کد خبر: ۱۹۹۱۴۷
زمان انتشار: ۱۵:۳۹     ۰۱ بهمن ۱۳۹۲
گزارشی از جلسه علنی امروز مجلس/
کنفرانس ژنو۲ و توافق هسته‌ای ژنو، موضوع داغ امروز جلسه علنی مجلس بود

به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، یکصدوهفتادودومین جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس و با حضور 196 تن از نمایندگان در بهارستان برگزار شد.

**دستور جلسه امروز خانه ملت

پس از به صدا درآمدن زنگ آغاز جلسه، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت‌رئیسه مجلس دستور جلسه امروز را بدین شرح اعلام کرد: گزارش کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس درمورد طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیئت‌ها، گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد ارزیابی عملکرد دولت (قوه مجریه) در حمایت و دفاع از حقوق اتباع ایرانی آسیب‌دیده از کشورهای خارجی، گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد طرح الزام دولت به حمایت از استان‌هایی که مورد هجوم ریزگردها قرار دارند و گزارش شور دوم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی درمورد طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و اصلاحیه آن مصوب 1377 و الحاق موادی به آن و گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان.

**قرائت اسامی 11 نماینده متأخر جلسه علنی امروز

پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن، حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی تأخیرکنندگان جلسه امروز را قرائت کرد؛ براین اساس روبرت بیگلریان، عبدالله تمیمی، یعقوب جدگال، رجب رحمانی، محمدابراهیم رضایی، جواد سعدون‌زاده، احمد شوهانی، ناصر صالحی‌نسب، مهدی عیسی‌زاده، سیدمحمدحسین میرمحمدی و محمدجواد نظری‌مهر تاخیرکنندگان جلسه علنی امروز مجلس بودند.

**بررسی نخستین دستور کار پارلمان

گزارش کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس درمورد طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیئت‌ها نخستین دستور کار امروز نمایندگان مجلس بود.

ماده 7 این طرح از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفته بود و کمیسیون تدوین آئین‌نامه به منظور تامین نظر شورای نگهبان پیشنهاد حذف ماده 7 را مطرح کرده بود.

**پیشنهاد حذف ماده 7 طرح به تصویب نرسید

در ماده 7 این طرح آمده بود، به منظور ایجاد هماهنگی برای کارآمد نمودن نظام نظارت و ارتقاء بهره‌وری و برای تقویت مدیریت کشور، شورای دستگاه‌های نظارتی متشکل از دو نفر از مسئولان نظارتی هر قوه با انتخاب رئیس قوه با حفظ استقلال هر یک از آنها در حدود مقرر در قانون اساسی تشکیل می‌شود. در دستورالعمل اجرایی این ماده و نحوه تشکیل جلسات شورا، نحوه تصمیم‌گیری و نحوه پیگیری تصمیمات ظرف 6 ماه به پیشنهاد اعضای شورا و با توافق سران قوا تایید می‌شود.

پیشنهاد حذف ماده 7 این طرح در جلسه علنی صبح امروز مجلس با 72 رای موافق، 74 رای مخالف و 36 رای ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب نرسید.

پس از آن محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که ریاست صحن علنی را هم برعهده داشت، پیشنهاد ابقای ماده 7 در طرح مذکور را مطرح کرد تا با تصویب این پیشنهاد ماده 7 به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود.

وی در تشریح پیشنهاد خود گفت: معاونت نظارت مجلس بر نحوه نظارت نمایندگان و کمیسیون‌ها دخالتی نمی‌کند و قطعا ناظرین مجلس به عنوان شخصیت حقوقی و ناظرین منتخب مجلس در شوراهای عالی و سایر دستگاه‌ها به قوت خود باقی می‌مانند.

باهنر ادامه داد: معاونت نظارت از این ناظران حمایت و به حمایت‌های نمایندگان و کمیسیون‌ها کمک می‌کنند. از مجلس هشتم که معاونت نظارت راه افتاد و بنده مسئول بودم نظارت‌های نمایندگان با پشتیبانی‌های بسیار خوبی همراه شد و به نتایج موثری رسید.

نایب رئیس مجلس همچنین گفت: معاونت نظارت مجلس در کارش موفق بوده و ما می‌خواهیم این قانون را دائمی کنیم به همین دلیل به صورت مستقل آوردیم چرا که منافع زیادی خواهد داشت.

**ندیمی: نظارت، استیضاح، تذکر و سوال مسئولیت نمایندگان است

در ادامه، ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس در مخالفت با پیشنهاد ابقای ماده 7 در این طرح گفت: چرا سعی می‌کنید که نظارت را که کار و وظیفه نمایندگان است، اداری کنید. شما دارید از همه اختیارات مجلس و نمایندگان استفاده می‌کنید در حالی که نظارت، استیضاح، تذکر و سوال مسئولیت نمایندگان است.

وی ادامه داد: چرا می‌خواهید مجلس را اداری و ما نمایندگان را کارمند کنید؟ در حالی که اینجا سازمان و اداره نیست؛ اینجا مجلس و صدای ملت است و ما دلمان می‌خواهد همه وظایف قانونی خود را در چارچوب قانون انجام دهیم.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود تصریح کرد: چرا هر روز می خواهید با یک عنوان، مسئولیت ما را محدود کنید؟ ما داریم به آقا اجازه تبدیل می‌شویم و شما می‌گویید باید برای انجام وظیفه‌مان از این معاونت و آن شورا اجازه بگیرید در حالی که شما نمی‌توانید از ما سلب مسئولیت کنید.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در مجلس در موافقت با این پیشنهاد گفت: موضوعی که در ماده 7 مطرح شده، در قانون برنامه پنجم هم آمده و ما اکنون سال سوم اجرای این قانون هستیم و در واقع اگر این ماده حذف شود، معلوم نیست که قانون برنامه را چگونه می‌خواهیم اجرا کنیم.

**مصوبه تشکیل شورای دستگاه‌های نظارتی مجددا به کمیسیون تخصصی ارجاع شد

در ادامه نمایندگان با 59 رای موافق، 120 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن علنی با پیشنهاد ابقای ماده 7 در طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس در برخی از شوراها، مجامع و سایر هیئت‌ها مخالفت کردند.

در نهایت این ماده برای بررسی بیشتر به کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس ارجاع شد.

**تقاضای تغییر دستور

در ادامه جلسه امروز مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح موادی از قانون تعاون جمهوری اسلامی ایران با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولویت امروز مجلس قرار گرفت.

**قرائت گزارش انتقادی کمیسیون اصل90 از عدم اجرای قانون حمایت از اتباع آسیب‌دیده ایرانی توسط دولت

گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد ارزیابی عملکرد دولت (قوه مجریه) در حمایت و دفاع از حقوق اتباع ایرانی آسیب‌دیده از کشورهای خارجی دستور کار بعدی پارلمان‌نشینان بود. مصطفی افضلی‌فرد سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان، گزارش کمیسیون اصل 90 در مورد ارزیابی عملکرد دولت در حمایت و دفاع از حقوق اتباع ایرانی آسیب‌دیده از کشورهای خارجی را قرائت کرد.

برای مشاهده متن کامل این گزارش اینجا کلیک کنید.

**رسایی: برخی حامیان دولت در 5ماهه گذشته 345 سوال از وزرا پرسیده‌اند

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری آئین‌نامه‌ای، گفت: بنده در ابتدای سخنانم روز سی‌ام دی را تسلیت می‌گویم. روزی که حاصل تلاش دانشمندان هسته‌ای متاسفانه به این شکل در حال از دست رفتن است. علی‌رغم اینکه نماینده مردم هستیم باید سکوت کنیم تا ببینیم چه می‌شود.

وی با بیان اینکه نمایندگان دولت، مباحثی را در مورد سؤال از وزرا مطرح کردند و حتی رئیس‌جمهور مانعی را درباره سوال بیان کرد، افزود: رئیس‌جمهور گفت که از کارت زرد نمی‌ترسیم و سمفونی تهران را راه می‌اندازیم. مجلس با سمفونی مشکل ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس، تصریح کرد: روحانی در دیدار با نمایندگان گیلان گفته که "آنقدر تعداد سؤالات زیاد شده که نمی‌توانیم به امور رسیدگی کنیم".

حجت‌الاسلام رسایی ضمن تشریح آمار سؤالات نمایندگان در دولت‌های هفتم تا یازدهم، گفت: در پنج ماه اول دولت هفتم، یعنی اولین دولت آقای خاتمی 52 سوال از وزرا پرسیده شد. در پنج ماه اول دولت هشتم، یعنی دولت دوم آقای خاتمی  تعداد سوالات دو برابر شده یعنی به 104 سوال افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در پنج ماه اول دولت نهم تعداد سؤالات تقریبا به دو برابر یعنی 205 سؤال افزایش یافت و در پنج ماه اول دولت دهم نیز تعداد سوالات نمایندگان از وزرا به 346 سوال یعنی تقریبا 1/5 برابر دولت نهم افزایش یافته است، گفت: در پنج ماهه ابتدایی دولت یازدهم 383 سوال از وزرا پرسیده شده است.

نماینده مردم تهران تأکید کرد: از چهار دولت قبل تا امروز در هر دوره به دلیل تقویت بعد نظارتی مجلس، تعداد سوالات افزایش یافته است.

رسایی در ادامه به تمهیدات هیئت رئیسه مجلس در زمینه سؤال از وزرای دولت‌‌ها نیز، تصریح کرد: البته هیئت رئیسه مجلس به تازگی با صحبت با نمایندگان سوال‌کننده و وزرا موضوع را به صورت کدخدامنشی حل کرده که خوب است.

وی ادامه داد:در دولت قبل به صورت میانگین هر هفته یک سوال در جلسه علنی مجلس مطرح می‌شد که باز هم هیئت رئیسه تلاش می‌کند این مقدار هم کاسته شود که ما هم همراهی می‌کنیم؛ پس علت نامهربانی‌ها چیست؟

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه 345 سوال از 383 سوال توسط 12 نماینده پرسیده شده است، اضافه کرد: وقتی سوال حق نماینده است، یک نماینده از این 383 سوال 40 سوال پرسیده است و در مجموع 345 سوال توسط 12 نماینده که هیچ گرایش سیاسی ندارند، بلکه برخی از آنان با دولت همراه هستند، پرسیده شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: یک سایتی که زیر نظر مسئولین وزارت ارشاد اداره می‌شود، ادعا کرده هر سوال در مجلس یک میلیارد و 50 میلیون هزینه دارد که این یک دروغ بزرگ است، اگر اینگونه باشد فقط در دولت دهم باید معادل 3 هزار و 736 میلیارد و 950 میلیون تومان سوال نمایندگان به دولت وقت هزینه تحمیل کرده باشد اما این غیر ممکن است.

رسایی در همین زمینه تصریح کرد: فضایی به وجود آورده‌اند که کسی حق حرف زدن نداشته باشد. اکنون دو سوال مهم درباره قرارداد ژنو و قرارداد کرسنت مطرح است، چرا فضایی ایجاد می‌کنند که مجلس تحت تاثیر این توپخانه قرار بگیرد؟ چرا هولوکاست ایجاد می‌کنند؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی امروز را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر رسایی، سوال از وزرا را حق نمایندگان و پاسخ وزرا را جزو وظایف آنان دانست و گفت: برخی گلایه می‌کنند به دلیل گرفته شدن وقت وزرا نباید سوال مطرح شود، در صورتی که اختصاص وقت برای پاسخ به سؤالات نمایندگان جزئی از وظایف وزرا است و اصلا در نظام مردم‌سالاری مسئولان باید پاسخگو باشند.

وی با اشاره به تدابیر جدید هیئت رئیسه مجلس برای حل برخی مشکلات، تأکید کرد: همان‌طور که آقای ندیمی سخنانم را نقد و آقای رسایی نیز آن را تایید کرد، ما تلاش کرده‌ایم سوالات نمایندگان قبل از کمیسیون و نیز پیش از ارجاع به صحن علنی، رفع و رجوع شود.

نایب رئیس مجلس اظهارداشت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هم سوالات به کمیسیون نمی‌رفت، بلکه مستقیما به صحن علنی می‌آمد. حضرت امام خمینی(ره) در آن مقطع دستور دادند که قبل از مطرح شدن مسائل در تریبون، مشکلات حل شود؛ ما هم بر همان مبنا تلاش می‌کنیم مقدار کمتری سوال به صحن کشیده شود ولی در نهایت حق با نماینده است و در صورت اصرار نماینده، موظف به طرح سؤال در صحن علنی مجلس هستیم.

باهنر در پایان ضمن اینکه از وزرای دولت خواست، دل‌هایشان را بزرگتر و حوصله‌شان را بیشتر کنند، خاطر نشان کرد: پاسخ به سوالات نمایندگان در جهت ارتقای کمی و کیفی عملکرد دستگاه‌ها تاثیر مستقیم دارد.

**باهنر: وعده غیررسمی دولت به مجلس برای ارائه لایحه محیط زیست و هوای پاک

بررسی طرح یک فوریتی الزام دولت به حمایت از استان‌هایی که مورد هجوم ریزگردها قرار گرفته‌اند که نام آن به طرح هوای پاک تغییر یافته بود، در دستور کار جلسه علنی صبح امروز مجلس قرار داشت.

پیش از بررسی این طرح، محمد رضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که ریاست صحن علنی پارلمان را بر عهده داشت طی سخنانی گفت: امروز طرح هوای پاک یا طرح یک فوریتی الزام دولت به حمایت از استان‌هایی که مورد هجوم ریزگردها قرار گرفته اند، در دستور کار قرار داشت اما ما عامداً  بررسی آن را به تاخیر انداخته ایم چرا که دولت به صورت غیررسمی به ما اعلام کرده که لایحه‌ای جامع برای موضوع محیط زیست تنظیم کرده و قرار است در اسرع وقت به مجلس تقدیم کند.

وی ادامه داد: البته کمیسیون کشاورزی و فراکسیون محیط زیست تلاش زیادی برای بررسی طرح هوای پاک انجام داده‌اند و این طرح را جلو برده‌اند اما ما گفتیم اگر بتوانیم یک راه آیین نامه‌ای هم پیدا کنیم تا یک مدت مشخص مثلا حداکثر 20 روز تا یک ماه به دولت فرصت دهیم تا این لایحه را به مجلس تقدیم کند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

نایب رئیس مجلس افزود: طرحی که دوستان تنظیم کرده‌اند بعضا بار مالی سنگینی دارد که مغایر اصل 75 قانون اساسی می‌شود لذا اگر دولت لایحه را تقدیم کند، بهتر است و ما هم می‌توانیم هم از کار تخصصی که کمیسیون‌ها انجام دادند، استفاده کنیم و هم پیشنهادات دولت را بررسی کنیم. بنابراین ما این موضوع را فعلا در دستور قرار نمی‌دهیم و عامداً طرح هوای پاک را به تاخیر می‌اندازیم تا دولت لایحه را ارائه دهد.

**افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد ملی از اهداف بخش تعاونی تعیین شد

در ادامه جلسه علنی پارلمان نمایندگان، طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار دادند.

کلیات طرح مذکور در جلسه علنی 13 آذرماه سال جاری به تصویب رسید و این طرح به مدت یک ماه مسکوت ماند و در جلسه علنی امروز جزئیات آن مورد بررسی قرار گرفت.

وکلای ملت با تصویب ماده یک این طرح، دو بند به عنوان بندهای 8 و 9 و یک تبصره به عنوان تبصره 2 را به ماده یک قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران الحاق کردند.

به موجب این مصوبه مجلس، کمک به تامین عدالت اجتماعی و توانمندسازی اقشار متوسط و کم درآمد و ارتقاء کارآیی بنگاه‌های اقتصادی و بهره‌وری منابع مادی و انسانی و فناوری و افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد ملی از اهداف بخش تعاونی برشمرده شد.

وکلای ملت همچنین در تبصره الحاقی به ماده یک قانون، دولت را مکلف کردند به منظور تحقق اهداف مذکور در این ماده با رعایت ضرورت‌های حاکم در برنامه‌ریزی عمومی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور شرایط و منابع مورد نیاز را در برنامه‌های توسعه و قوانین بودجه سنواتی لحاظ نماید.

بهارستان‌نشینان همچنین در مصوبه دیگری، بند 3 ماده 25 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را حذف کردند.

در این بند آمده بود، 4 درصد از سود خالص شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی در هر سال مالی به عنوان حق تعاون و آموزش به صندوق تعاون واریز می‌شود.

نمایندگان مجلس همچنین در مصوبه دیگری تبصره 4 ماده 33 قانون بخش تعاونی اقتصاد را اصلاح کردند که بر اساس آن دعوت از مجامع عمومی و اعلام تصمیمات آنها از طریق روزنامه کثیرالانتشار، پست سفارشی یا دیگر روش‌های قابل اثبات پیش‌بینی شده در اساسنامه صورت گیرد.

**نطق 31 دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

در ادامه علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور را مطرح کرد. براین اساس احمد آریایی‌نژاد نماینده ملایر، یونس اسدی نماینده مشکین شهر، عباس قائدرحمت نماینده درود و ازنا، علی جلیلیان نماینده اسلام آباد غرب و عبدالکریم رجبی نماینده مینودشت در مجلس به عنوان ناطقان میان دستور در صحن علنی سخنرانی کردند.

**آریایی‌نژاد: مسئولان به هوش باشند؛ لقب شاه سلطان حسین را در کارنامه خود هک نکنند

احمد آریایی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس با بیان اینکه ملت ایران تحمیل‌های توافق‌نامه ژنو را ظالمانه می‌داند، اظهار داشت: این مردم هم‌زمان با انتظار امام عصر(عج) صاحب اصلی ایران اسلامی به امام حسین(ع) عشق می‌ورزند و به قیام او اعتقاد دارند و این همه پایمردی، ولایت‌پذیری، رضای الهی، صیانت از حاصل خون شهدا و خون دل‌ خورد‌ن‌ها با تمام دنیا منهای اخلاق و معنویت عوض نمی‌شود.

وی ادامه داد: مسئولان کنونی به هوش باشند و به تاریخ صد سال اخیر ایران و معاهدات و تفاهمات خوب دقت کنند که لقب شاه سلطان حسین را در کارنامه خود هک نکنند تا فردای تاریخ شرمنده نشوند.

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: مراقب حمایت‌های جک استراو هم باشیم که روباه پیر به عابد و زاهد و مسلمان تبدیل شده است. روزی که دشمن از ما تعریف کند، عزای ما است.

آریایی‌نژاد اظهار داشت: ملت بزرگ ایران اهل جنگ با هیچ کشوری نیست ولی در دفاع از آرمان‌های خود کوتاه نخواهد آمد و در مقابل دشمن متحد و یکپارچه است. چو ایران نباشد تن من مباد.

**انتقاد نماینده مشکین شهر از سفرهای استانی روحانی

یونس اسدی نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس خطاب به رئیس مجلس اظهار داشت: آیا زمان آن نرسیده است که در این شرایط نابسامان اقتصادی مجلس به حوزه‌های وسیع‌تری از مسائل کشور بپردازد؛ روزمرگی آفت بسیار بزرگی است که نباید دامنگیر مجلس شود لذا هدفگذاری و تهیه چارچوب لازم برای مجلس در جهت توجه به حل معضلات کنونی کشور امری بسیار ضروری است.

وی با انتقاد از رئیس جمهور افزود: تکرار سریال بدشگون ورم عقده نیاز به حرکت‌های پوپولیستی، اکران مجدد وحشتناک‌ترین فیلم تاریخ کشورمان است. آیا تجربیات تلخ دولت‌های قبل کافی نبود؛ شروع شتابزده سفرهای استانی در این مقطع حساس کشور و شرایط دولت کاری کاری بیهوده، غیرمنطقی، غیرقانونی و خلاف عدالت است.

نماینده مردم مشکین‌شهر گفت: دولت در زمان تصدی مسئولیت چه برنامه قابل‌قبولی برای حل معضلات اصلی کنونی کشور تدارک دیده که وقت اضافی برایش ایجاد شده که به حل جزیره‌ای مشکلات بپردازد؟ این حرکت دولت کاملاً مغایر با قوانین موجود از جمله قانون بودجه سنواتی است. کدام قانون به دولت اجازه می‌دهد که حاتم‌بخشی کند؟

**جلیلیان: عدم مشارکت در کنفرانس ژنو 2 به نفع ایران است؛ بدون ایران کاری پیش نخواهند برد

علی جلیلیان نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مذاکره‌ای که امروز با 1+5 در جریان است، موضوع جدیدی نیست و از گذشته ما با این کشورها مذاکره داشته‌ایم.

وی ادامه داد: ما باید با حفظ عزت، اقتدار و شئون ملت ایران براساس مصلحت گام برداشته و مسئولان باید بدانند که با دشمنان قسم خورده و کینه‌توز ملت ایران مذاکره می‌کنند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب تصریح کرد: نباید فریب لبخندها و ظاهر فریبنده آنها را نخورند؛ بدانند این دشمنان حتی در حالت دوستی هم قصد ضربه زدن به ملت ایران را دارند چرا که از نظام و ملت ما سیلی خوردند.

جلیلیان با اشاره به عدم حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات ژنو 2 تاکید کرد: این موضوع حتما به نفع ایران است چرا که با اختلافاتی که میان مذاکره کنندگان وجود دارد، احتمالا نتایجی به دست نمی‌آورند و اگر کشور ما شرکت می‌کرد، احتمالا این کشورها عدم موفقیت خود را به کشور ما نسبت می‌دادند. لذا این موضوع یعنی عدم شرکت ما در ژنو 2 به نفع کشور است و برای آنها ثابت خواهد شد که بدون حضور ایران کاری از پیش نخواهند برد.

**موافقت مجلس با یک فوریت طرح اصلاح قانون حفاظت از جنگل‌ها

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پارلمان یک فوریت طرح اصلاح ماده 41 قانون اصلاح فصل پنجم و پاره‌ای از مواد قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع را مورد بررسی قرار دادند.

وکلای ملت بر همین اساس یک فوریت این طرح را با 126 رای موافق، 16 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

در جریان بررسی یک فوریت این طرح، شمس‌الله شریعت‌نژاد نماینده مردم تنکابن و عباس‌آباد در مجلس طی سخنانی به عنوان طراح این طرح اظهار داشت: اصل 46 تا 51 حدود 953 قطعه از قطعات جلگه‌ای جنگل‌های شمال از شهر نور تا تنکابن به افراد خاصی واگذار شد و در اسناد این اراضی تاکید شده بود که کاربری آنها حتما باید کشاورزی باشد و تغییر کاربری برای این زمین‌ها ممنوع است.

وی ادامه داد: اما در سال‌های اخیر متاسفانه به جهت اینکه قیمت این اراضی ارزانتر از زمین‌های دیگر است برخی افراد سودجود این اراضی را خریداری کرده و تغییر کاربری می‌دهند و با ساخت ویلا آنها را به 10 برابر قیمت می‌فروشند و این جریان متاسفانه به شدت در حال اجرا است. لذا ما با تهیه این طرح می‌خواهیم با این افراد که به صورت غیرقانونی این زمین‌ها را در اختیار می‌گیرند، برخورد کنیم.

این نماینده مجلس همچنین گفت: همچنین در این طرح پیش‌بینی شده که 20 درصد از این اراضی به فعالیت‌های عام‌المنفعه اختصاص یابد. اکنون بعضی از این زمین‌ها قابلیت کشت کشاورزی را ندارند و می‌توانیم این زمین‌ها را برای فعالیت‌های صنعتی، آموزشی، بهداشتی و ورزشی اختصاص دهیم.

**شرایط انتخاب اعضای هیئت مدیره تعاونی‌ها تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین بررسی طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را ادامه دادند و ماده 4 این طرح را به تصویب رساندند.

به موجب این مصوبه مجلس که براساس آن ماده 36 قانون بخش تعاونی اقتصاد اصلاح می‌شود، اداره امور تعاونی، طبق اساسنامه برعهده هیئت مدیره‌ای مرکب از 3،5 یا 7 نفر عضو اصلی و 2،3 یا 4 نفر عضو علی‌البدل است که از بین اعضا برای مدت 3 سال انتخاب می‌شوند.

انتخاب اعضای اصلی و علی‌البدل در یک نوبت به عمل می‌آید و دارندگان اکثریت نسبی آراء بعد از اعضای اصلی به ترتیب اعضای علی‌البدل محسوب می‌شوند. انتخاب بیش از 2 دوره متوالی با انتخاب حداقل دوسوم اعضای حاضر در مجمع عمومی بلامانع است.

همچنین براساس مصوبه مجلس در تبصره یک این ماده مقرر شد، هیئت مدیره در اولین جلسه از میان خود یک نفر را به عنوان رئیس هیئت مدیره، یک نفر را به عنوان نایب رئیس و یک یا 2 نفر را به عنوان منشی انتخاب کنند.

همچنین براساس تبصره 2 این ماده، مصوب شد که در صورت استعفا، فوت، ممنوعیت قانونی و یا غیبت غیرموجه مکرر به هر نحوی که در اساسنامه تعیین می‌شود، یکی از اعضای علی‌البدل به ترتیب آرا بیشتر برای بقیه مدت مقرر جانشین وی در هیئت مدیره گردد.

براساس مصوبه مجلس در تبصره 3 این ماده نیز مقرر شد که اعضای هیئت رئیسه می‌توانند با تصویب مجمع عمومی حقوق و مزایا دریافت نمایند. در صورتی که عضو هیئت مدیره از محل دیگری حقوق می‌گیرد در تعاونی مربوط صرفا حق جلسه و پاداش دریافت می‌کنند. حداقل و حداکثر حقوق و مزایای هیئت مدیره و پاداش آنان و موارد استثنا به موجب دستورالعملی که به تائید مجمع عمومی می‌رسد.

وکلای ملت ماده فوق و تبصره‌های آن را با 155 رای موافق، 4 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

وکلای ملت همچنین ماده 5 این طرح را مورد بررسی قرار دادند اما در نهایت آن را به کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی ارجاع دادند.

در ماده 5 این طرح، کمیسیون مربوطه پیشنهاد داده بود تا ماده 38 قانون بخش تعاونی اقتصاد حذف شود. در ماده 38 قانون مذکور، شرایط اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرسان بخش‌های تعاونی تعیین شده بود که تابعیت جمهوری اسلامی ایران، ایمان و تعهد عملی به اسلام، دارا بودن اطلاعات و تجربه لازم، عدم عضویت در گروه‌های محارب و عدم ارتکاب جرائم بر ضد امنیت و جعل اسناد و عدم سابقه محکومیت ارتشا، اختلاس، کلاهبرداری، خیانت در امانت و تصرف غیرقانونی اموال دولتی از جمله این شرایط ذکر  شده بود.

در جریان بررسی ماده 5 طرح مذکور، پیشنهادات متعددی مطرح شد اما در نهایت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی گفت: از مجموع پیشنهادات بر می‌آید که برخی از بخش‌های تعاونی‌ها باید دارای شروط خاصی باشند اما این شروط برای برخی بخش‌های دیگر ضرورت ندارد، لذا بهتر است این ماده به کمیسیون ارجاع شود تا بررسی مجددی صورت گیرد و این شرایط برای بخش‌های مختلف تعاونی‌ها تفکیک شود.

وی ادامه داد: برخی از سطوح تعاونی‌ها باید شرایط سخت‌تر و برخی سطوح باید شرایط سهل‌تر داشته باشد لذا این شرایط باید تفکیک شود. بنابراین بهتر است این ماده به کمیسیون ارجاع شود تا مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

لاریجانی در نهایت ارجاع ماده 5 طرح مذکور را به رای نمایندگان مجلس گذاشت که بهارستان‌نشینان با 165 رای موافق، 2 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در صحن علنی با ارجاع این ماده به کمیسیون موافقت کردند.

**تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان

در ادامه 5 تن از نمایندگان تذکرات شفاهی خود به مسئولان اجرایی را مطرح و پس از آن ضرغام صادقی تذکرات کتبی را در صحن علنی مجلس قرائت کرد.

حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در تذکر شفاهی اظهار داشت: تذکر اول من به هیئت رئیسه مجلس است؛ نمایندگان در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه برنامه‌ریزی می‌کنند که در زمان سرکشی در مراسم‌ها شرکت کنند ولی یک دفعه برنامه‌ریزی می‌شود که زمان سرکشی به حوزه‌های انتخابیه تغییر کرده است لذا از ریاست مجلس می‌خواهم که زمان سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه را تدوین کند.

وی ادامه داد: بیمارستان 220 تخت خوابی دشتستان تعطیل شده و حالا تبدیل به بیمارستان 16 تخت‌خوابی شده است لذا از وزیر بهداشت درخواست دارم به این مشکلات رسیدگی کند.

**لاریجانی:کمیسیون تلفیق بررسی لایحه بودجه را این هفته تمام کند

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: از آنجا که لازم بود کمیسیون تلفیق با سرعت بیشتری بررسی بودجه را انجام دهد و با توجه به اینکه اکنون بخش‌های هزینه‌ای بودجه مطرح است لذا فردا جلسه علنی نخواهیم داشت و ما وقت جلسه علنی را به کمیسیون تلفیق اختصاص دادیم تا کارهای خود را پیش ببرد.

وی ادامه داد: همچنین کمیسیون‌های تخصصی دیگر هم می‌توانند فردا صبح تشکیل جلسه بدهند لذا ما فردا جلسه علنی نخواهیم داشت.

رئیس مجلس خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 93 گفت: به احترام اینکه شما وقت کافی بگذارید و این هفته بودجه را جمع کنید ما جلسه علنی فردا را لغو کردیم. همچنین یک هفته اضافی هم به کمیسیون تلفیق وقت دادیم لذا اعضای کمیسیون تلفیق در این جلسات باقیمانده خود بودجه را جمع کند تا ما در هفته آینده بررسی آن را در صحن علنی آغاز کنیم.

لاریجانی همچنین ادامه داد: این چند روز از صبح تا شب وقت بگذاریم تا لایحه بودجه این هفته به سامان برسد و هفته دیگر به صحن علنی بیاید. البته کمیسیون‌های دیگر هم می‌تواند فردا جلسات خود را برگزار کنند لذا ما فردا جلسه علنی نخواهیم داشت.

**تذکر یک نماینده نسبت به آغاز فعالیت انتخاباتی زودهنگام حامیان دولت

قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر در تذکر شفاهی خود در صحن علنی مجلس با اشاره به سفرهای استانی رئیس جمهور اظهار داشت: امیدواریم سفرهای استانی ریاست جمهوری ضابطه مند شود.

وی در ادامه در تذکری به وزیر اقتصاد افزود: مدیریت گمرک سنتی است و بنابرنظر مرکز پژوهش‌های مجلس میزان تحویل محموله در سال 2012 نسبت به سال 2011، 53 رتبه کاهش داشته است؛ از وزیر اقتصاد در خواست دارم که علت صدور بخشنامه‌های مرتبط با پذیرش ضمانت‌نامه در 10 مهر 92 و حذف آن در 13 مهر 93 و علت ترخیص ماشین‌آلات سنگین وزرات راه و شهرسازی در گمرکات که مغایر قانون است را توضیح دهد و از گمرک علت را جویا شود.

در ادامه منظری توکلی نماینده مردم بافق و ارزویه در  مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی اظهار داشت: سوریه بازوی مقاومت و باتلاق مرگ صهیونیسم جهانی و حامیان آنها است.

وی در تذکری از وزیر نیرو درخواست کرد که نسبت به حل مشکل بحران آب با تکمیل تصفیه خانه سد بافق اقدام کند. همچنین وزیر بهداشت نیز بیمارستان بافق و اروزیه را هرچه سریع‌تر تکمیل کند.

نماینده مردم بافق در  مجلس گفت: واردات بی‌رویه ذرت در این فصل، ذرت‌کاران بافق را به خاک سیاه نشانده لذا از وزیر کشاورزی درخواست داریم که هر چه سریعتر با خرید ذرت از کشاورزان آنها را نجات دهد.

جمیری نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: از رئیس جمهور تقاضا دارم که اجازه ندهد اعضای دولت یا مشاوران وی از مردم و نمایندگان آنها بخواهند به عنوان حمایت از دولت لباس وارونه بپوشند. ایجاد توقع عمومی از نمایندگان ملت به امتناع از سوال و نظارت دقیق و کارآمد بر کار وزرا، جلوگیری از عمل به قانون اساسی در دستگاه تقنینی است.

وی  ادامه داد: کدام قانون، عقل و نظام مردمسالاری پذیرفته که دستگاه نظارتی باید خود را تسلیم دستگاه اجرایی کند. این یعنی لباس وارونه پوشیدن؛ عقلانی و قانونی آن است که دولت به عنوان معتمد مجلس در عرصه اجرا، همواره با توجه به تذکرات و سوالات ناظر اعتماد مجلس را حفظ کند.

نماینده مردم بوشهر در پایان خاطرنشان کرد: تبلیغ زودهنگام برخی سیاسیون حامی دولت به اینکه مردم در دروه آینده مجلس به کسانی رای خواهند داد که مطیع سیاست‌های دولت باشند، ترویج نوعی دیکتاتوری است که باید جدا پرهیز شود. لذا توجه به رفع مشکلات معیشتی و رفاهی مردم بویژه مردم بوشهر وظیفه اساسی دولت است.

**نقوی: ایران مشتاق شرکت در کنفرانس ژنو2 نبود

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: اقدام دبیر کل سازمان ملل متحد در تاریخ عملکرد این سازمان انصافاً ننگ‌آور است. ایران هیچ گاه تقاضای شرکت در ژنو 2 را نداشت و مشتاق شرکت در این کنفرانس هم نبود.

وی ادامه داد: خود آنها تقاضا کردند که ایران در این نشست شرکت کند. چون واقعیت را می‌دانند که بدون حضور ایران بحران سوریه حل نخواهد شد؛ ثانیا از اول ایران اعلام کرد که ما بدون پیش‌شرط د رکنفرانس ژنو 2 شرکت خواهیم کرد و هیچ پیش‌شرطی را جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در ژنو 2 نخواهد پذیرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: چرا دبیرکل سازمان ملل متحد تحت فشار گروه‌های تروریستی و جنایتکار، تکفیری‌ها و سلفی‌ها که همه در رسانه‌ها مشاهده می‌کنند که انسان‌های بیگناه را سر می‌برند، دعوت از ایران را پس گرفت؛ این کار در تاریخ سازمان ملل متحد ننگ‌آور است.

نقوی حسینی تاکید کرد: این گروه‌ها به سازمان ملل متحد ضرب‌الاجل 6 ساعته دادند و دبیر کل در طی این مدت نتوانست در مقابل آنها دوام بیاورد؛ این چه سازمان مللی است؟ این نشان دهنده وابستگی سازمان ملل متحد به قدرت‌های سلطه‌گر و کشورهای حامی این گروه‌های تروریستی است.

وی در تذکر دیگری گفت: تذکر من در مورد افزایش بی‌رویه آب‌بهای آب کشاورزی و نرخ برق چاه‌های کشاورزی است؛ افزایش صددرصدی قیمت آب کشاورزی و افزایش بهای برق مصرفی چاه‌های آب تا 200 درصد خطر جدی برای کشاورزان از جمله ورامین محسوب می‌شود.

نماینده مردم ورامین خاطرنشان کرد: بذر صددرصد افزایش قیمت داشته، کود شیمیایی 200 درصد افزایش داشته و افزایش آب‌بهای آب و برق مشکلاتی را ایجاد کرده است. لذا از حجتی و چیت‌چیان درخواست داریم که به این موضوع رسیدگی کنند.

**طرح حمایت از تولید ملی و رفع موانع کسب و کار اعلام وصول شد

پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که طرح اصلاح برخی از قوانین در راستای حمایت از تولید ملی و رفع موانع کسب‌وکار از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

**پایان جلسه علنی امروز/ جلسه بعدی یکشنبه آینده

علی لاریجانی رئیس مجلس، زنگ پایان جلسه امروز را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را صبح روز یکشنبه هفته آینده ساعت 8 صبح اعلام کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها