کد خبر: ۲۰۵۹۴۲
زمان انتشار: ۱۳:۳۰     ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: مقام معظم رهبری فتوای مهمی را صادر کردند که علاوه بر فتوا، حکم حکومتی نیز است و الزام‌آوری عدم تولید، انباشت، به کارگیری سلاح‌های کشتارجمعی به خصوص سلاح اتمی را تقویت می‌کند.
به گزارش خبرنگار آیین اندیشه خبرگزاری فارس، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حاشیه همایش ملی «فقه هسته‌ای» گفت: تلاش‌هایی که در فرهنگ غربی حتی در یک صد سال گذشته صورت گرفته این است که می‌تواند با استفاده از حقوق، خشونت را کاهش دهند، علیرغم گذاشتن قوانین مختلف در چند سال اخیر در استفاده از سلاح کشتارجمعی موفق نبوده‌اند.

وی افزود: با استفاده از ظرفیتی که در دین وجود دارد، به ویژه فقه پویای شیعه بتوانیم صدای خودمان را به جهان برسانیم،‌ این قواعد که الزام‌آور است، اما کافی نیست را تقویت کرده و بتوانیم به گسترش فضای ضد خشونت در جهان کمک کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه امروز نیازمند کمک تمام علما هستیم، اظهار داشت: امروز علاوه بر اینکه نوعی نزدیکی حوزه و دانشگاه بود، نزدیکی حوزه و صنعت را نیز شاهد بودیم، به نحوی از دیدگاه‌های دینی برای تقویت فضای صنعت بهره گرفت، در همین راستا استفاده از نگاه دینی برای افزایش رفاه مردم و مبارزه علیه خشونت مدد گرفته شود.

وی افزود: در شرایطی که ما با قدرت‌های جهانی در حال مذاکره هستیم، می‌خواهیم بگوییم که دین،‌ این فضا را دارد که به جلوگیری از اشاعه سلاح‌های کشتارجمعی کمک کند، البته جمهوری اسلامی ایران به لحاظ حقوقی عضو کنوانسیون‌های حقوقی است که از به کارگیری سلاح‌های کشتارجمعی از جمله سلاح‌های بیولوژیکی، شیمیایی جلوگیری می‌کند.

کمالوندی خاطرنشان کرد: علاوه بر این نیز مقام معظم رهبری فتوای مهمی را صادر کردند که علاوه بر فتوا، حکم حکومتی نیز است و الزام‌آوری عدم تولید، انباشت، به کارگیری سلاح‌های کشتارجمعی به خصوص سلاح اتمی را تقویت می‌کند، بنابراین این پیام‌رسایی برای مردم جهان است که بدانند جمهوری اسلامی با به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی مخالف است.

وی ادامه داد: همچنین جمهوری اسلامی به لحاظ ایجابی معتقد است که علم هسته‌ای، صنعتی است که باید از آن بهره‌مند شود، از این رو شعاری که در کنفرانس غیر متعهدها مبنی بر سلاح هسته‌ای برای هیچکس داده شد، این پیام ما به دنیا است و همایش فقه هسته‌ای مقدمه‌ای برای برگزاری یک همایش بین‌المللی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه مذاکرات در سطح کارشناسی امروز در وین ادامه دارد و قرار است سه روز مذاکرات کارشناسی انجام شود، گفت: طبیعتاً این موضوع در این مرحله پیچیدگی‌های بسیاری دارد و به نظر ما روند مذاکرات خوب است، اگر چه در فضای رسانه‌ای تلاش می‌شود بعضی از رسانه‌های بین‌المللی این طور وانمود ‌کنند که مسائل دیگری غیر از انرژی هسته‌ای مطرح می‌شود، در حالی که چنین نیست.

کمالوندی تصریح کرد:‌ دستور کار تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما این است که تمرکز و موضوع هسته‌ای، حقوق جامعه اسلامی، خطوط قرمز و حفظ دستاوردهای صنعت هسته‌ای باشد.

وی گفت: مراکز هسته‌ای ما همانند گذشته به کار خود ادامه می‌دهند. سانتریفیوژ‌ها فعال هستند، اما سانتریفیوژهایی که 20 درصد تولید می‌کردند، حالا 5 درصد را تولید می‌کنند، با توجه به روال کاری ما  اکسیدسازی و رقیق‌سازی ذخیره 20 درصد افزون بر کاری است که تاکنون باید انجام می‌دادیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی توضیح داد: اکسیدسازی در حقیقت یعنی استفاده از گاز 20 درصد و تبدیل آن به پودر برای صفحه سوخت رآکتور تهران و رقیق‌سازی به مفهوم آن است که ما هنوز همین ذخایر را با قابلیت کافی داریم و هم می‌تواند به 20 درصد تبدیل شود.

وی ادامه داد: بنابراین تمام مراکز هسته‌ای ما هنوز فعال هستند و کار خودشان را ادامه می‌دهند، اما آنچه که در فضای رسانه‌ای دیده می‌شود، یک رویکرد حداکثری از جانب طرف مقابل است، برای اینکه بتواند از حداکثر فضا برای مذاکره‌کننده‌های خود استفاده کنند.

کمالوندی گفت: طبیعتاً آنچه که مهم است حرف‌هایی است که پشت میز مذاکره زده می‌شود و نگاهمان هم به استراتژی و تاکتیک‌های آن‌ها داریم، به نظر می‌رسد که با فضایی که فعلاً است مشکلی نباشد و اگر آن‌ها حسن نیت نشان دهند، می‌توان حرکتی رو به جلو داشته باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها