کد خبر: ۲۲۴۷۶
زمان انتشار: ۱۷:۳۸     ۱۶ مهر ۱۳۹۰
شرکت دهها هزار آمريکايي در تظاهرات "جنبش وال استريت را تسخير کنيد" به يک نيروي تاثيرگذار و روبه رشد سياسي در آن کشور تبديل شده و صاحبان قدرت در واشنگتن را به شدت نگران کرده است.

به گزارش598 به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ در حالي تظاهرات موسوم به و"ال استريت را اشغال کنيد" وارد هفته چهارم خود شده است که اين جنبش روز به روز قويتر مي شود؛ به طوري که آمريکايي هاي مردد نيز به اين جريان ملحق مي شوند.

تظاهرات مردم آمريکا در کانون توجه جامعه جهاني قرار گرفته است. اين تظاهرات توام با سرو صداي زياد و ابراز خشم شديد مردمي است.

اين تظاهرات سبب جلب توجه دولتمردان آمريکايي نيز شده است. مردم آمريکا مي گويند: "خواهان ايجاد تغييرات اند."  آنها با نگاههاي مختلف و خواسته هاي متنوع در اين تظاهرات اعتراضي شرکت دارند. آنها مي گويند بايد با حرص و طمع وال استريت مقابله شود.

به نظر بسياري از آمريکايي ها، اقدام پليس نيويورک در سرکوب تظاهرات کنندگان اين شهر سبب تحريک مردم به پيوستن به اين جنبش و تغيير اساسي مساله شده است.

تعداد تظاهرات کنندگان آمريکايي در نيويورک به دهها هزار نفر رسيده است. نقطه اوج اين تظاهرات روز چهارشنبه بود بطوريکه يکصد هزار نفر در تظاهرات نيويورک شرکت داشتند.

صدها آمريکايي هم در فيلادلفيا تظاهرات کردند و خواهان افزايش حقوق و آموزش رايگان شدند. در اورگان نيز بيش از پنج هزار نفر تظاهرات کردند. بزرگترين تظاهرات نيز در لس انجلس برگزار شد. در واشنگتن نيز صدها نفر نزديک کاخ سفيد تظاهرات کردند. ادامه بازداشت معترضان در شهرهای مختلف از جمله لس آنجلس، رفتار خشونت آمیز نیروهای پلیس با وجود مسالمت آمیز بودن تظاهرات مخالفان سیاستهای دولت اوباما و تاکید بر عمیق تر بودن شکاف طبقاتی نسبت به مصر از جمله تحولات مربوط به آمریکا به شمار می رود.

جنبش تسخير وال استريت برخلاف جنبش "تي پارتي" که مورد حمايت جمهوري خواهان بود، هر دو حزب سياسي آمريکا را مورد هدف قرار داده است. جمهوري خواهان پس از پيروزي اوباما از ايده تي پارتي يا همان "جنبش چاي" حمايت مي کردند و قصد داشتند از آن براي برنده شدن در انتخابات2012 استفاده نمايند. اما اين بار برخلاف انتظار جمهوري خواهان تناقضات و مشکلات جامعه آمريکايي باعث شده که فضاي جديدي در عرصه سياسي آمريکا به وجود آيد و هر دو حزب مورد حمله مردم معترض قرار گيرند.

جريان وال استريت وضعيت سنتي گذشته آمريکا را به چالش مي کشد. آنها به استيلاي طبقه حاکمه قدرت بر اقتصاد، سياست و فرهنگ آمريکا اعتراض دارند.

مقامات آمريکايي نگران آن هستند که اين جنبش به تحريک مردم عادي بيانجامد و جامعه آمريکايي را دستخوش بحراني عميق نمايد. آنان نسبت به پيامدهاي اين اعتراضات خشمگينانه نگران هستند.

ده ها اتحاديه کارگري و دانشجويي در شهر نيويورک حمايت خود را از جنبش "وال استريت را اشغال کنيد" اعلام کردند. تظاهرات‌کنندگان شعارهاي سياسي سر ندادند و خواستار سرنگوني نظام آمريکا نشدند و فقط خواهان مقابله با انحصار ثروت، مبارزه با بيکاري و تحقق عدالت اجتماعي در کشورشان هستند.

جنبش موسوم به "وال استريت را اشغال کنيد" در حال گسترش است. شرکت کنندگان در اين تظاهرات در اعتراض به حرص و طمع شرکت هاي بزرگ آمريکايي وال استريت و نفوذ و تاثير آنها بر فضاي سياسي آمريکا تظاهرات برپا کرده اند.

مسئولان شهري ازجمله شهردار نيويورک از اين جنبش دچار وحشت شده اند. باراک اوباما رئيس جمهور اين کشور براي اولين بار در کنفرانسي خبري گفت: تظاهرات کنندگان اين جنبش، از نوميدي گسترده آمريکايي ها از نظام مالي کشورشان پرده برداشتند.

جنبش "وال استريت را اشغال کنيد" در حال حاضر حرکتي اجتماعي در آمريکا به حساب مي آيد و احتمال تبديل شدن اعتراضات به جنبشي سياسي نيز وجود دارد. اين جنبش خواهان عدالت اقتصادي است و به شهرهاي ديگر اکشور نيز سرايت پيدا کرده است.

*** شکاف طبقاتی در جامعه آمریکايي عمیق ‌تر از جامعه مصر

کارشناسان تاکید دارند که شکاف طبقاتی در جامعه آمریکا عمیق ‌تر از جامعه مصر است.

تظاهرات کنندگان می‌ گویند، به نرخ بالای بیکاری، بحران مسکن، بسته نجات 2008 اعتراض دارند.

"مارسل کارتیر" هنرمند و معترض مي گويد: خشم مردم آمریکا به خاطر شکاف میان فقرا و ثروتمندان در این کشور افزایش یافته است.

"دویل کانینگ" فعال سیاسی آمریکایی تاکید کرده است در حقیقت شکاف طبقاتی در جامعه آمریکا عمیق ‌تر از جامعه مصر است.

کانینگ از مدیران مرکز استراتژی روایی با اشاره به افزایش شمار معترضان در حمایت از جنبش "تسخیر وال استریت" و گسترش آن به همه شهرهای آمریکا گفت: مردم این کشور از شرایط بد کاری، بیکاری و همچنین نفوذ و قدرت وال استریت در سیستم اقتصادی و سیاسی ناراضی هستند.

کانینگ افزود: به نظر من چیزی که اکنون شاهد آن هستیم، ” در حقیقت شکاف طبقاتی میان ثروتمندان و قشر عادی جامعه آمریکا عمیق‌تر از جامعه مصر است. " گسترش اعتراضا مردمی و احساسات ضد وال استریت به دلیل شرایط بد اقتصادی است.

وی در ادامه افزود: در حقیقت شکاف طبقاتی میان ثروتمندان و قشر عادی جامعه آمریکا عمیق‌تر از جامعه مصر است.

تظاهرات کنندگان می‌ گویند، به نرخ بالای بیکاری، بحران مسکن، بسته نجات 2008 اعتراض دارند.

گفتنی است تا کنون بیش از صدها نفر از معترضان آمریکایی بازداشت شده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها