کد خبر: ۲۱۱۱۹۵
زمان انتشار: ۲۰:۰۷     ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
مقام معظم رهبري در فرمايشات اخيرشان در جمع خبرگان رهبري با اشاره به تقويت جناح فرهنگي مؤمن، خواستار توجه دولت به جوانان مؤمني شدند كه در عرصه فرهنگ و هنر فعالند. ايشان همچنين مسئولان را از منزوي كردن جوانان مؤمن و پرانگيزه در عرصه‌هاي فرهنگ و هنر نهي كردند. با توجه به فرمايشات اخير رهبر معظم، نگاهي داشته‌ايم به وضعيت اين روزهاي جواناني كه مؤمنانه در عرصه فرهنگ هنر فعاليت داشته و ارزش‌هاي اسلام و انقلاب را طليعه عملكرد هنري‌شان قرار داده‌اند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «جوان»، رهبر معظم انقلاب در جمع خبرگان با اشاره به حفظ فرهنگ اسلامي و انقلابي فرمودند: «بحمدالله جوان‌هاي مؤمن خوبي داريم در عرصه‌ فرهنگ و هنر؛ فعاليت كردند، كار كردند؛ حالا بعضي جوانند، بعضي دوره‌ جواني را هم گذرانده‌اند؛ ما عامل فرهنگي كم نداريم. ما حتماً در مسئله‌ فرهنگ‌[بايد توجه كنيم‌]، دولت محترم هم بايد توجه كند، ديگران هم توجه كنند.» ايشان با اشاره به اينكه، افرادي كه نسبت به اين جوان‌ها با چشم بدبيني نگاه مي‌كنند يا مردم را بدبين مي‌كنند، خدمت نمي‌كنند به كشور، به استقلال كشور، به پيشرفت كشور، به انقلاب اسلامي خدمت نمي‌كنند، خاطر نشان كردند: «اين جوان‌ها را بايد حفظ كرد، بايد از اينها قدرداني كرد، امروز هم بحمدالله كم نيستند و زيادند. [نبايد] با عناوين گوناگوني بخواهيم اين جوان‌هاي مؤمن را طرد كنيم و منزوي كنيم كه البته منزوي هم نمي‌شوند؛ آن جوان‌هاي مؤمن پرانگيزه، با اين حرف‌ها منزوي نمي‌شوند اينها؛ لكن خب، ما بايد قدر اينها را بدانيم.»
در همين رابطه پاي صحبت جواناني كه با رويكردي انقلابي در حوزه فرهنگ هنر فعاليت مي‌كنند، نشسته‌ايم تا از خلال صحبت، شرايط اين روزهاي‌شان را جويا شويم.
 
پس از برگزيده شدن در عمار، ديگر به من مجوز نمي‌دهند!
 
محمدباقر مفيدي‌كيا كه با فيلم لكه توانست فانوس بهترين فيلم نيمه بلند چهارمين جشنواره فيلم عمار و لقب سياسي‌ترين فيلم جشنواره را به خود اختصاص دهد در گفت‌وگو با «جوان» در خصوص وضعيت اين روزهايش مي‌گويد: رويه مديران دولتي كه مسئوليت دارند تا اين روز در خصوص ما تغييري نداشته است، چه قبل از اينكه حضرت آقا بفرمايند و چه بعد، رويه مديران فرهنگي تغييري نكرده و هر كس متد خودش را دارد. وي ادامه مي‌دهد: تنها راه اين است كه خود جوانان جبهه انقلاب كاري براي هم بكنند و گرنه نهادهاي دولتي كاري نخواهند كرد و ارگان‌هاي خاصي هم كه معمولاً در اين حوزه سرمايه‌گذاري مي‌كنند، توانايي مالي چنداني براي سرمايه‌گذاري ندارند.
 
داوود مراديان ديگر فيلمسازي كه با فيلم «بازي تمام شد»، توانست برگزيده دومين دوره از جشنواره فيلم شود هم در اين خصوص به «جوان» مي‌گويد: در سال‌هاي اخير دو اتفاق براي من افتاد، يكي پايه‌گذاري جشنواره عمار و ديگري برگزيده شدن در اين جشنواره كه در نهايت اين دو اتفاق باعث شد پيشنهاداتي كه پيش از آن به من مي‌شد هم به طور كامل قطع شود و من پس از ماجراي جايزه عمار براي پروانه ساخت با مشكل برخورد كنم و ديگر هيچ كس حاضر نشود سرمايه‌گذاري پروژه‌هاي من را برعهده گيرد.
 
وي ادامه مي‌دهد: با اينكه من با فيلم 35 ميليمتري «بازي تمام شد»، توانستم در 25 فستيوال بين‌المللي شركت كرده و شش جايزه را كسب كنم اما در داخل و وزارت ارشاد پيشين هيچ توجهي به اين اثر نشد. البته ما ديگر به اين برخوردها عادت كرده‌ايم. در دولت گذشته هم فرصت براي فعاليت ما وجود نداشت و نمي‌توانستيم مجوز بگيريم.
 
مراديان ادامه مي‌دهد: كار كردن در اين دولت راحت‌تر است چون تكليف‌شان از ابتدا مشخص شده است. در دولت پيشين من فيلمنامه زندگي شهيد ستاري را براي ساخت به دفتر شمقدري بردم اما نتوانستم مجوز بگيرم يا به عنوان مثال در سال 200 تله فيلم در رسانه ملي ساخته مي‌شود اما ساخت هيچ كدام از اين فيلم‌ها به ما محول نمي‌شود چون مديريت مياني صدا‌وسيما جايي براي فيلمسازاني مانند ما ندارد. وي تأكيد مي‌كند: مثلاً ما مي‌خواستيم تله‌فيلمي در خصوص بچه‌هايي بسازيم كه در مسجد درس مي‌خواندند و توانستند 14 مدال المپياد جهاني براي كشور بياورند، اما نتوانستيم مجوز ساخت آن را دريافت كنيم.
 
ياد گرفتيم روي پاي خودمان بايستيم و از دولت انتظار نداشته باشيم!
 
عباس عسگري، كارگردان انيميشن موفق «سربازان بين‌الملل» كه توانست فانوس زرين بهترين نگاه ويژه و دستاورد فني را در جشنواره عمار به خود اختصاص دهد هم در خصوص حال و هواي پس از برگزيده شدنش در جشنواره‌هاي مختلف مي‌گويد: پس از انيميشن «اتو» تا پنج ماه ما منتظر حمايت بوديم تا اينكه در نهايت مركز هنرهاي ديجيتال بسيج حامي ما شد، پس از آن ما انيميشن «گزينه‌هاي روي ميز» را ساختيم كه براي پخش در 22 بهمن در تلويزيون آماده شده بود اما رسانه ملي از پخش انيميشن ما ممانعت به عمل آورد. وي ادامه مي‌دهد: پس از برگزيده شدن در جشنواره عمار، هيچ يك از نهادهاي دولتي از ما حمايت نكردند و در برابر درخواست‌هاي ما پاسخي نمي‌دادند ما هم به اين نتيجه رسيده‌ايم كه بايد روي پاي خودمان بايستيم و نبايد وابسته به دولت باشيم.
 
عرصه فرهنگ بايد به دست جوانان سپرده شود
 
مصطفي رضواني هم كه توانست با فيلم «مهار نشده»، فانوس بلورين بخش جنگ نرم دومين جشنواره فيلم عمار را كسب كند، در خصوص رويكرد نهادها به فيلمسازان انقلابي به «جوان» مي‌گويد: رويكرد نهادهاي دولتي به ما تفاوتي نداشته است و پيش از اين هم توجه خاصي نمي‌شد. در اين ميان يك‌سري در نهادهاي غير‌دولتي همفكر با ما كه از مستندهايمان حمايت مي‌كردند، هنوز هستند اما مشكلات مالي در سال اخير گسترده شده و به تبع اين، توجه‌ها هم كاهش يافته است. وي ادامه مي‌دهد: فيلمي كه به واسطه‌اش برنده جشنواره عمار شدم، نقد به دولت قبل و اين دولت بوده و طبيعي است كه مورد حمايت‌هاي دولتي قرار نگيرد.
 
رضواني با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري ادامه مي‌دهد: مسئله‌اي كه خود حضرت آقا هم به آن اشاره كرده‌اند همينطور كه در جنگ به جوانان اعتماد شد، در عرصه فرهنگ هم بايد به جوانان اعتماد شود. مديران فرهنگي جاي خود را به جوانان متعهد بدهند چون عملكرد جوانان با شور و شوق انقلابي بيشتري همراه است و دولت بايد جوانان را در تصميمات كلان فرهنگي كشور سهيم كند.
 
با توجه به اظهارات برگزيدگان رشته‌هاي مختلف جشنواره عمار كه بر پايه هنر ارزشي و انقلابي پايه‌ريزي شده است، مي‌تواند اين گونه نتيجه گرفت كه جوانان مؤمني كه در زمينه هنر فعالند نه تنها از سوي مديران مورد حمايت قرار نمي‌گيرند بلكه اندك حمايت‌شان را هم به دليل حضور در چنين جشنواره‌هايي از دست خواهند داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها