کد خبر: ۲۲۴۱۱۷
زمان انتشار: ۰۸:۲۳     ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
آخرین سفیر ایران در شوروی گفت: غربیان تلاش دارند مسائل غیر هسته‌ای را وارد مذاکره کنند البته ایران اجازه این مورد را نمی‌دهد اما ورود آن‌ها به توان موشکی ایران براساس نقاط ضعف توافق ژنو است که طمع زیادی در آن‌ها ایجاد کرده، چرا که در بندی گفته شده ما به قطعنامه می‌پردازیم تا رضایت شورای امنیت حاصل شود، اما برخی از بخش‌های قطعنامه به توان موشک بالستیک ایران توجه کرده و آن‌ها براساس این بند می‌خواهند این موضوع را پیش بکشند.
به گزارش پایگاه 598، "ناصر نوبری" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به دور اخیر مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین گفت: متاسفانه براساس نقاط ضعفی که در توافق ژنو داشتیم در این دور از مذاکرات برای رسیدن به گام نهایی با دردسرهایی روبرو شدیم چرا که طرف مقابل بر اساس این موافقتنامه از کلیه زمینه‌هایی که در آن امکان عمل داشت، استفاده کرد.  
 
وی تصریح کرد: حدود ۵ ماه پیش نکاتی را از توافق ژنو متوجه شدم که آن را به صورت نامه سرگشاده برای رئیس جمهوری نوشتم و اعلام کردم در چه زمینه‌هایی دچار مشکل می‌شویم.  
 
سفیر سابق ایران در شوری ادامه داد: اولین مشکل در توافق ژنو، مسئله غنی‌سازی است، چرا که بندی در این توافقنامه وجود دارد که کلیه مسائل مربوط به آن از جمله تعریف، حجم و اندازه، محل و درصد غنی‌سازی و حتی میزان نیاز عمل به این امر را منوط به توافق با طرف مقابل می‌کند که این مطلب حتی در معاهده NPT نیامده و این در حالی است که باید برای تمام ابعاد برنامه صلح‌آمیز غنی‌سازی با آمریکایی‌ها به توافق برسیم.  
 
نوبری اظهار داشت: طرف مقابل بر اساس این موضوع توانست در مورد ابعاد غنی‌سازی مسائلی را مطرح کند از جمله اینکه تعداد سانتریفیوژ‌ها به کمتر از ۴ هزار عدد محدود شود که این امر مشکل جدی برای تیم مذاکره‌کننده ما به وجود آورد.  
 
وی افزود: این محدودیت به این معناست که ما غنی‌سازی صنعتی نخواهیم داشت و غنی‌سازی به صورت دکوری و یا ظاهری انجام می‌شود چراکه غنی‌سازی صنعتی حداقل نیاز به ۱۰۰هزار سانتریفیوژ دارد و هم‌اکنون مشکل این است که یک طرف می‌گوید سانتریفیوژ‌ها باید به ۱۰۰هزار عدد برسد و طرف دیگر می‌گوید باید به کمتر از ۴۰۰۰ عدد برسد، البته این حق که به ابعاد هسته‌ای ما دخالت کند را بندی از توافق ژنو به آن‌ها داده است.  
 
آخرین سفیر ایران در شوروی بیان داشت: ما برای غنی‌سازی باید با طرف مقابل به توافق برسیم که این نقض حاکمیت ملی ما است، چون برای غنی‌سازی باید با آمریکا توافق کنیم، البته دردسر بعدی انجام کار تحقیقات علمی است چرا که در بندی اشاره شده که در زمینه تحقیقات علمی باید توافق و نظر طرف غربی لحاظ شود چراکه آن‌ها تحقیقات جاری ما و نه تحقیقات اضافه‌تر از جاری را تائید کردندو این یعنی در این حد مجاز هستیم.  
 
نوبری تصریح کرد: آن‌ها می‌خواهند تحقیقات علمی ما را در زمینه هسته‌ای محدود کنند که این مشکل دیگری برای ما است.  
 
وی افزود: مشکل بعدی این است که غربیان تلاش دارند مسائل غیر هسته‌ای را وارد مذاکره کنند البته ایران اجازه این مورد را نمی‌دهد اما ورود آن‌ها به توان موشکی ایران براساس نقاط ضعف توافق ژنو است چون طمع زیادی در آن‌ها ایجاد کرده، چرا که در بندی گفته شده ما به قطعنامه‌ها می‌پردازیم تا رضایت شورای امنیت حاصل شود اما برخی از بخش‌های قطعنامه به توان موشک بالستیک ایران توجه کرده و آن‌ها براساس این بند می‌خواهند این موضوع را پیش بکشند.  
 
سفیر سابق ایران در شوروی اظهار داشت: مسئله دیگر موضوع آب سنگین اراک است که براساس توافق ژنو باید کلیه نگرانی‌های آن‌ها برطرف شود به همین دلیل آن‌ها می‌گویند که پیچ‌ها را باز و هسته نیروگاه را عوض کنید از این روست که خواسته‌های آنها حدی ندارد و با ادامه کارشکنی‌هایشان به دنبال از بین بردن آب سنگین اراک از لحاظ ماهیتی هستند.
 
وی بیان داشت: تهاجم طرف مقابل هم‌اکنون به سمت برنامه صلح‌آمیز ایران است، اما چرا اقدامات اصلی ما که نگرانی آن‌ها را برطرف می‌کند باید در ۶ ماه انجام شود و براین اساس بیش از ۹۵درصد نگرانی آن‌ها برطرف شود اما برداشتن تحریم‌ها که از سوی آن‌ها باید انجام شود در برنامه درازمدت قرار گرفته که مدت زمان نیز معلوم نیست.  
 
نوبری تصریح کرد: پایه اشکال اینجا است که در توافقنامه ما قدم کوتاه ۶ ماهه و بلندمدت بدون عدد قبول کردیم که این امر برای ما مشکل ایجاد کرده و نشان می‌دهد این توافق غیر متوازن است؛ ما هم‌اکنون زیر خط قرمزیم و مِن بعد آن‌ها می‌خواهند از خطوط قرمز ما عبور کنند.  
 
وی افزود: آن‌ها می‌خواهند تحریم‌ها را در دوره درازمدت بردارند که این امر نقض خواسته دولت است.  
 
سفیر سابق ایران در شوروی ادامه داد: اشکال نگاه ایرانی رفتن به دنبال استراتژی اعتمادسازی است چرا که این امر هم‌اکنون جوابگو نیست و همان‌طور که ۱۰ سال پیش هم اشتباه کردند، اکنون نیز به تکرار این رویه اقدام می‌کنند، برهمین اساس گفتند که ما این اقدام را انجام دادیم تا تمام نگرانی‌ها برطرف شود و منتظر خواست‌هایشان ماندند تا تحریم‌ها را بردارند و پول‌های بلوکه شده را بازگردانند و غنی‌سازی را به رسمیت بشناسند.  
 
نوبری بیان داشت: استراتژی درست برداشتن گام‌های متوازن است اما متاسفانه دولت فعلی اشتباه 10 سال پیش را کرد و تمام نگرانی‌های آن‌ها را برطرف کرد، به این امید که سر ۶ ماه تحریم‌ها را بردارند، اما آن‌ها می‌خواهند خواسته‌های ما را در درازمدت انجام دهند و عددی همچون ۲۰ سال را مطرح کردند بدان معنا که پول ایران را در درازمدت بازگردانند و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ما را قراضه کنند.  
 
وی درباره احتمال تمدید مدت مذاکرات برای ۶ ماه دیگر، اظهار داشت: تمدید مهلت مذاکرات به نفع طرف مقابل بوده، چون اصل کار را ایران انجام داده و نگرانی غربیان برطرف شده، چرا که پس از این توافق وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد؛ اسرائیل هم اکنون در امنیت قرار گرفت.  
 
سفیر سابق ایران در شوروی اضافه کرد: نگرانی ایران تحریم‌هایی است که باقی مانده و تمدید مهلت مذاکرات به نفع طرف مقابل خواهد بود، چرا که تحریم‌ها سرجای خود باقی می‌ماند.  
 
نوبری اظهار داشت: از این به بعد زمان به نفع آن‌ها و به ضرر ماست و اشکال اساسی توافق ژنو این است که به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تمدید مهلت مذاکرات از نظر زمانی به ضرر ما است، البته در گذشته تمدید مهلت مذاکرات به نفع ما بود و هم‌اکنون اوضاع برعکس شده است.  
 
وی ادامه داد: ما نباید زود به خواسته آن‌ها تن بدهیم چون تمدید به ضرر ما است البته این خطر وجود دارد که ما مذاکرات را تمدید نکنیم و هرچه سریع‌تر سر و ته مذاکرات را بهم بیاوریم تا تحریم‌ها را بردارند اما ما نباید عجله کنیم و برویم توافقی دیگر بنویسیم که برای ما دردسر ایجاد کند به همین خاطر باید دقت، صبر و توجه خود را فدای مسائل زمانی نکنیم.  
 
سفیر سابق ایران در شوروی در پایان خاطرنشان کرد: ما چاره‌ای نداریم جز پذیرش این ضرر و اگر لازم شد باید مهلت مذاکرات را تمدید کنیم تا به اهدافمان برسیم اما نباید شتاب‌زده بندی را درست کنیم تا در آینده مشکل اضافه‌تری برای ما پیش آورد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها