کد خبر: ۱۹۷۷۸۱
زمان انتشار: ۱۲:۳۸     ۲۵ دی ۱۳۹۲
دومین کنفرانس کشورهای اهداکننده به سوریه صبح امروز (چهارشنبه) به ریاست دبیرکل سازمان ملل و با حضور 86 کشور جهان در کویت آغاز شد.

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، در آغاز این کنفرانس که دومین کنفرانس کشورهای اهداکننده به سوریه است، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت با بیان اینکه مردم سوریه با "فاجعه انسانی واقعی" روبرو هستند، تاکید کرد: تعداد قربانیان درگیری‌های سوریه در سال گذشته میلادی افزایش یافته است و این مسئولیت بر عهده ما است که از مردم سوریه حمایت کنیم.

وی شورای امنیت را به پایان اختلافات درباره سوریه فرا خوانده و اعلام کرد که کشورش مبلغ 500 میلیون دلار برای کمک به مردم سوریه اختصاص داده است.

امیر کویت خاطرنشان کرد: من دوست دارم که از مهمانان گرانقدر که در دومین نشست اهدا کنندگان برای کمک رسانی به مردم سوریه حاضر شده‌اند، قدردانی کنم. من از بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و تلاش‌هایش برای برگزاری این نشست قدردانی می‌کنم. دبیرکل سازمان ملل با ما جهت پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه و حل و فصل مشکلات سوری‌ها و آوارگان دارای احساس مشترکی است.

وی افزود: کویت درخواست بان کی مون برای میزبانی نشست اهداکنندگان را پذیرفت. یک سال پیش نیز اولین نشست اهدا کنندگان در کویت برگزار شد که اهداف خود را محقق ساخت و توانست بخش‌هایی از رنج‌های مردم سوریه را بکاهد.

این مقام کویتی تصریح کرد: بحران انسانی در سوریه ادامه دارد. مردم دراین کشور کشته می‌شوند. از تمام سلاح‌هایی که در عرصه بین‌الملل ممنوع است، استفاده می‌شود. تعداد بیشماری از مردم در این درگیری‌ها کشته شده‌اند و میلیون‌ها تن دیگر آواره شده‌اند و در شرایط معیشتی سخت و دشواری زندگی می‌کنند. فصل سرما اوضاع را دشوارتر کرده است. مساله آموزش برای آینده نسل‌های مردم سوریه بسیار مهم است و این امر برنامه‌های جهانی با همکاری نهادها را می‌طلبد.

امیر کویت با بیان اینکه تعداد کشته شدگان در حال حاضر نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، گفت: بیماری فلج اطفال در سوریه شایع شده است. مسئولیت انسانی ما ایجاب می‌کند تا در مقابل فاجعه انسانی عمل کنیم و تمام تلاش خود را برای کاهش آثار و پیامدهای آن به کار بندیم.

صباح احمد جابر الصباح اظهار کرد: من از کشورهای دیگری که در این نشست مشارکت نکردند می‌خواهم تا هرچه سریعتر به برادران سوری خود کمک کنند چرا که مسئولیت‌های انسانی برعهده ما قرار گرفته است. سوری‌ها با بحران انسانی واقعی رو به رو هستند که باید با آن مقابله شود. بحران سوریه باید از طریق راهکار سیاسی حل و فصل شود و باید به مردم این کشور که چه در اردوگاه‌ها در خارج از کشور و یا آن‌ها که آواره شده‌اند، کمک کرد.

امیر کویت همچنین با بیان اینکه این کشور 500 میلیون دلار آمریکایی برای کمک به مردم سوریه اهدا می‌کند، تصریح کرد: ما خواهان راه‌حلی هستیم که به این فاجعه پایان دهد. ما در آستانه ژنو2 هستیم. من از شورای امنیت و کشورهای عضو در آن می‌خواهم تا اختلافات خود را کنار بگذارند و برای حل و فصل این بحران وارد عمل شوند.

وی در پایان سخنانش از تلاش‌های بان کی مون قدردانی کرد.

در همین راستا بان کی مون در سخنان خود در دومین نشست اهدا کنندگان برای کمک به مردم سوریه گفت: برای من مایه افتخار است که ریاست این نشست را برعهده داشته باشم. من از امیر کویت قدردانی می‌کنم که برای دومین بار با برگزاری این نشست در کویت موافقت کرد.

دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد: میلیون‌ها سوری نیازمند کمک هستند. ما در حال حاضر با بحران انسانی و منطقه‌ای در مصر، لبنان و اردن مواجه هستیم. نیمی از ساکنان سوریه نیازمند کمک‌های انسانی هستند. آوارگان فلسطینی در سوریه نیز نیاز به کمک دارند. اخباری مبنی بر کشته شدن آن‌ها از سر گرسنگی منتشر شده است.

وی عنوان داشت: من خواهان پایان اهانت‌ها و نقض‌های صورت گرفته علیه مردم هستم. این اقدامات دستاوردهای توسعه در منطقه را از بین می‌برد. سازمان ملل تاکید می‌کند که دیگر از سلاح‌های شیمیایی در سوریه استفاده نخواهد شد. در گذشته سوریه زیرساخت محکمی داشت. در برخی از مناطق پزشکان مجبور به فرار شده‌اند. میلیون‌ها کودک خارج از مدرسه هستند.

بان کی مون گفت: من از طرح یونیسف و دیگر سازمان‌ها برای کمک به سوری‌ها قدردانی می‌کنم. خانواده‌ها از فصل زمستان بسیار رنج می‌برند. من با آوارگان سوری در اردن و ترکیه و روز گذشته با‌ آن‌ها در عراق دیدار کردم و نمایندگانی هم به لبنان اعزام کردم. در کردستان عراق با خانواده‌های سوری دیدار کردم. رنج‌های آن‌ها بسیار دردآور بود.

وی در ادامه گفت: فعالیت 40 درصد از بیمارستان‌ها در سوریه متوقف شده است. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا به حل و فصل سیاسی برای این بحران دست پیدا کنیم. کمک‌های انسانی می‌تواند جان مردم را نجات دهد اما نمی‌تواند بحران این کشور را حل و فصل کند.

دبیرکل سازمان ملل عنوان داشت: من امیدوار هستم که نشست ژنو2 آغاز راهکار سیاسی باشد که به خشونت‌ها در سوریه پایان دهد. درگیری‌ها سوریه را به چند سال عقب برگرداند. بحران بهداشت عمومی و فلج اطفال در سوریه وجود دارد. من مفتخر هستم که سازمان‌های غیر دولتی در سوریه به کمک رسانی مشغول هستند. کارمندان سازمان‌های کمک رسانی در فضای بسیار خطرناکی به سوری‌ها کمک می‌کنند و ما باید از آن‌ها حمایت کنیم. من جانبازی‌های کارمندان سازمان ملل را می‌ستایم.

وی تصریح کرد: من از تلاش‌های امیر کویت قدردانی می‌کنم. کمک‌های ارائه شده در نشست نخست اهداکنندگان به فراهم کردن آب آشامیدنی و تهیه غذا کمک کرد. بحران آوارگان تنش‌ها را درمنطقه بیشتر کرده است. خشونت‌های طائفه‌ای در لبنان و عراق بیشتر شده است.

بان کی مون همچنین اظهار کرد: 43 کشور 3 / 1 میلیارد دلار به سوریه کمک ارائه کرده‌اند و ترکیه و عراق نیز هزینه‌های بسیاری را بر دوش کشیده‌اند. لبنان، اردن، ترکیه، عراق و مصر میزبان بیش از سه هزار میلیون آواره سوری هستند.

وی با بیان اینکه باید مسئولیت‌ها تقسیم شود، افزود: من خواهان حمایت بین‌المللی گسترده از سوری‌ها و همچنین کشورهای میزبان آوارگان هستم. من از شما می‌خواهم تا به مردم سوریه ثابت کنید که تمام جهان در کنار آن‌ها ایستاده‌اند. به دلیل درگیری‌ها در سوریه تولید داخلی در لبنان کاهش یافته است. ما برای کمک به سوری‌ها به 5 / 6 میلیارد دلار نیاز داریم. آژانس‌های بین‌المللی درخواست‌های بی‌سابقه‌ای را مطرح می‌کنند و من خواهان حمایت از آن‌ها هستم.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از دولت و مخالفان سوری خواست تا گذرگاه‌های امن را برای ارسال کمک‌ها ایجاد کنند.

در ادامه والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در سخنرانی خود در نشست اهدا کنندگان اظهار کرد: برای ما دشوار است که به بیش از 5 / 2 میلیون نفر کمک رسانی کنیم. تعداد موانع نظامی افزایش یافته است و مناطق نظامی تغییر کرده است که این مساله انجام اقدامات بشردوستانه را دشوار می‌کند.

وی تصریح کرد: ما به 5 / 6 میلیارد دلار ظرف ماه‌های آتی نیاز داریم. ما به 25 میلیون دلار نیاز داریم تا کالاهای مورد نیاز آوارگان را در پنج استان فراهم کنیم. ما همچنین به 100 میلیون دلار در زمینه برنامه‌های غذایی در یک ماه نیاز داریم.

والری آموس تاکید کرد: با تشدید درگیری‌ها در سوریه بسیاری از آوارگان دیگر نمی‌توانند در اردن و لبنان و دیگر کشورها زندگی کنند و شرایط برای زندگی آن‌ها دشوار است.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه خاطرنشان کرد: ما از جامعه بین الملل می‌خواهیم که به حمایت‌های خود ادامه دهد، من امیدوار هستم که این مذاکرات سیاسی که هفته آتی آغاز می‌شود نتایج مثبتی به بار آورد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها