کد خبر: ۲۰۲۴۷۸
زمان انتشار: ۱۰:۳۴     ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
روزنامه فایننشال تایمز از بیکاری 40 درصدی و نارضایتی 70 درصدی مردم عربستان از اوضاع کشورشان خبر داد و نوشت که شاه 90 ساله سعودی با چالش های دشواری روبرو است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، روزنامه فایننشال تایمز در مقاله ای به قلم سیمون کر با عنوان "خاندان حاکم در عربستان در رویارویی با معضل اصلاحات" به وضعیت ناگوار داخلی این کشور و چالش های پیش روی مسئولان سعودی پرداخت.

سیمون کر مقاله خود را با اشاره به یک بازرگان سعودی آغاز کرد که اکثر اموال خود را در جریان سقوط بازار سهام عربستان در سال 2006 میلادی از دست داد و راننده تاکسی شد.

به نوشته سیمون کر، این راننده گفت که می تواند بگوید 70 درصد سعودی ها از اوضاع کشورشان ناراضی هستند.

این نویسنده افزود: افزایش دادن فرصت های اقتصادی برای جمعیت روز افزون عربستان که حدود 28 میلیون نفر هستند و نیمی از آنها زیر 25 سال سن دارند، بزرگترین چالش پیش روی حکام سعودی در سالهای آینده است.

به نوشته سیمون کر، اما اصلاحات اقتصادی چه بسا نیاز به توقف رشوه مالی به مردم دارد که یکی از عرف های اجتماعی شناخته شده در عربستان است و وفاداری به آل سعود را تضمین می کند.

سیمون کر در این زمینه به اقدام عربستان - بعد از موج بهار عربی در کشورهای همسایه- برای افزایش حقوق کارمندان دولت و بودجه تسلیحاتی خود و هزینه کردن برای پشتیبانی تسلیحاتی از گروههای مسلح در برخی کشورها نظیر سوریه و حمایت از برخی دولت های دیگر نظیر مصر و علاوه بر آن، دخالت در یمن و بحرین اشاره کرد که همه اینها را برای تضمین مقابله با موج انتفاضه در اطراف خود و مقابله با گسترش نفوذ ایران انجام داد.

این نویسنده افزود: درمقابل، میانگین بیکاری به حدود 40 درصد در عربستان رسیده است و موانع برای وارد کردن کارگران خارجی افزایش یافته و حمایت از سیاست دادن مشاغل به سعودیها (به جای کارگران خارجی) تقویت شده است.

وی درعین حال نوشت: اقدامات دولت سعودی علیه کارگران بدون مجوز کار در عربستان، بر بخش های اقتصادی که از بیشترین رشد در این کشور برخوردار هستند، یعنی بخش ساخت و ساز تاثیر منفی گذاشته است.

این نویسنده به نقل از برخی از تحلیلگران اقتصادی نوشت: عربستان ممکن است جایگاه خود در فهرست بزرگترین کشورهای صادر کننده نفت را با فرا رسیدن سال 2015 از دست بدهد و ممکن است از سال 2027 میلادی کار واردات نفت را آغاز کند.

سیمون کر در پایان مقاله خود نوشت: با نزدیک شدن عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی به سن 90 سالگی و بیماری شاهزاده سلمان برادر ناتنی اش، سعودیها با نگرانی بیشتری به آینده ای می نگرند که به عقیده ناظران، چه بسا فرصت برای اصلاح آن از دست رفته باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها