کد خبر: ۲۱۱۶۹
زمان انتشار: ۱۷:۳۸     ۰۳ مهر ۱۳۹۰
سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598 / آیت الله هاشمی شاهرودی در آغاز درس خارج فقه خود در سال جدید تحصیلی حوزه‌های علمیه، با اشاره به بیداری اسلامی، رسالت علمای شیعه و حوزه‌های علمیه را در این زمینه بزرگ و خطیر دانست و از آغاز بررسی مسائل حکومتی در درس خارج فقه خود در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی امروز در آغاز درس خارج فقه خود در سال جدید تحصیلی حوزه علمیه قم که به ادامه بحث زکات از دوره گذشته می‌پردازد با نقل روایتی از امام صادق علیه السلام،‌ تعلیم و تعلم علوم اسلامی برای خدا را کاری ارزشمند و مقدس دانست که در راستای کار انبیا و اولیا است.

وی افزود: علم در اصطلاح آیات و روایات همان معارف هدایت کننده و ملازم با عمل است، یعنی همین که این علوم را به مردم یاد بدهند و هدایت کنند و آگاه سازند و جوامع و تمدن آن ها را بر این پایه بسازند؛ مقصود هر علمی نیست، علمی است که انسان را متحول کند و هدایت کند و انسان را بیدار و آگاه سازد. علمی که نظام اجتماعی خانواده را پایه ریزی می کند، عدالت و قسط و نظام حقوقی و اخلاق اسلامی را احیا می کند. اگر تعلیم و تعلم این علم برای خدا باشد خیلی عظیم است.

آیت الله هاشمی شاهرودی در ادامه سخنان پیش از درس خود در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به بیداری اسلامی در جهان اشاره کرد و گفت: این بیداری در قرون اخیر در جهان اسلام بی‌نظیر وکم نظیر است و مبدأ آن انقلاب اسلامی ما است و شروع آن هم در این کشور و ملت روی داد و شاید به تدریج به کل جهان گسترش یابد و زمینه را برای تعلیم و تعلم وسیع تر آماده می کند.

این استاد درس خارج حوزه‌ علمیه افزود: حاملان این معارف که زمینه انتشارش فراهم شده وظیفه سنگین‌تری نسبت به قبل دارند و این معارف امروز برکات و ثمرات بیشتری خواهد داشت.

عضور مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سه شرط ملت آگاه، قانون صحیح و مجریان صالح برای اجرای دستورات اسلامی در جامعه، اظهار داشت: خداوند این توفیق را به ما و این ملت داد که ابتدای این تحول را در این محل قرار داد، با این امتیاز که این ملت، آگاه و مومن به اسلام ناب و اهل بیت بودند و حضور روحانیت بیدار و قانون اسلامی و نظام حکومتی متکی بر علوم اهل بیت و افراد صالحی که از نظر اجرایی در حکومت هستند. این سه شرط مهم است که خدا در این کشور برای رسیدن به مقاصد بلند انبیا و اولیای الهی قرار دارد.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر تازه در آغاز این راه هستند و معلوم هم نیست به این جا برسند. به این راحتی در منابع خود نظام ولایت را ندارند که بتوانند پیاده کنند.

آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: امروز وضع بی نظیری شکل گرفته و مسئولیت علما به ویژه روحانیت شیعه بسیار سنگین است. بایستی این نعمت الهی که معارف اهل بیت است و مربوط به این تحولات و زندگی انسان است درک شود. هم در بعد فلسفی و اعتقادی و کلامی و هم در بعد فقهی و تشریعی و حقوقی و نظام‌هایی که مورد نیاز جوامع بشری است و باید از اسلام استنباط شود و به شکل نظام و مدل های قابل اجرا آماده شده و به جهان اسلام ارایه گردد. بحمدالله این تجربه چندین ساله در کشور ما وجود دارد و باید آن را به جهان عرضه کرد؛ آن ها هم تشنه این معارف هستند.

وی همچنین به ارتباط نخبگان و متفکران جهان اسلام با علمای حوزه اشاره کرد و گفت: نخبگانی که به حوزه آمدند اظهار می‌کنند که ما مانند کودکان ابتدایی هستیم و شما در اوج هستید و درخواست دارند که به ما این علوم را یاد بدهید و از ما دستگیری نمایید.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بار دیگر با تاکید بر مسئولیت سنگین علما در قبال بیداری اسلامی، اظهار داشت: این تحولات و زمینه ها سابقه نداشته و امروز روحانیت شیعه در مقابل یک رسالت بسیار بزرگ است، هم در بعد تعلیم و تعلم معارف اسلامی، ارایه نظام ها و مدل های اسلامی مورد نیاز جامعه اسلامی به علما و متفکران و هم در مورد چگونگی مقابله با دشمنان اسلام و خطرها و دشمن شناسی.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در کنفرانس بیداری اسلامی اظهار داشت: عظمت این تحولات زیاد است، ما در کانون این تحول بوده و مبدا آن به شکل کامل بوده ایم هم در بعد مردمی و هم در بعد مجریان و متولیان آن. چنین انقلابی با این امتیازات در هیچ کجا نیست. ما قدر آنچه داریم را نمی دانیم اما آن ها که بیرون هستند احساس می کنند چقدر این نعمت بزرگ است و چه مسئولیت بزرگی است که این نعمت را برای خود و جهان اسلام حفظ کنیم و البته این کار نیازمند فعالیت زیاد و آماده سازی است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: امروز هم در حوزه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی کم نیست و شروع شده ولی هنوز جریان اصلی و عمیق حوزه به آن نپرداخته است. بحث های فقهی و حقوقی که در کشور خودمان هم نیاز است، تاکنون به شکلی انجام گرفته است؛ نظام‌های حقوقی، اقتصادی و قضایی شکل گرفته و قانون شده و از فرمایش‌های امام و مقام معظم رهبری و مراجع استفاده شده اما باید در جریان عمیق بحث های حوزوی قرار بگیرد و در سطوح بالای حوزه مطرح شود.

وی توضیح داد که آن چه تاکنون اجرایی شده مجموعه ای از فتاوا و استفتائات بوده که پس از انقلاب اجمال و کلیت آن مطرح شده است اما هنوز تحقیق لازم در آن صورت نگرفته است .

رییس سابق قوه قضائیه افزود: بسیاری از مسائل قضا، بانک ها و اقتصاد، استفتاء شده است اما چون مسائل جدیدی است هنوز خوب پخته نشده و اختلاف نظر هم زیاد است. در دستگاه قضایی حدود بیست هزار استفتاء جمع شده که معلوم است هنوز موضوع برخی خوب روشن نشده یا تغییر نظر صورت گرفته است. چون در درسهای سطح عالی حوزه نیامده تا مورد بحث و تدقیق قرار بگیرد. این مباحث باید در فقه جواهری و مستدل به ادله درست استنباط و بحث شود.

وی اعلام کرد پس از بحث زکات در درس خارج فقه خود به مسائل حکومتی می پردازد و در بحث زکات نیز به مسائل مورد ابتلای جامعه و اقتصاد توجه خواهد کرد.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری همچنین نسبت به خلأ این مباحث و خطر دسیسه‌های دشمنان اسلام هشدار داد و گفت: این تحولات مسؤولیت را بیشتر کرده چون نیاز بیشتر شده و درخواست در حد عطش است و این ها تشنه این معارف اند و اگر هم جواب داده نشود شاید دشمنان اسلام با آن الگوهای انحرافی، این انقلاب‌ها را قبضه کنند و اسلام های تحریف شده و آمریکایی و لیبرالی را مطرح کنند. امروز هم جلو افتاده‌اند تا این اسلام‌های نادرست را عرضه کنند و بر این جوان‌های پاکی که خون خودشان را می‌دهند و با دست خالی جلوی استکبار ایستادگی کرده و سفارت‌ها را اشغال می‌کنند و سفرا را فراری می دهند، دوباره مسلط شوند.

وی راه جلوگیری از سلطه مجدد استکبار را ارایه اسلام ناب دانست و تصریح کرد: امروزه عرصه برای فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی و احیاگری اسلامی در زمینه‌های وسیع اجتماعی باز است.

استاد دروس خارج حوزه علمیه در پایان به کار و برنامه ریزی در این مسیر اشاره کرد و گفت: هم در حوزه و هم در حکومت اسلامی که برگرفته از حوزه و مرجعیت است باید برنامه ریزی کرد و امید است خدا  در این برهه که امتحان دیگری است، توفیق بدهد تا بتوانیم به وظیفه خود عمل کنیم.

وی همچنین بحث بیشتر در این زمینه را به جلسات دیگر فکری و گفتمانی موکول نمود و اظهار امیدواری کرد حوزه روحانیت شیعه بتواند با برنامه ریزی و استفاده از معارف ناب اسلامی، عطش فعالان بیداری های جهان اسلام را سیراب کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها