کد خبر: ۲۱۷۲۹۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۲     ۳۰ فروردين ۱۳۹۳
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: روسیه باید برای کاهش تنش در اوکراین در راستای موافقتنامه ژنو گام های عملی بردارد.
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری رویترز ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: روسیه باید برای کاهش تنش در اوکراین در راستای موافقتنامه ژنو  گام های عملی بردارد.

"جنیفر پساکی" در نشست خبری در واشنگتن گفت: ما کاملا اظهارات جدایی طلبان دونتسک را که خواهان تخلیه مشروط نیروهایشان از ساختمانهای دولتی شده اند، محکوم و از مشروعیت دولت اوکراین حمایت می کنیم . چرا که این اظهارات نوعی کودتا است.

وی افزود: هیچ دلیل قانونی برای ادامه اشغال نظامی و غیرقانونی ساختمان‌های دولتی،اماکن عمومی و خیابان‌ها در شرق اوکراین وجود ندارد. و این مسئله در توافقنامه ژنو به طور شفاف بیان شده است.

پساکی گفت: رئیس جمهور اوباما و جان کری وزیر خارجه این موضوع را به طور شفاف برای جامعه بین الملل بیان کرده اند. روسیه هم دیروز یکی از طرف های مذاکره بود بنابر این مسئولیت ویژه ای متوجه آن‌هاست و باید از جدایی طلبان بخواهند این اماکن را تخلیه کنند. "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه ، دیروز در ژنو حاضر بود و این به خاطر نقش مهمی است که این کشور می تواند درکاهش تنش در اوکراین ایفا کند. این مسئله بدیهی است که ما به عملی شدن این توافقنامه نیاز مبرم داریم و در روزهای آینده عملکرد دیپلماتیک روسیه را در این باره بررسی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما در حال حاضر تنها گام های اولیه را برداشته ایم و امیدواریم شاهد کاهش قابل توجه تنش، روند اصلاح قانون اساسی، تامین حقوق همه اوکراینی ها و اقلیت های این کشور و نیز پاسخ های بهتر روسیه درباره کاهش شمار نیروهایش در منطقه باشیم. ما در روزهای آینده عملی شدن این توافقنامه را بررسی خواهیم کرد و اگر روسیه نقشی را ایفا نکند و یا قدم هایی را که باید، برندارد آنگاه عواقبی برای روسیه به همراه خواهد داشت. معتقدیم روسیه می تواند بر جدایی طلبان در دونتسک تاثیرگذار باشد و اوضاع میدانی موجود را تغییر دهد.

وی افزود: سازمان امنیت و همکاری اروپا در روزهای آینده نقشی راهبردی در عملی کردن مفاد این توافقنامه به عهده خواهد داشت و در این زمینه همکاری نزدیکی با دولت اوکراین خواهد داشت. همانطور که جان کری وزیر خارجه گفت این توافقنامه تنها بر روی کاغذ نخواهد بود و باید گام های عملی برداشته شود. از طرفی مجلس اوکراین اعلام کرده اقدامات لازم را برای عفو عمومی و اصلاحات قانون اساسی خواهد برداشت. متن عفو عمومی در روزنامه رسمی منتشر شده است و به زودی عملی خواهد شد.

پساکی در ادامه درباره انتخابات ریاست جمهوری الجزایر گفت: ما منتظر گزارش دولت الجزایر هستیم و هرگونه ادعا درباره تقلب در این انتخابات باید بررسی شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره کاهش صدور ویزا برای اتباع جوان رژیم صهیونیستی گفت: این وضع درباره دیگر کشور ها هم وجود دارد زیرا بر اساس قوانین مهاجرت آمریکا موافقت با ویزای افراد جوان به مراتب کمتر از موافقت با ویزای افراد مسن است و آمار این موضوع درباره دیگر کشورها هم موجود است که موید این مسئله است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها