کد خبر: ۲۰۸۱۵
زمان انتشار: ۲۳:۳۷     ۲۹ شهريور ۱۳۹۰
گفتگو با حجت‌الاسلام علی واشقانی
امام جماعت مسجد امام رضا(ع) در گفت وگو با خبرنگار سرویس استان‌های مرکز خبر حوزه به تشریح چگونگی ساخت این مسجد در دهکده المپیک تهران پرداخت.

حجت‌الاسلام علی واشقانی فراهانی با بیان این که شروع فعالیت‌هاش از امام جماعتی مسجد باب الحوائج بوده، اظهار داشت: در آن زمان که بنده را به این مسجد معرفی کردند، هیچگونه فعالیتی در آن صورت نمی گرفت که به خواست خدا رونقی بسیار در زمینه مسائل فرهنگی در منطقه ده تهران ایجاد شد.

وی افزود: در همان زمان به فکر ساخت یک مسجد در یکی از مناطق تهران افتادم و به همین جهت بارها به شهرداری مراجعه کردم تا اینکه آنان زمینی را در دهکده المپیک جهت ساخت مسجد به بنده پیشنهاد کردند که پس از بررسی مشخص شد واقف آن «بی بی خانم گرجی» این زمین را جهت ساخت مسجد وقف کرده است، اما شهرداری هیچ علاقه ای برای ساخت مسجد در این زمین نداشت و بارها نسبت به پیگیری‌های مزاحمت ایجاد می‌نمود.

وی با بیان اینکه لطف خداوند شامل حال مردم منطقه شد و با تلاش بسیار و بدون داشتن کمترین پولی مجوزهای ساخت مسجد اخذ گردید، گفت: برای شروع به ساخت نیازمند حمایت مادی از سوی خیرین بودم لذا با شناسایی یکی از خیرین مسجد ساز و تماس‌های مکرر و رفت و آمدهای فراوان، بالاخره «حاج محمد انصاری» را از نزدیک دیدم و مساله مسجد را برایش بیان کردم که همان جا در تماس با یکی از مهندسین عمران عملاً وارد این کار خیر شد.

وی افزود: با اینکه امام جماعت مسجد باب الحوائج و نیز بیمارستان شریعتی بودم، همه پیگیری‌های ساخت مسجد را خود دنبال می‌کردم و با توکل بر خدا در آبان سال 1386 با حضور شهردار تهران، کلنگ ساخت این مسجد در زمینی به مساحت 635 مترمربع به زمین زده شد و عملیات خاکبرداری آن در خرداد 87 انجام گردید.

وی ادامه داد: تقریبا همه اهالی منطقه بر این باور بودند که ساخت این مسجد بیشتر از پنج سال به طول خواهد انجامید و این درحالی بود که بنده با زندگی در کانکس مستقر در کنار زمین به دنبال اتمام پروژه طی دوسال بودم که با حمایت‌های مادی و معنوی مردم بزرگوارمنطقه و خیرین، این امر محقق گردید.

حجت الاسلام واشقانی فراهانی افزود: یک سال از اجرای پروژه نگذشته بود که نماز جماعت را در مسجد اقامه کردیم و دقیقا در تابستان سال 89 مسجد امام رضا(ع) تکمیل شد و به عنوان یکی از مساجد پرافتخار شمال غرب تهران افتتاح شد.

وی با بیان اینکه یک میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه ساخت مسجد شد، اظهار داشت: آنان که در اینگونه کارها هستند می‌دانند جمع آوری این میزان کمک برای ساخت مسجد چقدر سخت است، اما وقتی انسان در انجام کار خیر ثابت قدم باشد، خداوند متعال نیز اسباب و لوازم آن را فراهم می‌کند.

* طلوع و غروب خورشید مسجد به امام جماعت بستگی دارد

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) با بیان اینکه طلوع و غروب مسجد بستگی به امام جماعتش دارد، اظهار داشت: روحانی فعال، جامعه ای فعال در زمینه فرهنگ دینی به وجود می‌آورد.

حجت الاسلام واشقانی فراهانی، رمز موفقیت در این کار را توکل به خداوند متعال، با مردم بودن، حرکت و پویایی و تبیین اهمیت مساله دانست و گفت: مسجد امام رضا(ع) دهکده المپیک بر اساس معماری اسلامی و نماد وحدت است، زیرا همه در تکمیل آن سهم داشته اند.

* ویژگی‌های خاص مسجد امام رضا‌(ع)

وی با اشاره به ویژگی‌های ظاهری مسجد اظهار داشت: مسجد امام رضا(ع) در زمینی به مساحت 635 مترمربع د رسه طبقه با زیربنای دوهزار متر ساخته شده که دارای سالن اجتماعات چند منظوره جهت برگزاری مراسم مختلف، آشپزخانه و سرویس بهداشتی کامل در زیرزمین، صحن بزرگ و آبدارخانه مجهز در همکف و حسینیه مناسب برای خانم‌ها و مهد کودک در طبقه فوقانی با سرویس بهداشتی مجزا می‌باشد.

حجت الاسلام واشقانی گفت: 130 کتیبه از احادیث در مسجد نصب گردیده و زیبایی خاصی به مسجد داده است.

وی ایجاد مهدکودک در مسجد را عاملی برای جذب کودکان به مسجد عنوان کرد و گفت: با این اقدام کودکان از همان ابتدای شکل گیری شخصیتشان با مسجد و دین آشنا می‌شوند.

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) گفت: بیش از دو هزار عنوان کتاب در کتابخانه مسجد قرار دارد که نمازگزاران به صورت آزادانه می‌توانند از آن استفاده کنند.

حجت الاسلام واشقانی با بیان اینکه مسجد تنها محل نماز خواندن و عبادت کردن نیست بلکه مرکزی برای فعالیت‌های فرهنگ اسلامی در جامعه به حساب می‌آید، اظهار داشت: مقدمات بسیاری از امور خیر به ویژه برای جوانان در همین مسجد اجرا می‌شود که همین امر موجب شده جوانان بسیاری جذب مسجد شوند.

* برنامه‌های روزانه مسجد امام رضا‌(ع)

وی با اشاره به برنامه‌های مسجد اظهار داشت: نیم ساعت قبل از اذان صبح درب مسجد باز می‌شود و نمازگزاران جهت انجام عبادات و نماز شب وارد مسجد می‌شوند، پس از اقامه نماز صبح، کلاس آموزش تجوید و روخوانی قرآن کریم با حضور یکی از اساتید قرآن برگزار می‌شود و سپس مردم برای انجام امور روزانه از مسجد خارج می‌شوند، اما بنده با حضور در دفتر کارخود در مسجد پاسخ گوی سوالات و مشکلات مردم از طریق تماس تلفنی و یا حضوری هستم.

این روحانی فعال در عرصه تبلیغ با بیان اینکه نمازگزار، زائر و میهمان خداست گفت: به آنان توصیه کرده ام که به غیر از مطالعه، قرائت قرآن، اقامه نماز و مشورت در زمینه امر خیر اقدامی دیگری در مسجد انجام ندهند.

حجت الاسلام واشقانی یادآور شد: پس از اقامه نماز ظهر و عصر، مسجد در اختیار گروه‌ها قرار می‌گیرد تا به مطالعه و یا مباحثه مشغول شوند و یا جلساتی را در آن برگزار نمایند.

وی ادامه داد: پس از نماز مغرب و عشا نیز پیرامون یک موضوع خاص به ایراد سخن می‌پردازم و در بعضی از شب‌ها با دعوت از اساتید و مداحان و قاریان، مجالس با شکوهی در مسجد برگزار می‌شود.

حجت الاسلام واشقانی به فعالیت گسترده خانم‌ها در حسینیه این مسجد اشاره کرد وگفت: آنان نیز با برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن و احکام توانسته اند از فضای موجود بهترین استفاده را ببرند.

* حضور یک پزشک عمومی جهت ویزیت رایگان در مسجد

وی با اشاره به حضور یکی از پزشکان عمومی ساکن در منطقه جهت ویزیت رایگان بیماران در یکی از روزهای ایام هفته اظهار داشت: این اقدامی است که مورد استقبال مردم منطقه قرار گرفته و از خداوند متعال می‌خواهم درجات معنوی و مادی این پزشک را بالا ببرد.

حجت الاسلام واشقانی با بیان اینکه در سال جاری در سالروز ولادت امام علی (ع) و حضرت زهرا(س) همایش تکریم از پدران و مادران را اجرا کردم، اظهار داشت: به این فکر هستم برای جوانان پسر و دختر نیز این همایش را برگزار و به برترین‌ها جوایزی اهدا شود.

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) اظهار داشت: همانگونه که امام خمینی (ره) بر نقش اساسی مسجد در تدوام راه و حفظ انقلاب تاکید داشتند، باید مساجد را به عنوان پایگاه اجتماعی نظام و انقلاب اسلامی حفظ کنیم.

* تجلیل دبیر کل مجمع جهانی از این روحانی فعال

وی با بیان این که از سوی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) به واسطه تلاش در ایجاد پایگاه اجتماعی نظام در آن منطقه مورد تجلیل قرار گرفته است، اظهار داشت: از بنده خواسته شد تا برنامه‌ها و اندیشه‌های خود را در مساجد دیگر نشر دهم تا امامان جماعت دیگر نیز نسبت به اینگونه فعالیت‌ها فعال شوند.

وی اظهار داشت: روحانی باید از همه جهات باید ضعیف تر از مردم باشد، الا علم و معنویت، زیرا مردم به روحانی اعتماد و اطمینان دارند که در جهت رسالت انبیاء از دنیا دست برداشته و راه سعادت اخروی را با علم عمل به مردم نشان دهد.

حجت الاسلام واشقانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند؛ در هر عرصه ای که روحانیون با هویت معنوی و مردمی خود حاضر بوده اند، برکات فراوانی نصیب جامعه شده است، گفت: یک روحانی زمانی موفق است که عاشقانه، خالصانه عالمانه، عارفانه، متواضعانه،عاملانه در بین مردم باشد و به وظیفه خود عمل کند.

وی بر نقش تبلیغ چهره به چهره اشاره کرد و گفت: با ایجاد ارتباط با بسیاری از جوانانی که ظاهری نامناسب داشتند آنان را به سمت مسجد هدایت کرده و نمازخوان کرده ام و این لطف خداوند است که روحانیت را در جامعه عزیز داشته است.

حجت الاسلام واشقانی فراهانی با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره)، نظام و انقلاب را مسجد محور دانست و گفت: فرهنگ اسلامی از مساجد به سطح جامعه رواج می‌یابد لذا باید مساجد را تقویت کرد.

* نباید مسجد جای تاخت و تاز سیاسیون باشد

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) با بیان اینکه نباید مسجد را جای تاخت و تاز سیاسیون و مطرح کردن مسائل سیاسی کرد، اظهار داشت: روحانی باید فراجناحی به مسائل سیاسی در جامعه بپردازد نه آنکه فرصتی برای گروه‌ها و احزاب سیاسی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه روحانی باید بینش سیاسی داشته باشد، اظهار داشت: کلمه سیاست یعنی زیرکی، مکان شناسی، زمان شناسی، آینده نگری و استوار بر کار بودن و اشراف بر مسئولیتی که قبول کرده، لذا روحانی باید بینش سیاسی داشته باشد و امام جماعت حریت خود را حفظ کند و بتواند با قدرت در راستای کلمه توحید انجام وظیفه کند و مردم را از مسائل روز آگاه نماید.

حجت‌الاسلام واشقانی فراهانی گفت: روحانی باید اجر و مزدش را از خدا بخواهد و از متعلقات دنیوی به دور باشد، اهل معنویت، حضور به موقع در برنامه‌ها، اهل مدیریت و تدبیر، شجاع، زمان شناس و ... خصوصیاتی است که موجبات اثرگذاری امام جماعت در یک منطقه خواهد بود.

وی به وجود دفتر ارزیابی در مسجد اشاره کرد و گفت: نظرات نمازگزاران در این دفتر ثبت می‌شود و از نظرات و پیشنهادات آنان استفاده می‌گردد.

این امام جماعت اظهار داشت: کارهای صورت گرفته را شفاف به مردم ارائه می‌کنم و همه مطالب را می‌گویم و همه را در جریان امور قرار می‌دهم، تا نکند شائبه ای در اذهان مردم ایجاد شود لذا به واسطه اینگونه اقدامات شاهد افزایش ارادت مردم به روحانیت هستم و از این امر لذت می‌برم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها