کد خبر: ۲۰۴۸۴۰
زمان انتشار: ۰۰:۵۹     ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
افت فشار و قطع گسترده گاز در کشور؛
با این حال اظهارات الهام غفوری تهیه‌کننده «پایتخت 3» نیز در این باره قابل تامل است. وی درباره آخرین وضعیت این سریال به مهر می‌گوید: با توجه به اینکه آنتن نوروزی داشتیم، مجبور بودیم سرمای 12 درجه زیر صفر استان مازندران و بی‌آبی و بی‌گازی را در کنار هموطنان شمالی تحمل کنیم و کار را ادامه دهیم و ضبط «پایتخت» در سرمای 12 درجه زیر صفر هم ادامه داشت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از وطن امروز، «زمستان امسال که سخت‌ترین زمستان تاریخ صنعت گاز کشور از نظر کمبود گاز است، مشکلی برای تامین سوخت زمستانی مردم ایجاد نمی‌شود.» این وعده زمستانی را وزیر نفت در ماه آخر پاییز به مردم داد؛ وعده‌ای سرد و بی‌بخار که از دهان وزیر نامدار و کهنه‌کار نفت خارج شد و از نظر برخی صاحبنظران، غیرکارشناسی و عجولانه بود. بیژن زنگنه، وزیر نفت هشتم آذرماه 92 در حاشیه دومین سفر خود به پارس‌جنوبی و در حالی که میان فازها و میادین مختلف گازی قرار داشت، گرم مصاحبه شد و از روی خرسندی و خشنودی وعده‌‌هایی به مردم ایران داد: «خوشبختانه هم‌اکنون هماهنگی خوبی میان مجموعه کارفرمایی و پیمانکاری این طرح‌ها ایجاد شده و در تلاش هستیم، فازها را در زمان‌بندی تجدیدنظر شده به تولید برسانیم... فاز ١٧ پارس‌جنوبی نسبت به سه ماه گذشته ساماندهی بهتری یافته است و این موضوع حکایت از تلاش همکاران بخش پیمانکاری دارد... مردم مشکلی برای تامین سوخت زمستانی نخواهند داشت».

پیش‌بینی در نقطه صفر

برای سنجش وعده‌های زنگنه زمان زیادی نیاز نبود. شاید هم وزیر نفت شرایط آب و هوایی کشور را مانند سال گذشته پیش‌بینی می‌کرده است. این در حالی است که بهرام صناعی، رئیس سازمان هواشناسی کشور، دوم شهریورماه امسال و سه ماه قبل از وعده‌های وزیر نفت، خبر از پیش رو بودن پاییز کم‌باران و یک فصل بسیار سرد داده بود: «بررسی‌ها نشان می‌دهد مقدار بارش در ماه مهر با کاهش چشمگیری مواجه شده و به نسبت قبل دما نیز به مراتب افزایش یافته است چرا که رابطه‌ای مستقیم بین افزایش دما و کاهش بارندگی وجود دارد. این روند تا آذرماه ادامه دارد و شرایط پایین‌تر از حد نرمال قرار می‌گیرد به طوری که از آذرماه و بویژه در ماه‌های دی و بهمن شرایط ناهنجاری منفی گسترش می‌یابد و هوا بشدت سرد می‌شود که این سرما با سرمای معمولی متفاوت است». هرچند برخی دولتمردان هشدار سازمان هواشناسی را جدی نگرفتند و احتمالا آن را «پیشگویی» از نوع غیرواقعی دانستند اما پیش‌بینی هواشناسی تقریبا درست بود. قطع گاز صنایع، اعتراض واحدهای صنعتی را به همراه داشت و زنگنه را برای پاسخگویی به مجلس کشاند و همزمان، تعداد زیادی از مردم برای تامین سوخت مورد نیاز خود دچار مشکل شدند و افت فشار و حتی قطع گاز آنان را آزار داد.

نماینده مجلس: آقای وزیر وعده نابجا داد، پیگیری می‌کنیم

حبیب آقاجری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز» اظهار می‌دارد: از شانس آقای زنگنه، ما در طول هفته‌های اخیر درگیر مسائل بودجه بودیم و اکنون هم در حوزه‌های انتخابیه و شهرستان‌های خودمان هستیم اگرنه تا الان موضوع را پیگیری کرده بودیم. به محض اینکه برگردیم، قطعا براساس برنامه‌های کمیسیون انرژی در این‌باره وارد عمل می‌شویم. وی می‌افزاید: این دولت شش ماه است که سر کار آمده. اول می‌گوید قطع گاز نداریم ولی بعد گاز قطع می‌شود. ما معمولا هر سال کسری گاز داشته‌ایم و عجیب است که بدون در نظر گرفتن وضعیت سال‌های گذشته چنین قولی داده‌اند. خب اگر کسری نداریم چرا زمستان امسال گاز برخی مناطق قطع شد. این همه در حالی است که ما می‌توانیم تولیدمان را بویژه از محل مخازن مشترک افزایش دهیم و رتبه خوبی هم از نظر ذخیره و صادرات گاز در سطح جهان داریم. آقاجری البته از جاری‌شدن چنین وعده‌ای از زبان وزیر نفت اظهار تعجب می‌کند: «احتمالا برآورد ایشان اشتباه بوده. شاید هم کارشناسان اطلاعات ناصحیح به آقای وزیر داده باشند. در هر صورت باید مشخص شود که چنین وعده‌ای از کجا نشأت گرفته است». عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه می‌دهد: مسائل دیگری هم هست که با مشارکت نهادهای دیگر و با پیگیری ویژه وزارت نفت باید به نتیجه برسد. ما در برخی بخش‌های صنعتی، ساختمانی و... اتلاف گاز داریم؛ همچنین مصارف دولتی بعضا بهینه و صحیح نیست و نیاز به مدیریت و برنامه‌ریزی دارد. قطع گاز مخصوصا در بخش صنایع، یک تهدید است و هزینه‌هایی را به واحدهای صنعتی و کارکنان آنها تحمیل می‌کند. به نظر من با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

معاون: وزیر نفت درست گفت؛ سال‌های قبل خوش‌شانس بودیم

سیدعماد حسینی، معاون وزیر نفت اما در پاسخ به «وطن امروز» به دفاع تمام‌قد از زنگنه می‌پردازد و قطع گاز منازل مسکونی را تکذیب می‌کند: «اظهارات جناب زنگنه کاملا صحیح است و تمام تلاش دولت و وزارت نفت در این راستا بوده که مردم برای تامین سوخت زمستانی دچار مشکل نشوند. این را هم در نظر داشته باشید که کشور با یک سرمای بی‌سابقه مواجه شد». وی در پاسخ به این سوال که طی سال‌های گذشته نیز با روزهای سرد در فصل زمستان مواجه بودیم اما مشکل قطع گاز تا این حد آزاردهنده نبود، می‌گوید: سال‌های گذشته خیلی خوش‌شانس بودیم. اگر همین سرمای امسال در سال‌های گذشته رخ می‌داد خطرناک و بحرانی می‌شد و حتما باید گاز را در سطح وسیعی قطع می‌کردند. اما خوشبختانه دولت تدبیر و امید امسال از بروز یک فاجعه و بحران جلوگیری کرد. البته تعداد بسیار اندکی از هموطنان دچار مشکلاتی شدند اما در عرض کمتر از 24 ساعت مشکلات آنها با پیگیری ویژه مسؤولان و مدیران حل شد. حسینی اظهار امیدواری کرد که سال‌های آینده حتی در صورت وجود سرمای بی‌سابقه، مشکل قطع گاز و افت فشار نداشته باشیم: «لازم است برای سال‌های آتی تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شود. با تمرکزی که دولت بر چندین فاز پارس جنوبی دارد، تا پایان سال آینده 200 میلیون مترمکعب به ظرفیت شبکه گاز کشور افزوده می‌شود و این یک دستاورد قابل توجه است. زمستان سال گذشته میزان تولید گاز کشور 417 میلیون متر مکعب بود که در زمستان امسال با 100 میلیون مترمکعب افزایش به حدود 523 میلیون مترمکعب رسید. شرکت گاز نیز اکنون در حال مدیریت وضع موجود است و قطعا سال آینده حتی در صورت بروز سرمای بی‌سابقه، آمادگی تامین کامل سوخت مورد نیاز کشور را دارد». معاون وزیر نفت همچنین قطع گاز گسترده منازل مسکونی را تکذیب کرد.

ضبط جلوه‌های ویژه «پایتخت 3» در بی‌گازی مازندران

با این حال اظهارات الهام غفوری تهیه‌کننده «پایتخت 3» نیز در این باره قابل تامل است. وی درباره آخرین وضعیت این سریال به مهر می‌گوید: با توجه به اینکه آنتن نوروزی داشتیم، مجبور بودیم سرمای 12 درجه زیر صفر استان مازندران و بی‌آبی و بی‌گازی را در کنار هموطنان شمالی تحمل کنیم و کار را ادامه دهیم و ضبط «پایتخت» در سرمای 12 درجه زیر صفر هم ادامه داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها