کد خبر: ۲۰۴۷۴
زمان انتشار: ۱۰:۰۹     ۲۷ شهريور ۱۳۹۰
درحالی که این روزها رفت و آمد سران غرب در لیبی قابل ملاحظه است تحلیلگران بر این باورند که هدف از این سفرها آنگونه که ادعا می شود نه اهداف انساندوستانه بلکه فقط تسلط بر شریان اقتصادی لیبی یعنی نفت به منظور خروج از ورشکستگی اقتصادی است.

به گزارش 598 به نقل از مهر، درحالی که این روزها لیبی لحظات سخت تاریخ خود را می گذراند ، کشورهای غربی درتلاشی گسترده برای نفوذ عمیق و همیشگی دراین کشور هستند. گواه این مدعا سفر "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس و "نیکولا سارکوزی" رئیس جمهوری فرانسه است که اخیرا انجام شد.

لیبی و مرحله دوم دخالت اروپا و آمریکا

تحلیلگران این روزها سفر این دو مسئول غربی به لیبی را دست مایه تحلیل خود قرار داده اند و تحلیل می کنند که سخنان مقامات غربی درباره لیبی بیانگر آن است که آنان درتلاش هستند تا بر تحولات کنونی این کشور مسلط شوند تا درنهایت لیبی ما بعد قذافی را به کنترل خود درآورند.

دراین راستا "دیوید کامرون" مدعی است که درحال حاضر وظیفه کشورهایی که در جنگ علیه قذافی با انقلابیون همراهی کردند حمایت از خواستهای مردمی برای انتقال لیبی از وضعیت کنونی به کشوری امن و دموکراتیک است.

این مقام غربی در ادامه سخنان کذب خود می افزاید: ماموریت بزرگ ناتو درحال حاضر درلیبی این است که امنیت ملت لیبی را تامین کند.

صحنه ای از کنفرانس لیبی

این بهانه جویی های غربی ها ذهن ها را به همان بهانه هایی که ناتو برای دخالت در افغانستان آورد متبادر می کند. حدود ۱۰ سال پیش که ناتو به بهانه حمایت ازملت افغانستان به این کشور یورش برد همین حرف و حدیث ها را ارائه کرد و امروز همچنان هم به بهانه حمایت ازمردم این کشور علیه افغانها دست به کشتار می زند.

اما بهانه دیگر ناتو همانطوری که "آندرس راسموسن" دبیرکل ناتو به زبان راند؛ تلاش ناتو برای کمک به بازسازی لیبی است یعنی همان خرابی ها و ویرانی هایی که ناتو و دیگر همدستانش در به وجودآمدن آن نقش اساسی داشتند.

فرانسه و انگلیس نماینده استعمار جدید غربی

در این مقطع زمانی که موضوع امضای قرادادهائی به ارزش میلیاردها دلار برای مرمت و بازسازی لیبی مطرح می باشد، ناظران و تحلیلگران سیاسی، دیدار عجولانه سارکوزی از این کشور را به عنوان تلاش برای پیشگامی به امور نفتی و ساختمانی در لیبی ارزیابی می کنند.

دراین باره "عبدالباری عطوان" نویسنده عرب زبان و سردبیر روزنامه القدس العربی درمقاله ای به دروغ پراکنی سارکوزی و کامرون درباره علت حضور ناتو در لیبی اشاره می کند و می نویسد: این دو که درتلاش هستند ماموریت وحضور غرب را در لیبی اقدامی از سر انساندوستی تعریف کنند، اما همه ما خوب از اهدافشان باخبر هستیم و دیگر فریب سخنان زیبا و شیرین آنان را نمی خوریم.

کشتار مردم لیبی

این دو کشور درحقیقت و به شکلی کاملا آشکارو واضح نماینده استعمار جدید غرب هستند این دو کشورمانند همه کشورهای غربی در بدترین شرایط اقتصادی و قرض به سر می برند و به این ترتیب تنها راه برای خروج از این وضعیت اموال و درآمدهای کشورهای غربی و به ویژه درآمدهای نفتی است و شاید لیبی حلقه اول سریال طولانی دخالت های نظامی وقدرت های بزرگ در کشورهای عربی با هدف به سرقت بردن نفت و سرمایه های کشورهای عربی باشد.

طرابلس مقصد مشترک سران سیاسی و مردان اقتصادی غرب

روزنامه الجزیره عربستان در مطلبی به ترافیک سفرمقامات سیاسی و اقتصادی غرب و برخی دیگر از کشورهای قدرتمند جهان به طرابلس اشاره می کند و می نویسد: بعد از سفر سارکوزی و کامرون دیدیم که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به همراه ۲۵۰ تن از مسئولان ترک وارد طرابلس شد.

پیش از اردوغان هم شمار زیادی از نمایندگان و فرستادگان اروپایی، آمریکایی و همچنین روسی و چینی با هدف ارائه پیشنهادهای سیاسی و نظامی وارد شهر بنغازی و طرابلس شدند. این سفرهای پی درپی تنها یک دلیل دارد و آن رقابت کشورهای قدرتمند را در به دست گرفتن قراردادهای نفتی و تجاری مختلف در لیبی است.

این روزنامه عربستانی همچنین درادامه این تحلیل خود تاکید می کند: تاریخ و سرنوشت لیبی هرگونه تسلط سیاسی و اقتصادی هر طرف بین المللی را حتی اگر در بیرون راندن و سقوط قذافی نیز نقشی ایفا کرده باشند، به شدت رد می کند.

غرب و اغراق در سختی سرنگونی قذافی

از دیگر تلاش های غرب برای ماندن در لیبی این است که اقدامات قذافی و یارانش را چنان بزرگ نمایی می کنند و از آن به یک پدیده تروریستی یاد می کنند تا بتوانند به بهانه تامین امنیت ملت مظلوم لیبی دراین کشور بماند و درنهایت هم بتواند به قراردادهای مهم تجاری و نفتی آن هم بدون هیچ رقابت و سختی ای برسند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها