کد خبر: ۱۹۸۶۸۳
زمان انتشار: ۱۰:۱۱     ۳۰ دی ۱۳۹۲
كري: اسد كناره‌گيري نكند، گزينه‌هاي غير‌سياسي مطرح است
دو روز مانده به كنفرانس ژنو2، امريكا با تهديد تلويحي به «گزينه نظامي» عليه سوريه، از تصميم معارضان سوري در اين كنفرانس استقبال كرد.
به گزارش پایگاه 598، دو روز مانده به كنفرانس ژنو2، امريكا با تهديد تلويحي به «گزينه نظامي» عليه سوريه، از تصميم معارضان سوري در اين كنفرانس استقبال كرد. وزير خارجه امريكا در يك موضع‌گيري تهديد آميز از احتمال بررسي گزينه‌هاي «غير‌سياسي» عليه سوريه سخن گفت و تأكيد كرد كه براي رسيدن به وضعيت بهتر در سوريه، بشار اسد، رئيس‌جمهور اين كشور بايد از قدرت كناره‌گيري كند. ائتلاف معارضان سوريه نيز كه پيشتر بركناري اسد را پيش‌شرط حضور در مذاكرات بيان كرده بود در آخرين ساعات روز شنبه اعلام كرد كه در ژنو2 شركت مي‌كند.

به گزارش «جوان»، با نزديك شدن به نشست ژنو2، جان كري، وزير خارجه امريكا گفت كه اگر «بشار اسد» درباره دولت انتقالي مذاكره نكند، بحران سوريه راه‌حل سياسي نخواهد داشت. جان كري همچنين خاطرنشان كرد كه براي بهبود وضع كشور جنگ‌زده سوريه بشار اسد بايد از قدرت كناره‌گيري كند. جان كري تأكيد كرد: « من معتقدم وقتي ما روند(ژنو) را شروع مي‌كنيم، مشخص خواهد شد كه اگر اسد در مورد روند انتقالي حاضر به بحث نباشد و فكر كند كه بخشي از آينده سوريه است، هيچ راه‌حل سياسي در كار نخواهد بود. » تهديد كري به در كار نبودن راه‌حل سياسي در صورت كنار نرفتن اسد در حالي مطرح مي‌شود كه طي هفته‌هاي گذشته مقامات غربي اعلام كرده بودند كه بحران سوريه بايد از طريق سياسي حل شود. كري همچنين اضافه كرد كه ما همه گزينه‌ها را در نظر داريم و از آن چيزي كه ممكن است ما را قادر به افزايش فشار و ايجاد تغيير در سوريه بكند استفاده مي‌كنيم.

اظهارات كري دلگرمي به مخالفان

بعد از شروع خلع سلاح شيميايي سوريه در پي تهديدات نظامي امريكا، به نظر مي‌رسيد سايه اقدام نظامي از فراز اين كشور رفته است، ولي اظهارات وزير امور خارجه امريكا حاكي از اين است كه گزينه اقدام نظامي و امنيتي كه امريكا از آن به عنوان «راه‌حل غيرسياسي» ياد مي‌كند، همچنان محتمل است. اظهارات كري پيش از مذاكرات ژنو2، مي‌تواند دلگرمي براي مخالفان سوريه باشد. از آنجاكه ائتلاف معارضان قصد نداشتند در مذاكرات ژنو2 شركت كنند و پيش شرط بركناري اسد را مطرح كرده بودند، سخنان جان كري تاحدودي آنها را به حضور در اين نشست ترغيب كرده است. يك روز پس از اظهارات كري، مخالفان حضور خود در مذاكرات را اعلام كردند. هفته گذشته امريكا و انگليس اعلام كردند در صورت عدم شركت مخالفان در كنفرانس آتي درباره سوريه، كمك‌هاي غرب به آنها كاهش مي‌يابد. همچنين با توجه به اينكه درگيري بين نيروهاي معارض سوري شدت گرفته، واشنگتن نگران اين است كه نفوذ القاعده در اين كشور منافع غرب در منطقه را تهديد كند. با اين حال، براي سركوب القاعده كه تهديدي براي منطقه و غرب به شمار مي‌رود، احتمال استفاده از گزينه نظامي در صورت به نتيجه نرسيدن مذاكرات در ژنو2 از سوي امريكا وجود دارد و مقابله با القاعده بهانه خوبي براي مداخله نظامي در سوريه است تا با يك تير دو نشان (بركناري اسد از قدرت و سركوب القاعده) را زده باشد.

استقبال غرب از حضور مخالفان در ژنو2

اعلام حضور مخالفان سوري در نشست ژنو2، با استقبال كشورهاي غربي مواجه شد. به گزارش بي‌بي‌سي، جان كري، از تصميم گروه اصلي شورشيان سوريه براي شركت در مذاكرات صلح سوئيس استقبال كرد و گفت تصميم ائتلاف ملي سوريه براي شركت در مذاكرات، تصميمي «شجاعانه» بوده است. وزراي امور خارجه بريتانيا و فرانسه هم در اظهارات مشابهي با استقبال از حضور معارضان در نشست آتي ژنو، خواستار پايان دولت فعلي بشار اسد شده‌اند. هدف از برگزاري دومين دور مذاكرات صلح، موسوم به مذاكرات «ژنو ٢» آغاز روند تشكيل يك دولت موقت (دولت انتقالي) براي پايان دادن به جنگ داخلي در سوريه است. ائتلاف ملي سوريه پيشتر گفته بود تنها در صورتي حاضر است در اين مذاكرات شركت كند كه بشار اسد، در دولت انتقالي آينده نقشي نداشته باشد. دولت سوريه نيز گفته است كه هيچ گونه پيش شرطي را براي شركت در مذاكرات ژنو نمي‌پذيرد. كنفرانس ژنو2 قرار است روز چهارشنبه براي يافتن راه‌حلي درباره بحران سوريه در شهر «مونترو» سوئيس برگزار شود. نمايندگان حدود 30 كشور جهان قرار است در اين نشست شركت كنند و احتمال دارد در صورت توافق غرب و روسيه، ايران نيز در روزهاي بعدي به اين نشست دعوت شود. وزراي خارجه كشورهاي مدعو در اين نشست گفت‌وگو خواهند كرد تا راه‌حل مشتركي را براي بحران سوريه بيايند.

اسد: استعفا نمي‌كنم

در حالي كه مخالفان بركناري اسد از قدرت را مطرح مي‌كنند، در مقابل بشاراسد اعلام كرد كه از قدرت كناره‌گيري نمي‌كند. به گزارش خبرگزاري ايتارتاس، بشار اسد ديروز در ديدار با نمايندگان پارلمان روسيه گفت: «اگر مي‌خواستيم حاكميت را تسليم مخالفان كنيم از همان ابتدا اين كار را مي‌كرديم». بشار اسد تأكيد كرد: «دمشق در نبرد با تروريست‌ها تنها از خود دفاع نمي‌كند، بلكه از مردم كشورهاي دوست خود نيز دفاع مي‌كند». وي گفت: «مسئله بركناري من از قدرت و تحويل آن به گروه‌هاي مخالف در ژنو2 مطرح نيست». اسد به هيئت روسي گفت: «تنها ملت سوريه تعيين مي‌كند كه رئيس‌جمهوري كشور چه كسي خواهد بود و اين كار از طريق صندوق رأي خواهد بود. اينكه چه كسي در رقابت‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري شركت كند؛ مسئله‌اي است كه ملت درباره آن تصميم مي‌گيرد».

رئيس‌جمهور سوريه همچنين روز يك‌شنبه در ديدار با علماي مسيحي خواستار توجه جامعه جهاني به خطرات وهابي‌گري تكفيري شد. بشار اسد تأكيد كرد: تفكر وهابي تكفيري نه تنها براي سوريه خطرناك است بلكه كشورهاي منطقه و تمام جهان را نيز تهديد مي‌كند. بشار اسد تأكيد كرد: «ملت سوريه هرگز انديشه‌هاي تكفيري وهابي را كه هيچ احساس قرابتي با آن ندارد نمي‌پذيرد». وي در ادامه سخنان خود به فهم نادرست غرب از واقعيت‌هاي موجود در منطقه خاورميانه اشاره و تأكيد كرد كه اين نگرش بايد اصلاح شود. وي افزود: «يكي از مشكلات اصلي در مسير تعامل امريكا و غرب با مسائل جاري در خاورميانه اين است كه بيشتر مسئولان امريكا و غرب از درك صحيح واقعيت‌ها و ماهيت درست منطقه و منافع ملت‌هاي آن ناتوانند و بر اساس منافع خود و بدون انديشيدن به منافع ديگر ملت‌ها عمل مي‌كنند.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها