کد خبر: ۲۱۴۲۵۶
زمان انتشار: ۱۰:۳۱     ۱۸ فروردين ۱۳۹۳
مهاجم گلزن تیم ملی ایران گفت: «جام جهانی ویترین خوبی برای بازیکنان است و مطمئنا من هم به دنبال این هستم که بهترین عملکرد را در برزیل داشته باشم.»

به گزارش پایگاه 598 به نقل از برنا، او را می توان متفاوت ترین بازیکن تیم ملی دانست. بازیکنی که فلسفه می خواند، گیتار و پیانو می زند و اگرچه نزدیک به بیست سال از سال های عمرش را در قلب اروپا سپری کرده اما فارسی را بهتر از من و شما حرف می زند آنهم با لهجه شیرین مشهدی!

 

او رضا قوچان نژاد است. مهاجمی که بهترین آمار را نسبت به تعداد بازی در میان مهاجمان تاریخ فوتبال ایران دارد. 9 گل در 11 بازی. آماری که شاید با بهترین مهاجمان فوتبال جهان برابری کند و با این آمار خیره کننده بی تردید امید اصلی فوتبال ایران در جام جهانی است. گوچی سال فوق العاده ای را سپری کرد و با گلی که به کره زد، به نوعی سند صعود تیم ملی به جام جهانی در خرداد سرنوشت را امضا کرد تا به نوعی بدل به اسطوره جدید فوتبال ایران شود. قوچان‌نژاد درباره اتفاقات سالی که گذشت و اهدافش در سال آینده صحبت کرده است.

 

* بالاخره برای چارلتون گل زدی.

- بله خوشبختانه در بازی با لیدز گل سه امتیازی زدم و بازی را بردیم و سه امتیاز واقعا حساس را گرفتیم.

 

* بعد از این بازی، خوزه ریگا سرمربی چارلتون به تمجید از تو پرداخت و به توانایی و پتانسیل بالای تو اشاره کرد.

- من در بازی های قبل هم عملکرد خوب و قابل قبولی داشتم اما مهاجم تا گل نزند، عملکردش به چشم نمی آید. خوشبختانه در این بازی گل حساسی زدم و خوشحالم که کادر فنی و هواداران از من راضی بودند.

 

* وضعیت تیم شما در جدول رده بندی چندان خوب نیست. فکر می کنی چارلتون در لیگ دسته اول حفظ شود؟

- برد مقابل لیدز خیلی به ما کمک کرد تا از قعر جدول جدا شویم و شانس بقاء بیشتر شد. البته هنوز خطر سقوط را احساس می کنیم اما اگر دو بازی های عقب افتاده را ببریم وضعیت نسبتا خوبی در جدول پیدا می کنیم.

 

* در سال 92 پای تو به تیم ملی ایران باز شد و اتفاقات خوبی را هم در پی داشت.

- واقعا یکی از بهترین سال‌های عمرم بود. خاطرات شیرینی را با تیم ملی در بازی‌های انتخابی جام جهانی تجربه کردم. شیرینی‌ گل‌هایی که زدم را هنوز حس می‌کنم. امیدوارم این روند برای تیم ملی ایران و همچنین خودم ادامه داشته باشد.

 

* خیلی ها تو را عامل صعود تیم ملی به جام جهانی می دانند. تو در عرض یک هفته در فوتبال ایران بدل به اسطوره شدی!

- نه، من اسطوره نیستم. بی انصافی محض است اگر صعود ایران به جام جهانی را به پای من بنویسید. در صعود ایران همه بازیکنان و کادر فنی زحمت کشیدند و نقش داشتند. من فقط کار را تمام کردند وگرنه همه عوامل از تدارکات و پزشک تیم گرفته تا تک تک بازیکنان حتی آنهایی که روی نیمکت نشستند، در این موفقیت و صعود نقش داشتند. اگر آنها کنار من نبودند، قطعا نمی‌توانستم خوب بازی کنم و گل بزنم. همه ما برای کسب یک نتیجه و آن هم برد تیم ملی تلاش می‌کنیم. من یکی از 23، 24 بازیکن تیم ملی هستم و فکر می کنم همه ما بازیکنان تیم ملی، همدیگر را لازم داریم. فوتبال فقط نتیجه کار یک نفر نیست و من به این موضوع اعتقاد زیادی دارم.

 

* صادقانه بگو. آن بازی و گلت را چند بار دیدی؟

- گلم را فقط یک بار دیدم! بعد از بازی و وقتی فیلم بازی را مرور می کردم. البته چندین بار که تعدادش از دستم رفته در ایران در برنامه های ورزشی و آنالیز بازی ها آن را دیده ام اما خودم فقط یک بار دیدم. چون کارهای مهمتری از دیدن آن گل دارم. این گل برای من تمام شده و عادت دارم هر چیزی که تمام شود، دیگر به آن فکر نمی کنم. برای موفقیت هیچ گاه نباید در گذشته ماند. باید در حال زندگی کرد و به آینده نگریست. من این روزها کارهای مهمتری دارم. در حال حاضر تمرکز من معطوف به رقابت های باشگاهی و کسب موفقیت با چارلتون است و برای آینده به جام جهانی و تیم ملی فکر می کنم.

 

* فکر می کردی به عنوان یک بازیکن دورگه، خیلی زود چنین جایگاهی را در فوتبال ایران پیدا کنی؟

- اول از همه بگویم که من یک ایرانی هستم و فکر می کنم لفظ دورگه که برای من، اشکان و دنیل به کار می رود درست نیست. ما هم مثل بقیه قلبمان برای موفقیت ایران می تپد و برای موفقیت تیم ملی و خوشحالی مردم ایران تلاش می کنیم. اما در خصوص جایگاهم باید بگویم که شاید پیش بینی اش سخت بود اما واقعا تلاش کردم و زحمت کشیدم تا به این موفقیت برسم. البته هم بازی های من، کادر فنی و مردم ایران هم خیلی به من کمک کردند تا خیلی زود با شرایط جدید کنار بیایم.

 

* برخلاف موفقیت های رشک برانگیزی که در حوزه ملی داشتی، در عرصه باشگاهی موفق نبودی و روزهای تلخی را سپری کردی؟

- بله، در عرصه باشگاهی مشکلات فراوانی داشتم. نیم فصل اول را در لیژ بودم اما به دلیل مشکلاتی که همه می دانند و فنی نبود، کمتر بازی می کردم. بنابراین وقتی دیدم نمی توانم شرایط را تغییر دهم، ترجیح دادم تا تیمم را تغییر دهم و از میان همه پیشنهادات رسیده چارلتون را انتخاب کردم. چون در فوتبال انگلیس بود و لیگ انگلیس بسیار سریع و تاکتیکی دنبال می شود و در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

 

* چارلتون البته در دسته اول انگلیس بازی می کند و به نظر می رسد سطح تو از چارلتون بالاتر باشد. حتما به باشگاه بزرگتری فکر می کنی. دوست داری با درخشش در جام جهانی از چارلتون راهی کدام باشگاه شوی؟

- اول باید تلاش کنم در چارلتون عملکرد خوبی داشته باشم و بعد از آن جام جهانی خوبی را همراه با تیم ایران در برزیل سپری کنم. باور کنید از الان به تیم‌های بعدی فکر نمی‌کنم چون ممکن است تمرکزم را از وضعیت فعلی که دارم برهم بزند. در حال حاضر تمام تمرکزم به موفقیت با چارلتون معطوف شده است.

 

* چارلتون در لندن واقع شده و فولام تیمی که اشکان دژاگه در آن بازی می کند نیز در حومه لندن قرار دارد. ارتباطت با اشکان دژاگه چطور است؟ آیا لندن زیاد همدیگر را می‌بینید؟

- بله، من تازه به لندن آمدم اما ارتباط خوبی داریم. تقریبا هر چند وقت یکبار همدیگر را می بینیم. همین هفته پیش با هم بودیم و غذا خوردیم. حضور او در لندن قطعا برای من خوب است. او تاکنون که سعی کرده به من کمک کند. لندن هم خیلی شلوغ و بزرگ است. شهری بالای 10 میلیون نفری که ترافیک هم در آن کم نیست و آدم‌ها به آسانی نمی‌توانند یکدیگر را ملاقات کنند اما سعی می کنم که حداقل هفته ای یک بار اشکان را ببینم.

 

* درباره گروهی که ایران در جام جهانی در آن قرار گرفته صحبت کن. فکر می کنی ایران چه نتیجه ای در جام جهانی کسب می کند؟

- گروه دشواری را داریم. حقیقت آن است که در جام جهانی هیچ حریفی ساده نیست. اما وقتی ما به جام جهانی صعود کرده ایم، معنایش این است که از سایر حریفان پایین تر نیستیم. فوتبال قابل پیش بینی نیست. شاید تیم خوشبخت این گروه ما باشیم. این روزها همه از آرژانتین حرف می‌زنند اما از نظر من بازی با نیجریه مهمتر است. فکر می‌کنم سرمربی از همه بهتر می‌داند چه مسابقه‌ای برای تیمش حساس‌تر است و کی روش بازی با نیجریه را عنوان می‌کند. باید تلاش کنیم مقابل این تیم که اولین مسابقه ایران در جام جهانی است، هرچه در توان داریم، بگذاریم. موفقیت همیشه از آن کسانی می شود که تلاش می کنند.

 

* پس فکر می‌کنی شانس صعود ازگروه‌مان را داریم؟

- مشخص است که شانس صعود داریم. اگر شانس صعود نداشته باشیم و هدف‌مان این نباشد، بهتر است که اصلاً به جام جهانی نرویم. باید باور کنیم که در جام جهانی می‌توانیم شانس صعود داشته باشیم و خود من و بقیه بچه‌ها در برزیل برای هدف‌مان تلاش خواهیم کرد.

 

* کدام تیم را شانس اول قهرمانی می‌دانی؟

- همیشه 4، 5 کشور هستند که بین 8 تیم پایانی هستند. برزیل که در کشور خودش بازی می‌کند، آرژانتین که یکی از قدرت‌های دنیا محسوب می‌شود، اسپانیا قهرمان دوره قبلی جام جهانی و اروپا و چند تیم دیگر همیشه شانس قهرمانی دارند و این بار هم همین 3، 4 تیم شانس اول قهرمانی هستند.

 

* با توجه به آمار گلزنی خیره کننده ای داری، امید همه مردن ایران در جام جهانی به ساق های تو دوخته شده است؟

- اینکه مردم به ساق های من نگاه می کنند، فشاری روی من ایجاد نمی کند. بلکه به من انگیزه هم می دهد. در جام جهانی هم به این فکر می کنم که بتوانم مرد ایران را شاد کنم. من مطمئن باشید هر وقت برای تیم ایران بازی می‌کنم و بعضی وقت‌ها هم گل می‌زنم، پیش از آن اصلا به این فکر نمی‌کنم که باید تلاش کنم تا حتما خودم گل بزنم. از صمیم قلبم می‌گویم هر کسی در بازی‌های تیم ملی گل بزند برای من فرقی ندارد. ایران در جام جهانی موفق باشد، حالا هر کسی گل زد مهم نیست.

 

* در اکثر نظرسنجی ها به عنوان بهترین ورزشکار سال 92 انتخاب شدی. خودت چه کسی را انتخاب می کنی؟

- از کسانی که به من رای دادند و انتخابم کردند تشکر می کنم. اما به نظر من تیم ملی ایران بهترین بود و من هم به عنوان عضوی از این تیم توانستم افتخار کسب کنم.

 

* برای سال جدید چه آرزویی داری؟

- در وهله اول مثل خیلی از مردم آرزو می‌کنم سال جدید، سال سلامتی و تندرستی برای همه هم‌وطنانم باشد. آرزوی ورزشی‌ام هم بی‌شک موفقیت تیم ایران در جام جهانی برزیل است. شاید سال دیگر باید در مهمترین جام جهانی تاریخ فوتبال شرکت کنیم، بنابراین باید با تمام توان برای تیم ملی بجنگیم.

 

* جام جهانی سکوی پرتاب خوبی برای تو و سایر بازیکنان تیم ملی خواهد بود؟

- قطعا همینطور است. جام جهانی ویترین خوبی برای بازیکنان است و مطمئنا من هم به دنبال این هستم که بهترین عملکرد را در برزیل داشته باشم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها