کد خبر: ۱۹۹۹۶۹
زمان انتشار: ۱۲:۴۶     ۰۵ بهمن ۱۳۹۲
مراسم استقبال نمادین از ورود حضرت معصومه (س) به قم هر سال باشکوه بیشتری برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، بیست و سومین روز ماه ربیع‌الاول همیشه برای قمی‌ها یادآور خاطره‌ای شیرین بوده، روزی که معصومه دوران پای در این شهر نهاد و هر چند مدت زمان کوتاهی مهمان خانه‌هایشان بود ولی سال‌هاست که میزبان اصلی مهمانان قم شده و زائران و مشتاقان فراوانی را از اقصی‌نقاط عالم به سمت حرم نورانی خود می‌کشاند.

و اکنون سالروز ورود کاروانی است که از مدینه به قصد زیارت امام رضا(ع) حرکت کرده بودند و در طول مسیر سختی‌های فراوانی را متحمل شده بودند و در میانه این کاروان نگینی درخشنده خودنمایی می‌کرد که فاطمه معصومه نام داشت؛ خواهر امام هشتم شیعیان و دختر امام موسی کاظم(ع) و هم او که امام جواد(ع) در مقامش فرموده هر کس قبر عمه‌ام در قم را زیارت کند بهشت پاداش او خواهد بود.

هر ساله در چنین روزی آستان مقدس فاطمه معصومه(س) به همکاری سایر نهادهای تصمیم‌ساز و اجرایی اقدام به برنامه‌ریزی برای گرامیداشت این ورود خاطره‌انگیز می‌کند و امسال هم با شکوه بیشتری این برنامه‌ها تدوین شدند.

حجت‌الاسلام مهدی احمدی، معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) چند روز پیش در نشستی خبری گفته بود: 5 بهمن‌ماه 92، سالروز ورود پرخیر و برکت بانوی کرامت به قم است که در راستای گرامیداشت این روز، آیین خطبه‌خوانی در صبح روز شنبه و از ساعت 7 و 30 دقیقه با حضور تولیت و خادمان این بارگاه نورانی و اساتید و فضلای حوزه و مسئولان استانی در حرم مطهر برگزار می‌شود.

وی همچنین از حرکت کاروان نمادین ورود حضرت معصومه(س) توسط مردم قم در پنجم بهمن‌ ماه سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: حرکت نمادین مردم قم در این روز با تجمع در میدان معصومیه(س) در ساعت 8 و 30 دقیقه آغاز می‌شود که پس از مداحی و مولودی‌خوانی مداحان اهل‌بیت(ع) ساعت 9 و 30 دقیقه حرکت به سمت حرم مطهر شروع می‌شود.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) مسیر حرکت کاروان نمادین حضرت فاطمه معصومه(س)  را مورد توجه قرار داده و عنوان کرده : این کاروان از میدان معصومیه واقع در خیابان شاه ابراهیم(ع) با عبور از میدان شهید سعیدی، چهار راه شهید غفاری، میدان شهید ‌مطهری، پل معصومیه(س)، میدان بزرگ امام خمینی(ره)، میدان آستانه و سرانجام در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر حضور می‌یابد.

امروز وعده مردم قم برای حضور در این برنامه‌ها محقق شد؛ از ساعات ابتدایی صبح و حتی پیش از هفت و نیم که ساعت مشخص شده بود، اقشار مختلف مردم در حرم مطهر حضور یافتند و با ورود مهمانانی همچون آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه(س) و امام جمعه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی‌منش استاندار قم، دلبری شهردار قم، زارعی کوشا فرماندار و سایر مسئولان و مدیران شهری و استانی مراسم به صورت رسمی آغاز شد.

ابتدا خادمان حرم در حالیکه دسته‌های گل و شمعدانی‌های مخصوص مراسم‌های ویژه حرم را در دست داشتند به خطبه‌خوانی پرداختند و پس از آن استاندار قم چند جمله‌ای درباره این روز و اهمیت آن در تاریخ قم سخنرانی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی‌منش عنوان داشت: خدمت به فرهنگ اهل بیت(ع) و زائران قم یکی از وظایف و توفیقاتی است که بر دوش همه ما گذاشته شده است.

وی افزود: خدمت به قم و سایر شهرهای مذهبی باید به گونه‌ای باشد که شایسته مقام بالای اهل بیت(ع) و فرزندان آنها بوده و مردم هم راضی باشند.

استاندار قم ضمن گرامیداشت سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم خاطرنشان کرد: این روز برای قمی‌ها و تاریخ این شهر بسیار اهمیت دارد زیرا ورود بانوی کرامت و نور بود که سبب شد حوزه‌ علمیه قم تاسیس و امروز این شهر به پایگاهی برای انتشار تشیع به سراسر جهان تبدیل شود.

پس از سخنرانی کوتاه استاندار، گلباران و عطرافشانی ضریح مطهر فاطمه معصومه(س) با حضور مسئولان و مردم آغاز شد.

استقبال از این مراسم در سال جاری به گونه‌ای بود که حتی خادمان هم از حضور بی‌شمار مردم اظهار شگفتی می‌کردند زیرا امسال شکوه و جلال بسیار بیشتری بر آن حاکم شده بود و مردم زیادی در اطراف ضریح و تمام صحن‌های حرم مطهر حضور یافته بودند.

حضور خادمان حرم و مردم در میدان معصومیه واقع در خیابان شاه ابراهیم(ع) قم برنامه بعدی ویژه سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم بود.

پس از اینکه جمعیت به قدر کافی در میدان حاضر شدند حرکت به سمت حرم مطهر آغاز شد؛ خادمان در پیشاپیش و سایر مردم پشت سر آنها ابتدا به میدان شهید سعیدی رفتند و پس از طی کردن مسیر شامل چهار راه غفاری به میدان بزرگ شهید مطهری رسیدند؛ برای رسیدن به حرم مطهر از سمت این میدان باید از روی پل معصومیه گذر کرد، جمعیت هم پس از اینکه این راه را طی کردند به میدان بزرگ امام خمینی(ره) رسیدند و از آنها هم وارد میدان آستانه شده و در نهایت در صحن بزرگ امام رضا(ع) پیاده‌روی خود را به پایان رساندند البته استقبال مردمی در طول مسیر هم شایان توجه بود و گروه‌ها و هیئت‌های مختلف مذهبی و مردمی با توزیع گل و شیرینی از جمعیت پذیرایی کردند.

مهدی میرداماد، از مداحان مشهور اهل بیت(ع) در جمع استقبال‌کنندگان به مداحی پرداخت و پس از آن هم آیت‌الله سعیدی، امام جمعه قم گفت: گذشتگان برای خدمت به اهل بیت(ع) و زائران حضرت معصومه(س) زحمات زیادی کشیدند و امروز وظیفه ماست که راه آنها را دنبال کنیم.

وی افزود: خدمت در چنین بارگاهی نورانی و با کرامت توفیقی الهی برای همه ماست و باید قدردان این فرصتی باشیم که خداوند در اختیارمان گذاشته است.

امروز همچنین گروهی از بانوان قمی به بیت‌النور رفتند؛ بیت‌النور همان خانه‌ یا محرابی است که حضرت معصومه(س) به مدت 17 روز در آنجا سکونت داشتند.

بیت‌النور در خیابان عماریاسر قم و در میدان میر واقع شده و در گذشته خانه موسی بن خزرج، میزبان 17 روزه حضرت معصومه(س) بوده است؛ امروز در اطراف بیت‌النور مدرسه علمیه‌ای بنا شده که طلاب علوم دینی در آن مشغول به تحصیل هستند.

بانوان قمی با حضور در این مکان در سالروز ورود حضرت معصومه(س) مراسم استقبال نمادینی را برپا کرده و در حقیقت عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت ابراز کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها