کد خبر: ۲۰۴۲۷۲
زمان انتشار: ۱۰:۲۹     ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تصمیم‎گیری‎های عجولانه‎ای در توزیع سبد انجام شد گفت: بهتر است آقای روحانی در مسائل مهم در فضای افراط و تفریط قرار نگیرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، عیسی امامی نماینده مردم گرگان و آق‎قلا نیز روز گذشته در راهپیمایی یوم‎الله 22 بهمن شرکت کرد و پس از این راهپیمایی خبرنگار خبرگزاری فارس از گرگان با وی به گفت‎و‎گویی تفصیلی پرداخت که متن مصاحبه را در ذیل می‎خوانید.

فارس: روز گذشته در کنار مردم در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کردید؛ این راهپیمایی چه پیامی را می‎تواند برای گزینه‎های روی میز استکبار جهانی داشته باشد؟

امامی: تجربه نشان داده است که مردم وظیفه خودشان را به موقع انجام داده‎اند و با بصیرت عمل کرده‎اند و به نظر من اگر آمریکایی‎ها تمام گزینه‎ها را روی میز گذاشته‎اند ما یک گزینه بیشتر نگذاشته‎ایم و این گزینه مردم است که همیشه توطئه‎های دشمنان را خنثی کرده و در برابر این اراده ملی به نظر من آمریکا باید تصمیم خودش را بگیرد که در برابر ملت بزرگ ایران اسلامی می‎خواهد چه کند.

ما یک حق و حقوقی داشتیم که نظام حقوق بین‎الملل آن را محترم شمرده و ما این حق را تا آخر پیگیری خواهیم کرد و پای آن هم می‎ایستیم.

امروز هم روز نشان دادن مقاومت، پایداری و بصیرت است و مردم 35 سال این مقاومت و پایداری را در عرصه‎های مختلف نشان دادند و امروز هم این قدرت سیاسی خودشان را نشان دادند و این یک برتری تمام عیار در برابر تمام گزینه‎های آمریکاست که بر روی میز گذاشته شده.

فارس: در خصوص تهدیدهای اخیر آمریکا و بی‎ادبی‎های «جان کری» و «شرمن» نظر شما چیست و به نظر شما واکنش دستگاه‎های دیپلماسی ما باید چگونه باشد؟

امامی: مقام معظم رهبری یک تعبیر خوبی را نسبت به آمریکا دارند و پیشتر هم امام خمینی(ره) وضعیت آمریکا را برای مردم ما کامل بیان کردند؛ آمریکا یک خصلت درندگی دارد و مواضعش همیشه زورگویانه و قدرت‎معابانه است و تلاش می کند که یک سیطره جهانی را ایجاد کند.

انقلاب اسلامی ایران شرایطی را فراهم کرده که تمام برنامه‎ریزی‎های آمریکا را به هم ریخته است و یک سناریویی که ده‎ها سال بر روی آن سرمایه‎گذاری صورت گرفته به یکباره با موج حرکت انقلابی ایران در عرصه بین‎المللی با بیداری که در بین مردم ملل جهان شکل گرفته است همه سرمایه‎گذاری آمریکا را بر هم ریخته است.

ما به آمریکا اعتماد نداریم و در هر حال اگر شرایطی هم ایجاب شود در نظام حقوق بین‎الملل ما به اعتبار همان سازمان‎های بین‎المللی پای میز مذاکره برویم و بحث‎ها و موضوعات بین‎المللی را با همدیگر مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم و یا انشایی هم همانند معاهده ژنو انجام دهیم ولی از درب سوء‎ظن و بی‎اعتمادی جلو خواهیم رفت.

تجربه هم این موضوع را نشان داد که نمی‎شود به آمریکا اعتماد کرد؛ در اوایل پیروزی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی ما تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را توسط دانشجویان پیرو خط امام را داشتیم که در آن قضایا خیلی از خصلت‎ها و خوی درندگی آمریکا نشان داده شد که این خصلت هم در برخورد با کشورهای مختلف به‎ویژه در ایران بوده که کودتای 28 مرداد و مسائل از این دست نمونه آنهاست؛ بنابراین از هر زاویه‎ای برای ما روشن است که آمریکا خصلت انسانی را ندارد و رعایت هم نمی‎کند.

بنا بر این کسی که چون خودش حقوق دیگران را دعایت نمی‎کند دلیل برای اینکه ما در برابر آن کرنشی نشان دهیم و به تعبیری بخواهیم واکنشی را نشان دهیم منطقی نیست.

جریان اخیر هم بخوبی نشان داد که دیوار بی‎اعتمادی بلندی که بین ما و آمریکایی‎ها وجود داشته خیلی زود خودش را نشان داده است که دائم رجزخوانی می‎کنند که گزینه‎های مختلف از جمله گزینه نظامی را بر روی میز دارند؛ ما هم بهترین گزینه را داریم و آن گزینه مردمی است و این حضور مردم همیشه تمام توطئه‎های دشمنان را نقش بر آب کرده و این توطئه را هم نقش بر آب خواهد کرد.

امروز اقتدار ملی در دستان مردم ایران است و مردم با اراده ملی در کنار یکدیگر با تمام ظرفیت‎ها یک پیام خیلی روشن و شفافی را به دنیا به‎ویژه آمریکا می‎دهند و از طرفی بصیرت و هوشیاری که مردم دارند لازم است که مسئولان هم داشته باشند و حواسشان جمع باشد که در برخورد با آمریکایی‎ها تکلیفی که بر روی دوششان گذاشته شده منویات مقام معظم رهبری و رهنمودهای ماندگار حضرت امام را دقت کار خود داشته باشند و همه اینها نشان می‎دهد که ما در برخورد با آمریکایی‎ها باید هوشمندانه عمل کنیم و از طرفی با بی‎اعتمادی پای میز مذاکره و بحث‎های مربوط به مسائل بین‎المللی بپردازیم.

فارس: آینده انرژی هسته‎ای را با توجه به اتفاقات و بداخلاقی‎هایی که رخ داده است چگونه ارزیابی می‎کنید؟

امامی: من اعتقادم بر این است که مردم تصمیم خودشان را گرفته‎اند و تسلیم شدن را نمی‎پذیرند و از طرفی انرژی هسته‎ای نه تنها حق مسلم ما بلکه حق مسلم تمام جهانیان است زیرا حقوق بین‎الملل این موضوع را محترم شمرده است؛ آنچه که در موضوع قوانین بین‎الملل و به‎ویژه «ام پی تی» مطرح است موضوع استفاده صلح‎آمیز از انرژی هسته‎ای است.

ما هم این مسیر را آغاز کرده‎ایم و قرار نیست نقطه پایانی برایش داشته باشیم و مصمم هستیم که این راه را ادامه دهیم و در حال حاضر نیز نظام با تمام جدیت این را کارسازی می‎کند و فرزندان ایرانی و دانشمندان و دانشگاهیان دارند از این سرمایه بدست آمده حراست و حفاظت می‎کنند و پیام روشن امروز مردم ما هم یک نه بزرگ دیگر به آمریکا بود و از طرفی به مسئولان این اطمینان را دادند که آنچه که به عنوان حق مسلم مردم ایران در نظام حقوق بین‎الملل محفوظ و محترم شمرده شده است می‎خواهند حداکثر استفاده را داشته باشند.

فارس: آقای روحانی در دانشگاه تهران منتقدان به موضوع هسته‎ای ایران را بی‎سواد خواند؛ به نظر شما اینگونه اظهارنظر با مواضع اعتدال‎گرانه وی که دائم بر آن تاکید دارد همخوانی دارد؟

امامی: به نظر من در این حوزه بی‎احتیاطی صورت گرفته و در چنین مواقعی باید با سعه صدر برخورد کرد و منطق اعتدال هم حکم می‎کند که آقای روحانی در این مسائل در فضای افراط و تفریط قرار نگیرد و با توجه به اینکه وی موضع رسمی اعتدال را مطرح کردند در چنین مسائلی باید خیلی محتاطانه و منطقی برخورد کند؛ به نظر من اگر تشکیک مساعی صورت بگیرد، تمام دلسوزان نظام با پایبندی به مبانی امام که به عنوان یک منشور و یک نکته روشنی برای همه ظرفیت‎های نظام مسائل را روشن کرده می‎توانیم از این مسائل دفاع و پاسداری کنیم.

امروز سکاندار نظام و ولی‎فقیه زمان ما الان تشخیص‎های بیان شده را دارد و اگر ما اطاعت‎پذیری داشته باشیم و به درستی از منویات و رهنمودها و هشدارهای مقام معظم رهبری استفاده کنیم می‎توانیم مسیر صحیحی را انتخاب کنیم و همچنان در مسیر صحیح باقی بمانیم.

این فرصت‎هایی که در اختیار ما قرار گرفته است امانت مردم است و ما باید به خوبی از آن پاسداری و استفاده کنیم.

فارس: شب گذشته نشستی را با آقای روحانی داشتید؛ لطفا توضیح دهید در چه خصوص بود و آیا مصوبه یا تصمیم خاصی‎ هم در این نشست گرفته شد یا خیر؟

امامی: این نشست‎ها بیشتر در فضای همدلی و تعامل و هم‎اندیش است و ما هم سعی کردیم که وضعیت استان خودمان را گزارش کنیم و بگوییم که در چه وضعیتی هستیم.

در 34 سال گذشته تبادل منطقه‎ای اتفاق نیفتاده و آنچه اصل 48 قانون اساسی به آن اشاره کرده و گفته که باید عدالت رعایت شود و توزیع عادلانه صورت بگیرد و همه استعدادها و منابعی که در استان‎ها است برای رشد و توسعه به حرکت در بیاید متاسفانه اتفاق آنچنانی با توجه به تمام کارهایی که صورت گرفته رخ نداده است.

ما معتقد بر این هستیم که این توازن باید حفظ شود؛ ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه هم آمده که این حق و حقوق مردم را عملیاتی کند و پیام روشن ما در این دیدار این بود که علی‎رغم تمام کارهای خوبی که در این سال‎ها صورت گرفته است اما میانگین درآمد استان گلستان از میانگین کشوری پایین‎تر است و درآمد مردم استان ما را باید بالا ببریم.

ما تقریبا یک بیستم درآمد اصفهان و یک شانزدهم درآمد تهران را داریم که تکلیف اینها باید روشن شود.

فارس: مدتی است که اصلاح‎طلبان می‎گویند که می‎خواهند آقای «ناطق‎نوری» و «باهنر» را به لیست خود بیاورند؛ به نظر شما اینگونه یارگیری‎ها به بدنه اصولگرایان لطمه نمی‎زند؟ به نظر شما هدف از این کار چیست؟

امامی: به نظر می‎رسد اگر این بحث برای انتخابات آینده است خیلی زود دارند تصمیم می‎گیرند و این جریان هنوز در مسیر خود باید ارزیابی شود و در حال حاضر فضایی که آقای روحانی در حال پیگیری است فضای اعتدال است ولی آنچه که مهم‎تر است همدلی است.

که این همدلی به معنی اراده قوی و مصمم برای پاسداری از ارزش‎ها، حفظ حقوق مردم و حفظ حقوق نظام در مرزها و خط قرمزها در کنار هم بایستند و دفاع کنند.

اینکه فردی از لیستی به لیست دیگر اضافه شود اتفاق خاصی نمی‎افتد و مسائلی است که در جریان‎های سیاسی هر چند وقت یک بار ایجاد می‎شود اما گرمی و صمیمیتی که مردم انتظار دارند اینها نیست و خواسته مردم همدلی و فضای مصممی است که مسئولان می‎توانند در پاسداری از حقوق ارزش‎ها تلاش کنند.

فارس: با توجه به اینکه موضوع بررسی بودجه سال آینده به اتمام رسیده، سهم استان گلستان از این بودجه به چه صورت است و آیا می‎توان امیدی به توسعه اقتصادی استان گلستان در آینده داشت؟

امامی: ما محدودیت منابع داریم و این محدودیت منابع هم باید عادلانه توزیع می‎شد؛ ما خوب دیده نشدیم و این موضوع از زمانی که استان گلستان مستقل هم شده بودجه برای استان گلستان خوب دیده نشده است.

در دو سال اخیر تلاش کردیم تا بودجه استان گلستان را تغییر دهیم و خوشبختانه این اتفاق در حال رخ دادن است، اما آنچه که مهم است آمادگی مسئولان است که آن آمادگی لازم را که انتظار داشتم بیشتر برای ایجاد یک فضا و برای رسیدن به این حق مسلم استان است که برای امر توسعه می‎شد از آن استفاده کنیم آن را متاسفانه ندیدم.

ان‎شاالله این تجارب کمک کند تا در سال آینده در کنار همدیگر و با کمک تمام مسئولان و پای کار آمدن مسئولان و ظرفیت‎ها مختلف استان حداقل از چند ماه زودتر با توجه به هدف‎گذاری و برنامه توسعه‎ای که داریم از چند ماه زودتر در دولت موضوعات را طرح کنیم و پرقدرت ظاهر شویم و از این حقوق استفاده کنیم.

اما آنچه که مهم است خدا توفیق داد و بخشی از منابعی که نیاز بود اعمال شود، بویژه بحث ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه که دو درصد عمومی که در این 34 سال که به این رقمی که الان مورد توجه قرار گرفته اتفاق نیفتاده خوشبختانه توانستیم حدود چهار هزار میلیارد منابع را برای رفع محرومیت زدایی استان بیاوریم.

فارس: به عنوان سوال آخر توزیع سبد کالا را چگونه ارزیابی می‎کنید و آیا به نظر شما توزیع آن، آنگونه که باید انجام می‎شد صورت گرفت؟

امامی: به نظر من یک مقدار عجولانه تصمیم‎گیری شد؛ نه در موقعیت مناسبی این کار صورت گرفت و جامعه هدفش هم خوب شناسایی نشد.

اما قصد دولت قصد خیری است و باید از این قصد خیر به نحو مطلوب و مناسب استفاده می‎شد.

===============

مصاحبه از: سالار احمدی
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها