کد خبر: ۲۲۲۳۸۱
زمان انتشار: ۱۷:۳۶     ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی مطرح کرد
به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، عباس شعری مقدم در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به سه ماموریت وزیر نفت به این شرکت گفت: این ماموریت‌ها شامل جهش دوباره در صنعت پتروشیمی با تکیه بر بخش خصوصی، شایسته‌سالاری و اجرای برنامه جانشین‌پروری بوده است.

وی با تشریح وضع موجود این شرکت در زمان شروع تصدی خود گفت: کارکنان تشنه تقدیر بر اساس شایسته‌سالاری بودند و اعتبار پتروشیمی به دلیل نوع واگذاری‌ها کاهش یافته بود چرا که پیش از این با اعتبار شرکت ملی پتروشیمی وام‌های کلان خارجی دریافته شده بود تا این صنعت به وسیله آنها توسعه یابد.

شعری مقدم تصریح کرد: قبل از واگذاری‌ها شرکت ملی پتروشیمی در میان 100 شرکت جهان مقام سی و نهم را داشت اما امروز چون این شرکت خود تولیدی ندارد اصلا مقامی ندارد.

وی ادامه داد: قرار بود 70 درصد از درآمد واگذاری شرکت‌ها به شرکت ملی پتروشیمی پرداخت شود که این اتفاق نیفتاده است و در حال حاضر پتروشیمی فقط اجازه سرمایه‌گذاری در مناطق محروم با شرایط خاص را دارد و دیگر یک سازمان بزرگ توسعه‌ای نیست.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: در گذشته بخش خصوصی فقط باید 10 درصد منابع را می‌آورد و 90 درصد را می‌توانست وام بگیرد، اما الان می‌گویند باید 30 درصد را بیاورد و با توجه به افزایش نرخ ارز در ایران کمتر بخش خصوصی‌ای وجود دارد که چنین نقدینگی‌ای در اختیار داشته باشد.

وی ادامه داد: در گذشته با 30 درصد از مبلغ LC بانک‌ها LC را باز می‌کردند، اما الان 130 درصد آن را می‌خواهند.

شعری مقدم ادامه داد: قبلا ملی پتروشیمی می‌توانست شرکت ها را تضمین کند اما از سال 91 به بعد مجلس این اجازه را نداده است و در عین حال در گذشته ملی پتروشیمی ایجاد همه زیرساخت‌ها را خود انجام می‌داد اما الان نمی‌تواند.

شعری‌مقدم اظهار داشت: 10 سال پیش امکان تامین فاینانس از منابع مختلف بین‌المللی فراهم بود اما الان این منابع به مسیر چین و صندوق توسعه ملی محدود شده است.

وی اضافه کرد: 60 طرح نیمه‌تمام معطل 38 میلیارد دلار فاینانس هستند و تنها 60 درصد از اهداف سند چشم‌انداز محقق شده است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: تنها حسن خصوصی‌سازی رد دیون دولت بوده است و نمی‌دانم چه هدفی پشت سر این خصوصی‌سازی بوده است.

وی ادامه داد: مجتمع‌ها را به جای پول واگذار کردند، نگاه خریداران بیشتر جنبه مادی دارد و اگر بتوانند زمین و تجهیزات را می‌فروشند.

معاون اظهار داشت: در حال حاضر اعضای هیئت مدیره را از بین شایسته‌ترین‌ها انتخاب کردیم و مدیرعامل قبلی به عنوان عضو هیئت‌مدیره و مشاور به کار گرفته شده‌اند.

وی گفت: در عین حال دسترسی به آی تی را که قبلا به دلیل دو حمله سایبری محدود شده بود دوباره برای همه کارکنان فعال کردیم که موجی از شادی را در شرکت برانگیخت.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: اولین اولویت را به 60 طرح در دست اجرای گذشته دادیم و مهمترین برنامه‌ ما تکمیل خط لوله اتیلن غرب است که تلاش می‌کنیم امسال به بهره‌برداری برسد و پتروشیمی‌های مرتبط با آن یعنی کاویان، کردستان و مهاباد هم امسال بهره‌برداری شود.

وی ادامه داد: خط لوله اتیلن دنا و مرکز را چون خوراک آنها تامین نشده بود متوقف کردیم و این خط لوله به همراه مجتمع‌ها بعدا به صورت یکپارچه توسط بخش خصوصی احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: در فاز دوم عسلویه 24 پروژه داریم که همگی منتظر دریافت فاینانس هستند و برای 3 پروژه بوشهر، هنگام و سبلان ال‌سی فعال شده و به زودی کار آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه‌های کرمانشاه و ایلام به بهره‌برداری رسیده‌اند. حکمانه در آستانه بهره‌برداری قرار داد  و زنجان و گچساران و لرستان در نوبت دریافت فاینانس هستند.

شعری مقدم اضافه کرد: 36 طرح جدید را با 60 میلیون تن ظرفیت تعریف کرده‌ایم که اکثرا از خوراک گاز استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: 4 قطب جدید پتروشیمی شامل پارسیان با محرویت ایمیدرو در نزدیکی عسلویه، بندر‌ جاسب، بندر چابهار که ساتا زیربنای آن را آماده کرده و ایرانشهر که رئیس‌جمهور قول آن را داده‌اند ایجاد خواهد شد.

شعری‌مقدم اضافه کرد: در برنامه جدید کمتر اوره و آمونیاک تولید خواهد شد و بیشتر به سمت GTP یا گاز به پروپیلن حرکت خواهیم کرد که می‌تواند زنجیره ارزش افزوده را تقویت کند.

وی تصریح کرد: هرجا آب و گاز به صورت توامان وجود داشته باشد این طرح و طرح‌های پایین‌دست آن قابل اجراست.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ادامه داد: با کمک شرکت بورس اساسنامه‌ای برای یک یا چند صندوق توسعه صنعت پتروشیمی تهیه شده که تا پایان این ماه توسط بورس ارائه می‌شود و بر اساس آن بانک‌ها و شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خرد می‌توانند در طرح‌های پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنند.

وی اضافه کرد: اخیرا محدودیت 20 درصدی بانک‌ها برای ذی‌نفع واحد برداشته شده است و تلاش کرده‌ایم از مجلس برای تضمین طرح‌ها مصوبه بگیریم.

معاون وزیر نفت گفت: تلاش کردیم 38 درصد هلدینگ خلیج فارس را حفظ کنیم اما 17 درصد آن واگذار شد و تلاش می‌کنیم 20 درصد باقیمانده را حفظ کنیم تا طرح‌هایی را به وسیله آن تضمین کنیم.

شعری مقدم گفت: پتروشیمی یوتیلیتی فاز دو عسلویه به نام دماوند در حال احداث است که به سرمایه‌گذاری بیشتر از 4 میلیارد دلاری نیاز دارد و برای واگذاری 80 درصد آن به ذینفعان تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: طرحی در دست تدوین و ارائه به مجلس داریم تا اجازه سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌ها در تمام طرح‌ها را بگیریم و در عین حال بتوانیم توانایی کارکنانمان را برای رفع مشکلات بخش خصوصی به کار بگیریم و از این طریق درآمد کسب کنیم.

شعری مقدم اظهار داشت: تصمیم گرفتیم همایش IPF را که قرار بود سال آینده برگزار شود امسال برگزار کنیم که 17 تا 18 خرداد ماه این همایش برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی اضافه کرد: نحوه قیمت‌گذاری خوراک برای 15 سال آینده نیز مورد اهتمام ما و بخش خصوصی برای آن کار می‌کنیم.

شعری مقدم تصریح کرد: با فاینانس چین و صندوق توسعه ملی امکان اجرای این طرح‌ها وجود ندارد و باید سرمایه‌گذاری خارجی بیاید و درهای کشور به روی سرمایه‌گذاری خارجی گشوده شود.

وی ادامه داد: آئین‌نامه رگولاتوری را برای جلوگیری از ایجاد انحصار در بازار و امثال آن در دست تدوین داریم.

معاون وزیر نفت اظهار داشت: ما برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی تامین خوراک و ثبات قیمت آن را ضمانت می‌کنیم و در استفاده از منابع ایرانی به آنها کمک می‌کنیم.

وی در پایان گفت: سال گذشته 40 میلیون تن محصول پتروشیمی تولید کردیم که ارزش آن به 20 میلیارد دلار بالغ می‌شد و 9 میلیارد دلار آن صادر شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها