کد خبر: ۱۹۹۰۳۶
زمان انتشار: ۱۳:۰۳     ۰۱ بهمن ۱۳۹۲
با اتمام تعطيلي يك هفته‌اي مجلسي‌ها، ديروز صحن خانه ملت دقايقي را ميزبان اعتراضات نمايندگان مردم به اظهارات تخريبي مشاور ارشد رئيس‌جمهور عليه مجلس بود
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه جوان، با اتمام تعطيلي يك هفته‌اي مجلسي‌ها، ديروز صحن خانه ملت دقايقي را ميزبان اعتراضات نمايندگان مردم به اظهارات تخريبي مشاور ارشد رئيس‌جمهور عليه مجلس بود. تركان هفته گذشته، طي مصاحبه‌اي از مردم خواست در دور بعدي انتخابات مجلس به نمايندگان كنوني رأي ندهند! او همچنين اظهار داشت: «شما فكر نكنيد يك نفر در مملكت وجود دارد كه مي‌گويد من قانون را قبول ندارم بلكه اين يك جريان مشخص بود كه مي‌گفتند ما قانون را قبول نداريم. اكنون 5/49 درصد آرا را شامل مي‌شوند.‌» اين توهين صريح به نزديك نيمي از مردم موج اعتراضات را عليه او برانگيخت. گرچه ديروز نمايندگان مجلس بعضاً ترجيح دادند پيگير توهين او به مجلس باشند و نه اهانتي كه به مردم روا داشت! در عين حال نمايندگان اعتراضاتي را هم به مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 در ژنو داشتند.

  اظهارات مشاور روحاني خلاف دموكراسي است
احمد توكلي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در نطق ميان‌دستور خود طي سخناني اظهار داشت: امروز روز آغاز اجراي توافقنامه ژنو است و ضمن تشكر از ديپلمات‌هاي وطن‌دوست دو نكته را مطرح مي‌كنم؛ اشكالات متون ذي‌ربط زياد است، به طوري كه به سختي مي‌توان اميدوار به استيفاي منافع ملت بود، همچنين ما مسئولان نظام نبايد و نمي‌توانيم نظرات خود را نسبت به اين متون علني ابراز كنيم چراكه ممكن است مستند طرف مقابل ما قرار بگيرد و به مسائل كشور لطمه بخورد.
وي ادامه داد: به همين دليل من وظيفه خود مي‌دانم كه نگراني خود را نسبت به آنچه مي‌گذرد، به محضر مبارك رهبر انقلاب و ملت ايران ابراز كنم و بيشتر از اين چيزي نگويم. از زبان قرآن به ديپلمات‌هاي كشورمان مي‌گويم كه «توجه كنيد اگر آنها بر شما مسلط شوند، تمام قدرت عملي و تبليغاتي خود را عليه شما به كار خواهند گرفت و آرزو مي‌كنند شما از ايمان دور شويد.» نماينده مردم تهران در مجلس ادامه داد: نكته بعدي در خصوص كشور است.‌ مشكلات معيشتي مردم و معضلات اقتصادي و اجتماعي كشور آنقدر جدي است كه بدون همكاري هر سه قوه و همكاري با مردم نمي‌توان اين مشكلات را به طور نسبي حل كرد. قانون و روحيه تفاهم مي‌تواند روابط سه قوه را به گونه‌اي تنظيم كند كه خير آن به مردم برسد و نظام بهره ببرد.
توكلي گفت: ‌به اين دو دليل يعني مشكل بودن مسائل كشور و همچنين لزوم روحيه تفاهم، امثال بنده با اينكه اختلاف روشي و نظري با دولت داشته و داريم، از ابتدا موضع حمايتي مشروط گرفته‌ايم و اميدواريم تا آخر بتوانيم اين موضع را حفظ كنيم.
وي ادامه داد: اخيراً آقاي رئيس‌جمهور مواضعي مي‌گيرند كه با دو نكته‌اي كه عنوان شد، سازگار نيست، همچنين برخي از اطرافيان ايشان نيز موضوعاتي را مطرح كرده‌اند. آقاي رئيس‌جمهور در سفر اخير خود گفت: ما تمام شهر آبادان و خرمشهر را منطقه آزاد اعلام مي‌كنيم. صرف‌نظر از خوب يا بد بودن اين كار و به نفع مردم خوزستان بودن و به‌رغم اينكه رئيس‌جمهور اين را كارشناسي شده دانسته ولي وي مي‌داند كه حدود كار را بايد قانون مشخص كند و مجلس شوراي اسلامي بايد موافقت كند. ممكن است من بعداً به عنوان موافق صحبت كنم يا نكنم ولي مجلس بايد در اين زمينه تصميم بگيرد.
نماينده مردم تهران در مجلس گفت: در سخنراني ديگري رئيس‌جمهور گفت كه كارت زرد مجلس باعث نگراني اين دولت نيست. وقتي كسي كه معروف به اقتدارگرايي و قدرت‌طلبي باشد و اين حرف را بزند، جاي تعجب ندارد ولي از آقاي روحاني تعجب است كه اين حرف را مي‌زند چراكه مجلس وقتي در مورد كاركرد وزيري تصميم‌گيري مي‌كند، احترام وزير باقي است و كارت زرد نشانه اين است كه مجلس راضي نشد هرچند من به كارت زرد نيز رأي ندادم اما از اين موضع رئيس‌جمهور راضي نيستم چراكه تضعيف مجلس تضعيف مردم‌سالاري و زمينه‌سازي براي استبداد است.
توكلي ادامه داد: دولت مردم‌سالاري كه با شعار دموكراتيك بر سر كار آمده، بايد از اين گونه مسائل پرهيز كند، يكي از مشاوران رئيس‌جمهور گفت كه 80 نفر در مجلس حضور دارند كه مي‌خواهند دولت موفق نشوند، من كه خبر از اين تشكل ندارم ولي مشاور رئيس‌جمهور به مردم توصيه كرده به كساني كه پيام 24 خرداد را گوش نكردند، رأي ندهيد. از موضع يك مسئول بلندپايه دولت حركت انتخاباتي كردن ضد‌دموكراسي است و اين كار صحيح نبود. شما به‌جاي اينكه تفاهم را كم كنيد و زمينه را نفاق و دلخوري را فراهم كنيد، زمينه تفاهم را حفظ كنيد.

   مردم در آينده پاسخ مشاور ارشد روحاني را مي‌دهند
مهرداد بذرپاش، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي طي تذكر قانون اساسي در جلسه علني امروز مجلس شوراي اسلامي گفت: يك نفر از مشاوران ارشد رئيس‌جمهور كه رياست حوزه مشاوران رياست جمهوري را نيز بر عهده دارد، مطالبي را نقل كرده كه كساني كه به آقاي روحاني رأي نداده‌اند به قانون‌شكني و قانون‌شكنان رأي دادند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اين تعبير، تعبير خيلي خاصي بود كه جامعه رسانه‌اي به سرعت از آن گذشت، البته مردم ايران در آينده به اين گونه اظهارات جواب خواهند داد، همانگونه كه در سال 84 و 88 جواب دادند، همانگونه كه در مجالس هفتم، هشتم و نهم جواب دادند، همانگونه كه در دوره‌هاي دوم، سوم و چهارم شوراي شهر جواب دادند.
بذرپاش گفت: ما متأسفانه رگه‌هايي را در دولت مي‌بينيم كه اين مسائل در نهايت به ديكتاتوري ختم مي‌شود، همانگونه كه اين رگه‌هاي رفتاري را در برخورد با رسانه‌هاي مرتبط مي‌بينيم، در عزل و نصب‌هاي گسترده و بعضاً بدون ضابطه مي‌بينيم، در اظهارنظرهايي كه در خصوص مجلس و عدم‌حق اظهارنظر از سوي لبوفروش و راننده تاكسي مي‌بينيم. اميدوارم رياست جمهوري در اين باره تذكر لازم را به همكاران خود بدهند. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بحث مذاكرات ژنو گفت: من نمي‌دانم چرا مردم و نمايندگان مجلس براي دوستان مذاكره‌كننده نامحرمند و چرا دولتمردان امريكا سناي اين كشور و مردم خود را محرم مي‌دانند. ما از بندهاي توافقنامه ژنو آگاه نبوده، نيستيم و احتمالاً نخواهيم بود، اميدواريم دولتمردان به ما، مردم و همچنين مجلس اعتماد كنند.

   واكنش ابوترابي
حجت‌الاسلام ابوترابي كه رياست جلسه علني ديروز مجلس را به عهده داشت در پاسخ به اين تذكر بذرپاش گفت: در خصوص بحث اول تذكر شما انتظار تمام نمايندگان از تمام دوستان از جمله آقاي تركان كه تجربه طولاني در مديريت كشور در عرصه‌هاي كلان آن دارند و از خانواده ايثار و شهادت هستند، اين است كه نقش جدي در تعامل دو قوا به منظور ارتقاي توان نظام ايفا كنند و از هر گونه كلامي كه به رابطه بين دو قوا صدمه وارد كند، خودداري كنند.
ابوترابي در ادامه به بخش دوم تذكر بذرپاش اشاره كرد و گفت: مجلس در شوراي عالي امنيت ملي حضور دارد و از اين طريق از تمام موضوعات مطلع‌ هستند، البته نمايندگان مجلس نيز در اين باره حساسيت‌هايي دارند و ان‌شاءالله توجه لازم به اقتدار نظام در حوزه مذاكرات كه مورد توجه نمايندگان مجلس نيز است، خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها