کد خبر: ۲۰۰۰۴۴
زمان انتشار: ۱۴:۳۹     ۰۵ بهمن ۱۳۹۲
«آداب گفت‌و‌گو» به سبك شبه‌روشنفكران
مهرجویی کسانی را «نادان»، «بدوی» و «خر» می‌داند که سال‌ها از طرفداران دوآتشهٔ او بودند و به تبلیغ بی‌چون و چرای تمام کارهای استاد می‌پرداختند و حالا نیز از منتقدان جدی او به حساب نمی‌آیند، بلکه تنها در آرزوی بازگشت استاد به سال‌های انتهایی دهه شصت و ابتدای دهه هفتادند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجا نیوز، داریوش مهرجویی استاد سینمایی شبه‌روشنفکران وطنی اخیرا در مصاحبه‌ای جالب با توهین‌های مکرر به منتقدانش و «خر» خواندن آن‌ها، در همین روزهای پیش از آغاز جشنوارهٔ سی‌ودوم فجر و رونمایی رسمی از فیلم جدیدش- «اشباح» - آب پاکی را روی دست طرفدارانش ریخته است و گفته است که آن‌ها نباید منتظر بازگشت او به روزهای اوجش باشند. 


شبه‌روشنفکران وطنی چند سالی هست که با سرهم کردن انواع و اقسام توجیه‌ها درمورد ساخت فیلم‌های سخیف و سطح پایین توسط استاد سینماییشان سعی می‌کنند همچنان امید‌ها را برای بازگشت مهرجویی به زمان ساخت فیلم‌هایی مانند «لیلا» و «هامون» زنده نگه دارند. اما مهرجویی در روزهای گذشته با «خر» خواندن طرفدارانش که چند سالی هست انتقاداتی هرچند خفیف به اثارش دارند و همچنین در پاسخ به انتظار این گروه برای بازگشت مهرجویی به دوران فیلم‌های پرطرفدارش با عصبانیت شدید گفته است که: «یعنی چی این سوال؟! آن‌هایی که منتظر چنین چیزی هستند هیچی از سینما نمی‌فه‌مند! به معنای واقعی خَر هستند و از حماقتشان چنین حرفی می‌زنند! عین همین حرفی که زدم را منتشر کنید وگرنه راضی نیستم مصاحبه‌ام منتشر شود! یعنی چه «اشباح» شبیه آثار قبلی من باشد؟ مگر من در ۵۰ سال قبل زندگی می‌کنم؟ مگر من‌‌ همان آدم ۲۰ سال پیش هستم؟... این سوال‌ها و این خواسته‌ها از نادانی جماعتی می‌اید که ادعای روشنفکریشان گوش همه را کر کرده اما مثل انسان‌های بَدوی زندگی می‌کنند! هی می‌گویند هامون بساز لیلا بساز اجاره نشین‌ها بساز... از این مسخره‌تر نمی‌شود...» 
 
مهرجویی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا از نتیجه نهایی «اشباح» راضی هست و استقبال منتقدان از این اثر هم گفته است: «خوب معلوم است از نتیجه نهایی کار راضی هستم! مگر دیوانه‌ام از نتیجه نهایی کار راضی نباشم و آنوقت بسازمش؟! راضی هستم که ساختم و حالا می‌خواهم پخش‌اش کنم. استقبال منتقدین هم برایم مهم نیست چون آن‌ها همش دنبال این هستند که من‌‌ همان مهرجویی قدیم بشوم و فیلم‌هایی قدیمی‌ام را تکرار کنم. اگر این منتقدین ما زمان شکسپیر بودند شکسپیر را رسما روانی می‌کردند! کاری می‌کردند یارو آخر تیمارستان بستری شود! یک نفر نیست به منتقدان ما بفهماند آقا دیگر دوران فیلمساز مولف گذشته است. دوران مولف مولف کردن برای فیلمسازان به سر آمده. تو به کارهای قبلی من چه کار داری؟» 
 
در این بین اما نکتهٔ جالب این است که اولین شخصی که بطور رسمی به طرفداران مهرجویی وعده داد که فیلم جدید او بازگشت استاد! به دوران لیلا و هامون است، جهانگیر کوثری تهیه‌کنندهٔ فیلم بود. او در گفتگویی گفته بود که: «فیلم «اشباح» را می‌توان در ردیف تمام قد دوران طلایی فیلم‌سازی مهرجویی و آثاری چون «پستچی»، «دایره می‌نا» و «هامون» قرار داد. با خواندن این فیلم‌نامه خاطرات دوران پرشکوه فیلم‌های آقای مهرجویی به سراغم آمد و با جرات می‌گویم که ۵، ۶ شخصیت اصلی این فیلم که قطعا بازیگران حرفه‌ای نقش آن‌ها را ایفاء می‌کنند دربارهٔ هرکدامشان می‌توان یک فیلم جدا ساخت.» 
 
این بحث‌ها و این موضعگیری مهرجویی اما جز اینکه نشان می‌دهد فیلم جدید او نیز به احتمال فراوان مانند «آسمان محبوب» و «نارنجی‌پوش» و «چه خوبه که برگشتی» فیلم نازلی از کار درخواهد آمد، نشانه‌ایست از نحوهٔ مواجههٔ شبه‌روشنفکران وطنی در برابر منتقدانشان. 
 
جالب آنکه مهرجویی کسانی را «نادان»، «بدوی» و «خر» می‌داند که سال‌ها از طرفداران دوآتشهٔ او بودند و به تبلیغ بی‌چون و چرای تمام کارهای استاد می‌پرداختند و حالا نیز از منتقدان جدی او به حساب نمی‌آیند، بلکه تنها در آرزوی بازگشت استاد به سال‌های انتهایی دهه شصت و ابتدای دهه هفتادند. 
 
این را آیینه‌ای تمام‌نما از رفتار و ادب واقعی کسانی بگیرید که سال‌ها ادعای گفت‌و‌گو با مخالف و روشنفکری داشتند و در عین حال طرف مقابل را به رعایت نکردن «آداب گفت‌و‌گو» و تندروی متهم می‌کردند. کسانی که در برابر چند انتقاد کوچک از سوی طرفداران خود چنان عنان از کف می‌دهند که همه‌شان را «نادان» و «خر» می‌خوانند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها