کد خبر: ۲۱۷۴۸۹
زمان انتشار: ۱۴:۴۱     ۳۰ فروردين ۱۳۹۳
مقام‌های دولت امارات متحده عربی رهبر طالبان و مذاکره کننده ارشد این گروه با دولت پاکستان را که از اوایل ماه جاری میلادی در حبس خانگی بود، آزاد کردند.

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز،آقاجان معتصم، مذاکره کننده ارشد طالبان با ایجاد یک گروه شخصی و مذاکره جداگانه با مذاکره کنندگان حامی دولت افغانستان خشم دیگر طرف‌های مذاکره کننده را موجب شده بود.

قاضی امین وقد، از اعضای شورای عالی صلح در کابل به اکسپرس تریبیون گفت که معتصم به زودی مذاکرات صلح را آغاز می‌کند.

حصر خانگی معتصم؛ ضربه سنگینی به تلاش‌های دولت افغانستان در پیش‌برد روند صلح محسوب می‌شد.

آقاجان معتصم، وزیر امور دارایی در دوران حکومت طالبان بین سال‌های 1966 تا 2001 در افغانستان برای یک هفته مفقود بود. وی پس از تنظیم نشستی در دوبی میان مقام‌های افغان و طالبان در فوریه 2014 ناپدید شد.

شورای عالی صلح افغانستان روز پنج‌شنبه اعلام کرد: معتصم که یکی از رهبران کلیدی طالبان محسوب می‌شود و از روند صلح میان طالبان و دولت کابل حمایت می‌کند، در امارات جائی که ساکن است تحت بازداشت خانگی است. دولت کابل درخواستی را به امارات برای برداشتن تمامی محدودیت‌ها علیه این فرد ارائه کرده است.

یکی از منابع امنیتی غرب با تایید حصر خانگی این فرد، اعلام کرد که دولت امارات می‌خواهد این فرد را به افغانستان بفرستد و او را اخراج کند. هنوز مشخص نیست که معتصم از چه زمان در حصر خانگی است و چه کسی در این کار دخالت دارد.

دولت حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان که در ماه‌های نهایی خود به سر می‌برد، تلاش کرده تا مذاکرات میان اعضای ارشد طالبان را تسریع و تسهیل کند. تمایل رهبری طالبان برای مذاکره با غرب یا مقام‌های عرب باعث خشم دولت کرزای شده است.

در مارس 2014 معتصم 16 تن از اشخاص برجسته سابق و کنونی طالبان و اعضای شورای عالی صلح افغان را در دوبی پای میز مذاکره آورده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها