کد خبر: ۲۲۷۱۸
زمان انتشار: ۱۸:۱۳     ۱۸ مهر ۱۳۹۰
 مدیر حوزه های علمیه، تعدد نهادهای دست اندرکار در فعالیت های مربوط به مساجد را یک آسیب دانست و با تاکید بر چاره اندیشی و هماهنگی نهادها در این ارتباط، گفت: محوریت فعالیت ها و برنامه های مساجد باید با روحانیان و ائمه جماعات باشد.

به گزارش سرویس حوزه و راجع 598 به نقل از رسا، آیت الله مرتضی مقتدایی مدیر حوزه های علمیه، پیش از ظهر دوشنبه در دیدار مسؤولان ستاد انسجام مساجد استان قم با تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) تصریح کرد: امیدواریم همه ما در سایه عمل به آموزه های ائمه اطهار به ویژه حضرت امام رضا(ع) بتوانیم به رسالت سنگین خود عمل و رضایت این امام معصوم را جلب کنیم.

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه در حال حاضر در مدیریت مساجد ابهاماتی وجود دارد، تاکید کرد: مساجد پایگاه های مهمی به حساب می آید و ما هرچه افتخار و پیشرفت داریم به برکت مساجد است و اگر خدایی ناکرده شکست و عقب گرد هم داشته باشیم ممکن است از مساجد باشد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه اهتمام به مساجد باید در راس امور باشد، به تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص اشاره کرد و ابراز داشت: مساجد همچون بیمارستان است که روحانی به عنوان طبیب باید به مداوا بپردازد و حضور پیداکنندگان را مهذب کند و از رذائل اخلاقی دور نماید.

آیت الله مقتدایی اظهار داشت: فعالیت ها و امور مربوط به مساجد نیاز به توجه ویژه دارد، برخی از مساجد نیاز به تعمیر و مرمت دارد، در برخی نقاط باید مساجد احداث شود و در برخی مناطق نیز کمبود روحانی و امام جماعت احساس می شود و هر کس باید به سهم خود مسؤولیتش را بپذیرد.

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه در امور مربوط به مساجد نهادهای مختلفی مسؤول هستند و باید سهم خود را بپذیرند و نقش خود را ایفا کنند، گفت: حوزه های علمیه نیز در تامین روحانی و امام جماعت مسؤول هستند و باید به مساجد رونق ببخشند.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس سراسری نماز که طی هفته های آینده در استان بوشهر برگزار می شود، بیان داشت: امیدواریم با برگزاری این اجلاسیه هر یک از نهادها که مخاطب پیام مقام معظم رهبری هستند سهم خود را بپذیرند و به رسالت خود جامه عمل بپوشانند.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: معاونت تبلیغ حوزه نیز اقداماتی را در این خصوص انجام داده است و برخی از مبلغان اعزامی به نقاط مختلف کشور نیز نسبت به احداث مساجد در مناطقی که فاقد مسجد است اقدام کرده اند که جای تشکر دارد.

آیت الله مقتدایی تاکید کرد: در حال حاضر نیاز به احداث مساجد در برخی نقاط کشور احساس می شود، برخی از مناطق نیز مساجد شان فاقد امام جماعت است که باید در این خصوص فکری بکنیم.

وی مدیریت های مختلف در مساجد را باعث بروز ناهماهنگی دانست و بیان کرد: این مساله یک آسیب است که باید برای آن چاره اندیشی کرد و تمامی نهادهای دخیل در امور مساجد باید هماهنگ باشند و محوریت نیز باید با ائمه جماعات باشد تا از کارهای موازی و ناهماهنگ اجتناب شود.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: وجود یک امام جماعت محور که بتواند هماهنگی های لازم را ایجاد کند، خود نیاز به آموزش های تخصصی دارد و این مساله درست نیست که یک روحانی بدون گذراندن دوره های تخصصی در راس مسجد قرار گیرد.

آیت الله مقتدایی با تاکید بر اینکه مساجد باید پایگاه امور اجتماعی مناسب و مفید باشد، به نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد و ابراز داشت: در دروان دفاع مقدس مساجد کانون بسیاری از فعالیت ها بود و امروز نیز اگر بخواهیم مساجد را محور قرار دهیم و امور شرعی و دینی از مساجد به جاهای دیگر تراوش کند باید بسیار کار کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مساجد ما مسجد تراز و استاندارد نیست و فاقد برخی امکانات هستند، تاکید کرد: مساجد باید به نحوی جذاب و مجهز باشد که جوانان به سوی آن جذب شوند.

مدیر حوزه های علمیه به سفر خود به کشور ترکیه و بازدید از مساجد این کشور اشاره کرد و گفت: در کشور ترکیه آب، برق، گاز و سایر امکانات مورد نیاز رایگان است و مساجد به امکانات روز مجهز هستند، این در حالی است که بسیاری از مساجد ما برای تامین هزینه های آب و برق با مشکل مواجه اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به علاقه وافر جوانان برای تحصیل در حوزه های علمیه اشاره کرد و ابراز داشت: به دلیل کمبود فضای فیزیکی و تحصیلی ما از پذیرش بسیاری از علاقمندان که از استعدادهای بسیار خوبی نیز بهره مند هستند معذور شده ایم و این مساله برای ما بسیار سخت و تحمل آن دشوار است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها