کد خبر: ۱۹۷۳۳۷
زمان انتشار: ۰۸:۴۴     ۲۴ دی ۱۳۹۲
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳، شروط اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها از سوی دولت را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد پرس، جعفر قادری  با اشاره به اینکه براساس جلسه مشترک دولت و مجلس، دولت در نظر دارد مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها را اجرا کند، اظهار داشت: مجلس منتظر ارائه لایحه هدفمندی یارانه ها برای اجرای مرحله بعدی هدفمندی است، اما قبل از ارائه پیشنهاد دولت، قرار است اعتبارات کلان اجرای هدفمندی یارانه ها در سال آینده در قالب یک تبصره از سوی دولت به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارسال شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: نمایندگان در جلسه مشترک دولت و مجلس برای هدفمندی یارانه ها بر رفع نواقص فاز اول قانون و همچنین در نظر گرفتن ملاحظات این مرحله در فاز بعدی این قانون تاکید داشتند؛ نه اینکه اجرای مرحله دوم به تعویق بیفتد.

وی با اشاره به مواردی که دولت در اجرای مرحله دوم هدفمندی باید در نظر بگیرد، گفت: دولت باید ضمن تامین بنزین برای حمل و نقل عمومی، از ظرفیت توزیع سی. ان. جی در شهرها برای حمل و نقل عمومی استفاده کند.

افزایش ظرفیت سی. ان. جی به جای افزایش قیمت سوخت در مرحله دوم هدفمندی

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه ظرفیت قابل توجهی سی. ان. جی در سطح کشور وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد، تاکید کرد: دولت می تواند با افزایش ظرفیت استفاده از گاز سی. ان. جی برای استفاده تاکسی ها، وانت بارها و خودروهای عمومی، قیمت بنزین را به میزان قابل توجهی افزایش ندهد تا آثار و پیامد تورمی زیادی متوجه جامعه نشود.

قادری ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد کاهش مجوز توزیع بنزین در مناطق مرزی کشور به منظور جلوگیری از قاچاق است.

وی همچنین با بیان اینکه تامین گاز مورد نیاز برای سوخت واحدهای صنعتی باید مدنظر دولت در زمان اجرای قانون هدفمندی در سال آینده باشد، گفت: باید از مصرف سوخت های مازوت و گازوئیل برای واحدهای صنعتی جلوگیری شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه نباید اصراری بر افزایش قیمت حامل های انرژی واحدهای صنعتی و کشاورزی در مرحله دوم هدفمندی داشته باشیم، عنوان کرد: واحدهای کشاورزی باید بتوانند انرژی مورد نیاز خود را از نیروگاه های خورشیدی تامین کنند و دولت نیز باید به این واحدها یارانه پرداخت کند.

نرخ گاز خانگی نباید تا سقف الگوی مصرف افزایش یابد

قادری به نحوه محاسبه قیمت گاز خانگی و واحدهای تجاری در مرحله دوم هدفمندی اشاره کرد و گفت: این نرخ برای واحدهای تجاری و اداری باید به صورت واقعی و براساس قیمت تمام شده انرژی محاسبه شود، اما قیمت گاز خانگی تا سقف الگوی مصرف نباید افزایش یابد و در صورت عبور از شاخص الگوی مصرف این نرخ افزایش یابد.

قادری در بخش دیگری از اظهارات درباره توجه دولت به بخش سلامت در فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز گفت: در حوزه سلامت دولت نیز اصرار بر اختصاص قابل توجهی از یارانه ها به این بخش دارد.

ناکارآمدی بخش سلامت بسیار زیاد است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ناکارآمدی بخش سلامت بسیار زیاد است، ادامه داد: منابع هدفمندی باید در جهت صرف توسعه بیمه ها هزینه شود.

وی با اشاره به عدالت اجتماعی در مرحله دوم گفت: به منظور عدالت اجتماعی، به عنوان مثال در حوزه توزیع بنزین باید به گونه ای عمل شود که به تعداد مشخصی از خودروها سهمیه اختصاص یابد.

قادری ادامه داد: برخی خانواده ها در شهرها اغلب داری چند خودرو هستند. این در حالی است که اغلب خانواده ها در روستاها خودرو ندارند؛ این حمایت ها باید به گونه ای باشد که حق خانوارهای روستایی که حتی خودرو ندارند نیز ضایع نشود.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۳ تصریح کرد: به جای افزایش قیمت بنزین، برای وسایل نقلیه خصوصی مالیات وضع شود و متناسب با قیمت خودرو، مالیات سوخت در نظر گرفته شود تا در صورت عدم افزایش قابل توجه قیمت بنزین، بخشی از درآمدهای دولت از این بخش کسب شود که این امر باعث می شود حمل ونقل کشور بیشتر به سمت حمل و نقل عمومی سوق داده شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها