کد خبر: ۲۱۷۵۱
زمان انتشار: ۲۲:۱۲     ۰۹ مهر ۱۳۹۰
موضع حوزه علمیه در قبال اختلاس بزرگ، تریبون صدا و سیما برای ترویج افکار انحرافی و ضرورت بازخوانی و تبیین عملکرد روحانیت در دوران دفاع مقدس از مهمترین عناوین اخبار حوزه ها در هفته گذشته بود.
به گزارش سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598 به نقل از رسا ،موضع حوزه علمیه در قبال اختلاس بزرگ؛ رسیدگی با اقتدار و به دور از جنجال

خبر شوکه کننده اختلاس کلان در کشور، مدتی است که خبر اول رسانه ها و نقل محافل و مجالس مردم شده است. مبلغ بالای این سوء استفاده مالی و ضعف نظارتی و عدم وجود قوانین جدی در این زمینه از مواردی است که باید آنها را در به وجود آمدن اینگونه مفاسد مالی موثر دانست. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی این اختلاس را آزمونی بزرگ برای قوه قضاییه دانست و خواستار برخورد مقتدرانه قوه قضاییه با این فساد شد. آیت الله سید احمد خاتمی از اساتید درس خارج حوزه علمیه نیز ضمن ناگوار دانستن این اختلاس بر لزوم رسیدگی به تمام ابعاد آن تاکید کرد. آیت الله عباس کعبی معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در این زمینه از اراده نظام برای برخورد قاطع با این فساد اقتصادی خبر داد و نسبت به سوء استفاده تبلیغاتی و انتخاباتی از این مسئله هشدار داد. امام جمعه قم دیگر شخصیت حوزوی بود که اخلاس کلان در کشور را مورد توجه قرار داد و بر ضرورت پرهیز از هر گونه فرافکنی و شایعه سازی در خصوص اختلاس اخیر تاکید کرد. اکنون به نظر می رسد تمامی پیگیری ها و نگاه ها به سوی قوه قضاییه است تا بار دیگر اقتدار این دستگاه را برای برخورد با عناصر دانه درشت و پشت پرده این حادثه ثابت کند.

تریبون صدا و سیما برای ترویج افکار انحرافی

هشت سال دفاع مقدس سندی زرین بر تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ چند هزار ساله ایران است. دفاعی که با بهره گیری از اندیشه های دینی و مدیریت مرجع تقلیدی همچون حضرت امام خمینی (ره) با شکست دشمن به پایان رسید. اما به نظر می رسد در کمتر از 22 سال از پایان جنگ تحمیلی و در حالی که هنوز بسیاری از جانبازان سرافراز دفاع مقدس از جراحات این واقعه رنج می برند، تلاش هایی برای تحریف این قطعه تاریخی و افتخار آمیز در گوشه کنار به راه افتاده است. آیت الله مصباح یزدی در هفته گذشته با اشاره به برنامه ای در صدا و سیما به شدت از دادن تریبون به افراد و جریاناتی که سعی در ترویج افکار انحرافی در این زمینه دارند، انتقاد کرد و یکسان دانستن مسأله جهاد و شهادت در راه خدا را با دفاع از آب و خاک و لانه و آشیانه را در یکی از برنامه های صدا و سیما محکوم کرد. این استاد حوزه علمیه در فرازی دیگر از سخنان خود افزوده است، یک قطره خون محمد جهان آرا با خروارها و دریاها خون آرش کمانگیر تفاوت دارد و قابل مقایسه نیست.


استاد اخلاق حوزه در بستر بیماری

آیت الله انصاری شیرازی از جمله بازماندگان نسلی از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم است که وجودشان غنیمتی برای طلاب و روحانیان بود. این استاد اخلاق و فلسفه هفته گذشته به دلیل عارضه ریوی در بیمارستان شهید بهشتی قم بستری شد و از همان ابتدا وخامت بیماری ایشان با پیگیری بزرگان حوزه از جمله مقام معظم رهبری همراه شد. در روزهای بعد نیز حضرت آیت الله مکارم شیرازی و حضرت آیت الله جوادی آملی به دیدار این عالم برجسته شتافتند. خوشبختانه با بهبود وضعیت عمومی این استاد حوزه علمیه، هم اکنون ادامه درمان وی در منزل پیگیری می شود. برای این استاد گرانقدر حوزه علمیه از درگاه الهی آرزوی سلامت و طول عمر داریم.

رائحه فرا رسیدن میعاد مومنان

رییس سازمان حج و زیارت در هفته گذشته به دیدار مراجع تقلید و علما آمده بود تا توصیه های این بزرگان را در مورد امر مهمی چون حج بشنود و ان شاء الله عمل کند. حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار علی لیالی خواستار تلاش مسؤولان برای رساندن پیام انقلاب اسلامی به تمامی حجاج شد. حضرت آیت الله مکارم شیرازی مساله حجاب بانوان ایرانی و لزوم دوری از طرح مسائل تفرقه بر انگیز را متذکر شد و به حجاج توصیه کرد به جای پرداختن به امور دنیوی مانند خرید، به مسائل اخروی بیشتر توجه کنند. حضرت آیت الله شبیری زنجانی خدمتگذاری به حجاج را توفیقی بزرگ برای مسؤولان سازمان حج و زیارت دانست و به ذکر خاطره ای از نخستین سفر حج خود پرداخت. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی نیز بر ضرورت حفظ آثار تاریخی اسلام در سرزمین مقدس مکه و مدینه تاکید کرد و لزوم حضور جدی در این دو مکان گرانقدر را خواستار شد. حضرت آیت الله موسوی اردبیلی هم با تشکر از ارتقای سطح خدمات دهی به حجاج، از پرداخت وام ربوی برای ثبت نام حج عمره انتقاد کرد. این دیدارها و گفت و شنودها رائحه فرا رسیدن ایام میعادی مومنانه را در حج ابراهیمی به مشام می رساند.

علوم حوزوی برای همه

از دیربازعلوم دینی به عنوان دانش های درخور توجه و نیاز جامعه متدینین بوده؛ اما امروزه آنچه که مرسوم است تنها طلاب علوم دینی به صورت تخصصی وارد میدان دریافت دانش های دینی به صورت تخصصی می شوند و برخی دروس عمومی حوزه و قابل فهم برای همه اقشار در پرده ای از غفلت مانده است. حجت الاسلام باطنی جانشین حوزه علمیه اصفهان، در هفته ای که گذشت از راه اندازی موسسه آموزش های حوزوی در اصفهان خبر داد. این مرکز با هدف آشنایی اقشار مختلف مردم با مسائل فقهی و مورد ابتلای خود و جامعه فعالیت خود را آغاز می کند. همچنین جای بسی خرسندی است که تا کنون مراکزی همچون حوزه های دانشجویی و یا راه اندازی کرسی فقه بازار در برخی نقاط کشور، برای غیر حوزویان راه اندازی شده است. در هر حال به نظر می رسد ترویج فقه اسلامی و تبیین آموزه های دین در عرصه احکام مشاغل می تواند جامعه را به سوی بالندگی دینی و احیای زندگی دینی سوق دهد.   


جهاد در امر به معروف و نهی از منکر

چند سالی است که گروه‌های جهادی در زمینه‌های مختلف در عرصه فرهنگی کشور فعال شده‌اند و کارهای گران‌بهایی انجام می دهند، برای نسل پس از جنگ که با مفاهیم جهاد و ایثار و فداکاری به طور ملموس آشنا نیست و صحنه‌های جنگ را ندیده این فعالیت‌های جهادی می‌تواند تارنمایی از آن دوران باشد؛ هرچند به نظر برخی، جهاد و ایثار در جبهه فرهنگی بسیار سخت‌تر و به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد ارزشمندتر از جهاد نظامی است، در این میان گروه‌های جهادی تبلیغی طلاب نیز فعالیت‌های خوبی انجام داده‌اند که غالبا از چشم دوربین‌ها دور مانده است. به تازگی نیز شماری از طلاب حوزه علمیه با تشکیل گروه جهادی امر به معروف و نهی از منکر پا به این عرصه نهاده که امید است با برنامه‌ای حساب شده و دقیق این مهم را به انجام برسانند تا الگوی مناسبی در کشور شود، چرا که آنچه باعث شده فریضه امر به معروف  و نهی از منکر در حال حاضر در کشور به فریضه‌ای فراموش شده تبدیل شود نبود الگویی مناسب در این عرصه و سلیقه‌ای عمل کردن برخی بانیان آن است.


لوازم التحریر و تبلیغ دانش‌آموزی

بی‌گمان تبلیغ منحصر به سخنرانی و منبر نیست، آنچه دشمن را در تهاجم فرهنگی تا حدودی موفق کرده استفاده از تمام ظرفیت‌های تبلیغی است، دشمن حتی از فضای روی جلد دفترچه‌ها، مدادها و کیف و کفش‌های دانش‌آموزان هم نمی گذرد تا چه رسد به اسباب بازی و کارتون و فیلم برای رده‌های مختلف سنی. آنچه ما از آن غافلیم و توجه ناچیزمان هم آن قدر هزینه‌های خانواده‌ها را بالا می‌برد که رغبت عمومی به آن نمی‌شود. شاید برخی وجود چند تصویر را مصداق تهاجم فرهنگی ندانند ولی آنچه کارشناسان می‌گویند بلوغ زودرس، ترویج اباحی‌گری و خشونت در بین دانش‌آموزان در اثر دیدن همین صحنه‌هاست. حال که همکاری‌ حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش به مرحله جدیدی رسیده امید است مسؤولان امر فکری هم در این باره کنند تا با استفاده بهینه از همه فرصت‌ها بتوان در جهت تبلیغ دینی گام‌های مؤثری برداشت.


ضرورت بازخوانی و تبیین عملکرد روحانیت در دوران دفاع مقدس

نقش روحانیت و مراجع تقلید در دوران دفاع مقدس بر کسانی که آن دو ران را درک کرده‌اند بسیار روشن است، آنقدر که هیچ کس در این زمینه گامی برنداشت و اثری ثبت نکرد، با این حال هر چه از دوران دفاع مقدس فاصله می‌گیریم و نسل جنگ ندیده حضور بیشتری در جامعه پیدا می‌کند علاوه بر ضرورت تبیین علل جنگ تحمیلی هشت ساله، واکاوی نقش روحانیت و مراجع تقلید چه در دوران جنگ و چه در جریان انقلاب بیشتر احساس می‌شود. امروز دیگر کسی نیست که اسم شهیدان همت و خرازی و باکری را نشنیده باشد اما همین‌ فرد شاید تاکنون اسم روحانی شهید ردانی پور را نشنیده باشد با این که او هم مثل خرازی فرمانده بوده؛ فرمانده قرارگاه فتح.

به هر حال «روحانیت و دفاع مقدس» پروژه‌ای است که نه تنها یک نهاد، بلکه هر که بر آتش جنگ دستی داشته باید آستین بالا زند و به دور از کار‌های آماری و گزارش کار دادن به این مهم بپردازند تا نسل‌های بعد بیشتر با مردان علم و عمل آشنا شوند و بدانند برای نفس کشیدن در این کشور چه جانفشانی‌هایی شده است.

 

مبلغان جهادی حوزه علمیه قم در آمریکای جنوبی


از آن روز که رییس جمهور خدمت مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی رسید و گفت چاوز گفته پانصد مبلغ دینی به ونزوئلا بفرستید سالها می‌گذرد ولی نمی‌دانیم تاکنون چند مبلغ با زبان اسپانیایی تربیت شده‌ و به مستعمره‌های اسپانیا در سال‌های نه چندان دور اعزام شده‌اند؟ منکر سختی این کار نیستیم ولی با توجه به تحولات سریعی که در جهان رخ می‌دهد به نظر می‌رسد حوزه نگاهی جهانی به تبلیغ دینی ندارد و حرکتی لاک پشتی را در این عرصه طی می‌کند. با این همه به تازگی مدیر کل اعزام مبلغ ‌اوقاف و امورخیریه استان قم از اعزام گروه‌های جهادی به کشورهای مختلف به ویژه آمریکای جنوبی خبر داده است. همچنین در هفته گذشته نخستین دوره آموزشی مرکز تربیت مبلغ و تبلیغ بین‌الملل از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کار خود را رسما آغاز کرد هر چند هنوز معلوم نیست از کسانی که به مدت دو سال در این دوره آموزش می‌بینند چند نفر، چگونه و با هماهنگی کدام نهاد به خارج از کشور اعزام می‌شوند و وقتی به محل تبلیغ رسیدند از سوی کدام نهاد پشتیبانی مالی و معنوی می‌شوند.


قابل توجه طلاب؛ تفسیری که در تعطیلات نوشته شد

 

حوزه هرگز تعطیل نمی شود؛ این را می توان در سیره بزرگان علمی و معنوی به چشم دید. عالمان وارسته به ما آموختند که تحصیل مکتب علمی امام صادق(ع) تعطیلی بردار نیست بنابر این هرچه در بررسی و تبیین مبانی دینی و تطبیق آن با مسائل و مستحدثات روز کوتاهی شود و زمان بر آن بگذرد خسارتی بزرگ بر روند تبلیغ دین به وجود می آید. حجت الاسلام و‌المسلمین محسن قرائتی بارها خواستار بهره مندی طلاب از لحظه لحظه دوران طلبگی شده است این بار نیز در مراسم افتتاحیه سیزدهمین دوره مرکز تخصصی مهدویت به نکته ای جالب درباره زمان تدوین تفسیر نمونه اشاره و بر برنامه ریزی مناسب و دقیق طلاب در روزهای تعطیل تأکید کرد.


نجف هم به کتاب سال حوزه پیوست

 

همایش کتاب سال حوزه از ابتدا تا کنون فراز و فرودهای فراوانی داشته است. در سال‌های نخستین، تنها آثاری به این همایش راه میافتند که به زبان عربی نوشته شده بود از سوی دیگر در آن سالها تنها بزرگان حوزه حائز رتبه می‌شدند و طلاب و فضلای جوان با توجه به این که آثارشان در رقابت با بزرگانی مانند حضرت آیت الله سبحانی و آیت الله جوادی آملی قرار می‌گرفت به طور عادی از گردونه داوری حذف می‌شدند، این ضعف پس از چند دوره با تدبیری حل شد، امسال و در سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه ویژه‌ای به حوزه علمیه نجف شده است. حدود دویست اثر به زبان عربی از حوزه علمیه نجف به همایش امسال ارسال شده که چهل اثر آن به مرحله نخست داوری راه یافته است. به نظر می‌رسد برنامه ریزی دقیق و ارائه شفاف آنچه این همایش در پی آن است کمک می‌کند تا آثاری که به این همایش ارسال می‌شود یک فضای رقابتی شدیدی ایجاد کند که در پرتو آن می توان اهداف بزرگی مانند تولید علم و نهضت نرم افزاری را پی گرفت.  

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها