کد خبر: ۲۱۷۶۶۲
زمان انتشار: ۱۲:۰۲     ۳۱ فروردين ۱۳۹۳
یک کارگردان تئاتر گفت: در سالی که از جانب رهبری به عنوان فرهنگ نام‌گذاری شده، در ابتدای سال زمزمه‌هایی می‌شود که در حوزه تئاتر متولیان به هنرمندان می‌گویند بدون قرارداد و حمایت اجرا بروید. این اقدام درست نیست و به واسطه آن مدیران تئاتر هنرمندان را در چاله می‌اندازند.
به گزارش پايگاه 598 به نقل از فارس، کوروش زارعی کارگردان تئاتر در خصوص وضعیت نامناسب حمایت از هنرمندان هنرهای نمایشی و عدم عقد قرارداد با آنها اظهار داشت: فرهنگ یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب است که بسیار هم نگران آن هستند و سال‌ها پیرامون آن پیام می‌دادند و در جلسات مختلف با هنرمندان سینما و تئاتر سخن می‌گفتتند و یکی از دلایلی که امسال را ایشان سال فرهنگ نام‌گذاری کردند، این بود که دغدغه مسائل فرهنگی کشور برای ایشان به یک نگرانی خیلی جدی تبدیل شده بود.
 
وی ادامه داد: حتی در پایان سال گذشته در جلسه‌ای که رهبری با نمایندگان مجلس خبرگان داشتند فرمودند نگرانی فرهنگی مثل اقتصاد نیست که با سبد کالا و یارانه حلش کنید، خدایی نکرده اگر یک حفره فرهنگی در جامعه ایجاد شود آن وقت جبران ناپذیر است و سالها زمان می‌برد تا ترمیم شود.
 
کارگردان «راکب» عدم عقد قرارداد با هنرمندان را مشکلی بزرگ خواند و بیان داشت: بر اساس رویکرد و نگرانی که آقا داشتند سال را به نام فرهنگ و اقتصاد با عزم و مدیریت جهادی نامیدند. حال در سالی که این‌گونه از جانب رهبری نام‌گذاری شده، در ابتدای سال زمزمه‌هایی می‌شود که در حوزه تئاتر متولیان به هنرمندان می‌گویند که بدون قرارداد و حمایت اجرا بروید. این اقدام درست نیست و به واسطه آن مدیران، هنرمندان را در چاله می‌اندازند.
 
زارعی با بیان اینکه وضعیتی که در تئاتر صورت گرفته خیلی نگران کننده است، گفت: در واقع مدیران تئاتر به سمت و سوی حرکت می‌کنند که تمام وظایف بر دوش هنرمند خواهد افتاد. این بسیار اسفناک و وحشتناک است. در گذشته قرارداد تیپ معیار حمایت بود، حالا شورای حمایت را نیز بر می‌دارند و می‌گویند گروه باید منابع مالی جذب کند که این اتفاق باعث می‌شود تئاتر به قهقرا برود.
 
تئاتر برای اروپا، غرب و کشورهای توسعه یافته است، حتی آنها هم از طروق مختلف از تئاتر حمایت‌های دولتی می‌کنند. بعد در کشور ما که بودجه تئاتر سالی 20 میلیارد تومان است و آن را روز به روز کاهش می‌دهند.
 
 
 
وی با اشاره به اینکه تاثیرگذاری تئاتر در جامعه نادیده گرفته می‌شود، اظهار داشت: رهبر انقلاب می‌فرمایند تاثیرگذاری تئاتر از منبر بیشتر است. این بیانگر آن است که تئاتر در جامعه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. این نوع حمایت از تئاتر باعث می‌شود تا افراد حرفه‌ای و با سابقه از تئاتر فاصله بگیرند. سپس این هنر به سمت و سوی می‌رود که نباید برود و این زنگ خطری است که اگر متولیان فکری کنند. ما شاهد خاموشی چراغ سالن‌های تئاتری خواهیم بود.
 
 
 
کارگردان نمایش «بانوی بی‌نشان» با انتقاد از اینکه در مملکت اسلامی زندگی می کنیم که نمی‌توان برای امام زمان نمایش به صحنه برد، گفت: دو سال است نمایشی را با محورت امام زمان می‌خواهم به صحنه ببرم اما هر بار مسئولین یا بهانه سالن می‌آورند یا بحث عدم حمایت را به میان می‌آورند. در جمهوری اسلامی ایران که در جهان معروف به مملکت امام زمان است نمی‌توان از امام زمان کار کرد. حداقل چیزی که نمایش من دارد این است که بیوگرافی از امام عصر را نشان خواهیم داد ضمن اینکه ما فلسفه انتظار و منتظر واقعی کیست؟ را مطرح می‌کنیم اما هیچ کس نه حمایتی می‌کند و نه سالن اختصاص می‌دهد. در مملکتی که مدعی امام زمان است برای امام زمان نمی‌توان کار کرد.
 
وی افزود: دائم همه می‌گوییم اللهم عجل لولیک الفرج. یکی از دلایل و شرایط ظهور فراهم کردن بستر‌های لازم است. با کار فرهنگی می‌توان این شرایط را فراهم ساخت. متأسفانه این امر برای کسی هم مهم نیست. به تالار وحدت مراجعه کردم جواب نه شنیدم. آقای طاهری رئیس مرکز هنرهای نمایشی را چندین مرتبه مراجعه کردم موفق به ملاقات نشدم؛ یکی دو بار هم برای دیدار با مرادخانی معاون امور هنری رفتم که موفق نشدم. دو سال است پشت در مدیران به برای به روی صحنه بردن نمایشی برای امام زمان هستم و هیچ‌کس نیست که حرف ما را بشنود.
 
کارگردان نمایش «کانال کمیل» با بیان اینکه دولت باید دغدغه فرهنگی را احساس کند، خاطرنشان کرد: به هر حال این دولت، دولت تدبیر و امید است. رئیس جمهور ما یک فرد روحانی و فرهنگی است و من وی را بیشتر از آنکه سیاست مدار بدانم یک فرد فرهنگی و فرهیخته می‌دانم. به نظر من همان‌طور که رهبر دغدغه فرهنگی جامعه را احساس کردند، دولت نیز باید این دغدغه را احساس کند و در زمینه فرهنگ قدم بردارد.10 سال است که می‌گویم که این مملکت مشکل اقتصادی ندارد و بلکه مشکل فرهنگی دارد. اگر مشکل فرهنگی کشور را فراهم سازیم مشکلات اقتصادی، سیاسی و ... برطرف خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها