کد خبر: ۲۲۰۱۹۳
زمان انتشار: ۰۱:۲۱     ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
گفته می شود هدف اصلی سفر "سایمون گس" مذاکره درباره باز کردن سفارتهای دو کشور در لندن و تهران و برداشتن گامی در جهت عادی سازی روابط بوده است. روابط ایران و بریتانیا فراز و فرودهای زیادی داشته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام، "سایمون گس" دیپلمات برجسته انگلیسی است که سفری یک روزه به ایران داشته است. وی پیش از این سفیر انگلستان در ایران بوده است و اکنون نماینده این کشور در مذاکرات هسته ای است.

 واکنش سایت های فارسی زبان غربی به این سفر را مرور می کنیم:

 سایت بی بی سی فارسی(bbc persian) نوشته است: سایمون گس، مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه بریتانیا برای دیدار رسمی یک روزه وارد تهران شده است. آقای گس بلندپایه ترین مقام بریتانیایی است که از زمان تعطیلی سفارت این کشور در ایران، به تهران سفر می کند.

 مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه ایران به خبرگزاری رسمی این کشور گفته است که آقای گس با تعدادی از مسئولان سیاسی ایران دیدار و درباره روابط دو جانبه و مسائل بین‌المللی گفت و گو خواهد کرد. آقای تخت روانچی به تازگی از احتمال افزایش سطح روابط سیاسی ایران و بریتانیا خبر داده بود.

 وزارت امور خارجه بریتانیا هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرده به دنبال "سفرهای موفق" آجای شارما، کاردار غیر مقیم بریتانیا به تهران، سفر آقای گس در ادامه "بهبود گام به گام روابط با ایران" است.

  در حال حاضر روابط سیاسی دو کشور در حد کاردار غیرمقیم برقرار است.

  با تعطیلی سفارتخانه ها، روابط ایران و بریتانیا در پایین ترین سطح پیش از قطع کامل قرار گرفت، اما پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، دو کشور برای بهبود گام به گام روابط به توافق رسیدند.

  آقای گس که امروز صبح وارد ایران شده، امشب این کشور را ترک خواهد کرد. او از فروردین سال 1388 به مدت حدود دو سال سفیر بریتانیا در تهران بود و در حال حاضر، رئیس هیئت مذاکره کننده بریتانیا در گروه 1+5 است که سرگرم مذاکره اتمی با ایران است. آقای گس همچنین نماینده ویژه نخست وزیر بریتانیا در امور افغانستان و پاکستان است.

  شبکه بی بی سی فارسی هم درباره این سفر با "حسین رسام" مشاور پیشین وزارت خارجه بریتانیا در ایران به گفت و گو نشست.

  مجری این شبکه پرسید: «مشخصا آقای گس با چه انتظاری به ایران رفته است؟ ایران چه کاری می تواند بکند که باب میل بریتانیا باشد؟»

  پاسخ "حسین رسام" به این سؤال این بود: «ایران بازیگر مهمی در افغانستان است، در عراق هم روابط دوستانه ای با آقای مالکی دارد، در سوریه هم با توجه به نامزدی آقای اسد در انتخابات ریاست جمهوری می تواند نقش بازی کند.»

وی افزود: «یخ روابط ایران و بریتانیا از تابستان قبل شروع به آب شدن کرد. برای بریتانیا قدری محافظه کاری وجود دارد؛ چون سال دیگر در اینجا انتخابات داریم.»

  رسام همچنین درباره افزایش سطح روابط ایران و انگلستان گفت: «مجلس ایران به شکل زیرکانه ای توپ را به زمین وزارت خارجه ایران انداخت و افزایش بعدی سطح روابط با انگلیس را به وزارت خارجه سپرده است. وزارت خارجه در جایگاه سختی قرار می گیرد.»

 سایت رادیو فردا(radiofarda) نیز نوشته است: یک مقام وزارت امور خارجه ایران از سفر یک‌روزه سایمون گس، مقام ارشد وزارت امور خارجه بریتانیا، به تهران و دیدار او با مقامات جمهوری اسلامی خبر داده است.

 مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه، 8 اردیبهشت، به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، گفت که آقای گس بامداد امروز وارد تهران شده و امشب نیز ایران را ترک می‌کند.

 به گفته تخت روانچی، موضوع این سفر روابط دوجانبه میان ایران و بریتانیا و مسائل بین‌المللی است. وی اما جزئیاتی در این باره ارائه نداده است.
با این حال، سایمون گس نمایندگی بریتانیا در گروه 1+5 را برعهده دارد که گفت‌وگوهای دامنه‌داری را با ایران درباره مناقشه هسته‌ای آن انجام می‌دهد.

  سایمون گس که اکنون مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه بریتانیا است، پیش از این از سال 1388 تا 1390 و قطع روابط سیاسی ایران و بریتانیا، سفیر این کشور در تهران بود.

  سفر سایمون گس به تهران نیز نخستین حضور یک مقام سیاسی دولت بریتانیا در تهران از رخدادهای آذر 1390 تاکنون محسوب می‌شود.

  با این حال چنانچه مجید تخت روانچی می‌گوید احتمال دارد که سطح روابط سیاسی تهران و لندن افزایش یابد.

وزارت خارجه ایران در عین حال به تازگی میزبان وزیر خارجه اتریش بوده است. پیش از آن هم از زمان آغاز به کار دولت حسن روحانی وزیران خارجه کشورهای ایتالیا، سوئد، بلژیک و لهستان به تهران سفر کرده بودند که به مجموعه این‌ها سفر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران را نیز باید اضافه کرد.

  ایران هم‌اکنون در میانه مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان قرار دارد که هدف از آن دستیابی به یک راه حل جامع برای مناقشه هسته‌ای تهران است.

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها