کد خبر: ۱۹۸۰۸۶
زمان انتشار: ۱۲:۱۹     ۲۶ دی ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
بهزاد نبوی وزیر مشاور در یک گفت و گوی رادیو و تلویزیونی به آمریکا هشدار داد که از نظر ایران، فقط تا پایان 26 دی ماه آمریکا فرصت دارد تا اقدامی واقعی و عملی دررابطه با انتقال سپرده های ایران به بانک کشور ثالث را انجام دهد.

رخدادهای 26 دی 1359

چکیده

  • آیت الله خامنه ای: اگرآمریکایی ها بخواهند قدم به قدم دولت جمهوری اسلامی را به دنبال خود بکشانند، بخواهند با بهانه های گوناگون مطامع آمریکایی و صهیونیستی را بر ما تحمیل کنند ما اصول اسلامی را فدای مصلحت گرایی ها نخواهیم کرد.
  • نخست وزیر: باید برای پیاده کردن اصول اسلام اصیل مشکلاتی را که درپیش داریم تحمل و با برقراری اسلام مستضعفین را امیدوار کنیم.
  • خبرگزاری فرانسه گزارش داد یک هواپیمای سوئدی ممکن است برای بازگرداندن گروگان های آمریکایی به سوی تهران پرواز کند.
  • پس از اولتیماتوم دولت ایران به آمریکا، این کشور جوابیه ای را در خصوص شرایط کشورمان برای آزادی گروگان ها صادر کرد و به گفته بهزاد نبوی وزیر مشاور این پاسخ تسلیم دولت ایران شده است.
  • بهزاد نبوی در یک گفت و گوی رادیو و تلویزیونی به آمریکا هشدار داد که از نظر ایران، فقط تا پایان 26 دی ماه [امروز]آمریکا فرصت دارد تا اقدامی واقعی و عملی  دررابطه با انتقال سپرده های ایران به بانک کشور ثالث را انجام دهد.
آیت الله خامنه ای : آمریکا مایل به حل مسئله جاسوس ها نیست

آیت الله خامنه ای در خطبه های نمازجمعه امروز تهران تاکید کردند آمریکا مایل به حل مسئله گروگانها نیست و دنیا باید بداند ایران در این موضوع حسن نیت خود را نشان داد اما آمریکایی ها عامل حل نشدن این مسئله هستند. ایشان اظهار داشتند : امروز اسلام بر سر یک دو راهی تعیین کننده است یا اوج و صعود و برافراشته شدن پرچم اسلام در سراسر جهان و یا فراموش شدن و سالهای درازی باز در کنج نسیان افتادن و آن کسی که می تواند تکلیف اسلام را معین کند و اسلام را به یکی از این دو راه بیندازد مسئولان و تصمیم گیرندگان امور مملکت جمهوری اسلامی هستند.

مسئولان نباید اصول اسلام را فدای مصالح کنند

آیت الله خامنه ای ادامه دادند : آنها می توانند اسلام را آنچنان در سطح جهانی عزت و عظمت ببخشند که همه توده های مظلوم و مستضعف به شوق اسلام به حرکت دربیایند و می توانند اسلام را بدنام کنند و بدانند که تقوی خدا برای مسئولان سطح بالا و تصمیم گیرندگان امور مملکت به این است که اصول اسلام را فدای مصالح نکنند.

مصلحت گرایان مقطعی اصول اسلامی را تهدید می کنند

خطیب جمعه تهران افزودند : در هر قدمی از قدم های جامعه ما امروز اصول اسلامی در تهدید فراموش شدن به وسیله مصلحت گرایان مقطعی و موضعی است در همین مسئله گروگان ها اگر دولت متجاوز و استعمارگر و مستکبر ایالات متحده آمریکا بخواهد باز اشکال تراشی کند و عمدا به دنبال سیاست بازی هایی که از مستکبران جهانی انتظار آن می رود حل مسئله گروگان ها را باز به عقب بیندازد آن وقت دولت جمهوری اسلامی نمی تواند اصول اسلامی را فدای مصلحت گرایان کند و نباید بکند.

 

آیت الله خامنه ای: اگر آمریکایی ها حاضرند به تعهدات خودشان عمل کنند گروگان ها آزاد خواهند شد اما اگر بخواهند قدم به قدم دولت جمهوری اسلامی را به دنبال خود بکشانند بخواهند با بهانه های گوناگون مطامع آمریکایی و صهیونیستی را بر ما تحمیل کنند ما اصول اسلامی را فدای مصلحت گرایی ها نخواهیم کرد
جمهوری اسلامی در قضیه گروگان ها حسن نیت به خرج داد

آیت الله خامنه ای ادامه دادند : آن چه ممکن بوده است مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی در قضیه گروگان ها حسن نیت به خرج داده اند گروگان های آمریکایی به وسیله خشم مردم مسلمان و به عنوان اعتراض به پناه دادن به شاه ملعون مطرود در جاسوس خانه آمریکایی در ایران بازداشت شدند این به عنوان اعلام قهر ما به جهان بود و این یک پیروزی برای اسلام و انقلاب اسلامی بود.

توطئه های آمریکا بعد از بازداشت جاسوس ها

ایشان افزودند : آمریکا متقابلا عکس العمل نشان داد و دارایی ها و سپرده های ایران و دارایی های خاندان سلطنت غاصب را در اختیار گرفت باید به ایران می داد و نداد محاصره اقتصادی توطئه های نظامی و سیاسی بماند بعد از مدتی مجلس شورای اسلامی ما تصویب کرد گروگان ها مشروط به این که آمریکا قول بدهد و تعهد کند که دیگر در امور ایران دخالت نمی کند و از دشمنان ما حمایت نکند نسبت به انقلاب ما توطئه نکند و اموالی را که از ما غصب کرده است به ما بدهد ما گروگان ها را آزاد خواهیم کرد.

ایشان ادامه دادند : آمریکا هم با پذیرش شرایط ایران تعهد داد و در سطح جهانی همه دنیا و مردم حق پرست دانستند و فهمیدند که دولت جمهوری اسلامی به دنبال احساس رحمت اسلامی و انصافی که اسلام به ما داده است و به ما آموخته است حاضر شده است این کار را بکند.

آمریکا به دنبال بهانه ای برای تجاوزهای بیشتر است

خطیب جمعه تهران افزودند : دولت متجاوز و مستکبر آمریکا نمی خواهد مسئله گروگان ها حل شود او مایل است از این موضوع به عنوان وسیله ای تبلیغاتی به عنوان یک بهانه برای تجاوزهای بیشتر و ضربه های هرچه سهمگین تر استفاده کند. و من از طرف انبوه نمازگزاران و مسلمانان ایران به دنیا اعلام می کنم باعث و موجب حل نشدن موضوع گروگان ها خود دولت مستکبر و استعمار گر آمریکا است.

ایشان افزودند : اگر آمریکایی ها حاضرند به تعهدات خودشان عمل کنند گروگان ها آزاد خواهند شد اما اگر بخواهند قدم به قدم دولت جمهوری اسلامی را به دنبال خود بکشانند بخواهند با بهانه های گوناگون مطامع آمریکایی و صهیونیستی را بر ما تحمیل کنند ما اصول اسلامی را فدای مصلحت گرایی ها نخواهیم کرد.(1)

رجایی : باید با پیاده کردن اصول اسلام مستضعفان را امیدوار کنیم

نخست وزیر در سفر به سبزوار با اشاره به اینکه این دولت شامل یک یا دونفر نمی شود، تاکید کرد: همه مردم انقلابی در سازندگی کشور نقش دارند و این انقلاب کابینه اش همه انقلابیون است و قطعا پیروز خواهد شد. محمد علی رجایی  بابیان اینکه انقلاب اسلامی در 14 قرن گذشته بی سابقه است، افزود: قدرت های غرب و شرق به این مسئله آگاهند و با طراحی توطئه های گوناگون و تکیه بر نقاظ ضعف ما  درصدد دلسرد کردن مردم ایران هستند. همچنین رجایی در نیشابور با اشاره به اینکه هنوز رسالت ما برای رسیدن به اهداف انقلاب کامل نشده است،اظهار داشت: باید برای پیاده کردن اصول اسلام اصیل مشکلاتی را که درپیش داریم تحمل و با برقراری اسلام مستضعفین را امیدوار کنیم.(2)

پرواز هواپیمای سوئدی به تهران برای بردن جاسوس ها

خبرگزاری فرانسه گزارش داد یک هواپیمای سوئدی ممکن است برای بازگرداندن گروگان های آمریکایی به سوی تهران پرواز کند. رئیس شرکت هواپیمایی سوئد در این خصوص گفت: چند ساعت پس از دریافت دستور لازم، هواپیمایی را به تهران خواهم فرستاد اما تاکنون هیچگونه دستوری دریافت نکرده ام.(3)

 

محمد علی رجایی: قدرت های غرب و شرق با طراحی توطئه های گوناگون و تکیه بر نقاظ ضعف ما  درصدد دلسرد کردن مردم ایران هستند. همچنین رجایی در نیشابور با اشاره به اینکه هنوز رسالت ما برای رسیدن به اهداف انقلاب کامل نشده است،اظهار داشت: باید برای پیاده کردن اصول اسلام اصیل مشکلاتی را که درپیش داریم تحمل و با برقراری اسلام مستضعفین را امیدوار کنیم.
تسلیم پاسخ آمریکا درخصوص گروگانها به ایران

پس از اولتیماتوم دولت ایران به آمریکا، این کشور جوابیه ای را در خصوص شرایط ایران برای آزادی گروگان ها صادر کرد و به گفته بهزاد نبوی وزیر مشاور این پاسخ تسلیم دولت ایران شده است. وی با اعلام این خبر افزود: این جوابیه ای در رابطه با پیشنهادات اجرایی انتقال سپرده ای ایران و تبصره های مصوبه قانونی مجلس است. بهزاد نبوی در ادامه اظهار داشت: گزارش برخی از خبرگزاری های خارجی از انتقال بخشی از دارایی های ایران به کشور ثالث حکایت دارد. نبوی افزود: پس از مطالعه کامل جوابیه آمریکا، متن کامل آن را برای اطلاع عموم مردم ایران منتشر خواهیم کرد. (4)

هشدار بهزاد نبوی به آمریکا / آمریکا تا پایان امروز فرصت دارد

گفتنی است بهزاد نبوی در یک گفت و گوی رادیو و تلویزیونی به آمریکا هشدار داد که از نظر ایران، فقط تا پایان 26 دی ماه آمریکا فرصت دارد تا اقدامی واقعی و عملی  دررابطه با انتقال سپرده های ایران به بانک کشور ثالث را انجام دهد. وی تاکید کرد مسئولیت مستقیم بی نتیجه ماندن اقدامات درخصوص مسئله گروگانها متوجه واشنگتن است. همچنین رادیو اسراییل در گزارشی اعلام کرد ایران وآمریکا در آستانه کسب توافق نهایی برای آزادی گروگان های آمریکایی قرار دارند. این گزارش افزوده است که ایران دولت آمریکا را تهدید کرد که اگر در پایان 26 دی سپرده های ایران را به بانک الجزایر تحویل ندهد مذاکرات در خصوص آزادی گروگانها را متوقف می کند.(5)

پی نوشت :

1-  جمهوری اسلامی ، 27 دی 1359 ، صفحه 4

2-   اطلاعات ، 27 دی 1359 ، صفحه 2

3-  اطلاعات ، 27 دی 1359 ، صفحه 4

4-  کیهان ، 27 دی 1359 ، صفحه 3

5-  روزنامه اطلاعات 27 دی صفحه 10

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها