کد خبر: ۲۰۰۱۸۸
زمان انتشار: ۰۹:۳۴     ۰۶ بهمن ۱۳۹۲
شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از کارشناسان ادعا کرد اعضای کنگره با محدود کردن اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا در لغو تحریم‌ها قدرت چانه‌زنی واشنگتن در مذاکرات با ایران را به شدت کاهش داده‌اند.
شبکه خبری سی‌ان‌ان در مطلبی به یکی از اهداف کنگره برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران اشاره کرد که کمتر به آن پرداخته شده است. در این گزارش آمده: در میان مشکلاتی که بر سر تلاش‌های جدید برای اعمال تحریم علیه ایران در سنا وجود دارد، یکی (مشکل) جدید است و آن هم تلاش‌های فزاینده برای اعمال محدودیت بر قدرت رئیس‌جمهور آمریکا برای لغو تحریم‌هاست.
در این گزارش اضافه شده است: کنگره با دادن اختیارات محدود به رئیس‌جمهور برای لغو تحریم‌ها، افزایش هزینه سیاسی لغو تحریم‌ها و نیز ملزم ساختن دولت به کسب تایید کنگره برای کاهش تحریم‌های دائمی، از قدرت نفوذ دستگاه اجرایی کاسته است.
به گزارش فارس، به نوشته سی‌ان‌ان، برخی در کنگره این اقدام را بخشی از جریان پلیس خوب، پلیس بد می‌دانند و بر این باورند، اگر مذاکره‌کنندگان ایرانی بدانند در صورت شکست مذاکرات، چه چیزی در انتظار آنهاست، باراک اوباما می‌تواند معامله را به نفع خود تمام کند. اما در این مورد، محدود کردن قدرت رئیس‌جمهور برای لغو تحریم‌ها، قدرت نفوذ مذاکره‌کنندگان آمریکایی را کاهش می‌دهد. پروسه وام گرفتن را در نظر بگیرید؛ به کار گرفتن بدترین روش برای مذاکره درباره مسائل خوب، به میزان اعتبار شما آسیب می‌رساند و نشان می‌دهد بعید است شما بتوانید به تعهدات خود عمل کنید. مشابه این مورد، با گرفتن قدرت لغو تحریم‌ها از رئیس‌جمهور، کنگره مذاکره‌کنندگان آمریکایی را با اعتبار پایین به دور بعدی مذاکرات اعزام می‌کند.
سی‌ان‌ان نوشت: در حالی که دیپلمات‌های آمریکایی به اندازه کافی باتجربه هستند تا از توافق میان 5+1 و ایران حفاظت کنند، بلاتکلیفی بر سر اینکه آیا اوباما می‌تواند به تعهدات خود عمل کند یا خیر، تهران را قادر می‌سازد درخواست‌های بیشتری داشته باشد تا بخشی از آن را حاصل کند. تا زمانی که لغو و پایان دادن به تحریم‌ها وظیفه کنگره باشد؛ موضوعی که اکثر کشورهای جهان آن را مانعی برای راه حل مذاکره‌ شده می‌دانند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که ایران معامله را به نفع خود تمام کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها