کد خبر: ۲۲۴۶۵۷
زمان انتشار: ۲۰:۱۷     ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

در گزارشی که سایت slate منتشر کرده به حضور ایران در جام‌های جهانی پیشین و شرایط تیم کنونی اشاره شده است.

تیم ملی فوتبال ایران چندین بار موفق به حضور در جام‌های جهانی شده که آخرین آنها به دو دوره قبل و جام جهانی 2006 آلمان بازمی‌گردد.

البته ایران در آن جام جهانی زیاد خوب کار نکرد و تنها با یک امتیاز به خانه بازگشت. آنها اما در حضور پیشین‌شان در جام جهانی 98 فرانسه عملکرد بهتری داشتند و توانستند در گروهی که «شیطان بزرگ» در آن حضور داشت این تیم را شکست دهند. ارتباط بین ورزش و سیاست در کشور ایران همواره روشن بوده است. محمود احمدی نژاد همواره اعلام می‌کرد یکی از هواداران بزرگ فوتبال است و صحبت‌های او در مورد تاکتیک‌های ایران موجب شد در سال 2006 ایران به خاطر دخالت دولت در ورزش از کلیه فعالیت‌های بین المللی به حالت تعلیق درآید. زمانی که علی دایی پس از شکست خانگی دو بر یک ایران مقابل عربستان اخراج شد، صحبت‌هایی بین هواداران سیاسی دولت منتشر شد که مضمون آن بدین شکل بود: به خاطر آنکه نظر مردم برای دکتر احمدی نژاد اهمیت بالایی دارد، علی دایی مجبور به خروج از تیم ملی شده است.

سال 2009 یک ایرانی در گفت‌وگو با گاردین گفته بود تیم ملی فوتبال ایران نتایج بدی می‌گیرد و احمدی نژاد را به خاطر آنها مورد سرزنش قرار داده بود. «در طول چهار سال گذشته تیم ملی همواره شکست خورده است. در سال‌های پیش نتایج بهتری می‌گرفتیم»

با توجه به تمامی این رخدادها اما ورزشگاه‌ها در ایران جایی است که مردم زیادی می‌توانند در آن جمع شوند. در تهران هواداران پرسپولیس و در اصفهان هم هواداران سپاهان به حمایت از تیم‌هایشان می‌پردازند. در سال 2005 و در پی صعود تیم ملی ایران به جام جهانی پس از شکست بحرین، بسیاری از مردم به خیابان‌ها آمده و به شادی پرداختند.

صعود موجب جشن در کشور ایران شد اما وضعیت سیاسی کنونی ایران هیچ کمکی به تیم ملی نکرده است. اینکه شما بتوانید بازیکنان‌تان را برای انجام دیدارهای دوستانه فوتبال به سان فرانسیسکو و پاریس ببرید یک چیز است و چیز دیگر اینکه بتوانید آنها را به تهران بیاورید. از آنجایی که تیم‌هایی مانند برزیل و انگلیس سالانه چندین دیدار دوستانه فوتبال برگزار می‌کنند می‌توانند شکل بازی خود را در جریان برگزاری این دیدارها امتحان کرده و سازمان بهتری بیابند اما ایران سالی یک دیدار تدارکاتی برگزار می‌کند. کارلوس کی‌روش، سرمربی کنونی تیم ملی فوتبال ایران در این زمینه می‌گوید: «همواره بیشترین تلاشم را برای آماده سازی هرچه بهتر تیم انجام داده‌ام. باید با دوستانم، الکس فرگوسن، ژوزه مورینیو و فابیو کاپلو تماس بگیرم و توصیه آنها در مورد بهتر شدن شرایط تیمم صحبت کنم زیرا من جادوگر نیستم که بتوانم بدون حمایت مالی تیم را از هر نظر آماده کنم.» فدراسیون فوتبال ایران همواره مشکل مالی دارد زیرا آمریکا تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کرده است.

با توجه به اینکه ایران از بسیاری نظرها یک کشور تنها به شمار می‌آید اما فوتبال این کشور بین المللی است. کی‌روش در پرتغال و بسیاری از بازیکنان ملی پوش این کشور تمام دوران زندگی خود را در اروپا سپری کرده‌اند. دن گاسپار که مربی دروازه‌بان‌های ایران است یک آمریکایی بوده که در دانشگاه هارتفورد سرمربیگری کرده است. استیون بیت آشور هم که متولد سن خوزه است در تیم ملی ایران حضور دارد.

*تیم ملی کنونی ایران متفاوت از تیم‌هایی است که در جام‌های جهانی 2006 و 1998 به میدان رفته است. آنها تیمی نیستند که بتوانند امیدی برای صعود به مرحله بعد داشته باشند اما تیمی هم نیستند که بتوان آنها را شکست خورده دانست.

ایران در گروه F با تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین قرار دارد. دیدار نخست این تیم مقابل نیجریه است که می‌توان انتظار داشت به امتیازگیری ایران بینجامد اما در دیدار با آرژانتین و بوسنی هیچ امیدی به ایران نیست.

*سیستم بازی:

سیستمی که ایران در سال‌های اخیر به میدان رفته 1-3-2-4 بوده است.

*بازیکنان کلیدی:

رضا قوچان نژاد که در چارلتون انگلیس بازی می‌کند. او هنوز نتوانسته خود را با شرایط فوتبال انگلیس وفق دهد اما در بازی‌های ملی در سال 2013 موفق به زدن هشت گل شد. اشکان دژاگه که در فولام انگلیس حضور دارد. او یکی از بهترین‌های تیمش در فصلی بود که فولام به دسته پایین‌تر سقوط کرد. در میانه میدان هم جوان نکونام 33 ساله حضور دارد که به عنوان «شاهزاده ایرانی» مشهور است. زمانی که در اوساسونا اسپانیا به میدان می‌رفت بازیکن بهتری بود اما اکنون هم به عنوان یک بازی‌ساز توانا شناخته می‌شود.

خط دفاع این تیم اما مشکل دارد. استیون بیت آشور که در آمریکا متولد شده در ترکیب ونکوور وایتکپس بسیار خوب ظاهر می‌شود. جلال حسینی درست است که اکنون یک مدافع با تجربه به حساب می‌آید اما به سختی می‌توان او را در زمره مدافعانی در کلاس جهانی جای داد. درون دروازه هم دنیل داوری، دروازه‌بان متولد آلمان این تیم حضور دارد که در اینتراخت برانشوایگ توپ می‌زند.

*بازیکنان آینده‌دار:

علیرضا جهانبخش 20 ساله که به عنوان هافبک تهاجمی در باشگاه‌های هلند به میدان می‌رود. او بازی‌های کمی در تیم بزرگسالان ایران انجام داده است اما با حضور در ترکیب تیم ملی می‌تواند تا حدودی بار را از دوش دژاگه بردارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها