کد خبر: ۲۰۹۹۹۸
زمان انتشار: ۱۳:۵۷     ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
سازمان ليگ فوتبال سازماني موفق در درآمدزايي و برگزاري مراسم فوتبالي است اما در کنترل حاشيه‌هاي فوتبال خيلي کارآمد نبوده است.

سازمان ليگ فوتبال نقش محوري در فوتبال باشگاهي ايران دارد. سازماني که رئيس آن، نايب رئيس فدراسيون فوتبال هم هست و به نوعي قدرتش بيشتر از فدراسيون فوتبال هم هست. به خصوص اينکه برگزاري مسابقات ليگ‌هاي دسته اول، دوم و سوم نيز بر عهده سازمان ليگ گذاشته شد.

به گزارش فارس، سازمان ليگ اکنون مرکز برنامه‌ريزي مسابقات باشگاهي است و به همين دليل هم هر زماني که سرمربيان تيم‌ها به ويژه مربيان ليگ‌برتري‌ انتقادي نسبت به برنامه مسابقات داشته باشند روي سخن‌شان با اين سازمان است.

با اين حال مي‌توان به سازمان ليگ در سال جام جهاني براي برگزاري منظم مسابقات نمره قبولي داد. به خصوص اينکه برخي‌ها مي‌خواستند به بهانه فشردگي مسابقات ليگ، تيم ملي و نمايندگان ايران در آسيا جام حذفي برگزار نشود اما مهدي تاج رئيس سازمان ليگ بعد از جلسه‌هايي فشرده با سرمربي تيم ملي و تعامل با فدراسيون و باشگاه‌ها جام حذفي را برگزار کرد و فينال اين مسابقات نيز در 25 بهمن ماه برگزار شد.

مراسم باشکوه و جشن‌هايي منظم

مراسم اختتاميه و جشن قهرماني تراکتورسازي در فينال حذفي که در کرمان برگزار شددر حدو اندازه‌هاي بين المللي و کاملا مناسب بود.

برگزاري مراسمي در شان فوتبال ايران کم کم تبديل به تخصص روابط عمومي سازمان ليگ شده است. آنها فصل گذشته نيز مراسم اختتاميه خوب و منظمي براي ليگ برتر و جام حذفي برگزار کردند و در ابتداي ليگ سيزدهم هم جشن برترين‌هاي ليگ دوازدهم را با شکوه خاصي برگزار کردند.

انتخاب نشدن رحمتي علامت سوال بزرگ!

تنها اشکال مراسم برترين‌هاي ليگ دوازدهم را مي‌توان به انتخاب نشدن يکي از برترين‌ فوتباليست‌هاي ايران دانست.

جايي که مهدي رحمتي که نقش پر رنگي در قهرماني استقلال داشت به عنوان بازيکن برتر انتخاب نشد و بعدها نيز مسئولان سازمان ليگ به طور تلويحي دليل اين کج سليقگي را اختلاف کي‌روش و رحمتي عنوان کردند! و اينکه مسئولان فدراسيون موافق انتخاب شدن رحمتي نبودند.

به جز اين اتفاق، روابط عمومي سازمان ليگ در برگزاري مراسم و جشن‌هاي فوتبالي موفق بود.

در آمدزايي موفق

سازمان ليگ از نظر درآمدزايي هم تلاش کرد سالي موفق را سپري کند. هرچند در اين زمينه مشکل ويژه‌اي پيش رو خواهد داشت. قرارداد سه ساله حق پخش تلويزيوني فوتبال با سازمان ليگ به پايان رسيده است و مسئولان سازمان ليگ و در راس آنها مهدي تاج تلاش مي‌کند تا حق پخش واقعي فوتبال را از سازمان صدا و سيما بگيرد البته او در اين راه، کار راحتي در پيش ندارد و بعيد است تاج بتواند حق پخش 160 ميليارد توماني را براي يک فصل بگيرد. براي تبليغات محيطي فصل آينده هم مزايده برگزار کرده است. اتفاقي که شايد پيش از اين به اين دقت انجام نمي‌شده است.

مبلغ قرارداد بازيکنان و توجه به جوانان

در بخش مبلغ قرارداد بازيکنان با باشگاه‌ها اين سازمان در گذشته هيچ توفيقي براي کنترل سرسام آور دستمزد بازيکنان و مربيان نداشت. قانون سقف قرارداد که در زمان رياست عزيز محمدي مصوب و اجرا شد به هيچ عنوان قانون موفقي نبود و فوتبال گران و گرانتر شد و حتي برخي عنوان کردند که قانون سقف قرارداد فريبکاري را در فوتبال ترويج داد!

مهدي تاج اکنون دستور داده براي فصل آينده هزينه‌هاي باشگاه‌ها و مبلغ قرارداد بازيکنان کاهش پيدا کند تا فوتبال حرفه‌اي ايران بتواند همچنان به راهش ادامه بدهد.

رئيس سازمان ليگ همچنين تلاش کرده با تصويب مقرراتي مثل اجبار تيم‌هاي ليگ دسته اول به استفاده از بازيکنان زير 25 يا 23 سال بتواند جوانگرايي و پشتوانه‌سازي در فوتبال را ترويج دهد و بايد ديد سال آينده او چقدر در اجراي اين مقررات موفق عمل خواهد کرد.

کنفرانس‌هاي خبري؛ نشست‌هايي براي تسويه حساب!

نشست‌هاي خبري پيش و پس از مسابقه در ليگ برتر اگرچه با همت روابط عمومي سازمان ليگ منظم برگزار شد و باعث شد فوتبال ايران در گرفتن امتياز و سهميه ليگ قهرمانان آسيا موفق باشد اما در فصل جاري اکثر قريب به اتفاق اين نشست‌هاي خبري به مسايل حاشيه‌اي و بي‌ارتباط با مسابقه اختصاص يافت و به نوعي تبديل به نشست‌هايي براي تسويه حساب‌هاي شخصي بدل شد. هرچند روابط عمومي سازمان ليگ تلاش کرده اين رويه نادرست را در نشست‌هاي خبري اصلاح کند اما هنوز هم در برخي نشست‌ها شاهد بيان مطالبي غيرمربوط با آن مسابقه هستيم.

دربي پايتخت و يک اتفاق عجيب

مهم‌ترين نکته در سازمان ليگ و برنامه‌ريزي‌هاي اين سازمان در مورد ليگ برتر برگزاري دربي پايتخت بين دو تيم استقلال و پرسپوليس است. مسابقه‌اي که سال‌هاست در هفته‌هاي مياني ليگ برگزار مي‌شود و علاقمندان فوتبال هيچگاه شاهد اين مسئله نبوده‌اند که استقلال و پرسپوليس در هفته اول و يا آخر با يکديگر روبه رو شوند و همين مسئله باعث اعتراض بسياري از کارشناسان و دوستداران فوتبال است.

ليگ دسته اول؛ حاشيه‌ها و ادعاها

اگرچه در ليگ دسته اول اعتراض به برنامه‌ريزي مسابقات ديده نمي‌شود يا کمتر به چشم مي‌خورد اما متاسفانه هر از گاهي شاهد اين مسئله هستيم که برخي از مربيان و دست اندرکاران مطرح ليگ دسته اول در مصاحبه با رسانه‌ها مدعي مي‌شوند که نتايج مسابقات ليگ يک در خارج از ميدان رقم مي‌خورد! سازمان ليگ بايد نسبت به اين ادعاها واکنش نشان بدهد و از مدعيان ناپاکي سند و مدرک بخواهد و با تباني ادعا شده مبارزه کند. تا کمتر شاهد چنين مصاحبه‌هايي باشيم. بيان چنين ادعاهايي اگر واهي است در شان فوتبال ايران نيست.

انتخاب برترين بازيکن و بازيکن اخلاق

انتخاب برترين بازيکن فني و بازيکن اخلاق هم يکي ديگر از کارهاي خوب مهدي تاج در سازمان ليگ است. انتخابي که البته فقط در بازي‌هاي مهم و پخش مستقيم انجام مي‌شود وجوايزي هم از سوي اسپانسر به بازيکنان انتخاب شده اهدا مي‌شود. با اين حال برخي نسبت به نحوه گزينش بازيکن برتر فني گلايه‌هايي دارند زيرا در اکثر مواقع فقط گلزن بازي بازيکن برتر مي‌شود. در مورد انتخاب بازيکن اخلاق اما شرايط بدتر است و بسياري از منتقدان مي‌گويد فاکتورهاي انتخاب بازيکن اخلاق چيست؟! به خصوص اينکه در برخي بازي‌ها بازيکني که درگيري و حاشيه داشته بازيکن اخلاق شده است!

مهدي تاج مرد تعامل

رئيس سازمان ليگ تلاش مي‌کند همواره اهل تعامل باشد و به بهترين نحو مشکلات را برطرف کند. او فصل گذشته هم توانست برنامه مسابقات ليگ برتر را با وجود تمامي اعتراض‌هايي که بود در زمان مقرر به پايان برساند. بزرگترين حسن سازمان ليگ هم اين است که برنامه و تقويم ساليانه مسابقات ليگ برتر را تنظيم و تدوين مي ‌کند، هرچند اين برنامه در طول سال گاهي اوقات به ناچار دچار تغييرات مي‌شود.

در نهايت مي‌توان به سازمان ليگ که نقش اتحاديه باشگاه‌ها را در فوتبال ايران بر عهده دارد نمره قبولي داد هرچند هر مجموعه و سازماني مي‌تواند بهتر از چيزي که هست بشود.



 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها