کد خبر: ۲۱۱۸۶۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۲۵ اسفند ۱۳۹۲
رئیس مجمع عالی واردات گفت: کارت بازرگانی باید به صورت تخصصی و در فواصل زمانی ۳ و ۵ ساله صادر شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، محمد ‌حسین برخوردار صبح امروز در یک نشست خبری با تاکید بر تشکل‌گرایی در بدنه اقتصاد کشور اظهار داشت: وقتی دولت بزرگ می‌شود، امضای طلایی به وجود می‌آید و ترمز‌های زیادی در مسیر فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد. لذا برای رسیدن به اقتصاد آزاد باید تشکل‌گرایی تقویت شود.

وی افزود: در حال حاضر ۹۵ درصد از واردات لوازم خانگی صد در صد واردات مواد سلولزی، ۸۰ درصد واردات مواد غذایی و ۸۰ درصد مواد آرایشی و بهداشتی توسط تشکل‌های زیر مجموعه واردات انجام می‌شود.

رئیس مجمع واردات در مورد وضعیت کالاهای اولویت دهم اظهار داشت: واردات لوازم خانگی، مبلمان، لوستر و کالاهایی نظیر وسایل استخر و سونا ارزبری بالا داشته و کالاهای مصرفی به حساب می‌آیند، لذا دولت باید از ابزارهای تعرفه‌ای برای حمایت از تولید داخل استفاده کند.

وی افزود: اما در مورد کالاهایی نظیر آرایشی، بهداشتی، غذایی و آی تی چون به طور مستقیم با سلامت خانواده‌ها در ارتباط است باید تعرفه یک برابری داشته باشد، تا به صورت رسمی و با رعایت استانداردها وارد کشور شود، چرا که افزایش تعرفه در شرایطی که تولید داخل مشابه وجود ندارد، باعث افزایش قاچاق می‌شود.

رئیس مجمع عالی واردات گفت: متاسفانه در کشور ما کالای خارجی را به کالای داخلی ترجیح می‌دهند، چرا که کارخانجات داخلی عمدتا به صورت دولتی اداره می‌شوند.

وی در مورد تبلیغ کالاهای خارجی گفت: صدا و سیما قبل از تبلیغ کالاهای خارجی باید با انجمن‌های تخصصی مشورت کرده و هماهنگی لازم با آنها به عمل آورد.

برخوردار گفت: طرح شبنم طرح خوبی بود، اما اشکالات زیادی داشت و از وقتی که این طرح حذف شده است، قاچاق افزایش یافته است.

وی افزود: طرح شبنم باید به عنوان یک بازدارنده کالای قاچاق به کار می‌رفت اما وقتی که به سطح صنوف و توزیع آمد با فساد مواجه شد.

رئیس مجمع عالی واردات با بیان اینکه شامپوهای خارجی تقلبی در داخل کشور پر می‌شوند گفت: برندهای معروف برای حمایت از تولیدات خود باید در خصوص واردات کالاهای تقلبی و قاچاق اقدام کنند و اعلام کنند که چه کالاهایی مربوط به آنها است.

وی با تاکید بر لزوم تغییر قانون صدور کارت بازرگانی گفت: کارت‌های بازرگانی باید تخصصی شود به نحوی که وارد‌کننده چای نتواند میلگرد هم وارد کند، چرا که هرکدام از اینها تخصص لازم خود را لازم دارد.

برخوردار گفت: کارت‌های بازرگانی به جای آنکه یک ساله صادر شوند باید ۳ و ۵ ساله صادر شوند و دولت تمهیداتی را به وجود آورد، تا بازرگانان از کارت بازرگانی خودشان استفاده کنند.

وی افزود: سال آینده در اتاق بازرگانی تهران مجمع تولید‌کنندگان تشکیل می‌شود که هدف عمده آن ساماندهی و سیاستگذاری و حمایت از تولید داخل است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها