کد خبر: ۲۰۷۶۳۵
زمان انتشار: ۱۸:۲۷     ۰۶ اسفند ۱۳۹۲
سرگئی لاوروف اظهار کرد که تلاش‌ها برای تحمیل گزینه‌ها بر اوکراین برای آنکه بین غرب و روسیه یکی را انتخاب کند، امری خطرناک است.

به گزارش 598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با یان آسلبورن، همتای لوکزامبورگی خود عنوان داشت: تمام گروه‌های سیاسی در اوکراین باید برای تحقق مجدد آرامش تلاش کنند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: این مساله که ما بخواهیم اوکراین را بر انتخاب یک گزینه در میان روسیه و غرب مجبور کنیم، امری بسیار خطرناک است.

لاوروف تصریح کرد: ما نیز علاقه‌مند هستیم که اوکراین عضوی از خانواده اروپا به معنای کامل کلمه باشد.

وی تاکید کرد: روسیه در امور داخلی اوکراین مداخله نمی‌کند و انتظار دارد که غرب هم به همین شیوه رفتار کند. یک نگرانی عمیق و جدی در این راستا وجود دارد اینکه شیوه‌ها و روندها همواره سازنده نیستند. ما بر موضع اصولی خود یعنی عدم مداخله در امور داخلی اوکراین تاکید کرده و انتظار داریم همه به این منطق و اصل پایبند بوده و ضمن تماس با نیروهای مختلف سیاسی در اوکراین برای گسترش صلح تلاش کنند.

وزیر خارجه روسیه گفت: زمانیکه مذاکرات ملی و بازگرداندن تمام شرایط به شرایط قانونی ضروری است کسی نباید از این اوضاع برای منفعت‌های یک جانبه سوءاستفاده کند.

لاوروف افزود: تصمیم برای برگزاری انتخابات زودهنگام در اوکراین در 25 مه، تخطی از معاهده منعقد شده میان دولت و مخالفان است. در این معاهده گفته شده که ابندا باید اصلاحات قانون اساسی انجام شود. در توافقنامه 21 فوریه آده است که اصلاحات قانون اساسی باید تا قبل از سپتامبر انجام شود و تنها پس از آن انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد. حالا ما می‌شنویم که کمیسیون انتخابات اوکراین می‌خواهد 21 مه انتخابات برگزار کند، این تخطی از توافق است.

وزیر خارجه روسیه هم‌چنین ممنوعیت فعالیت رسانه‌های کشورش در اوکراین را نقض جدی آزادی بیان دانست و گفت: ما باخبر شدیم که طرح‌هایی برای ممنوعیت رسانه‌ای در اوکراین توسط برخی کشورها که امضا کننده کنوانسیون رسانه‌ای اروپایی نیستند، پیشنهاد شده . روسیه از امضاکنندگان این معاهده نیست

اما این شرایط ما را از فعالیت رسانه‌ای در سراسر اروپا باز نمی دارد. اگر در اوکراین چنین تصمیمی عملی شود شاهد نقض جدی آزادی بیان بوده‌ایم.

وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز تاکید کرد: ایجاد ثبات در اوکراین تنها با همکاری نزدیک اتحادیه اروپا و روسیه ممکن خواهد بود.

آسلبورن هم‌چنین لغو قانون زبان‌ها در اوکراین را گامی در مسیر نادرست خواند و گفت: یک کشور دموکراتیک باید به زبان‌های مورد استفاده مردم آن کشور احترام بگذارد و من کاملا با کسانی که می‌گویند اگر قانونی در محدودیت استفاده از زبان‌های قومی تصویب شود گامی در جهت نادرست برداشته شده، کاملا موافقم. یک کشور دموکراتیک همچنین باید به آزادی رسانه‌ها نیز احترام بگذارد.

وی همچنین با ذکر این نکته که اوکراین در آستانه یک بحران جدی مالی است تاکید کرد که روسیه باید به جمع کمک کنندگان مالی به این کشور بپیوندد.

وزیر خارجه لوکزامبورگ تاکید کرد: این موضوع باعث نگرانی صندوق بین‌المللی پول، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها و سازمان‌های جهانی شده اما آنها فکر می‌کنند روسیه نیز باید به کنسرسیوم تشکیل شده برای کمک مالی و اقتصادی به اوکراین بپیوندد. آنها فهمیده‌اند که اوکراین به یک فاجعه مالی بسیار نزدیک است.

تشکیل یک گروه از کشورها برای کمک به اوکراین ایده‌آل است و روسیه باید دراین امر مشارکت کند. به نظر من به همکاری نزدیک و فوری روسیه و اوکراین و دیگر سازمان‌های بین‌المللی نیاز ضروری وجود دارد. در حال حاضر اوکراین به 25 میلیارد یورو نیاز دارد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها