کد خبر: ۲۲۲۷۰۵
زمان انتشار: ۲۰:۵۴     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
 به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، سیدنظا‌م‌الدین موسوی مدیرمسئول خبرگزاری فارس، بعد از ظهر امروز در میزگرد بررسی وضعیت مطبوعات ایران که با حضور محمد قوچانی و محسنیان راد در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، در پاسخ به این سؤال که چرا مطبوعات کاغذی ریزش مخاطب داشته‌اند، اظهار داشت:‌ تأکید ویژه بر موضوع فنی و ساختاری مسئله روزنامه در ایران اگر به تنهایی مورد بررسی باشد افت تیراژ یا افزایش آن کار دقیقی ممکن است نباشد چرا که بسیاری از مسائل در ارتباط با روزنامه و رسانه در داخل ایران تحت تأثیر دنیاست.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، با تأکید بر اینکه رسانه به مفهوم مدرن و روزنامه به مفهوم امروز آن یک موضوع وارداتی است تصریح کرد: در واقع پدیده‌ای است که در خارج از ایران و مشخصاً از غرب به ایران آمده اما نسبت به کشورهای خاورمیانه جز چند کشور مصر و ترکیه زودتر یا همزمان بوده است.

وی با بیان اینکه روزنامه یا رسانه مکتوب قبل از اینکه اینترنت و شبکه‌ای که شبکه ارتباط جهانی و اطلاع‌رسانی جهانی است که متأثر از فضای جهانی شدن است به وجود آید تقریباً رسانه بی‌رقیب بود، گفت: رادیو و تلویزیون نیز که رقیب آن بودند نتوانستند جای آن را بگیرند.

موسوی بر همین اساس تأکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب مقطعی بود که بهار مطبوعات به شمار می‌رفت اما با توقیف‌هایی که صورت گرفت آن بهار از بین رفت و در حال حاضر دچار افت یا کاهش تیراژ روزنامه‌ها هستیم به آن مربوط می‌شود که البته این موضوع جای بحث دارد.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در عین حال افت تیراژ روزنامه‌ها را متأثر از مؤلفه‌های مختلفی دانست که در دنیا با آن مواجه هستیم و یادآور شد: بر اساس آمار ارائه شده افت تیراژ یک امر جهانی است؛ با توجه به آماری که وجود دارد در آمریکا رسانه‌های مکتوب 30درصد افت تیراژ داشته‌اند که این افت تیراژ در انگلیس نیز 20 درصد بوده است.

وی با تأکید بر اینکه این افت تیراژ دلایلی دارد، یادآور شد: یکی از دلایل عمده شکل‌گیری شبکه‌های رسانه‌ای آنلاین و مجازی است که در واقع بسیاری از رسانه‌های مکتوب به سمت رسانه‌های آنلاین رفته‌اند و در واقع چون نتوانسته‌اند رقابت کنند به سمت آنلاین شدن رفتند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، در ادامه به گزارشی با این مضمون که چه کسی روزنامه‌ها را کشت اشاره و تصریح کرد: در واقع در این گزارش آمده بود که تا سال 2043 به سمتی برویم که رسانه‌های مکتوب کنار گذاشته شود.

وی همچنین گفت که طرفداران محیط زیست مخالف هستند اما این شاید خیلی تأثیر نداشته باشد و بخش عمده مربوط به سرعت است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در همه دوره‌ها با مسئله توقیف مواجه بوده‌ایم. در دهه 60 کدام طیف حاکمیت داشت که تنها 5 روزنامه وجود داشت.

وی با تأکید براینکه روزنامه‌های ورزشی و طنز و یا حتی زرد هم که برخی دولت‌ها می‌خواهند آن را جایگزین روزنامه سیاسی کنند کم است و مخاطب ندارند، گفت: بخشی از این مسئله به فرهنگ باز می‌گردد که در حوزه کتاب هم همینطور است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: فرهنگ نسبت همه چیز به حاکمیت است در حالی که بخشی به فرهنگ جامعه بر می‌گردد. آیا ما نقد اجتماعی داریم؟ خیر نقد اجتماعی بسیار کم است. در واقع پوپولیسم رسانه‌ای را شاهد هستیم.

وی با تأکید بر اینکه در بحث مطالعه کتاب همه چیز در دست دولت نیست، یادآور شد:‌ در بسیاری از جاها فرهنگ ما دچار اشتباه است. چرا روزنامه جزء سبد کالای مردم نیست،‌باید به این مسئله پرداخت.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال قوچانی که چرا دستگاه‌های حاکمیتی رسانه ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: شاید صورت مسئله درست نباشد. در تمام دنیا نهادهای حاکمیتی رسانه دارند، رادیو و تلویزیون دارند؛ سیستم‌های رسانه‌ای در برخی جاها به نحوی تعبیه شده که حرف همان سیستم حاکمیت را می‌زند در لوای دیگری.

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا حاکمیت و دولت موظف به ایجاد فضا برای رسانه است، گفت: بسیاری از رسانه‌ها از دولت یارانه می‌گیرند اما دولت جدید به خبرگزاری فارس، یارانه نمی‌دهد ولی ممکن است به همفکران آقای قوچانی بیشتر یارانه بدهد.

موسوی با طرح این سؤال که آقای قوچانی! روزنامه شرق در بستر کدام رسانه قامت برافراشت، گفت: روزنامه شرق در بستر روزنامه همشهری رشد کرد؛ زمانی که آقای کرباسچی شهردار بود جریان اصلاحات با استفاده از امکانات شهرداری شبکه‌ای را تشکیل داد.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با تأکید بر اینکه یکی از وظایف حاکمیت این است که به رشد رسانه‌ها کمک کند، افزود:‌ آقای کرباسچی این روزنامه را به راه انداخت. در این صورت سایر دستگاه‌ها نیز می‌توانند بگویند ما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: روزنامه شرق از دل همشهری بیرون آمد؛ پس روزنامه یا خبرگزاری‌های دیگر هم می‌توانند از دل نهادی دیگر بیرون بیایند.

موسوی با بیان اینکه ما جایی که باید علیه توقیف حرف بزنیم حرف خواهیم زد، گفت: اما در برخی مواقع مثلا در روزنامه شرق شاهد توهین به ارزشهای ملی و مذهبی هستیم و در واقع در این صورت خواهان برخورد می‌شویم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، با تاکید بر اینکه رسانه پدیده‌ای است که مردم فکر کنند در آن با خودشان حرف می‌زنند، یادآور شد: در واقع رسانه باید آئینه تمام‌نمای جامعه باشد. آیا مطبوعات ما آئینه تمام نمای جامعه ما هستند.

وی با بیان اینکه آیا ما خوراک لازم و درست را به نحوی که همه مردم استفاده می‌کنند، فراهم می‌کنیم، افزود: خیر. چنین نیست.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، بر همین اساس گفت که دو گروه سیاسی موجود در کشور وجود دارد و رسانه‌های هر دو جناح صرفا متاثر از مسائل سیاسی هستند و در واقع یک مسئله کوچک تا یک هفته تبدیل به مسئله اصلی همه رسانه‌ها می‌شود.

موسوی ادامه داد: در واقع از روز قبل موضوع قابل پیش‌بینی است و تیتر و شخصیت‌های اول روزنامه‌ها یکی می‌شود که این بستر انتخاب را برای مردم فراهم نمی‌کند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، با اشاره به نظام رسانه‌ای خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای در این فضا که بر روی رسانه‌ها تاثیر می‌گذارد به وضعیت مردم و کارکرد خود رسانه‌ها بازمی‌گردد.

وی یادآور شد: باید از عملکرد خود روزنامه‌نگاران نیز آسیب‌شناسی صورت گیرد و اگر این انضباط و چارچوب‌ها رعایت شود همه در فضای منطقی کار خود را ادامه می‌دهند.

در ادامه این نشست پرسش و پاسخ دانشجویی برگزار شد که دانشجویی پرسید، چرا باید یک روزنامه تعطیل شود و کسانی که در آن کار می‌کنند بیکار شوند؟ شاید این مسئله موجب شود برخی مانند من دیگر در اینجا نتوانند کار کنند و به جای دیگری بروند، که موسوی در پاسخ گفت: به نظر بنده ورود تهدید‌گونه مناسب با بلوغ دانشجویی و رسانه‌ای و اجتماعی نیست.

وی اضافه کرد: اینکه انسان احساس کند در مملکتی که هست مشکل دارد و به جای دیگر برود و لزوماً جای دیگر بهتر از سرزمین خودش است منطقی و درست نیست. چرا باید عده‌ای با اندک فشاری به خارج از کشور بروند و کشور خودشان را مورد هجمه قرار دهند و چرا فکر می‌کنید حتماً سرزمین آمال و آرزوها جای دیگری است.

موسوی یادآور شد: مگر مشکل شغل و بیکاری فقط مختص به شماست. این منطق درستی نیست و تهدید هم خوب نیست. یکی از ایرادات بزرگ این است که بسیاری خود را کنار می‌کشند.

وی با طرح این سؤال که چرا این مسائل وجود دارد و چرا روزنامه‌ها تعطیل و توقیف می‌شوند؟ گفت: باید به جای فضای احساسی بحث علمی و منطقی صورت گیرد؛ بنده و آقای قوچانی هم اختلاف سلیقه داریم اما در آخر ممکن است به مشترکاتی برسیم و بر روی این مشترکات برای یک کلیت کار کنیم.

موسوی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در خیلی از موارد با بنده نیز برخوردهایی صورت می‌گیرد، افزود: بنده سر قضیه انتشار مصاحبه‌ای از آقای اردوغان دو هفته یک بار به دادگاه می‌روم. بنده نیز نسبت به این موضوع ایراداتی دارم.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در پاسخ به سؤالی مبنی بر توقیف برخی از روزنامه‌ها همچون بهار و آسمان، اظهار داشت: ما از اینکه رسانه‌ای بسته شود خوشحال نمی‌شویم و ممکن است حرف‌هایی در نقد دولت یا حاکمیت گفته شود که خود ما نیز در برخی موارد با آن مواجه بودیم.

وی اضافه کرد: تندترین برخورد برخوردی بود که آقای احمدی‌نژاد با خبرگزاری فارس داشت و چنین در تریبون عمومی با تندی صحبت کرد و ما را تحت فشار قرار داد. الآن هم توسط دولت فعلی از جوانب مختلف تحت فشار هستیم.

موسوی با بیان اینکه آنچه برای ما اهمیت دارد از آن دفاع کنیم مسئله ارزش‌هاست، یادآور شد: البته ما به کسی نگفته‌ایم توقیف کند بلکه اصل مسئله را مد نظر قرار دادیم و اینکه به ارزش‌ها و اعتقادات احترام گذاشته شود. ما این را مورد تأکید قرار دادیم.

موسوی بر همین اساس به طرح موضوع لایحه غیرانسانی قصاص که در روزنامه آسمان بیان شده بود اشاره کرد و گفت: البته بنده نمی‌گویم عمداً این کار صورت گرفته اما وقتی بحث عمومی می‌شود باید هزینه‌اش را پرداخت، در روزنامه بهار هم اعتقادت دینی زیر سؤال رفته بود و معیار هم برای ما قانون است.

وی در پاسخ به اینکه خبرگزاری فارس و تسنیم وقایع روز عاشورا را به درستی بیان نکرده‌اند، گفت: اولاً اینکه سال 88 تسنیم وجود نداشت و حرف شما درست نیست، دوم هم اینکه دقیقاً وقایعی که در عاشورای 88 رخ داد، جایی بود که خبرگزاری فارس در آنجاست و فیلم‌های آن موجود است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، در عین حال 9دی را واکنشی به اهانت‌هایی که به اصول اعتقادی مردم وارد شده بود، عنوان کرد.

موسوی با بیان اینکه نقد یکی از وظایف و مسئولیت‌های رسانه است، گفت: ما نگفتیم که یک روزنامه تعطیل شود اما همواره انتقادات خود را داشته‌ایم.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با بیان اینکه در سال 86 که آقای احمدی‌نژاد فارس را توقیف کرد، بنده عضو هیأت نظارت بر مطبوعات بودم، گفت: آن زمان سردبیری روزنامه ایران را برعهده داشتم و اگر من امضاء می‌کردم فارس توقیف می‌شد و به دلیل اینکه امضاء نکردم از این شورا کنار گذاشته شدم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها