کد خبر: ۲۱۳۸۵
زمان انتشار: ۱۵:۰۲     ۰۵ مهر ۱۳۹۰
آیت‌الله مصباح‌یزدی در همایش ولایت‌مداری :
علامه مصباح‌یزدی تاکید کرد: هنوز فرهنگ شهادت در جامعه اسلامی مظلوم است و باید توجه داشت که هیچ نسبتی میان دفاع از آب و خاک و دفاع از ارزش‌های دینی وجود ندارد و اگر این مطلب را همگان درک می‌کردند،‌ متوجه می‌شدند که یک قطره خون شهدای دفاع مقدس با دریایی از خون قهرمانان هزاران سال پیش قابل مقایسه نیست. فاع مقدس موجب بهار شهادت در جامعه ما شد و هنوز نیز برخی از جوانان این مرز و بوم به واسطه این مسئله آرزوی شهادت در سر دارند.
به گزارش سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598 به نقل از فارس، آیت‌الله محمد‌تقی مصباح‌یزدی در همایش ولایت‌مداری در فرهنگ جهاد و شهادت که پیش از ظهر امروز در تالار موسسه آموزشی و ‌پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، اظهار کرد: با وجود محور‌های فراوانی که در مورد فرهنگ شهادت در جامعه وجود دارد اما هنوز محور فرهنگی جهاد و شهادت اسلامی در جامعه غریب است.

وی افزود: هنوز بسیاری از افراد خودی زمانی که درباره دفاع و شهادت بحث می‌کنند به گونه‌ای سخن می‌گویند که در شان جهاد اسلامی نیست.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با انتقاد از برخی برنامه‌های تلویزیونی در این رابطه گفت: بعد از 32 از پیروزی انقلاب اسلامی مسئله دفاع از آب و خاک با جهاد یکسان تلقی می‌شود.

وی بیان کرد: هرچند هر جامعه‌ای در ازای فضایی که برای پرورش افراد در اختیار آنها می‌گذارد بر گردن آنها حق داشته و اشخاص باید در برابر تهاجمات از آن دفاع کنند اما مسئله دفاع از آب و خاک با دفاع از ارزش‌های دینی تفاوت دارد.

مصباح‌یزدی با اشاره به مقایسه شهدای هشت سال دفاع مقدس با قهرمانان تاریخ دور ایران تصریح کرد: دفاع از آب و خاک و قلمرو در قانون جنگ و میان حیوانات نیز وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دفاع از قلمرو را منحصر به ایران ندانست و افزود: همه ملت‌ها در مواجه به تهاجم به دفاع از خود می‌پردازند و اگر کسی این احساس را نداشته باشد که از کشور خود دفاع کند حتی از حیوانات نیز پست‌تر خواهد بود.

وی گفت: در چنین شرایطی پس از آن همه فداکاری و جانفشانی جوانان در طول دوران دفاع مقدس عده‌ای در سیمای جمهوری اسلامی شهدای جنگ تحمیلی را با کسانی که هزاران سال پیش جان خود را به دلیل آب و خاک این سرزمین به خطر انداختند مقایسه می‌کنند.

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه هنوز آن‌طور که شایسته است دفاع از دین برای مردم توجیه نشده است، ابراز کرد: برخی افراد هنوز تفاوت میان آرش کمان‌گیر و شهید جهان‌آرا را متوجه نمی‌شوند زیرا در این زمینه کم‌کاری شده است.

مصباح‌یزدی تاکید کرد: هنوز فرهنگ شهادت در جامعه اسلامی مظلوم است و باید توجه داشت که هیچ نسبتی میان دفاع از آب و خاک و دفاع از ارزش‌های دینی وجود ندارد و اگر این مطلب را همگان درک می‌کردند،‌ متوجه می‌شدند که یک قطره خون شهدای دفاع مقدس با دریایی از خون قهرمانان هزاران سال پیش قابل مقایسه نیست.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خون شهدای جنگ تحمیلی را ثارالله دانست و افزود: این خون‌ها برای خدا ریخته شده است در حالی که خون قهرمانان کهن برای آب و خاک بر زمین ریخته شده و ارزش همان خاک را دارد در حالیکه اگر خونی برای خدا ریخته شده باشد ارزش الهی می‌یابد.

وی تصریح کرد: اگر عمر انسان صرف به دست آوردن مادیات شود همان ارزش را خواهد داشت اما گفتن یکی از اذکار الهی موجب ارتباط یافتن جان انسان با عالم الهی می‌شود و ارزش خدایی خواهد داشت.

‌مصباح‌یزدی مقایسه شهدای دفاع مقدس با قهرمانان گذشته را مانند مقایسه کوه الماس و کوهی از خاک دانست و افزود: فرهنگ شهادت چنان در جامعه ما مظلوم واقع شده که پس از 32 سال از بهار شهادت که در طول تاریخ بی‌سابقه بوده، در سیمای این کشور اینگونه با آن رفتار می‌شود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: دفاع مقدس موجب بهار شهادت در جامعه ما شد و هنوز نیز برخی از جوانان این مرز و بوم به واسطه این مسئله آرزوی شهادت در سر دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در برخی مقالات و نوشته‌ها بحث دفاع از آب و خاک در دوران دفاع مقدس مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: این مسئله چه ارزشی دارد که انسان فدای آب و خاک شود در حالی که اگر در راه دین خدا فداکاری صورت گیرد ارزشی بی‌نهایت خواهد داشت.

وی این مسئله را ظلم به شهدا دانست و و تصریح کرد: ارزش آنها ارزشی الهی است اما در کتاب‌ها و مقالات حق این مطلب ادا نشده و قدر آنها پایین آورده شده است.

‌مصباح‌یزدی ضمن توصیه همه دست‌اندرکاران این مسئله به تلاش برای مظلومیت‌زدایی از چهره جهاد و شهادت افزود: نباید گرایش‌های ملی‌گرایانه و ناسیونالیستی درباره شهادت وجود داشته باشد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: این سقوط و انحطاط فکری و فرهنگی در میان برخی از شخصیت‌های بزرگ کشور وجود دارد و کسانی هستند که نمی‌خواهند بپذیرند بیداری منطقه اسلامی است بلکه گرایش‌های اومانیستی را بر گرایش‌های اسلامی ترجیح می‌دهند.

وی با بیان اینکه قرآن شرافت انسان را به ایمان او نسبت می‌دهد، اظهار کرد: در مقابل این امر،‌ کفر موجب شرافت منفی آدمی می‌شود و ارزش کسانی که با حق عناد دارند زیر صفر است و روز قیامت نیز آرزو خواهند کرد که حداقل ارزش خاک را داشته باشند.

مصباح‌یزدی تاکید کرد: ارزش شهید به فدا شدن در راه خداست بنابراین باید با فهم صحیح این مطلب سعی در گسترش و ترویج این فرهنگ داشته باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
محمد رضا رشيدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۲ - ۰۶ مهر ۱۳۹۰
۰
۰
درود خدا بر اين بصير آگاه كه مايه ي افتخار تشيع مي باشد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها