کد خبر: ۲۲۳۷۸۷
زمان انتشار: ۲۰:۱۳     ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
ترانه تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني 2014 سرانجام روز يکشنبه گذشته رونمايي شد و واکنش ها به اين ترانه و آهنگ آن بسيار متفاوت بود.
 تعدادي اين ترانه را نسبت به ترانه هاي قبلي تيم ملي در سال هاي 1998و 2006 برجسته تر و برخي ديگري آن را فاقد روح حماسي دانستند.

به همين منظور سراغ احسان خواجه اميري خواننده اين ترانه رفتيم. او که خيلي اهل مصاحبه نيست، با روي خوش برخورد کرده و در نخستن گفت وگوي مفصل بعد از انتشار اين ترانه به نقد ديدگاههاي منتقدين پرداخت.احسان خواجه اميري فرزند ايرج خواننده موسيقي سنتي ايران و يکي از موفق ترين خوانندگان عرصه پاپ کشورمان است که موسيقي را از 5 سالگي آغازکرده ودر 17سالگي نخستين آلبوم مشترک خود را باپدرش بانام«من و بابا» روانه بازار کرد.

وي بابيان اينکه ماه ها زمان براي توليد ترانه تيم ملي ايران در جام جهاني صرف شده است،گفت: سعي کرديم اثري توليدکنيم که از اِلمانهاي جام جهاني 2014 برخوردار باشد.

خواجه اميري با بيان اينکه برخي از بزرگان انتقاد داشتند که اين اثر بايد مارش و حماسي مي بود، توضيح داد: دعوا نداريم، جام جهاني يک فضاي صميمي و دوستانه است و در آن کشورها با فرهنگ هاي يکديگر آشنا مي شوند.

وي بر اين عقيده است که تمام موسيقي که تا به امروز براي فيفا ساخته شده موسيقي هاي صميمي بوده است وتوسط خواننده هاي پاپيولار دنيا اجرا شده نه خواننده هاي کلاسيک. اما اگر استادان و هنرمندان و اشخاصي که فکر مي کنند اين نوع موسيقي باسلايق آنها متفاوت است اين گوي و اين ميدان، براي توليد يک اثر ملي فکر نمي کنم بايد براي کسي کارت دعوت ارسال کنند.

خواجه اميري در گفت وگوي تفضيلي خود با ايرنا درباره مراحل توليد اثر اين ترانه ملي به نام دروازه هاي دنيا سخن گفت که در زير مي آيد:

** از اينکه به عنوان خواننده ترانه تيم ملي انتخاب شديد ،چه احساسي داريد؟

احساس بسيار خوبي دارم و اين احساس زماني تکميل مي شود که شاهد سربلندي روزافزون ايران در عرصه هاي مختلف باشيم و به اميد نمايش بهترين بازي ازسوي تيم ملي در جام جهاني 2014.

**  روند انتخاب شما براي اين ترانه چگونه بوده است؟

بايد از فدراسيون فوتبال پرسيد،به نظر مي رسد با توجه به تجربه هاي که طي اين سالها در عرصه موسيقي کشور چه در توليد قطعه ها و برگزاري کنسرت هاي داخلي و بين المللي داشته ام، انتخاب شدم و يا شايد هم به دليل تجربه بيشتري که نسبت به ديگران دارم(با خنده).

** نظر شما درباره نوع موسيقي ،ملودي و شعر آن چيست؟

 سعي کردم ترانه اي توليد کنم که المان هاي مربوط به جام جهاني 2014 را داشته باشد، يعني موسيقي که در گام نخست ايراني باشد ، ازحرکت و نشاط برخوردار بوده و باعث همصدايي در بين ايرانيان شود.براي توليد اين اثر ماهها درباره نوع ترانه و ملودي آن زمان گذاشته شد تا در نهايت بتوانيم آثاري را توليد کنيم که هم مورد توجه کارشناسان وهم ملت عزيز ايران باشد.

** عوامل توليد اين ترانه را چه کساني تشکيل مي دهند؟

اين کار به صورت گروهي و با همکاري دوستاني چون بهروز صفاريان ، روزبه بماني، فرشاد حسامي ، همايون نصيري، ميلاد درخشاني و خود من توليد شده ست.

** مراحل ساخت اين ترانه از کي آغاز شد و چند نفر فعاليت داشتند؟

مراحل ساخت آن از شش ماه پيش آغاز شده و حدود هفت نفر هم در مراحل ساخت اين ترانه همکاري داشتند تا بتوانيم يک اثر ماندگار با سبک موسيقي کاملا ايراني و در شايسته کشورمان ساخته شود.

** مديرکل دفترموسيقي وزارت ارشاد از توليد اين اثر اظهار نارضايتي داشته و به نوعي عنوان کرده که با اين دفتر هماهنگي نشده است؟

يک هنرمند نمي تواند همه سلايق را پوشش دهد و بااحترام بسيار زيادي که براي آقاي ارجمند قائل هستم بايد به اين نکته اشاره کنم شايد برخي از بزرگان انتقاد داشتند که اين اثر بايد مارش و حماسي مي بود با کسي دعوانداريم و جام جهاني يک فضاي صميمي و دوستانه است که کشور هاي جهان قرار است دور هم جمع شوند و در يک رويداد دوستانه با فرهنگ هاي يکديگر آشنا شوند. فکر نمي کنم فضاي جام جهاني نيازمند موسيقي مارش گونه و جنگي باشد.

تمام موسيقي که تا به امروز براي فيفا ساخته شده موسيقي هاي صميمي بوده که توسط خواننده هاي پاپيولار دنيا اجرا شده نه خواننده هاي کلاسيک، اگر استادان وهنرمندان واشخاصي که فکر مي کنند اين نوع موسيقي با سلايق آنها متفاوت است اين گوي و اين ميدان. براي توليد يک اثر ملي فکر نمي کنم بايد براي کسي کارت دعوت ارسال کنند.

اين رسالت هر فردي است که اگر فکر مي کند هنر و يا تفکري دارد که مي تواند در همصدا کردن جامعه و احساس غرور ملي نقشي داشته باشدبه ميدان بيايد ومن از همه آثار هنري که در اين راستا توليد شده باشند فارغ از سبک و تفکر حمايت مي کنم .

** آقاي ارجمند عنوان کرده که فدارسيون و وزارت ورزش ما را در جريان ساخت چنين اثري قرار نداده است؟

بعيد مي دانم که اين کار به اطلاع وي نرسيده باشد ، چرا که از چند ماه پيش تمام نشريه ها و سايت هاي مختلف خبر از توليد چنين اثري با خوانندگي من دادند.البته ازجهتي به وي حق مي دهم چون اين وظيفه فدراسيون فوتبال بوده که بايد زودتر از اين ها اقدامات لازم را براي کسب مجوز اثر انجام مي داد اما گويا در هفته جاري فدراسيون فوتبال براي مجوز اين اثر نامه رسمي رابه دفتر موسيقي ارسال خواهد کرد .

** در ساخت اين ترانه از پدر کمک گرفته شد؟

کمک نگرفتم.

** آيا براي کناره گيري ازخواندن اين ترانه تحت فشار قرار گرفتيد؟

 قبل از اينکه ترانه رونمايي شود انتقادهايي از سوي برخي صورت گرفت که حتي آن را نشنيده بودند و جالب تر اينکه، بعضي ها شنيدند اما انتقاد آنان باافرادي که نشنيده بودند، تفاوتي نداشت! تيم توليد تمام تلاش خود را براي استفاده از پارامترهاي لازم بکار گرفت. از موسيقي آن که بايد يک موسيقي ايراني باشد و به همين سبب از دستگاه ماهور استفاده کردم، از ريتم اينکار که از يک ريتم موسيقي نواحي جنوب ايران برگرفته شده است و اتفاقا نقطه اشتراکي با موسيقي لاتين که در کشور برزيل است را دارد تا سازبندي اين کار که با سازهاي ايراني و رنگ آميزي موسيقي روز دنيا همراه شده است.

** آيا در ساخت اين ترانه با عصار وتاجيک که پيشتر ترانه هاي تيم ملي را اجرا کردند مشورت کرديد؟

خير البته اين افرادي که ترانه ملي را اجرا کردند با انتقادات وسيعي وبرو شدند ،انتقادات سازنده خوب است اما خارج آز آن آزار دهنده است (با خنده).من فکر مي کنم هرفرد ديگري هم که اين ترانه را اجرا مي کرد با همين حرفها روبرو مي شد.

** آيا قبل از سفر به برزيل اين ترانه را در تهران اجرا مي کنيد؟

اگر سوء تفاهم ها برطرف شود،حتما با صداي بلند نام ايران را فرياد خواهم زد.

** رابطه شما با فوتبال چگونه است؟

خيلي ورزش مي کنم و رابطه ام با فوتبال بسيار خوب است.

** طرفدار کداميک از تيم هاي باشگاهي ايران هستيد؟

آدم بيرنگي نيستم اما در حال حاضر موضوع رنگ مطرح نيست و اکنون فضاي تيم ملي است، بايد ياد بگيريم که يکصدا با هر رنگ و تفکري در کنار هم فرياد ايران ايران را سر دهيم.

**با چه بازيکنان دوست هستيد؟

با اکثر انها در ارتباط هستم .

** فکر مي کنيد تيم ملي در جام جهاني 2014 چه نتيجه اي را کسب کند.

اميدوارم بهترين نتيجه را براي ايران کسب کند چيزي که ناراحتم مي کند اين است که اين روزها در کامنت هايي که گذاشته مي شود به جاي تقويت روحيه بازيکنان شاهد تضعيف کردن روحيه آنان هستيم. مگر ما تيم ملي ضعيفي داريم؟،مگر بازيکنان ما زحمت نمي کشند.؟

** حرف آخر.

هر ايراني هر جاي دنيا که باشد بايد به ايراني بودن افتخار کند همانطور که در اين ترانه گفته شده است اکنون که دروازه هاي دنيا به روي ما باز شده است بايد از اين فرصت استفاده کرد تا شاهد گسترش و توسعه محبت و دوستي ايرانيان با ديگرکشورهاي دنياباشيم واميدوارم که شاهد اسطوره هاي زيادي از هموطنان در هر کجاي دنيا باشيم.

ايرانيان درطول تاريخ ثابت کردند که مرد روزهاي سخت هستند اکنون که نام تيم ملي ما دربين 32تيم برتر دنيا قرار دارد اميدوارم شاهد موفقيت و سربلندي ايراني ها باشيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها