کد خبر: ۲۱۱۵۲
زمان انتشار: ۱۵:۴۴     ۰۳ مهر ۱۳۹۰

پلیس نیویورک با هدف پایان دادن به تجمع هزار نفری جوانان آمریکایی علیه سیاست‌های اقتصادی دولت آمریکا (حرکت اعتراضی تسخیر وال استریت) که امروز وارد هشتمین روز خود شده است، 80 نفر از این تجمع کنندگان را با رفتارهای خشونت‌بار دستگیر کرده است.

به گزارش رجانیوز، در حالی که برگزاری اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در امریکا و بیان مسائل پر حاشیه در این مراسم از جمله سخنرانی اوباما، احمدی‌نژاد، محمود عباس و نتانیاهو اکثر تحلیل‌ها و اخبار رسانه‌های جهانی را به خود اختصاص داده است، اعتراض هزار نفری جوانان امریکایی در مرکز اقتصادی نیویورک (خیابان وال استریت) که به گفته این معترضین با الگوگیری از انقلاب مردم مصر آغاز شده است با وجود دنباله‌دار بودن، با بایکوت رسانه‌ای در امریکا مواجه شده است.

شعار اصلی معترضین: وال استریت را اشغال کنید

 در این اعتراضات که با شعار اصلی "تسخیر وال استریت" معروف شده است، جوانان آمریکایی به صراحت "نظام کاپیتالیستی" آمریکا را مورد هجمه انتقادات خود قرار داده‌اند و این نظام را مسبب مشکلات بین‌المللی می‌‎دانند.

تحصیلکرده بودن، و به کار گیری ایده‌های نو در این اعتراضات، از مشخصه‌های جوانان شرکت‌کننده در این اعتراضات است و تبلور آن بر روی پلاکاردها و شعارهای طرح شده، به وضوح قابل مشاهده است.

بررسی شعارهای معترضین نشان می‌دهد که دلایل این اعتراضات، «طرح نجات بانکها»، «بحران وام مسکن» و «اعدام تروی دیویس» سیاهپوست آمریکایی است که چندی پیش توسط دستگاه قضایی آمریکا اعدام شد.

جوانان معترض عنوان کرده‌اند که از مدل تظاهرات در مصر برای اعتراض خود الهام گرفته‌اند و با هدف افزایش تعدا معترضین، خیابان‌های مشرف به خیابان "وال استریت" را که به عنوان نماد اقتصاد کاپیتالیستی غرب و امریکا شناخته می‌شود، ترک نمی‌کنند.

پلیس نیز با اطلاع از این موضوع، تلاش می‌کند به هر وسیله‌‎ای از جمله به خشونت کشاندن تظاهرات و یا دستگیری گسترده معترضین، به این غائله پایان دهد.

معترضین عنوان می‌کنند که ریشه همه مشکلات در وال استریت به عنوان قلب تپنده سیاست‌های اقتصادی دولت آمریکاست و اگر این ساختمان تسخیر و گردانندگان آن بیرون شوند، مشکلات جهانی حل می‌شود.

بر روی پلاکاردهای معترضین، جملات بسیار جالب به چشم می‎خورد که برخی از شعارهای آن‌ها بدین شرح است: «تا زمانی که شما (منظور مردم آمریکا) از خواب بیدار شوید، ما به خاطر شما می جنگیم»، «اگر ما هم اعتراض نکنیم، پس چه کسی باقی می‌ماند؟ اگر الان نباید اعتراض کنیم، پس چه وقتی زمانش می‌رسد؟»، «دروغپردازی در سی ان ان را پایان دهید»، «برای عدالت به ما بپیوندید»، «حمایت شما همه چیز است»، «از ثروتمندان مالیت بگیرید»، «ما برای بهداشت و درمان پول می خواهیم و نه برای رفاه شرکت‌ها»، «وال استریت را تسخیر کنید»، «چه اتفاقی برای "رویای آمریکایی" افتاد؟ به یک کابوس تبدیل شد؟»

پلیس با هدف پایان دادن به تجمع آرام جوانان آمریکایی، اقدام به دستگیری 80 نفر کرده است. استفنز، دانشجوی حقوق، قبل از اینکه دستگیر شود، با اشاره به ساختمان یکی از بانک‌های دولتی گفت: "این همان بانکی است که خانه مادرم را گرفت".

معترضان به روزنامه نیویورک تایمز گفتند که حدود 85 نفر بازداشت شده‌اند و پنج زن با اسپری فلفل مورد حمله قرار گرفته‌اند.

پلیس عنوان کرده که معترضان را به خاطر ایجاد کردن ترافیک در خیابان‌ها دستگیر کرده است! پاتریک برونر سخنگوی معترضان در گفتگو با نیویورک تایمز، رفتارهای پلیس را "به شدت خشونت آمیز" خواند و گفت معترضان به دنبال این هستند که تظاهرات مسالمت‌آمیز باقی بماند.

برونر ادامه داد:"در حال حاضر ما بیشتر از هر زمان دیگری مصمم هستیم که کارمان لازم و درست است."

به نظر می‌رسد پس از اعتراضات جوانان انگلیسی به شکاف طبقاتی در این کشور، ظهور اثرات بحران اقتصادی در امریکا و افزایش سقف بدهی‌های این کشور، شورش‌های جدی را در امریکا بدنبال خواهد داشت.


 

 

هر فرد جای خالی را با کلمه‌ای جالب و ایده پردازانه پر کرده است

این ماسک به عنوان سمبل معترضین و برای شناخته نشدن آنها استفاده می‌شود


 

پلیس تلاش می کند اعتراضات را به خشونت بکشاند تا بهانه سرکوب را فراهم کند

چه بر سر "رویای آمریکایی" (جمله مارتین لوتر رهبر معترضین در سال 1968 که توسط دولت آمریکا ترور شد) آمد؟ به کابوس آمریکا تبدیل شد؟


اینجا هستم چون برای کشورم نگرانم

وال استریت با طمع ورزی خود به اقتصاد گند زد، دولت کمکهای سرسام آوری به وال استریت کرد و مردم به جای اعتراض، برای وال استریت ترحم کردند.. من عدالت می‌خواهم

جملات و شعارهای جالب معترضین روی پلاکاردها، نظر همه را به خود جلب کرده است. جوانان معترض از این پلاکاردها شب‌ها برای خواب استفاده می‌کنند تا بتوانند به صورت شبانه روزی در این تجمع حضور داشته باشند.
 

شرکتهایی که برای حفظ منافع بانکداران و دولتمردان آمریکا، به اقتصاد جهانی ضربه زده اند

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها