشور توسط مجموعه خبري خود نظارت جدي كنند.

يقينا اين اقدام مي تواند تاثير در خور توجهي در فضاي رسانه اي كشور كه اين روزها مشحون از بي اخلاقي ها و حرمت شكني هاست بگذارد و به تلطيف فضاي اجتماعي نيز كمك كند.

جداي از غفلت برخي از رسانه ها از اصول اخلاقي، بعضا بي تقوايي سياسي و بي مبالاتي ديني برخي از مسوولان و فعالان سياسي در اظهار نظرها و سخنراني هاست كه موجب افزايش فضاي غير اخلاقي در فضاي رسانه ها مي شود كه در اين زمينه رسانه ها مي توانند در نحوه پوشش خبري اينگونه اظهار نظرها منشور اخلاقي خود را مورد توجه قرار داده و با انعكاس مناسب آن اظهار نظر بدون برجسته سازي يا همراه با نقد منصفانه فعالان سياسي را نيز به رعايت اخلاق انساني و احكام  اسلامي سوق دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها