کد خبر: ۲۱۵۳۹۳
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۲۲ فروردين ۱۳۹۳
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه در توافق‎نامه ژنو بندها و مواردی در پاورقی‎ها آمده است که این پاورقی‎ها را طرف مقابل با یک هوشمندی و هوشیاری تمام به آنها پرداخته و امروز دولت ما متعهد به انجام آن شده است، گفت: این توافق خیلی بلاها بر سر ما خواهد آورد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس از گرگان، سعید زیباکلام در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‎ای که در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد، اظهار داشت: متأسفانه در توافق ژنو بسیاری از بندهای ترجمه شده آن توافق‎نامه که توسط وزارت‎ امور خارجه ترجمه شده، مخدوش است و با اصل آن تفاوت دارد.

وی ادامه داد: اگر به بند بند توافق‎های انجام شده در ژنو که به فصل‎های مختلفی تقسیم شده و یکی از آن فصل‎ها اقدامات داوطلبانه ایران است دقت کنیم به نتایجی می‎رسیم که بسیار تعجب برانگیز است.

زیباکلام گفت: آیا به واقع در توافقنامه ژنو همه خطوط قرمز نظام رعایت شده است؟ آیا تمام ساختار برنامه هسته‎ای ایران به طور کامل حفظ شده است؟ چرا وزیر امور خارجه کشورمان در طول مذاکرات نسبت به محرمانه بودن بسیاری از موارد تأکید داشته است؛ در حالی که هیچ کدام از طرف مذاکرات و مقامات آمریکایی هیچ اصراری به محرمانه بودن مطالب نداشتند و آیا آن سندی که منتشر شده به واقع سند توافق‎ شده در ژنو بوده است؟

عضو سابق وزارت امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: دانشمندان هسته‎ای ایران و مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران اسلامی برای رسیدن به اورانیوم غنی شده 20 درصد خون دل‎های فراوانی را خورده‎اند و حتی گاهی شده که شهید احمدی روشن پس از روزها و شب‎ها کار و فعالیت در پای سانتریفیوژها همانجا خوابش می‎برد.

زیباکلام تأکید کرد: اما متأسفانه امروز و پس از انجام توافقنامه ژنو آن غنی‌سازی 20 درصد که خون دل‎ها برایش خورده شد و احمدی رشن‎ها برایش شهید شدند، امروز به 5 درصد رسیده است.

وی افزود: در توافق‎نامه ژنو بندها و مواردی در پاورقی‎ها آمده است که این پاورقی‎ها را طرف مقابل با یک هوشمندی و هوشیاری تمام به آنها پرداخته و امروز دولت ما متعهد به انجام آن شده است.

عضو سابق وزارت امور خارجه ایران اذعان داشت: یکی از موفقیت‎ها جوانان غیور این بوده که موفق به ساخت نسل جدیدی از سانتریفیوژها شده بودند که مسئولان کشور ما در مذاکرات ژنو متهعد شده‎اند که حق ندارند از این سانتریفیوژها که 6 برابر بهتر از نسل قدیم هستند استفاده کنند و باید از نسل قدیم استفاده کنند.

حساسیت آمریکا بر راکتور اراک برای یافتن نفس احداث آن است/ آمریکا از اراک دست بر نمی‎دارد

زیباکلام خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که طرف مذاکره و به‎خصوص آمریکا بر آن تأکید و حساسیت فراوان دارند، راکتور آب سنگین اراک است و دلیل حساسیت و تأکید آنها و تلاش برای تعطیلی و نابودی آن این است که جوانان متخصص ایران اسلامی این راکتور را با فناوری بومی و بسیار پیچیده طراحی کرده‎اند که فراتر از فعالیت این راکتور نفس ساخت و طراحی آن است.

وی اضافه کرد: در پاورقی 3 مواردی قید شده که در زمانی که من این پاورقی را خواندم سوال برایم ایجاد شد که به واقع قبول این موارد از طرف ایران کلیدی برای تعطیلی کامل راکتور اراک نیست؟ من نمی‎دانم چقدر دنیا برای بعضی‎ها ارزشمند است که برای آن اینقدر باید به ملت دروغ بگویند.

عضو سابق وزارت امور خارجه ایران متذکر شد: هفته‎ای نمی‎گذرد که مسئولان اعلام می‎کنند که راکتور آب سنگین اراک به قوت در حال فعالیت است؛ کدام فعالیت؟ کجا کار می‎کند؟ آژانس در این مدت چک کرده که حتی یک قطعه جدید در این مجموعه نصب نشود و بخش‎های دیگر نباید کار کند و حتی نباید آب سنگین به این مجموعه وارد شود.

تعهد ایران بر ارائه تمام اطلاعات تاسیسات هسته‎ای به طرف مقابل در توافق‎نامه ژنو

زیباکلام تصریح کرد: روزی نمی‎شود که مسئولان آمریکایی در خصوص راکتور اراک صحبت نکنند و آنها به این سادگی از این راکتور نخواهند گذشت.

وی بیان کرد: ما در توافق‎نامه ژنو متعهد شده‎ایم که حتی نباید یک گرم به ذخیره اورانیوم خود اضافه کنیم و این به این معنی است که ایران باید غنی‎سازی اورانیوم خود را تعطیل کند.

عضو سابق وزارت امور خارجه ایران متذکر شد: ایران در توافق‎نامه ژنو متعهد شده که حق ندارد هیچ تاسیساتی را برای غنی‎سازی اضافه کنند و این موضوعی است که دوستان در دولت و وزارت امور خارجه آن را فتح‌الفتوح می‎دانند و آیا این به معنی تعطیلی غنی‎سازی نیست؟

زیباکلام گفت: تمام مراکز صنعتی دنیا از جمله ایران یک واحدی به نام واحد تحقیق و توسعه دارند که در این واحد چیزی تولید نمی‎شود بلکه بسیاری از تحقیقات عملی خواهد پرداخت اما ایران در توافق‎نامه ژنو متعهد شده که به تحقیقات نظارت شده‎ای ادامه خواهد داد که برای در خصوص اورانیوم غنی شده نباشد.

وی اظهار داشت: در تمام بند بند توافق‎نامه ژنو طرف مقابل به دنبال این بوده که نه تنها نباید هیچ تاسیساتی به غنی‎سازی ما اضافه شود بلکه باید تمامی تاسیسات ما برچیده شود؛ آیا این رعایت خطوط قرمز بوده است؟

عضو سابق وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت: ما در توافق‎نامه ژنو متعهد شده‎ایم که اطلاعات تمامی تاسیسات، داشته‎های اورانیوم غنی شده و هر چیزی که مرتبط با این موضوع است که ظرف مدتی مشخص به طرف مقابل ارائه دهیم و از تاریخ آن توافقنامه تا امروز در واقع ما این اطلاعات را به طرف مقابل تحویل داده‎ایم و آمریکا خود اذعان دارد که در این چند سال تا به حال به هیچ عنوان نتوانسته تا به این حد به چنین اطلاعاتی در یک کشوری که مستقل است دست پیدا کند.

زیباکلام ادامه داد: در توافق‎نامه ژنو ما اجازه بازدید سرزده، بازدید بدون حضور بازرسی دیگر در مجموعه را به صورت روزانه به طرف مقابل داده‎ایم و این به واقع استقلال و حاکمیت ملی ما است؟

وی در پایان ابراز داشت: آیا این یک مذاکره عزت‎مندانه است؟ این نامش دولت راستگویان است؟ آیا فرزندان ملت ایران در این مذاکرات حقانیت ملت ایران را در صحنه‎های بین‎المللی حفظ کرده‎اند؟ ما که هرچه داشتیم در این توافق‎نامه دادیم و رفت دیگر چه مانده است؟ ما داریم به کجا می‎رویم؟ آیا در این توافق‎نامه هیچ دستگاهی خاموش نشد؟ این توافق‎نامه خیلی بلاها بر سر ما خواهد آورد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۵
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها