کد خبر: ۲۰۵۱۴
زمان انتشار: ۱۳:۱۲     ۲۷ شهريور ۱۳۹۰
"صراط" - مجمع عمومی سازمان ملل متحد یکی از شش رکن اصلی سازمان ملل متحد است و تنها رکنی است که تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد در آن شرکت دارند. مجمع عمومی، سالانه جلساتی به ریاست یکی از کشورها که منتخب دیگر اعضا است، برگزار می‌کند. اصولاً تصمیم‌های مجمع جنبه توصیه­آمیز دارند و هیچگونه ضمانت اجرایی ندارند. البته در موارد خاصی که به امور داخلی سازمان برمی‌گردد، تصمیمات آن الزام آورند. البته اکثریت کشورهای عضو، خود را نسبت به برخی از قطعنامه‌های مجمع ملتزم می‌دانند و برای آن شأنی نظیر یک قطعنامه شورای امنیت قایل می‌شوند. از جمله معروف­ترین آن‌ها می­توان به اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاره کرد. در نهایت باید متذکر شد که تمامی اعضای سازمان ملل، در مجمع عمومی از حق رأی برابر برخوردار هستند.

این اجلاس همه ساله و در ماه سپتامبر در مقر سازمان ملل در منطقه بین­المللی شهر نیویورک در ایالات متحده برگزار می­شود. و این روزها که در آستانه برگزاری شصت و ششمین امین اجلاس هستیم؛ به بررسی آماری و تطبیقی سخنرانی­های دکتر احمدی­نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل از سال 1384 تا 1389 می­پردازیم.


برخلاف رؤسای جمهور قبلی، دکتر احمدی­نژاد بصورت منظم و پیاپی در تمامی مجامع عمومی سازمان ملل در دوران ریاست جمهوری خود شرکت کرده و به بیان نظرات و دیدگاه­های دولت و نظام جمهوری اسلامی پرداخته و همچنین با ارائه راهکارها و همچنین ایراد بحث­های چالش برانگیز و مواضع تهاجمی، همواره جزو سخرانی­های مهم و خبرساز در برنامه ­های مجمع عمومی بوده است.


این روزها، اگرچه شایعاتی در مورد عدم حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2011 به گوش می­رسد، اما بخاطر حضور استثنائی شش سال پیاپی در این مجمع و اهمیت ویژه­ی بحث­های مطروحه از سوی دکتر احمدی­نژاد به تحلیل آماری و داده­کاوی محورهای سخنان رئیس جمهور می­پردازیم.


سال 1384:

از آنجاییکه سال 1384 اولین سال حضور دکتر احمدی­نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل بود، وی توان و زمان اصلی خود را بر موضوع تبیین مواضع اصولی و بنیادین جمهوری اسلامی گذاشت؛ تا از طریق یک تریبون آزاد بین­المللی، به آشنا کردن افکار عمومی جهانیان با مواضع کشورمان پرداخته، و با از بین بردن شائبه­ها و برداشت­های ناصحیح به اثبات حقانیت آن بپردازد.
در آن سال رئیس جمهوری اسلامی ایران بحث­های مدیریت جهانی، عدم تحقق حقوق بشر واقعی، بازنگری در قانون ان پی تی و نیز دعوت غرب به معنویت
­گرایی را در اولیت­های بعدی سخنان خود قرار داد.

همچنین به مانند تمامی سخنرانی­های دیگرش، صحبت­های خود را با دعای فرج و آرزوی ظهور منجی بشریت آغاز کرد.

http://up2.iranblog.com/images/6wb5zcijyq5ip3gsjnm2.jpg

سال 1385:

بحث محوری و کلیدی سال 1385 دکتر احمدی­نژاد در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل، بازنگری در ساختار شورای امنیت بود.

وی با اختصاص دادن بیش از شش دقیقه از وقت خود به این موضوع اساسی پرداخت و به تشریح نظر رهبر معظم انقلاب در موضوع بازنگری در ساختار شورای امنیت سازمان ملل، مبنی بر حذف حق وتو و یا اعطای حق وتو و یک کرسی دائم شورای امنیت به نماینده­­ی سازمان کنفرانس اسلامی پرداخت.

از دیگر اولویت­های رئیس جمهوری اسلامی ایران در این سال می­توان به موضوعات دعوت غرب به معنویت­گرایی با 210 ثانیه زمان و نیز عدم مشروعیت رژیم صهیونیستی با 170 ثانیه زمان اشاره کرد.

http://up2.iranblog.com/images/2zgu908lsodh5o4jz6o.jpg 

سال 1386:

در سال 1386 دو موضوع اساسی در صحبت­های رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح است:

اول، بحث تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران.

دوم، بحث بازنگری در ساختار شورای امنیت.

به این تربیت می­توان گفت، سومین سخنرانی دکتر احمدی­نژاد، تقریباً تلفیقی از سخنان سال­های اول و دوم وی می­باشد.

سایر بحث­های مهم این سال، عدم تحقق دموکراسی واقعی، دعوت دنیای غرب به معنویت­گرایی و نیز مدیریت جهانی می­باشد.

در این سال، زمانی دو برابر سایر سال­ها به دعای فرج اختصاص یافت.

http://up2.iranblog.com/images/452pwwsajohc91pe9qz.jpg

سال 1387:

علی رغم تمامی سال­های قبل، در سال 1387 موضوع اصلی سخنرانی دکتر احمدی­نژاد یک بحث غیر سیاسی بود: دعوت غرب به معنویت­گرایی.

در این سال که احتمال آن می­رفت که آخرین سال دولت دکتر احمدی­نژاد باشد و به تبع آن آخرین سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل باشد، با طرح یک موضوع غیر سیاسی، فصل جدیدی را در سخنرانی­های بین­المللی گشود و اولویت را به موضوعات معنوی داده و به سبک بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران، ابرقدرت زمان را به معنویت­گرایی دعوت نمود.

سایر بحث مطرح در این سال تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران، مدیریت جهانی و محکومیت اشغال افغانستان و عراق بود.

این سال از حیث گستردگی مطالب عنوان شده، رکورددار می­باشد.

http://up2.iranblog.com/images/ne37tcznkxb76huwchtz.jpg

سال 1388:

در سال 1388 و در اوج فتنه­ی پس از انتخابات، و در فضای آغاز دولت دوم دکتر احمدی­نژاد، بار دیگر بحث مدیریت جهانی جایگاه ویژه­ای در سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل پیدا کرد.

همچنین در ادامه­ی سخنان سال قبل و در راستای بازخوردهای بسیار مثبت آن، در این سال نیز بحث دعوت دنیای غرب به معنویت­گرایی به صورت پر رنگ­تری دنبال شد.

در آن دوران که آغاز رکود اقتصادی بود و بارقه­هایی از شکست جهانی اقتصاد سرمایه­داری به چشم می­خورد، بیش از دو دقیقه از سخنرانی، به این موضوع مهم در دنیای اقتصاد و سیاست اختصاص یافت.

در این سال نیز زمان نسبتاً بلندی به دعای فرج اختصاص یافت.

http://up2.iranblog.com/images/exjo0viiaufxx5ra4opj.jpg

سال 1389:

در سال 1389 و در نهمین سالگرد حادثه­ی یازدهم سپتامبر برای اولین بار به صورت جدی به این واقعه پرداخته شد و دکتر احمدی­نژاد به عنوان تنها رئیس جمهوری شناخته شد که در مجمع عمومی سازمان ملل این موضوع را به چالش کشید و به زوایای تاریک و مشکوک آن پرداخته و سوءاستفاده­های دنیای غرب و بالاخص ایالات متحده از آن را محکوم نمود.

اما پس از ششمین سخنرانی دکتر احمدی­نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل، همچنان جای خالی بحث هولوکاست در صحبت­های وی خودنمائی می­کند و انتظار می­رفت اشاره­ای هر چند کوتاه و گذرا به این موضوع می­شد.

سایر محورهای مهم در این سال، دعوت دنیای غرب به معنویت­گرایی و نیز تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران بود.

http://up2.iranblog.com/images/m7uqk49otcsk0wb356bz.jpg


تهیه و تنظیم : سید مجتبی تاج خواه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها