کد خبر: ۲۰۴۲۶۱
زمان انتشار: ۱۰:۱۴     ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
حجت‌الله ایوبی با اشاره به اینکه حکم جدیدی برای علیرضا رضاداد صادر نشده و از ابتدا قرار بود دبیر جشنواره برای چند دوره فعالیت کند، گفت: بعد از اعلام مقررات جشنواره سال آینده بسیار سختگیرانه عمل خواهیم کرد و مطمئناً اینگونه نخواهد بود که تا دقیقه ۹۰ تکلیف ما روشن نباشد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، رئیس سازمان سینمایی پس از پایان مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به خبرنگاران فارس و ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به دبیری مجدد علیرضا رضاداد آیا او می تواند این بار سنگین را بردوش بکشد یا خیر؟ اظهار داشت:  اگر دقت شده باشد ما هیچ هیچ حکم جدیدی برای آقای رضاداد صادر نشد و ما از همان ابتدا گفتیم که قصد داریم دبیران جشنواره ها یکساله نباشند برای مدت طولانی تر باشد تا بتوانند با تامل جشنواره را در طول سال اداره کنند.

وی افزود: امسال ما کمی دیر رسیده بودیم و فرصت خیلی کمی بود و آقای رضاداد وقتی که منصوب شد عملا سه ماه بیشتر برای برگزاری جشنواره فرصت نداشت و با تمام گرفتاری هایی که خودمان داشتیم با این حال یک جشنواره سخت، سنگین با همه انتظاراتی که جامعه سینمایی از این جشنواره دارد، انتظاراتی که به هرحال فضای جدید و دولت جدید ایجاد کرده و از آن طرف بخش های دیگر جامعه دارند کار را بسیار دشوار کرده بود و واقعا جشنواره سختی را آقای رضاداد با موفقیت و نمره قبولی پشت سر گذاشت.

ایوبی تصریح کرد: بنابراین برای سال آینده که از فردا آقای رضاداد باید کارهای جشنواره بعد را شروع کنند فرصت برای تعمق و تامل داریم. اولا یک جلسه را خواهیم گذاشت و همه کسانی که در برگزاری آن دخیل بودند نظیر روزنامه نگاران و خبرنگاران جشنواره را نقد کنند. ما آمادگی نقد جدی و درست جشنواره را داریم و می خواهیم آسیب شناسی درست انجام دهیم که وقت هم برای این کار فراهم است و اگر کاستی هایی بوده که حتما بوده است ان شاءالله برای دوره بعدی برطرف شود.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه گفت وگو خود با خبرنگاران فارس و ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا باید جشنواره فجر را به عنوان یکی برگزار کرد و یا فستیوال تخصصی و آیا در جشنواره سی و سوم ویژگی های یک فستیوال تخصصی رعایت خواهد شد یا خیر گفت: چیزیکه بنده انتظار دارم و این کار را انجام خواهم داد این است که بنشینیم و آئین نامه ها و قوانین و مقررات جشنواره فجر را مرور کنیم. بعد از سه دهه حتما این آئین نامه جای بررسی دارد و باید به یک ترازی برسیم برای جشنواره فیلم فجری که برای انقلاب است، در دهه فجر برگزار می شود و سینمای ایران و سینمای ملی است و خیلی ها آرزو می کنند جشنواره ما الگویی شود برای کشورهای دیگر و واقعا نباید اینگونه باید که ما الگوگیری صرف کرده باشیم از جشنواره هایی که هیچ مناسبتی با الگوی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ندارد بنابراین فرصت خوبی داریم تا بنشینیم مقررات جشنواره را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: نکته دیگری که قطعا انجام خواهیم داد این است که بعد از اعلام مقررات جشنواره سال آینده بسیار سختگیرانه عمل خواهیم کرد. یعنی مطمئنا اینگونه نخواهد بود که تا دقیقه 90 تکلیف ما روشن نباشد، نتوانیم جدول برنامه ها را ببندیم.

ایوبی تاکید کرد: ما امسال را سالی استثنائی می دانیم به دلیل آنکه یک دوره استثنایی بر سینمای ایران گذشت. مطالبات زیادی بود و فیلم هایی پشت در جشنواره ها مانده بودند و باید از این شرایط عبور می کردیم اما برای سال بعد قوانین جشنواره که اعلام شد اصلا به این شکل نخواهد بود که مهلت ارسال آثار تا روز اول جشنواره ادامه داشته باشد.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه بیان داشت: هیات انتخاب باید در مدت زمان یک هفته نزدیک به 120 فیلم را ببینند پس عملا غیر ممکن است که مدیر جشنواره و مدیران جشنواره همراه خواهند بود که با سینماگرانی که برای جشنواره سال آینده فیلم می سازند و از هم اکنون همراه آنها خواهند بود و همه چیز طبیعی و عادی خواهد شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال نحوه  انتخاب فیلم ها و حتی اهدای جوایز امسال به گونه ای بود که انگار قرار بود همه را راضی نگه داشت و چه لزومی داشت در بخش هایی به برخی از فیلم ها دو سیمرغ بلورین داده شود؟ گفت: وقتی نتایج داوری مشخص می شود طبیعتا سوالاتی از ذهن ها می گذرد اما وقتی به ترکیب هیات داوران نکاه می کنیم می بینم که این داوران کسانی نبودند که بخواهند ملاحظه کاری کنند و همه را راضی نگه دارند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری که  سازمان سینمایی تا چه حد قدرت دارد که نمایش فیلمی را تغییر دهد و یا فیلمی را از اکران شهرستانها پائین بکشد و آیا قرار است این روند ادامه داشته باشد اظهار داشت: ن در چند جمله ای که در مراسم اختتامیه عنوان کردم گفتم که تدبیر آسان است اما اعتدال و حفظ اعتدال بسیار مشکل است. به هرحال تدبیر و اعتدال اقتضا می کند که خیلی از جاها مصلحت سینما را به مصلحت یک نفر  و یک فیلم  ترجیح دهیم.

ایوبی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ادامه دبیری رضاداد در جشنواره فیلم فجر خدشه ای به وظیفه او به عنوان مشاور عالی وارد نخواهد کرد؟ بیان داشت: فکر نمی کنم دبیری با مشاور بودن ایشان منافات داشته باشد ضمن اینکه دیگر کارها روی غلتک افتاده است و بزودی هم برخی از سیاست ها و تصمیمات مهمی سینمایی را اعلام خواهیم کرد. جشنواره فجر به هرحال برای ما مهم است و ایمدواریم ایشان بتوانند این کار را به خوبی جلو ببرند.

رئیس سازمان سینمایی همچنین در پاسخ به این سوال که چه زمانی یک کاخ تخصصی برای جشنواره فیلم فجر احداث خواهد شد گفت: همین امروز با دکتر نهاوندیان و دکتر آخوندی وزیر راه، مسکن و شهرسازی این آرزو را منتقل کردیم. در خیلی از کشورها رسم است که روسای جمهور یک اثر ماندگار فرهنگی از خود به جای می گذارند و از همان ابتدا به دنبال چنین کاری هستند و به هرحال به دولت تدبیر و امید پیشنهاد می کنیم یک کاخ جشنواره برای جشنواره های متعددی که در کشور ما برگزار می شود احداث شود و به این موضوع فکر کنند تا به عنوان یادگار طرح تدبیر و امید یک کاخ ماندگار برای جشنواره ها ساخته شود.

وی در خاتمه در خصوص اینکه قرار بود محمد حیدری به عنوان مدیر دفتر امور جشنواره ها در پایان هر جشنواره حکم دبیر دوره بعد را اعلام کند اما حکم رضاداد به صورت غیر رسمی اعلام شد و آیا چنین کاری هماهنگ شده بود یا شما همه را غافلگیر کردید؟ اظهار داشت: هیچ غافلگیری در کار نبود و همه چیز هماهنگ بود. یک بحثی بود که ما دبیرخانه ای برای جشنواره ها ایجاد کنیم و جایی باشد که جشنواره های مختلف را نظارت شود. البته چون بنای ما بر چابک سازی سازمان سینمایی است که سازمان جدید خیلی عملیاتی نباشد اما دبیرخانه منافاتی ندارد و آقای رضاداد هم حکم جدید نگرفته است و ادامه همان حکم قبلی را انجام خواهند داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها