کد خبر: ۲۱۰۶۵۳
زمان انتشار: ۰۱:۱۳     ۲۰ اسفند ۱۳۹۲
در حالی که با تحولات اخیر در اوکراین تاتارهای مسلمان کریمه بیش از پیش نسبت به آینده خود نگران هستند برخی منابع خبری اعلام کردند، آنها همه پرسی آتی برای الحاق به روسیه را تحریم می کنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فرارو، تاتارهای مسلمان مقیم کریمه که 12 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند با لشکرکشی نظامیان روس به این منطقه و طرح همه پرسی برای الحاق به روسیه نگران تکرار حوادث تلخ گذشته هستند؛ در سال 1944 میلادی استالین آنها را که قرن ها در این منطقه زندگی می کردند به اتهام همکاری با نازی ها از سرزمین خود تبعید کرد.

بیش از 200 هزار تن از مسلمانان تاتار در این سال به هزاران کیلومتر دورتر از موطن خود به مناطقی مانند ترکیه و ازبکستان تبعید شده و بسیاری از آنان در راه یا پس از رسیدن به مقصد جان خود را از دست دادند.

 گفته می شود نیروهای کمونیست خانه های مسلمانان کریمه را مصادره و مساجد آنان را تخریب کرده و به انبار تبدیل کردند؛ یکی از مساجد مسلمانان کریمه نیز تبدیل به "موزه کفر" شد. 
مسلمانان تا اواخر دهه 1980 و زمانی که گورباچف دست به پاره ای اصلاحات سیاسی و اقتصادی در شوروی زد نتوانستند به شبه جزیره کریمه بازگردند؛ در همان سال تاتارها بازگشت به کریمه را آغاز و امروزه 12 درصد از جمعیت کریمه را شامل می شوند. با این حال پس از بازگشت این قوم ساکنان روس جای آنان را گرفته و آنان مجبور شدند مناطق حاشیه ای را برای سکونت انتخاب کنند.

این بخش از جمعیت کریمه با تحولات هفته‌های اخیر نگران نفوذ روسیه در این منطقه بودند و در زمان اعتراضات کی یف، علیه یانوکوویچ دست به تظاهرات زدند. منابع خبری به تازه گی اعلام کردند تاتارها بنا دارند همه پرس آینده در کریمه برای الحاق به روسیه را تحریم کنند.

در همین رابطه خبرگزاری الجزیره گزارشی تصویری از منطقه "باغچه سرای" در کریمه منتشر کرده است که وضعیت زیستی مسلمانان کریمه را بیش از پیش نشان می دهد؛ این منطقه جایی است که اقلیت تاتار پس از بازگشت به موطن خود در آن سکنی گزیده‌اند.











نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها